Final Fantasy XI: Wings of the Goddess

Robot
Final Fantasy XI: Wings of the Goddess

I det märkliga landet i öst är Final Fantasy-temat i stort sett kultur. Visserligen är det ett globalt fenomen med en lång historia i spel- och filmvärlden men inte ens i närheten så stort som i Japan.


Inaktiv
Testat - FF XI: Wings of the Goddess

Du kan ju inte ge den dåligt betyg för att du är en dålig spelare.

Medlem
Skrivet av D-sama:

Du kan ju inte ge den dåligt betyg för att du är en dålig spelare.

Det är ju förfan upp till recensenten om han vill ge det bra betyg eller inte.

Medlem

Tycker spelet saknar fortfarande det mest viktigaste av allt, Bra kontroll... Vist spelet var till grunden ett PS2 MMO men... det släptes till PC med ÄNNU värre kontroller, spelet är ju näst till otroligt ospelbart och klumpigt att röra sig runt i, Något som har fått mig att sluta spela efter ca 10 timmar de 3 ggr jag har försökt sätta mig in i det.

Medlem

Om spelet inte förklarar sakerna så att en "dålig spelare" kan njuta av spelet så borde väl spelet inte få bra betyg? Fast, ta Eve Online till exempel, krångligt? Japp, tar tid att lära sig?

Fast, å andra sidan, ska man recensera Eve (nya expansionen, /hint hint FZ!) så tror jag inte man sätter någon som inte kan uppskatta det komplexa i Eve som recensent.

Kanske (garanterat?) att dom fyra-fem stycken jag pratat med som lirat FF:XI på tok får många år inte håller med recensenten alls, precis på samma sätt som om Eve fans skulle känna om spelet fick kassa betyg pga spelets komplexa sida.

Men, måste hålla med recensenten, bättre förklaringar hade verkligen inte skadat.

edit: Suddigummi.

Medlem

Enligt min mening så har recensenten helt rätt. Efter att ha spelat och studerat spelet med expansioner måste jag säga att jag inte kan ens i närheten föreställa mig känslan en person som aldrig spelat mmorpg spel förr skulle ha kännt då de startar setta spel.

Jag grät mig själv nästan till sömns då jag inte kunde få det att funka som jag ville och då har jag ändå spelat wow, eve, anarchy online, auto assault, dark age of camelot, pirates of the burning sea, mm... och kunde ändå inte fatta hur utvecklarna av spelet kunde få till så idiotiska kontroller.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Skribent
Skrivet av Edd1e:

Om spelet inte förklarar sakerna så att en "dålig spelare" kan njuta av spelet så borde väl spelet inte få bra betyg? Fast, ta Eve Online till exempel, krångligt? Japp, tar tid att lära sig?

Fast, å andra sidan, ska man recensera Eve (nya expansionen, /hint hint FZ!) så tror jag inte man sätter någon som inte kan uppskatta det komplexa i Eve som recensent.

Kanske (garanterat?) att dom fyra-fem stycken jag pratat med som lirat FF:XI på tok får många år inte håller med recensenten alls, precis på samma sätt som om Eve fans skulle känna om spelet fick kassa betyg pga spelets komplexa sida.

Men, måste hålla med recensenten, bättre förklaringar hade verkligen inte skadat.

edit: Suddigummi.

Jag spelar för tillfället Eve, har gjort det redan 2003 och jag vet mycket väl vad ett komplext onlinespel är. Eve gör det dock så mycket enklare för nya spelare med tutorials, logiska och lättförståeliga kontroller och knappar och menyer, vilket man inte kan säga om Final Fantasy XI.

Final Fantasy XI har garanterat ett djup det med, men med sin oförklariga krånglighet i det mesta är det knappast något som lockar tillbaka nybörjare till spelet.

Medlem

Svåra kontroller...? Vaf*n snackar ni om? Jag tycker att de är både bra och lätta. Macro systemet är enkelt, och lätt att lära sig om man bara orkar gå in på nån ffxi sida eller fråga någon polare i spelet.

Får själv denna expansion i posten snart, så jag är inte helt säker på hur bra just den är, men FFXI klår alla andra mmorpgs för mig iaf.

FFXI var dessutom det första mmorpg jag lirat.

Medlem
Skrivet av Zerpent:

Macro systemet är enkelt, och lätt att lära sig om man bara orkar gå in på nån ffxi sida eller fråga någon polare i spelet.

Men man ska väl inte behöva surfa runt på internet och leta en massa för att kunna lära sig ett spel? Sådana instruktioner ska finnas i spelet från början.
Dessutom kan man ju inte ens alt-tabba ut sig från spelet utan att det krashar.

Men det största problemet med det här spelet är inte kontroller, instruktioner eller gränssnittet. Det är de japanska idiotspelarna. Mer arrogant och egoistiskt folkslag får man nog fan leta efter.

