Project Natal - gammalt går igen

Project Natal - gammalt går igen

Jag minns då Nintendo visade upp vad Wii skulle vara för första gången. Det var imponerande att se något sådant införas till spelbranschen, men framförallt spännande att fundera över vad det skulle kunna innebära för spel.

Snabbt kom spelideer som att öppna dörrar på riktigt, slåss med 1:1-rörelser, skaka händer med NPC:er och en massa annat fram, detta utan att ens ta med de uppenbara sportspelen: det skulle ju fungera nu, att verkligen vara inne i spelet.

Yup, så här vill vi spela annat än minispel tydligen

Efter ett par månader hade det mesta av denna hypen försvunnit och åtminstone hade insett att de spelideer som först dök upp - och nu gör det igen med Microsofts Natal - skulle lett till värdelösa spel.

Allvarligt, jag tycker absolut att rörelsebaserade spel bör vara en del i framtiden, men finns det folk som på fullt allvar vill spela hela tjugotimmarsäventyr (eller ja, femtimmarsäventyr som det är denna generation) gestikulerandes igenom för fullt? Vill ni verkligen:

- Spela fotbollspel genom att sparka en imaginär boll i rummet (för att inte ens gå in på hur resten av spelet ska styras)?
- Spela fightingspel som kommer bli oprecisa mashingsekvenser (inte pga. att Natal skulle vara dålig på att hämta informationen, utan pga. att ni som spelare skulle suga katastrofalt)?
- Verkligen prata med NPC:er i spel som Fable 2 (ordbaserade system som försvann redan på 90-talet för att ersättas av verkligt skriven dialog)?
- Vifta igång alla trollformler ni ska kasta genom ett helt spel?

Se bortom gimmickvärdet, snälla. Och häng med i tiden, just nu är det bara pinsamt - det enda som är kvar i Wii-fanboyars önskedrömmar i "icke-casual-" (ett uttryck jag avskyr) och sportspel är 1:1-fäktning och själv har jag svårt att se varför ens det skulle vara roligt i mer än någon timme. DS har knappt sett något spel som tvingar en att skrika i mikrofonen efter det första året.

Rörelsekontrollerna gör sig som bäst då de kompletterar de vanliga kontrollerna, som i No More Heroes där man bara i striderna viftar för finishers, i Mario Galaxy där man kan dra igång en snurrattack genom att skaka handen, etc.

Finisher i No More Heroes - tillfredställande, viskeralt

Likaså kommer Natal att göra sig bäst tillsammans med en riktig kontroll, som TrackIR eller för att ge enkla handkommandon till gruppmedlemmar.

Inte då man sitter i soffan och styr genom att vrida en imaginär ratt och gasar genom att föra foten fram och tillbaka.

Idioter.

#blogg

Medlem
Project Natal - gammalt går igen

Förhoppningsvis så kommer spelen komm med en av/på knapp för Natal, alternativt, endast vissa strider behöver använda natalsystemet.

Time will tell

Jag tror de flesta utvecklare är smarta nog att första att de idéer som finns på nätet och speglas i min artikel här suger balle och skiter i dem helt, så vi slipper det nog. För att inte tala om att det oavsett är alldeles för avancerade sådana för att kunna implementeras förrän både grafik och AI tagit åtskilliga steg framåt. Men folk verkar plötsligt tro att bara för att Molyneaux visat ett techdemo på Milo är det så vi kommer kunna interagera med folk på ett år bara.

Kort sagt är folk idioter på så många sätt och det är vad jag försöker belysa här

Medlem

Själv tycker jag att för mycket fokus läggs på att "revolutionera" gränsnitten mellan spelare och spelmaskin, jag vill hellre att de revolutionerar story och speldesign med hjälp av det de redan har.

Just att köra bil med imaginär ratt kommer verkligen bli värdelöst. De fysiska rattar som finns ger en bättre upplevelse och skapar mer inlevelse. Däremot finns det många rörelser som Natal kan snappa upp som det inte finns någon hårdvarumotsvarighet för.

Medlem

hade samma tankar efter e3 att potentialen av natal var inte så stor till dagens lir, det är "wii" casual spel det funkar på. visst det är väl bra men för mig är det inte intressant.

dessutom så var det väldigt lite dom visat upp som fungerar.
en hel video var visioner, och sen milo som skulle vara på riktigt vilket jag var skeptiskt till. sen såg jag det här http://www.youtube.com/watch?v=3vLtwIPlQps

1
Skriv svar