Konami: "Japans spelbransch nära kris"

Robot
Medlem
Konami: "Japans spelbransch nära kris"

Grafiken är inte allt.

Har hittils inte hittat mer än något enstaka rollspel med japansk stil som varit lika bra som ett som kommer från japan.

Medlem

Visst, amerikansk grafik och teknik är bättre, men där tar det oftast slut. Amerikaner är alldeles för fokuserade på att antingen tjäna pengar eller att deras spel ska se så bra ut som det bara går. Japaner är bättre på story och liknande. Sedan finns det ju företag såsom Square Enix som faktiskt har riktigt snygga och roliga spel, så Japans marknad är inte helt förlorad ännu.

Inaktiv

Square Enix åh fyfan make till bakåtsträvare får man leta efter. Text kommando borde dött ut för längesen. Det är nästan det enda japanerna gör så är det text kommando rpgs.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av snyft:

Square Enix åh fyfan make till bakåtsträvare får man leta efter. Text kommando borde dött ut för längesen.

Sannare ord har aldrig sagts.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av snyft:

Square Enix åh fyfan make till bakåtsträvare får man leta efter. Text kommando borde dött ut för längesen. Det är nästan det enda japanerna gör så är det text kommando rpgs.

Square Enix är ju fan bäst.
Spring och spela Halo då förbövelen.

Medlem

Vaffan FZ?!?! Sluta upp med aftonbladet-rubriker... Skriv vad det handlar om och inte massa bullshit ffs!


signatur

Johan Pilestedt

Medlem

Om rubriken är baserad på vad en person säger så håller jag med Wazz. Rena aftonbladsstilen. Själv har jag svårt att tro att det är så illa att den japanska spelbranschen står inför en kris. Däremot finns det säkert saker som går att förbättra men det gäller inte bara i Japan utan över hela världen.

Citat:

Deras grafiska och tekniska kunnande är otroligt.

Tyvärr slutar det ofta där också. Man satsar stort på de tekniska bitarna, främst grafik, men missar viktiga element som handling, atmosfär och upplevelse.

Medlem

för helsike! bra grafik är inte samma sak som ett bra spel!
jo kris minst sagt... om man tycker att en grafisk stor skillnad är viktigt...
se bara på närmaste släktingen, filmvärlden; trend med mer å mer CG (dvs, mer "snygg grafik"), men samtidigt ett dalande fokus på berättande.
har iofs inte lirat speciellt många japanska spel, men har alltid hållit japanernas "berrättargener" som klart mer utvecklade än västvärlden (okej, lite generaliserande kanske)... å att läsa detta förvånar mig.

Medlem

Dock är tyvärr nästan alltid japanska spel konsol titlar samt att de oftast endast talas på Japanska vilket gör att man inte prövar många titlar men såklart så når de heller inte väster länderna.

Att säga att nån specifik världsdel kommit längre i spelutvecklingen tycker jag är fel , vi är alla lika långt och stor titlar & snygga titlar föds och finns precis överallt.

Medlem

Precis som med den amerikanska och den europeiska spelmarknaden så är 80% av spelen bara skit. Jamena fatta va jävla många skit hentai-spel som kommer varje år, de om något är väl endast för ögonen? Personligen så behövs de spel från alla möjliga kulturer, annars finns risken att man blir som japanerna, helt jävla galna med galna TV-shower och hentai.

Medlem

Japan liksom USA har anpassat sina spel till moderna "mytologier", med det menar jag inhemskt rådande sätt att berätta historier; dessa historier är i sin tur baserade på den populärkultur som som finns i vardera land. Final Fantasy fungerar förmodligen bättre i Japan eftersom de känner till marknaden bättre, och COD4, fungerar och säljer bättre i USA eftersom spelet, storyn, karaktärerna är något som amerikanarna kan relatera till...

När unga grabbar ser upp till någon vill de hellre vara G.I. Joe än Vincent Valentine eller Cait Sith. Att spelmarknaden är i kris i Nippon är kanske en chimär. Kanske är det så att PS3:ans dåliga försäljning är boven; makthavarna ser att mindre pengar kommer in och tror automatiskt att allt är på nedgång... Jag tror på det motsatta...

Vi har mycket att lära från det förgångna när det gäller populärkultur, och sysslar man med spel för att tjäna pengar kommer man förmodligen att bli besviken. Det som någon tycker är bra, tycker någon annan är överskattat...

Medlem

I slutändan så är det nog bara så att alla kan lära sig något från de andra marknaderna. Vi kan lära oss en hel del från Japanerna och tvärtom. Det är bara att ha ett öppet sinne.

Medlem

Yamaoka gjorde en intervju för några veckor sedan där han sa i stort sett samma sak. Det handlar mer om att många japanska företag har svårt att ta tills sig nya tekniska framsteg snabbt pga företags strukturen dom har nu och språksvårigheter. Tydligen delar inte team med sig av olika tekniker man gjort i sina spelmotorer ens inom samma företag. Utan alla är väldigt beskyddande av sina projekt och inte vill dela med sig om vad man lärt sig, medan amerikaner mer delar med sig av vad man lärt sig så fler kan ta nytta av det (enligt Yamaoka)
Inte direkt att dom är "i kris" men att japanska spelföretag måste börja tänka i nya banor för att inte komma på efterkälken i framtiden.

Han har inte helt fel heller, många japanska företag har inte ens fått ut sitt första spel denna generationen utan kämpar med att få ut något av kvalite. Konami har inte fått ut några intressanta spel än tex medan capcom klarat detta bättre och fått ut flera spel redan.

Medlem

men zelda o mario säljer miljoner världen över


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag tycker att mgs5 visar var japan är på väg, åt fanders, folk tycker at japaner är bättre på story, jovisst är det så om man gillar totalt whacked out storylines, robotar som låter som kor och förmågan att vandra omkring med en oljetrumma på huvudet.

Själv tycker jag att europeiska utvecklare är jämnast överlag, men mitt favvospel i år är helt klart CoD4...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Länken verkar inte fungera?

Medlem

LOL till de som säger att square är det mest bakåt strävande företaget som finns... jadu det är faktist ett av de företaget som faktist vågar sig att testa sig till olika konsept av just deras RPG form, varesig det är lyckat eller ej varge gång hör inte hit dock.

I vilket fall som hellst, jo det är inte så ovanligt igentligen, japan är det största anti dela med sig landet som finns på jorden varav bland annat Sverige är det ganska vanligt att dela med sig av saker.

I vilket fall som hellst, så tycker jag det är trevligt att det finns spel som följer äldre stilar samt nya, hur trist skulle det vara om exakt alla spel så lika dana ut, och var mer eller mindre lika dana.

Medlem

Vad konstigt ni skriver om att japanska spelindustrin är i kris och sedan frågar om japanska spel är överskattade. Jag höll ju på att rösta ja bara för att man tog för givet att det var underskattade ni menade.

Skrivet av MammaMuu:

Yamaoka gjorde en intervju för några veckor sedan där han sa i stort sett samma sak. Det handlar mer om att många japanska företag har svårt att ta tills sig nya tekniska framsteg snabbt pga företags strukturen dom har nu och språksvårigheter. Tydligen delar inte team med sig av olika tekniker man gjort i sina spelmotorer ens inom samma företag. Utan alla är väldigt beskyddande av sina projekt och inte vill dela med sig om vad man lärt sig, medan amerikaner mer delar med sig av vad man lärt sig så fler kan ta nytta av det (enligt Yamaoka)
Inte direkt att dom är "i kris" men att japanska spelföretag måste börja tänka i nya banor för att inte komma på efterkälken i framtiden.

Han har inte helt fel heller, många japanska företag har inte ens fått ut sitt första spel denna generationen utan kämpar med att få ut något av kvalite. Konami har inte fått ut några intressanta spel än tex medan capcom klarat detta bättre och fått ut flera spel redan.

Detta är exakt en sån där onödig sak som lätt skulle gå att fixa. Det handlar om fel inställning bland japanska spelföretag helt enkelt. Om man översätter situationen till fångarnas dilemma väljer de japanska företagen att förråda. Jag skriver lite mer utförligt vad jag menar i ett blogginlägg förresten (lite skamlös reklam där ja).