Medlem

Hah, jo Japanerna är rätt arroganta till större delen. Men det finns ju även de som är schyssta.

Det finns faktiskt instruktioner till en del macros i manualen nu när jag tänker efter. De flesta kan man fundera ut själv också. För att det ska bli en Job Ability t.ex. så skriver man ju bara /ja.

Jag måste liksom försvara FFXI, då jag spenderat mer tid på det än något annat spel. ^^;;

Medlem

Har också spelat det en hel del och tycker det var riktigt bra. Men nu när man blickar bakåt på det efter att ha kört andra mmorpgs så känns spelet så föråldrat att det borde gå i graven. Fattar inte att dom inte förnyat gränssnittet med så många expansioner släppta.

Men den största anledningen att inte spela spelet är idioterna i öst. Folk klagar på småbarn i WoW, men dom går iaf att spela med. Japanerna spottar bara en i ansiktet och ber en dra åt helvete för att man inte kan snacka deras språk. Jo tjena.. Kanske dags att lära sig engelska istället.

Inaktiv

finns inget spel som har så bra kontroller som ffxi, amatörer som klagar på kontrollerna...


signatur

Final Fantasy XI, lvl75Ninja, lvl75Monk - retired :(
WoW, lvl60 Hunter - retired :(

Medlem
Skrivet av Spectral:

Men den största anledningen att inte spela spelet är idioterna i öst. Folk klagar på småbarn i WoW, men dom går iaf att spela med. Japanerna spottar bara en i ansiktet och ber en dra åt helvete för att man inte kan snacka deras språk. Jo tjena.. Kanske dags att lära sig engelska istället.

Vissa japaner spottar dig i ansiktet precis lika ofta som vissa spelare i WoW gör detsamma. Tycker det är överdrivet att klaga på japanska spelarna så pass mycket. Personligen avskyr jag majoriteten WoW-communityt istället där 99% består av idioter... Tyvärr måste man ta sånt om man vill spela med sina kompisar, precis som att man måste "tåla" japanerna i FFXI då och då.

Personligen har jag spelat FFXI i ett par år, dock inte längre. Av min erfarenhet har spelet varit väldigt roligt att spela. Vad man måste inse är att FFXI != WoW. I FFXI questar man inte på samma sätt för att få exp och liknande. Spelupplägget är helt annorlunda. Quest finns visserligen, men med dåliga rewards. Vad FFXI bygger på är exp-parties, crafting, end-game och din linkshell.

Spelet tar, precis som de flesta andra, tid att lära sig. Det är mer komplicerat än WoW, det håller jag med om. Det finns inga bars på samma sätt där du kan klicka och se cool-downs. Vad man får förlita sig på är macros för vapenfärdigheter, byte av utrustning och så vidare. Jag anser att macros inte var så krånliga från början och funkar minst lika bra som bars i WoW.

Men jag tänker inte klandra recensenten då MMORPG handlar väldigt mycket om favorisering av vilket man föredrar. Precis som när man har japanska rollspel i ena handen och amerikanska i den andra.

Inaktiv

Är detta spelet i samma stil som Final Fantasy online ? tror det heter så, lirade det ett tag å det var rätt så kul.

Medlem

Vad hände med korrekturläsningen?

fiendeskapelser - *fniss*

moderspelet - vart la du modermodemet?

Innehåller i denna expansion - Innehållet

att sniket detaljerade - sniket?! VA?

enkelt upplägg för enkla funktioner - är du en dator?

Det första formatet släpptes på Playstation 2 i Japan - Gick den sönder? Ett spel kan inte heller vara ett format, menar du utgåva?

KORREKTURLÄS! GÖR OM GÖR RÄTT!

Nu tog jag bara det som stod ut mest, fler fel finns med största sannolikhet


signatur

???????????????

Medlem

Konstigt språkbruk?

I Thomas Peterssons recension av moderspelet från 2004 protesterades det mot
den omotiverade krångligheten som kan appliceras på det mesta när
det gäller Final Fantasy XI. - Va? Vem kan applicera "omotiverad krångligheten" i Final Fantasy XI. "protesterades mot" I recensionen? Vilka protesterade? Vaaaa?

Tyvärr så satte sig den onödiga krångligheten i Final Fantasy XI och Wings of the Goddess
på tvären för mig. - Vad händer när krånglighter sätter sig på tvären? Är de inte redan krångliga?

Bristen på ett ordentligt gränssnitt, ikoner och menyer och vettiga
kontroller gjorde att jag kliade mig ett par gånger
i huvudet innan jag förstod någorlunda vad spelet handlade om. - Ikoner och menyer? De inkluderas
inte i ett gränssnittet? Vad har spelets handling med gränsnittet att göra?

