Konami: "Japans spelbransch nära kris"

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Förresten så är japanska rollspel de värsta av alla. Inget inspirerat eller innovativt överhuvudtaget.

Sen när har det varit NÅGON inovation i NÅGOT RPG på sistonde? Jadu, typ inte de senaste 10-15 år sedan, och inte heller har det varit det i någon spel gren i huvud taget.

enda 'inovationen' vissa grenar hade var från 2D till 3D men det är typ allt. Spel mekaniken har varit den samma vääldigt länge och lär nog förbli det.

Vad JRPG just säljer för är just story och karaktärer inte så mycket annat, VRPG handlar mest om frihet och noll karaktär eller story. Välj vad du tycker är mest intresant och spela det.

Medlem

Anser personligen att det är de japanska spelarna själva som står att skylla för att japansk spelindustri går allt sämre. Genom att själva inte testa västerländska spel och bilda sig inom den INTERNATIONELLA utvecklingen av spel så har dom inte heller krav på att, för deras egen marknad annorlunda spel, skall skapas på hemmaplan. Det blir typiska japanskklingande spel som de inhemska företagen utvecklar och som inte längre är internationellt gångbara eftersom dom har sett sig själva förbikörda för längesedan med avséende på innovation och produktionskvalitet.

Till de japanska spelföretagen säger jag "Ganbatte Kudasai"... Våga inspireras av resten av världen.

Medlem

Tja nu är det ju just så att spelen inte säljer dåligt endå, inte enns utanför landet utan det hela handlade om hur spelen utvecklades. Att grupper i samma företag inte enns hjälper varandra eller delar tekniker.

Inte att deras spel säljer dåligt, då det fortfarande inte gör det.

Medlem

Största problemet är förmodligen att japanska företag är starkt hierarkiskt uppbyggda och att detta leder till brist på flexibilitet och informationsflöde mellan inblandade parter i projekt... Detta problemet gäller således hela japanska samhället och inte bara spelbranschen. Japanerna börjar själva bli trötta på den hysteriska arbetsnarkomani dom har, särskilt den yngre generationen som dessutom ofta stämplas som lata lösdrivare för att dom inte vill leva för att jobba utan tvärtom.

http://www.japantoday.com/jp/popvox/753

Inaktiv

Klart de är överskattade. Bara en jävla massa snack hela tiden. Skitspel

Inaktiv

Grafiken är inte allt.

Men man kan inte köra samma koncept i hur många år som helst och tro att västerlänningar ska gilla det.

Oftast är de flesta spel gjorde av manga serier som folk inte har en aning om.

Nån hade säkert kunna göra ett spel av Ichi The Killer, men hade det tilltalat väst. Inte alltid

Jag älskar asiatisk konst och kommer alltid köpa den vare sig det gäller film, musik, krukor eller ideologiska kunskaper

Medlem

Självklart är japanska spel överskattade, ta tillexempel RPMenuSurfingG'et Final Fantasy, mer överskattat kan inte ett spel bli. Hela skiten gick ut på att surfa runt i menyer och sen glo på 80 timmar cutscenes medans spelet själv va bara kanske 10-12 timmar.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Inaktiv

japan e ganska patriotiska, se bara på släpp av konsoler tex.
enda spel som blivit stort i väst e typ Starcraft å WoW nu me alla gold-diggers
de har ju funnits sjukt bra spel i japan men dom har inte kommit ut på marknaden och nu känns de inte lägre att dom har några bra spel å komma me...
dom satsar ju mer på nytänkande å sitta vid nån pacman maskin å lira utan å se å klara alla lvls på 3min
västerländska kör väl mer på grafik å korta spel och en stor bit multiplayer

Medlem

Ni som anser att japansk spelutveckling är så innovativ, vill ni vara vänliga och precisera vad ni anser är så revolutionerande de gör? Det Yamaoka påstår är sanning till den grad att industrin i helhet blir lidande. Självklart är detta ett uttalande som är gjort med ekonomi i baktanke då västvärlden är vana med en viss sorts grafisk standard. Får då inte västvärlden denna så kommer självklart inte spel med gammal teknik att säljas i samma utsträckning som de gjort innan. Frågan är hur länge de japanska spelutvecklarna ska kunna leva på FF,Mario mm. Min egen åsikt är att det är en viss sorts människor som attraheras av Japansk kultur, nu råkar många av dessa människor och läsa FZ regelbundet. Men den generella västerlänningen tycker fortfarande att The Sims har en lagom nivå på historieberättande

Flakmonkey
Skrivet av Minken:

Ni som anser att japansk spelutveckling är så innovativ, vill ni vara vänliga och precisera vad ni anser är så revolutionerande de gör?