Men kortfattat går det hela ut på att två konkurrerande parter tjänar på att investera lite tid åt att hjälpa varandra med stora problem. Den totala status quo:n förblir oförändrad, men ett mervärde som gynnar båda har skapats. Och i fall som detta med konkurrerande marknader är det ju definitivt så att mervärdet är till nytta för hela industrin när den konkurrerar med andra industrier.

Edit: fixad länk.

Artikeln handlar om hur organisationsproblem och inflexibelt tänkande möjligtvis förhindrar utveckling och försäljning.

Sen kommer en omröstningpoll, som är allt annat än neutral formulerad, om huruvida japanska spel är överskattade. Underförstått den egentliga anledningen de inte säljer och artikelns innehåll är felaktigt.

Som man frågar får man svar. Kvällstidningsstuk indeed.

Inaktiv

Wii och Nintendo DS säljer som smör.

Medlem

Tror inte japanlir har mycket att säga till om i framtiden, som det ser ut idag iaf.

Stora förr, men inget varar för evigt.

Medlem

Kommer nog aldrig förstå vad som är så "nyskapande" med japanskap rpgs. Inte nog med att det bara är en massa tvångmässiga galenskaper med små sidekicks som skriker, minst en snygg powerbrud och en standarhjälte med emolugg. Alla ser ju dessutom i stort sett likadana ut. Skrivet tal, en milljon menlösa skills och så satans tråkiga strider. Inlevelsenn är minimal eftersom det alltid känns som att man går omkring på en Fia med knuffspelplan och inte i en alternativ värld.

Givetvis finns det undantag men att den japanska industrin skulle vara så nyskapande håller jag för helgonförklarande struntsnack.

Medlem

Japan har inget att frukta. Jenkare gör grafik. Japanare gör bra spel


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

TBH Modmakare gör bra spel, spelutvecklare gör tekniken

Inaktiv

Yamaoka är gud.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Flakmonkey
Skrivet av Schtraider:

Givetvis finns det undantag men att den japanska industrin skulle vara så nyskapande håller jag för helgonförklarande struntsnack.

Självklart är inte allt från Japan nyskapande, men jag tycker ändå att det överlag kommer fler nya idéer därifrån än från "väster". Det betyder självklart inte att japanska spel är bättre, att ett spel är nyskapande betyder ju inte att det är bra, men tittar du på "annorlunda" titlar så tycker åtminstone jag att de flesta fortfarande kommer från Japan. Men bara om man ser till spelmekaniken, den tekniska biten är det ju väst som för framåt. Märks ju inte minst på att företag som Square licenserar grafikmotorer från "oss".

Medlem
Skrivet av IceMan:

Japan har inget att frukta. Jenkare gör grafik. Japanare gör bra spel

nej "Jenkare" gör bra grafik och bra spel. Japanerna gör perversa spel... Nej men det är väll klart att det finns några bra japanska spel Mgs-serien, silent hill serien, resident evil-serien. Och några andra capcom spel. Resten är manga skräp..


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag älskar originalitet, men jag hittar inte så mycket sånt i Japan, vilket alla andra verkar göra. Men visst, USA är sämst på det men japanska följer ungefär lika många mallar som västerländska gör, de flesta spel ser likadana ut, förutom nån gameplay eller kontroll-twist kanske. Jag ser ingen skillnad mellan upprepningen av WW2-shooters och upphögen av Random encounters-rollspel med ambitiös design.

De mest kreativa finns här i europa, det finns bara inte tillräckligt med pengar eller mod för att göra något av dom här. Ni kan ju flama på lite nu, eftersom jag gjorde det förbjudna; kallade Japan icke-originellt. Det är bara ett identitetssökande och en förvirrad kultur.

Skrev jag i en annan tråd. Och jag står för det. Vissa japanska spel är skitbra, t ex Mario, Zelda, Ninja Gaiden och MGS. Men de är inte tillräckligt många för att jag ska bli en sån där Japan-maniac.

Förresten så är japanska rollspel de värsta av alla. Inget inspirerat eller innovativt överhuvudtaget.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

12
Skriv svar