Den lilla 8-bitarspojken vaknar till liv

Skägg.
10 Chambers
Den lilla 8-bitarspojken vaknar till liv

Det händer att den lilla 8-bitarspojken i mig vaknar till liv när jag sitter och spelar dagens svulstiga produktioner. Wow!, utbrister han som förälskade sig i spel redan första gången hans mor hyrde Nintendos kommunalgrå låda från den lokala videobutiken. Hur kan det vara så verklighetstroget, undrar han som upplevde övergången mellan sprites och 3D. Det här är inte möjligt, jublar han när granaten han precis kastade sprängde bort ena sidan på ett hus.

Det har inte hänt lite på den grafiska fronten sedan jag förälskade mig i spel någon gång kring i slutet av 80-talet. Vissa teknikframsteg har sänkt mig hake som ett ton bly, som när jag såg teknikdemot från #Half-Life 2 där en madrass drogs runt i en bassäng. Verklig fysik i spel, det är inte möjligt gastar den lille.

Kommer du ihåg känslan när du såg det här första gången?

Andra har jag ifrågasatt, som när jag såg #för första gången. Det såg så kantigt och framförallt brunt ut i jämförelse med dåvarande kärleken [g="Duke Nukem 3D. Brunt som bajs, fnissar han inom mig som aldrig verkar lämna den åldern helt.

Ibland behöver vi nog ta ett steg tillbaka, supa in vad den där nya skärmdumpen eller filmen faktiskt visar och njuta av hur fantastiskt långt grafiken har kommit på 20 år. Sen är självklart utseendet inte allt, men det är en annan diskussion. Nu har han nog somnat igen.

#blogg


signatur
Medlem
Den lilla 8-bitarspojken vaknar till liv

Oj, den där bilden kommer jag ihåg, den fick mig verkligen att som du säger, tappa hakan. Det var nog senaste gången jag blev så imponerad också, jag menar visst, Crysis var helt fantatiskt och jag rös vid tanken på att skjuta sönder trän, men Half-Life 2? Wowza!

En annan gång var ju när de första bilderna på Max Payne släpptes, jesus! Kommer ihåg en bild där Herr Gristryne står och siktar in i ansiktet på oss med sin Beretta och jag skrek till min lillebror att man kan se in i pipan! Fantastiskt!

Ja det är annat nu än när jag började spela i 4 - 5 års åldern, då tycket bror och jag att det var otroligt att man kunde ramla ner i en kloak eller få en blomkruka i huvudet i det fightingspel vi lira, vars namn jag inte minns tyvärr. Nästan så man saknar den tiden, lite enklare då.


signatur
Medlem
Medlem
Skrivet av Forcie:

Tack! DU är en pärla!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Slashneed:

En annan gång var ju när de första bilderna på Max Payne släpptes, jesus! Kommer ihåg en bild där Herr Gristryne står och siktar in i ansiktet på oss med sin Beretta och jag skrek till min lillebror att man kan se in i pipan! Fantastiskt!

Det hade jag glömt bort, med reagerade på precis samma sätt


signatur
1
Skriv svar