Första test: Alone in the Dark: Inferno

Medlem
Första test: Alone in the Dark: Inferno

Jag fick igår hem mitt ex av PS3-versionen av det senaste Alone in the Dark spelet, kallat Inferno för oss Sony-användare, en förbättrad version från PC & 360-releasen som jag väntat på att den ska gå ner i pris, vilket den nu gjort. Jag testade demot någon gång runt när det kom ut i November förra året men hade då såpass mycket annat på mitt bord så att jag inte kände att det var värt ett inköp just då och att jag kunde vänta ett tag. Tills nu.

Efter 7 års navelpillande så hade Edward fått men för livet. Hoppas nästa uppföljare kommer snart tänkte han för sig själv.

Det här är början. Läs här först.

Jag tänker börja direkt med att konstatera att med nya AitD så har utvecklarna Eden Games skapat ett spel med enorm potential som inte lever upp till den hype som existerade innan releasen. Tyvärr, men det är sån den korta versionen är. Spelet som hypen skapat och spelet som Eden skapat är inte samma spel, även fast PS3-versionen Inferno tydligen skall ha åtgärdat en del av problemen som det hade först så märker jag som ny spelare att det finns mer som inget går att åtgärda utan att göra om allt. Tyvärr igen. Nåväl, allt är inte dåligt och jag tycker spelet uppfyller en hel del av det som de trailers jag såg förra året visar, bland annat stämningen som faktiskt är den huvudsakliga anledningen bakom mitt inköp, något som redan demot visade för mig förra året.

[b]Det här är andra delen, börjar du här så gör du fel.

[/b]

AitD har sedan barndom varit en skräckserie, något som jag hittills tycker har förändrats med senaste delen, fokus har tagits från skräck till äventyr mer, man utforskar inte för att överleva utan att få veta, vilket jag ser som en schysst utveckling då jag är en äventyrsfantast. Jag har bara hunnit spela 2 av spelets 9 episoder (eller kapitel, detta är inget Telltale-spel), men hittills så har det rört sig om problemlösning, klättra på rasande husfasader och lite bilkörning genom ett kaosdrabbat New York. Hmm, skräck och äventyr har en del gemensamt när man tänker efter. Allt det här har varit kul och det är väldigt spännande, men det är som många tidigare klagat på, just rörligheten som är skurken i dramat. Att vår hjälte Edward (inte Christian Slater dock) drabbats av minnesförlust får vi veta tidigt, men att den slagit till lika hårt mot kroppen som psyket får vi upptäcka själva, det är okej när man springer, men när man skall börja bulta monster/dörrar med stolar & brandsläckare så är det väldigt skakigt och amatörmässigt animerat. Alla tillhyggen manövreras med den högra analog spaken, vilket funkar bäst när man skall vara varsam vid pussel men som i strid blir mest ryckigt.

"Parkinson smittar inte!" skrek Edward men hans motståndare hoppade ändå till av skräck.

[b]Till skillnad från Star Wars så är slutet inte först. Scrolla upp!

[/b]

Då jag inte spelat så långt än så är det kanske lite tidigt att klaga på dessa mekaniker, men detta är något som kommer fram i de flesta recensioner och tester av spelet, det är helt enkelt något som borde lösts på ett bättre sätt, ex. pussellösning med spak och en separat knapp för strid. Annat som borde setts över vid uppdateringen är en möjlighet att scrolla mellan näraliggande föremål, så man inte behöver ta upp en brandsläckare, springa en bit och dumpa den för att sen ta upp den brinnande stolen man behöver. Men allt är inte dåligt, jag gillar grafiken som håller hög klass på sina ställen men karaktärer är av lite skiftande kvalité, om de inte råkar brinna, för eld är en stor del av spelets gameplay och det har lagts krut på att få det mesta att brinna realistiskt, vilket det absolut gör! Inventory-systemet är något jag gillar också, där allt man plockar upp finns i ens jacka och som är ganska lätt att använda för att langa fram pistolen eller kombinera de flesta föremål med varandra, med både logiska (trasa + flaska med bensin = Moltovcocktail) och inte så väldigt realistiska lösningar (bensin + kulor = eldkulor...). Jag trodde inte det skulle finnas troféer i spelet men det verkar som att man kan få med detta när man patchar via PSN, får ta och göra det sen, kanske har andra saker förbättrats också?

Jag skall spela mer och berättar mer utförligt vid senare tillfälle, men jag är nöjd med mitt köp än så länge och jag har höga förhoppningar på storyn som verkar vara härligt klyschig och skräckäventyrlig!

#blogg


signatur
Skägg.
10 Chambers
Första test: Alone in the Dark: Inferno

Grymma inlägg om Prototype och Alone in the Dark, rubriker och bildtexter i världsklass


signatur
Medlem

Man tackar! Det värmer när man får positiv respons för det man skrivit, jag lovar att knåpa ihop och lägga upp mer


signatur
Medlem

Bra skrivet! Gillar Speciellt "Till skillnad från Star Wars så är slutet inte först. Scrolla upp!"


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:

Bra skrivet! Gillar Speciellt "Till skillnad från Star Wars så är slutet inte först. Scrolla upp!"

Tack så mycket! Uppskattades att få bekräftelse på att folk både läser och tycker om det man skriver


signatur
1
Skriv svar