Dagens vinnare

Medlem
Dagens vinnare

Jerry Holkins beskriver fint när han pratar om Sonys mjukvaruuppdateringar att

"Just as the Red Ring establishes that Microsoft is a software company, things like this establish that Sony's expertise lies in hardware."

Jag tog det här budskapet till mig när det skrevs och inser hur rätt han beskriver de båda konsolerna. Microsoft är vida överlägset i mjukvara, att spela spel med vänner på den konsolen är underbart. Det känns som att vän-listan är stödd av alla spel och att hitta nya vänner kan gå fort. Man kan snabbt utöka sin lista, mycket tack vare att röst-chat är tillgänglig i alla spel i någon form. Dopingen Party Chat som introducerades förra hösten skapar nu en känsla av vardagsrum även när man inte spelar samma spel som sina kompisar hela tiden.

Där har Sony problem. Vän-listan gapar tom för mig, och det känns inte som att jag klickar med de spelare jag möter på LittleBigPlanet. De känns bara irriterande och ivägen. I Killzone 2 är alla enmansarméer som inte har en aning om vad taktiskt samarbete är.

Dock kräver Xboxen en liten detalj. Den måste fungera. Och det gör den inte alltid. Playstation 3 är vida överlägsen i fysiska prestationer. Den är tyst, den bråkar sällan och när den gör det räcker det oftast med en omstart utan behov av handdukar. Att titta på bilder, filmer och lyssna på musik är även det en fröjd. Jag föredrar att titta på min Xbox för att användargränssnittet är marginellt trevligare där, men processen dit är längre än vad t.o.m. jag har tålamod.

Starta TV:n
Starta Xboxen
Koppla upp mig mot datorn via nätverket (vilket är ett äventyr i sig)
Vänta på att mapparna ska laddas
Leta reda på bilderna
Vänta på att bilderna ska laddas
Kolla på en bild
Vänta på att nästa bild ska laddas
Kolla på en bild
...

Jag kan göra samma sak med min Playstation 3, men då upplever jag att många av laddning-stunderna försvinner eller åtminstone blir kortare. Det som är underbart med den är att jag inte behöver lägga in bilderna på datorn i första hand. Jag tar bara minneskortet från kameran, stoppar det i rätt hål och vips så kan jag titta på bilderna på TVn. Ett partytrick som tar tio sekunder längre än att starta den kamera vars bilder man ska visa. Och på de tio sekunderna vinner man 38,5 '' skärmyta.

I fallet musik och film är det givet att titta/lyssna på den tystare maskinen. TVn väsnas mer än konsolen för en gångs skull och volymen behöver inte vara lika stark som förr då jag bara hade en Xbox 360. I ärlighetens namn är hemmabiosystemet den största boven och behöver nu för tiden överrösta sin egen fläkt. Ironi eller dålig design, välj själv.

Därför är dagens vinnare Playstation 3.

Och jag fyller år idag. Säg grattis!

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Medlem
Dagens vinnare

Tack för en av dom bästa sammanfattningarna jag någonsin läst.
Sjukt bra skrivet, och nu förstår jag äntligen vad alla ser i 360.
BTW, Grattis!


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

Oj. Tack.

Och Tack!


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv

Grattis.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Gratulationer


signatur

Rawr

Medlem

Tack Kullberg.
Tack Crawller.

Bästa presenten man kan få: Gratulationer från Internets!


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Grattis till insikten och födseln


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Medlem

Tackar och bockar.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar