Kör Windows Media Player, få snabbare WoW?

Robot
Kör Windows Media Player, få snabbare WoW?
Medlem
Kör Windows Media Player, få snabbare WoW?

Jaha


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Antikvitet

Haha. Plötsligt kändes Mac OS X Leopard lite mer lockande.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hörde talas om detta tiden man spelade counter-strike att man fick högre FPS om man hade det på i bakgrunden.

Medlem

Jadu, om detta är sant kom jag precis på hur Microsoft kan förbättra sin spelavdelning lite. Men det hela låter väldigt absurt. Windows media spelare ger alltså mer systemresurser åt ett okänt program (WMP kan inte veta vad det är om inte de programmerat det så, kan vara vad som helst)? Låter som en skröna.

Förresten, ingen länk till källan?

Inaktiv

Det här ska vara "fragzone", har ni inte hört talas om FPS Clock videon man körde på gammla CS 1.5 servrar? Kan ha med det att göra. Men, förmodligen, så är det skitsnack

Inaktiv

mkay, låter ju onekligen ytterst märkligt :s

Medlem

Kan säga varken för eller emot, men det låter ju onekligen som en skröna. Länkade artikeln från kotaku till en polare som fortfarande spelar, men han upplevde ingen som helst skillnad. Kanske ska vara lite mer förlegad burk för att märkas? Jaja.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Gummii:

Hörde talas om detta tiden man spelade counter-strike att man fick högre FPS om man hade det på i bakgrunden.

var när man körde deras server man fick högre fps av wmp. varför vet jag inte men det stämde.

Inaktiv

om ni blir så emo av att använda windows media player kan ni använda srcdsfpsboost.exe istället...

Medlem

Kort förklarat, startar man WMP så skiter systemet i att dela ut resurser till Windows och därav så går 100% CPU till WoW.

Detta gjorde man förr i tiden när man skapade CS servrar just för att inte Windows skulle få massa dyrbara resurser, utan allt skulle siktas på server applikationen.

Jag får själv bättre prestanda utav detta samt en hel drös med annat folk, så ingen skröna kan jag lova!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Tänker inte ens rösta. Finns ju inget alternativ för "Jag vill gärna göra eller ta del av ett vetenskapligt experiment på företeelsen först."

EDIT: Jaha, verkar ju som om folk kan backa-upp hela grejen

Fråga: Ger det några förbättringar, eller förloras fördelarna om man har en multikärning CPU?


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Kort förklarat, startar man WMP så skiter systemet i att dela ut resurser till Windows och därav så går 100% CPU till WoW.

Detta gjorde man förr i tiden när man skapade CS servrar just för att inte Windows skulle få massa dyrbara resurser, utan allt skulle siktas på server applikationen.

Jag får själv bättre prestanda utav detta samt en hel drös med annat folk, så ingen skröna kan jag lova!

Om det är så det funkar så är det ju exakt samma som "set priority"-funktionen som finns inbyggd i Windows.. bara sätta till högre än normal för att tilldela mer cpu, går to.m att sätta upp till "realtime".


signatur
Inaktiv

borde väl funka med alla spel isåfall?

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av b0ne:

Kort förklarat, startar man WMP så skiter systemet i att dela ut resurser till Windows och därav så går 100% CPU till WoW.

Detta gjorde man förr i tiden när man skapade CS servrar just för att inte Windows skulle få massa dyrbara resurser, utan allt skulle siktas på server applikationen.

Jag får själv bättre prestanda utav detta samt en hel drös med annat folk, så ingen skröna kan jag lova!

Om det är så det funkar så är det ju exakt samma som "set priority"-funktionen som finns inbyggd i Windows.. bara sätta till högre än normal för att tilldela mer cpu, går to.m att sätta upp till "realtime".

Japp, men fortfarande får windows lite onödiga resurser som man kan fokusera på applikationen man lirar,


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Låter ologiskt.

Medlem

När jag kör min CS:S-server så har jag Windows Media Player igång bara för att få mer FPS.
Det fungerar mycket bra!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Ha igång wmp, eller ha en film igång med wmp?;)

Medlem
Medlem
Medlem

Kanske dags att uppgradera datorn när man börjar bli så desperat att man drar igång wmp för att få bättre prestanda...

Inaktiv

WMP är en av få program som använder MMCSS, en funktion som rätt kortfattat bumpar upp prioriteringen för hur ofta ett program ska uppdateras. Väldigt lekmanna förklaring, men kort och gott är det inte mycket mer magi än så. Det får lite urban legend-status eftersom det låter så konstigt att just köra WMP, men använd istället http://www.fileplanet.com/174303/170000/fileinfo/Srcdsfpsboos...
om ni tvivlar
Funktionen är densamma, fast utan allt lullull.
Jag testade det på min egen burk i en full ah. Första gången jag bootade in tog det ungefär 45 sekunder. Andra, tredje, fjärde gången hamnade jag runt 15 sekunder hela tiden. Mellan varje försök tog jag bort cache-foldern, men jag antar att skillnaden i tid låg i att mkt. redan låg kvar i minnet sedan första booten.
Med Srcdsfpsboost / WMP hamnade jag konstant på 9 sek. En mätbar förbättring, men väl marginell. Vi testade på brorsans dator, modell sämre. Hans bästa boot-tid låg på 30 sekunder, men vi fick ner det till 10. Så har du redan en fresh dator märker du säkert inte speciellt mkt. skillnad.

Edit: En kille på WoW-forumet förklarade det bättre och mer pedagogiskt :
The actual bug what WMP fixes is not related to disc caching or dual-core timing, but is a matter of Windows Multimedia timers. By default Windows kernel lets every multimedia device use the CPU for a certain timeslice and wait a while in between. In some cases like WoW the processing of some multimedia threads takes just so much longer than others which sit idle for a long time that the end result is CPU doing whole lot of nothing for a long time when the game is running.

The 'fix' what WMP does is decrese the time Windows takes to swap between the multimedia threads, so that in the end CPU will spend less time doing nothing than before. This behavior of idle CPU cycles is worse in dual-core machines, so the performance hit is more notable there.

Inaktiv
Skrivet av Petah:

Ha igång wmp, eller ha en film igång med wmp?;)

Man kan ha en film igång på den sekundära skärmen och spela WoW på den primära. Så gör jag ibland. Fast jag spelar andra spel då visserligen.

Medlem

Många säger att det funkar men jag ser då fan ingen skillnad... kan ju iof bero på en duo core 6000+ med 4 gig i ram och en 10k RPMare också


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Jag slår dig med duo 6000+, 10k rpm & 6 gb ram.
Däremot är mitt liv för värdefullt för att slösas på ett sådant meningslöst spel.

God Jul till folk, btw!

BeW
Medlem

Hmm, låter ju märkligt... men antar att stämmer efter ovanstående förklaringar, så det är kanske något man ska testa:P

God Jul till alla:D:D

Medlem

Äh.. Aktivitetshanteraren och höj prioritet

Skulle spela Red Orchestra på förra datorn.. Hacka satan.. Sen kom jag på att man kunde ändra prioriteringarna i aktivitetshanteraren. Det gick från icke spelbart till spelbart

Inaktiv

Min brorsa har Vista Home och får halverad ping i WoW men med mitt Vista Ultimate händer ingenting.

Medlem

Testade. Gör varken bu eller bä för laddningstider / fps / eller latency

Medlem

vad sägs om ctrl+ald+del, höger clicka på wow.exe och välj själv hur mycket den ska prioriteras.

12
Skriv svar