Kör Windows Media Player, få snabbare WoW?
Haha. Plötsligt kändes Mac OS X Leopard lite mer lockande.
Jadu, om detta är sant kom jag precis på hur Microsoft kan förbättra sin spelavdelning lite. Men det hela låter väldigt absurt. Windows media spelare ger alltså mer systemresurser åt ett okänt program (WMP kan inte veta vad det är om inte de programmerat det så, kan vara vad som helst)? Låter som en skröna.
Förresten, ingen länk till källan?
Kan säga varken för eller emot, men det låter ju onekligen som en skröna. Länkade artikeln från kotaku till en polare som fortfarande spelar, men han upplevde ingen som helst skillnad. Kanske ska vara lite mer förlegad burk för att märkas? Jaja.
'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles
Kort förklarat, startar man WMP så skiter systemet i att dela ut resurser till Windows och därav så går 100% CPU till WoW.
Detta gjorde man förr i tiden när man skapade CS servrar just för att inte Windows skulle få massa dyrbara resurser, utan allt skulle siktas på server applikationen.
Jag får själv bättre prestanda utav detta samt en hel drös med annat folk, så ingen skröna kan jag lova!
PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB
Tänker inte ens rösta. Finns ju inget alternativ för "Jag vill gärna göra eller ta del av ett vetenskapligt experiment på företeelsen först."
EDIT: Jaha, verkar ju som om folk kan backa-upp hela grejen
Fråga: Ger det några förbättringar, eller förloras fördelarna om man har en multikärning CPU?
En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.
Kort förklarat, startar man WMP så skiter systemet i att dela ut resurser till Windows och därav så går 100% CPU till WoW.
Detta gjorde man förr i tiden när man skapade CS servrar just för att inte Windows skulle få massa dyrbara resurser, utan allt skulle siktas på server applikationen.
Jag får själv bättre prestanda utav detta samt en hel drös med annat folk, så ingen skröna kan jag lova!
Om det är så det funkar så är det ju exakt samma som "set priority"-funktionen som finns inbyggd i Windows.. bara sätta till högre än normal för att tilldela mer cpu, går to.m att sätta upp till "realtime".
Kort förklarat, startar man WMP så skiter systemet i att dela ut resurser till Windows och därav så går 100% CPU till WoW.
Detta gjorde man förr i tiden när man skapade CS servrar just för att inte Windows skulle få massa dyrbara resurser, utan allt skulle siktas på server applikationen.
Jag får själv bättre prestanda utav detta samt en hel drös med annat folk, så ingen skröna kan jag lova!
Om det är så det funkar så är det ju exakt samma som "set priority"-funktionen som finns inbyggd i Windows.. bara sätta till högre än normal för att tilldela mer cpu, går to.m att sätta upp till "realtime".
Japp, men fortfarande får windows lite onödiga resurser som man kan fokusera på applikationen man lirar,
PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB
WMP är en av få program som använder MMCSS, en funktion som rätt kortfattat bumpar upp prioriteringen för hur ofta ett program ska uppdateras. Väldigt lekmanna förklaring, men kort och gott är det inte mycket mer magi än så. Det får lite urban legend-status eftersom det låter så konstigt att just köra WMP, men använd istället http://www.fileplanet.com/174303/170000/fileinfo/Srcdsfpsboos...
om ni tvivlar
Funktionen är densamma, fast utan allt lullull.
Jag testade det på min egen burk i en full ah. Första gången jag bootade in tog det ungefär 45 sekunder. Andra, tredje, fjärde gången hamnade jag runt 15 sekunder hela tiden. Mellan varje försök tog jag bort cache-foldern, men jag antar att skillnaden i tid låg i att mkt. redan låg kvar i minnet sedan första booten.
Med Srcdsfpsboost / WMP hamnade jag konstant på 9 sek. En mätbar förbättring, men väl marginell. Vi testade på brorsans dator, modell sämre. Hans bästa boot-tid låg på 30 sekunder, men vi fick ner det till 10. Så har du redan en fresh dator märker du säkert inte speciellt mkt. skillnad.
Edit: En kille på WoW-forumet förklarade det bättre och mer pedagogiskt :
The actual bug what WMP fixes is not related to disc caching or dual-core timing, but is a matter of Windows Multimedia timers. By default Windows kernel lets every multimedia device use the CPU for a certain timeslice and wait a while in between. In some cases like WoW the processing of some multimedia threads takes just so much longer than others which sit idle for a long time that the end result is CPU doing whole lot of nothing for a long time when the game is running.
The 'fix' what WMP does is decrese the time Windows takes to swap between the multimedia threads, so that in the end CPU will spend less time doing nothing than before. This behavior of idle CPU cycles is worse in dual-core machines, so the performance hit is more notable there.
Många säger att det funkar men jag ser då fan ingen skillnad... kan ju iof bero på en duo core 6000+ med 4 gig i ram och en 10k RPMare också
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch