Topp 5 Artister

Medlem
Topp 5 Artister

Det här är inte uppföljaren till min första lista. Titeln borde vara "Topp 5 artister som inte gör spelmusik men borde". En sammanställning av människor och grupper som borde ta sig in i spelbranschen för att utvecklingen har stagnerat och det skulle behövas lite nytänk.

4. Slagsmålsklubben

Jag gillar inte Slagmålsklubben egentligen. De har en självupptagenhet som tar upp mer utrymme än deras fantastiska musik. Musik som är inspirerad av de spel de växte upp med. Ett nostalgiband vars medverkan i ett spel endast är en tidsfråga. De kan återföra något som har tappats bort på vägen. Slagsmålsklubben skulle bäst passa in i spel som flörtar med gamla Megamanspel eller skjutare som Gradius och Ikaruga. Vissa låtar är redan lämpade för bossbataljer och om de gavs ett spel att arbeta mot tror jag att häftiga resultat kan ges. Om bara det kollektiva egot kunde ta åtta steg bakåt vill säga.

4. Salkin
047 var tydligen stora en gång i tiden och jag hade den äran att få dela mina tre högskoleår med Salkin, en kreativ själ från västkusten. Han bidrog till mitt examensarbete med en låt som var beställd med "endast trummor" som premiss. Det är gränsfall med mycket av ljuden, så jag antar att gränsen utökades till "slagverk" och allt vad det innebär. Spelet släpptes för ett år sedan tillsammans med två videor och låten går att ladda ned från hemsidan. Alla spel som vill skapa något nytt behöver en Salkin vid musikrodret. Jag tycker mig höra att Love saknar lite Salkinkärlek. Även den gravt överskattade blåbärsträdgården ser ut att kunna blomma upp med rätt handlag.

3. TOOL
En hemlig människa som driver en grupp vars framgångar verkar bero till hälften på musiken och resterande del p.g.a. medias oförmåga att rapportera om dem. Man får med all säkerhet inte kalla TOOL's skivor för konceptalbum men det går inte säga så mycket annat. De har alla en känsla av storslagenhet över sig (hitta Lateralus och lyssna). Jag säger inte att The Last Guardian kommer att tonsättas fel, men om jag satt i ljudrummet skulle jag åtminstone ringa James Maynard Keenan och fråga vad han gjorde den närmaste tiden.

2. Nine Inch Nails
En av världens främsta musiker alla kategorier älskar teknologi, bjuder in sina fans till att fildela och verkar hata skivindustrin som den ser ut. Dessutom gör han jävligt bra musik. Musik som på alla sätt kan passa i TVspel. Ljudbilden som skapas är långt smutsigare än det Epic försöker rita upp i Gears of War. Ett ordentligt äventyr med dålig rostskyddsfaktor och postapokalyptisk ton är något som Trent Reznor kan skapa åt bara ett sinne. Snälla ge honom mer.

1. Damon Albarn
På temat genier fortsätter vi med Damon Albarn. Britpopens dispyterade kung har gjort musikundret Gorillaz med tecknarförmågan Jamie Hewlett som vapendragare. Deras gemensamma ansträngningar har gjort mastodontavtryck i musikhistorien och det maskineri som drev projektet framåt är en prestation i sig. Ta nu den fantastiska "duo" som är Gorillaz och släng in en tredje medlem. Någon som kan hantera galenskapen och redan är van vid helvetets vidöppna portar. Tim Schafer någon?

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Topp 5 Artister

Ha ha, skämtar du? Min flickvän polade med Salkin i gymnasiet.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

True story.

Vet inte riktigt var vi hamnar i förhållande till varandra då.


signatur

- Ät mig levande.

Änna niomänning eller nåt, ska du se.


signatur

Kittens are for real!

047 är grymma btw. Riktigt awesome.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

19-2000 var med i NHL 2001 tror jag
BTW så är Albarn helt gaelet bra, både i gorillaz och blur


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Medlem

Jo. Han är bra. Fick Bananaz på posten igår och han är en speciell liten man med mycket idéer och kreativa tankar.

Och jävligt impulsiv. Under första telefonintervjun med bandet verkade ingen riktigt veta vad Gorillaz handlade om. Inte ens de som intervjuades.


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Har du läst Gorillaz boken?
har inte hittat den nånstans...


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Medlem
Skrivet av Salsane:

Har du läst Gorillaz boken?
har inte hittat den nånstans...

Den står i hyllan den också. Men den är inget vad DVDn är. De är två mycket intressanta dokumentationer, men de har inte mycket med varandra att göra. Rise of the Ogre handlar ju om Gorillaz och väldigt lite om männen bakom. Fast den är på ett sätt grymt mycket bättre än filmen. Fånig fiction är kanske en av mina svagheter.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar