FZ Poll: Köper du samlingsutgåvor av spel?

Robot
FZ Poll: Köper du samlingsutgåvor av spel?
Qus
Medlem
FZ Poll: Köper du samlingsutgåvor av spel?

Aldrig gjort och kommer nog inte att göra det heller. Om det inte verkligen skulle vara något speciellt.

Medlem

Beror helt på vad som finns i. Alltid kul med en liten figur eller prydnad, eller en allmänt flashig "kartong". Men oftast är det tyvärr bara skit i form av en larvig nyckelknippa eller extra-DVD med bakom kulisserna-filmer, som jag lika gärna kan ladda ner. Dessa betalar jag inte gärna några extra hundralappar för. Mycket dålig fantasi nuförtiden.

Jag är dock mycket för "Gold Edition", där ett antal spel ur samma serie är sammlade, som även ofta kommer med något kul och en stilig tjock förpackning.

Medlem

Gold Edition = Helt ok om man inte har spelet tidigare och det medföljer typ en eller flera exapnsioner.
Special Edition = Aldrig! Har då aldrig sett en Special Edition som haft lull lull värt de extra pengarna.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Gör det för det mesta, fast beror mycket på vad som är i det så klart. Fast har oftast blivit besviken nu den senaste tiden. Sämst va nog ändå Lord of the rings online collectors edition. Det stod att den innehöll en figur, och visst gjorde den det, en cm hög tensoldat typ

Bästa är nog ändå Guild wars collectors editions, trist bara att det inte kom nån på senaste.

Medlem

Köper special eller limited på det mesta som känns att utgivarna lagt ned lite energi på. Tex bioshock utgåvan till PC eller World in Conflict. Mumma!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

1 Månad innan BF2 skulle komma ut tänkte jag att jag skulle förboka, när jag kom in på sidan såg jag att de fanns 9 exemplar kvar av "Commanders Edition"... Jag gick in o kolla vad de va för något och såg då en bild på ett headset från Logitech! Eftersom jag inte hade något headset just då och de bara kosta 59kr? extra så boka jag självklart de!!!

Sen när jag fick mitt paket 2 dagar innan officel realese så öppna jag mitt paket och hitta ett par noname lurar med en "2'a" på sidorna, möjligt att de va ett logitech med de stog ingenstanns iaf! Sämre skit än de jag fick med är svårt att hitta, tom lurar på som man får när man flyger låter bättre!!!

De va första och sista gången jag köper den typen av utgåva.

I övrigt så har jag inget emot att köpa äldre spel som kommer ut med sina efterföljande expansioner eller uppföljare!

Klart slut...

Medlem

Har Collector's Edition av Morrowind, Oblivion och Bioshock. Så det händer ju.

Annars så händer det ju att man köpt samlingsboxar. Förra året så köpte jag SWAT 4 Gold Edition som inkluderade huvudspelet och expansionen.

Och bestämde mig redan innan NWN2 släpptes att jag inte skulle köpa det förrän det var förpackat snyggt med alla expansioner för ett billigt pris. Känns som jag gjorde ett stort misstag att köpa NWN och dess expansioner direkt när de släpptes.

Medlem
Skrivet av Frazz:

I övrigt så har jag inget emot att köpa äldre spel som kommer ut med sina efterföljande expansioner eller uppföljare!

Klart slut...


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Köper allt som oftast limited ed. Vilket brukar irritera min fru rejält..


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Efter att ha köpt lotro special edition så tänkte jag aldrig mer...
Men så skulle jag köpa cod4 för någon vecka sen och vanliga var slut så det blev det Limited Collector's edition !

Inaktiv

köper mestadels gold/limited/ce/goty, köper nästan aldrig "orginal" förpackningarna.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Inaktiv

Beror ju helt på, är det bara making of-videor och/eller kartor av spelvärlden, eller artwork brukar jag skippa det. Gillar när man får en liten statyett eller nåt annat med lite mer substans i.

Samlingsutgåvor är ju alltid trevligt om man vill ha hela serien av ett spel men inget man köper om man redan har 3/4 av spelen bara pga boxen.

Inaktiv

Gold edition är kul, absolut!
Tycker också det är skitkul med Artwork och kartor samt en bok med lore tex. Figurer och små statyer över någon karaktär är dock lite väl..

Medlem

Om jag vet att jag kommer gilla spelet och om samlingsutgåvan innehåller tillräckligt många mumsiga extrasaker så blir det ett självklart köp. Priset spelar väl in lite också, fast jag tror inte att det skulle finnas något som jag personligen tycker är för dyrt.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Skrivet av Frazz:

1 Månad innan BF2 skulle komma ut tänkte jag att jag skulle förboka, när jag kom in på sidan såg jag att de fanns 9 exemplar kvar av "Commanders Edition"... Jag gick in o kolla vad de va för något och såg då en bild på ett headset från Logitech! Eftersom jag inte hade något headset just då och de bara kosta 59kr? extra så boka jag självklart de!!!

Sen när jag fick mitt paket 2 dagar innan officel realese så öppna jag mitt paket och hitta ett par noname lurar med en "2'a" på sidorna, möjligt att de va ett logitech med de stog ingenstanns iaf! Sämre skit än de jag fick med är svårt att hitta, tom lurar på som man får när man flyger låter bättre!!!

De va första och sista gången jag köper den typen av utgåva.

I övrigt så har jag inget emot att köpa äldre spel som kommer ut med sina efterföljande expansioner eller uppföljare!

Klart slut...

Dito, både om BF2's skitlurar och om äldre spel och expansioner!


signatur

"I don't need to "Get a Life". I'm a gamer and have lots of lives!" --För mig okänd

Inaktiv

Nah, inte direkt. Har köpt en eller två gånger. Priserna blir så dyra.. Men, bonus edition är kul att köpa på spel man älskar (INTE gillar) - fast det händer inte så ofta att det släpps.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Flakmonkey

Beror helt klart på vilket spel det handlar om. Är det ett spel som troligen kommer bli en klassiker i min egen bok så köper jag gärna en CE... senaste CE-utgåvan jag köpte var UT3 till PC

Medlem

Köpte CE av Oblivion. Var inget snack om den saken eftersom jag hade sett fram emot det så otroligt länge (i princip sen jag klarat Morrowind... hehe, när jag tänker efter var det samma med Morrowind också). Är helnöjd med den i alla fall. Väldigt tjusig förpackning som är som en bok. En kul "geografibok" om världen, en making-of-dvd och ett mynt i spelvärldens valuta (septim). För en geek som mig är sånt guld värt. Just ja, var nog en karta med också. Den hade i alla fall en lyxig känsla.

Däremot köpte jag inte CE av Mass Effect, som jag också hade längtat efter så att det till sist nästan gjorde ont. Innehållet var så menlöst. Som nån sa; making of-dvd:er eller artwork kan vara skit samma. Går att ladda hem. Soundtrack är ok (om musiken är bra såklart, hehe) men helst vill man ha nåt riktigt udda som inte går att få tag på annars.

nj
Medlem

Allt beror på innehållet och vad priset är jämfört med den vanliga utgåvan imho.
Visst att artwork kan vara onödigt, men det beror väl lite på hur det är gjort med. Ta WoW CE tex, en rejäl bok med artwork som var ruskigt välgjord, spelet både på CD och DVD och lite annat smått och gott. Lägg på det till att min lokala EB Games-butik kastade in en WoW-figur på det så var det rusktigt trevligt för priset som inte var så mycket högre än den vanliga utgåvan vad jag kan minnas.
Däremot att bara kasta in en "making of dvd" eller liknande, byta lite färg på kartongen och lägga på uppåt 100kr är bara ett rent skämt, då tvekar jag verkligen inte på att köpa den vanliga utgåvan till så lågt pris som bara möjligt.

Medlem

Lite aftonbladetvarning att omskriva samlingsutgåva som lyxutgåva.

Är det ett spel som man verkligen gillar och man vill stödja utvecklarna så är det ok, annars så måste det innehålla någonting mycket speciellt för att jag ska bli intresserad. Statyetter, nyckelringar och annat krimskrams går bort direkt.

GalCiv II köpte jag i CE och den var jag nöjd med eftersom det gav lite extra slantar till utvecklarna. Det som följde med var en uppsättning bling till skepsbyggaren samt några andra smarta funktioner som förvisso släpptes till den normala utgåvan senare. Dessutom kom den i en cd box i metall som rockar stenhårt. En liknande ask som till Bioshock för övrigt.

Många gånger tycker jag dock att extratillbehören är sådana saker som borde ha följt med som standard. Typexemplet är manualen till Civ4. Avsaknaden av denna gjorde att jag aldrig köpte det spelet, vilket visade sig vara tur efter att ha kört det hos en kompis och konstaterat att jag inte gillade det.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Har några som Bioshock, NVN2 och C&C 3 Kane Edition.... men jag föredrar att komma undan så billigt som möjligt, och de två sistnämda köpte jag på rea

Medlem

När jag känner att spelet är verkligen något speciellt eller att jag verkligen vill vara stolt över att jag äger en kopia av spelet så är det CE eller LE som gäller.

Medlem

Det beror helt på innehållet, om det är värt en extra hundring eller vad det nu kan vara. Man brukar oftast få "bakom-scenerna-exklusivt" som senare släpps på nätet, där känner man sig verkligen som en idiot.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

extra lul lul nej tack ! folk gnäller på höga priser men betalar uppenbarligen glatt en hundring extra för nån jävla tensoldat/plastpeng eller annat trams ..


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Köper ALLTID samlingsutåvor av spel om möjligheten finns, samma sak med film, musik osv.
Gör man inte det så är man ju tvåa direkt.

Extrakrafs ftw!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

extra lul lul nej tack ! folk gnäller på höga priser men betalar uppenbarligen glatt en hundring extra för nån jävla tensoldat/plastpeng eller annat trams ..

Först och främst. "lul lul" är VAD?

Sedan, det beror väl lite på hur man prioriterar eller budgeterar. Själv skulle jag aldrig köpa en CE om det bara följde med en plastpeng?! Knappast tennsoldat heller, möjligen om den var skitsnygg. Faktum kvarstår dock att jag aldrig skulle ställa den på någon hylla så jag tvivlar på att jag skulle köpa en sådan CE ändå. Hittils har jag faktiskt bara köpt CE av WoW och Dreamfall. Blev lite besviken på Dreamfalls CE då den bara innehöll soundtrack EP, konceptbildsbok samt spelet, och såklart en snyggare förpackning. Jag själv sätter väl egentligen ribban vid WoWs CE


signatur

"When corporations create the music we all lose."

1
Skriv svar