Hela konceptet med Wii är rätt så revolutionerande tycker jag ^^ Sen har vi ju spel som Locoroco, Katamari Damachy, Okami, Ico och många andra. Det handlar ju inte om att vara just "revolutionerande" utan snarare om att våga satsa på något annorlunda. Det kan vara något rent spelmekaniskt eller berättandet... Ta Dead Rising tex, det är ju inte banbrytande, men det är svårt att komma på något spel som liknar det och jag har ärligt talat svårt att se någon stor västerländsk utvecklare som skulle våga satsa på det.

Men som sagt, väldigt mycket i Japansk spelutveckling handlar såklart om att återanvända gamla koncept varför uppfinna hjulet på nytt om man inte behöver? Vore ju bara dumt och slöseri med tid

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av HinduTimes:

Förresten så är japanska rollspel de värsta av alla. Inget inspirerat eller innovativt överhuvudtaget.

Sen när har det varit NÅGON inovation i NÅGOT RPG på sistonde? Jadu, typ inte de senaste 10-15 år sedan, och inte heller har det varit det i någon spel gren i huvud taget.

enda 'inovationen' vissa grenar hade var från 2D till 3D men det är typ allt. Spel mekaniken har varit den samma vääldigt länge och lär nog förbli det.

Vad JRPG just säljer för är just story och karaktärer inte så mycket annat, VRPG handlar mest om frihet och noll karaktär eller story. Välj vad du tycker är mest intresant och spela det.

Tja the Witcher för ett exempel på senare dagar.
Kommer någon ihåg Silver? Det underbara rollspelet där man styrde attackerna med mus rörelser?


signatur

Nämen!

Medlem

Både Silver och Witcher följer ett spelsätt som du finner i Y's serien, oxo grymt gammal spel serie. Och btw Y's är Japanskt trott eller ej.

Inovativt? Nopp.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Minken:

Ni som anser att japansk spelutveckling är så innovativ, vill ni vara vänliga och precisera vad ni anser är så revolutionerande de gör?

Hela konceptet med Wii är rätt så revolutionerande tycker jag ^^ Sen har vi ju spel som Locoroco, Katamari Damachy, Okami, Ico och många andra. Det handlar ju inte om att vara just "revolutionerande" utan snarare om att våga satsa på något annorlunda. Det kan vara något rent spelmekaniskt eller berättandet... Ta Dead Rising tex, det är ju inte banbrytande, men det är svårt att komma på något spel som liknar det och jag har ärligt talat svårt att se någon stor västerländsk utvecklare som skulle våga satsa på det.

Men som sagt, väldigt mycket i Japansk spelutveckling handlar såklart om att återanvända gamla koncept varför uppfinna hjulet på nytt om man inte behöver? Vore ju bara dumt och slöseri med tid

Men du får ju inte glömma att tekniken som används i wiimoten testades av Microsoft till PC för ett antal år sedan med.

Själv är man lite trött på all japanisering som sker i dagens läge och spelen handlar imo generellt sett om någon liten pojke/flicka som skall rädda världen på något sätt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Flakmonkey
Skrivet av Dumlen:

Men du får ju inte glömma att tekniken som används i wiimoten testades av Microsoft till PC för ett antal år sedan med.

Själv är man lite trött på all japanisering som sker i dagens läge och spelen handlar imo generellt sett om någon liten pojke/flicka som skall rädda världen på något sätt.

Tekniken är inte helt ny nej, men det var ju det jag skrev också, att det handlar lika mycket om att våga satsa på ett annorlunda koncept fullt ut. Det gör japanska utvecklare i en större utsträckning tycker jag.

Inaktiv

Jag tycker japanska spel överlag är överskattade, även om det förstås finns undantag och en del riktigt bra spel.

Inaktiv

Jag tycker att japanska rollspel kickar fett om man jämför med konkurrenter. Det tar 2134525 år för ett spel i europa eller usa att produceras och från japan kan dom göra det bra på bara 2-3 år..

MEN jag håller med om grafiken att där ligger japan efter.. lite synd.. men förhoppningsvis rycker dom upp sig.

Medlem

Jag tycker dessutom att man ska skilja på att plocka ner glorian från de japanska utvecklarna och att dissa dem. Jag säger inte att de gör dåliga spel, bara att de inte passar mig OCH att de (som andra nämnt) också återanvänder uråldriga koncept med nya motorer och lite ny polish. De är inte innovativa, de är bara annorlunda eftersom det är en annan kultur och därför känns fräscht för oss som har kämpat oss igenom Normandie för tusende gången. Väst kommer bli mätt och utled även på japanska spel.

För min del anser jag att mycket innovation sker i Östeuropa och Ryssland. Stalker är ett exempel på ett hyfsat nyskapande spel som en del visserligen gnällt på av olika anledningar men som i alla fall är lite annorlunda. Samma med The Witcher, där själva spelmekaniken kanske inte är så ny men där känslan och miljöerna i alla fall känns lite udda men på ett välbekant sätt.

Man får också tänka på att nyskapande inte alltid behöver vara ett mål i sig självt utan att raffinering av existerande koncept kan vara nog så viktigt.

12
Skriv svar