Detta är min första kontakt med detta populära spel och jag håller
med om det mesta av den kritik som riktas mot det. - Den kritik som riktas mot det? All kritik som
du nämner utöver din egen är "Thomas Peterssons recension av moderspelet från 2004 protesterades det mot den omotiverade
krångligheten som kan appliceras på det mesta när det gäller Final Fantasy XI." Du håller med andra
ord med Thomas Petersson? Vart försvann resten av kritiken?


signatur

???????????????

Redaktör

Aegd: japp, korrekturläsningen kunde ha varit skarpare. Tack och bock för utförlig och kreativ återkoppling.


signatur
Pansarknekt

Tycker spelet verkar intressant, har dock aldrig testat det. Körde benchmark programmet en gång för att testa mitt graffekort. Såg faktiskt helt ok ut fast det var ett tag sen.
Har alltid gillat Final Fantasy minsann så jag kanske tar tag i det en dag.
Dåligt interface avskräcker mig inte det är bara en vanesak och lite tålamod men å andra sidan är jag freak av spel med högre inlärningskurvor än medelspelet.

Sen vill jag inte påstå att "99%" av alla spelare i WoW är idioter som någon skrev ovanför. För mig kan även de som sitter och klagar på andra vara minst lika störiga...
Det värsta med WoW är faktiskt spam o liknande imo.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Fan man blir lite sugen på att börja lira igen... även om jag inte ens har klarat mainstoryn i orginalspelet xD

Skribent
Citat:

All kritik som du nämner utöver din egen är "Thomas Peterssons recension av moderspelet från 2004 protesterades det mot den omotiverade krångligheten som kan appliceras på det mesta när det gäller Final Fantasy XI.

"Du håller med andra ord med Thomas Petersson? Vart försvann resten av kritiken?

Läs recensionen en gång till. Jag tar upp inlärningströskel, grafik och ljud, svårigheter för nybörjare att komma in i spelet med mera.

Medlem
Skrivet av bastard:
Citat:

All kritik som du nämner utöver din egen är "Thomas Peterssons recension av moderspelet från 2004 protesterades det mot den omotiverade krångligheten som kan appliceras på det mesta när det gäller Final Fantasy XI.

"Du håller med andra ord med Thomas Petersson? Vart försvann resten av kritiken?

Läs recensionen en gång till. Jag tar upp inlärningströskel, grafik och ljud, svårigheter för nybörjare att komma in i spelet med mera.

Det är du som ska läsa vad jag skriver igen.

"All kritik som du nämner utöver din egen är..."

Det är ditt språkbruk som är helt åt skogen, och det är också det som jag kommenterar.

Vad jag menar är att du har skrivit så att läsaren inte har någon aning om vad du snackar om. Du säger att du håller med om kritiken som riktas mot spelet, utan att förklara vad den innebär. Du har tidigare sagt att kontroller och gränssnittet är krångliga, utan att säga att det är något som också anses vara ett problem för andra spelare. Du refererar också till en recension som läsarna kanske inte läst, utan att på något sätt gå in i detalj om just vad recensenten ogillade med föregångaren.

Du försöker också använda ord som du uppenbarligen inte kan hantera, vilket gör att hela recensionen blir en osammanhängande röra.


signatur

???????????????

Skribent
Skrivet av aegd:

Det är ditt språkbruk som är helt åt skogen, och det är också det som jag kommenterar.

Vad jag menar är att du har skrivit så att läsaren
inte har någon aning om vad du snackar om.
Du säger att du håller med om kritiken som riktas mot spelet, utan att förklara vad den innebär. Du har tidigare sagt att kontroller och gränssnittet är krångliga, utan att säga att det är något som också anses vara ett problem för andra spelare.

Eftersom jag recenserade en expansion till Final Fantasy XI förmodade jag att läsaren skulle ha en någorlunda uppfattning om Final Fantasy XI. Det visade sig dock vara ett misstag...

Att spelet har en hög inlärningströskel skriver jag klart och tydligt, om du inte hittar det ber jag dig att läsa den en gång till. Även Thomas tar upp det i sin recension. Om du missat den så finns länken till Thomas recension i slutet av min recension.

Citat:

Du refererar också till en recension som läsarna kanske inte läst, utan att på något sätt gå in i detalj om just vad recensenten ogillade med föregångaren.

Du försöker också använda ord som du uppenbarligen inte kan hantera, vilket gör att hela recensionen blir en osammanhängande röra.

Ibland måste man försöka använda ord och synonymer för att variera. Att de sticker i ögonen på ordmärkare kan jag dock inte göra någonting åt

Stavfel och ord som inte hör hemma i en recension är en annan sak. Ibland blir det missar i korren, som i detta fall.

Inaktiv

Jag älskar FF-serien. Har spelat genom alla spela jag har kommit över och jag fullkomligt älskar alla .

Jag hade dock svårt för XI. Jag vet inte varför, antagligen för att jag jämförde allt med EQ2 och WoW och gav det aldrig en chans.
Ska dock börja lira det igen när jag ninjat någon polare att spela med.


signatur

O'rly? Ya'rly!

1
Skriv svar