Ruttna och friska äpplen

Redaktör
Ruttna och friska äpplen

Kungar på användarvänlighet är de, men #Apple retar mig ibland till vansinne. Oftast i Windows-sammanhang, som i afton när Itunes hittar på att vilja uppdateras.

- Uppdateringen är två uppdateringar: Itunes och Quicktime. Jag vill inte uppdatera Quicktime. Jag vill inte ha det alls i min Windows-burk eftersom det är helt värdelöst. Jag kör det gärna med OS X, där funkar det.

- Uppdateringen... förlåt, uppdateringarna är omkring 140 MB stora. Det är svettigt mycket för att höja versionsnumret från 8.1 till 8.2 i ett medieprogram jag enbart använder för att skyffla filer till min Ipod (vilket jag gör eftersom Apple tvingar mig till det). Ja, jag gnäller och ja, hårddisk är billigt. Men större betyder mer krävande, med tillräckligt många onödigt stora program blir datorprestandan lidande.

- Ett par Apple-produkter uppdateras i dag i samband med nyheterna. I samband med Itunes-installationen slog Apple ett svårslaget rekord - historiens mest irriterande program. Microsoft har tidigare dominerat här, med program som snor uppmärksamheten från andra program (t.ex. Messenger vid inloggning). Nya Itunes fullständigt krossar motståndet. Under installationen uppdateras mitt bibliotek (tar drygt 10 minuter) och ungefär var 20:e sekund snor installationen åt sig det aktiva fönstret.

Apple släppte i kväll ett lass nyheter om framtiden. Den ser både ljus och mörk ut.

- OS 3.0 släpps den 17 juni och blir gratis till Iphone - men Ipod Touch-människor måste pröjsa 100 spänn. Kvalitet kostar tydligen bara för vissa. De visar en sällsynt snikenhet och brist på konsekvens. Vilket är fullständigt ologiskt eftersom...

- ... nästa OS X (Snow Leopard) bara kommer kosta ca 30 dollar som uppdatering för oss som kör Leopard.

- Safari 4.0 släpptes i skarp version. Urläcker, följer webbstandarderna (fixar Acid 3 fullt ut) och allmänt trevlig.

Allt är med andra ord som vanligt: man är skitirriterad på höga priser och usla Windows-program. I slutändan sitter jag ändå där och lovprisar företagets produkter (de egna, som körs med OS X) för att de är så snuskigt välgjorda.

#blogg


signatur
Medlem
Ruttna och friska äpplen

Väldigt sniket att tvinga oss ipod touch-användare att betala för en uppgradering av operativsystemet!
Luktar microsoft om det hela.

Medlem

Angående ditt problem med iTunes på Windows för att skyffla över filer till din kära iPod, har du spanat in alternativen såsom Sharepod eller YamiPod?

Redaktör

Nej. Eller nja. Sharepod har jag inte testat men Yamipod försöke jag mig på som hastigast med min G4-Ipod. Funkade inte alls.


signatur
1
Skriv svar