Supreme Commander: Forged Alliance

Robot
Supreme Commander: Forged Alliance

Expansionen till årets kanske mest krävande strategispel är här med buller och bång. Frågan är om den kan öppna upp serien för nybörjare eller om spelet gräver sig djupare ner i fanboy-träsket.


Medlem
Vi recenserar SupCom: Forged Alliance

Till recensenten. Du verkar ha mycket att önska av grafiken, vad i hela friden är det för fel på grafiken i spelet? Är ju makalöst snyggt, bra mycket snyggare än det mesta som finns, om inte det snyggate RTS som gjorts?

Och för det andra är spelet inte speciellt svårt, det finns flera möjligheter att förenkla resurshanteringen samt att välja hur svår ens motståndare ska vara. Som alltid med onlinespelande så är folk duktigare än ai:n. Tycker dina klagomål inte är speciellt väl utvalda. Detta är ett bra spel.

Medlem

Finner recensionen aningen tafatt...den säger verkligen inget om expansionen? vad har lagts till? vad är fördelarna att spela forged alliance än att hålla sig till originalet? vad är nackdelarna?

fast visst jag kan alltid söka mig på andra håll för att ta reda på det, men borde inte sådant nämnas så man får en klar överblick över vad som egentligen betygsätts? och inte bara "tja spelet är inget för nybörjare och det bjuds på ny kampanj. Jag ger det 3,5"

Har dock inte mycket att säga om Supcom: FA då jag inte lirat det så mycket, dock är ju SupCom guld :3

Medlem

Spelade aldrig SupCom så speciellt mycket men när FA släppet tog jag chansen och inhandlade Gold versionen vilket innehöll båda spelen. Efter att nu har spelat ungefär 30 matcher online kan jag säga att jag gillar det mer och mer.

Skillnaden mellan SupCom och FA förutom den nya rasen är väll att interfacet är extremt slipat, du har inte 40% av skärmen för UI längre, snarare 10% med olika delar som alla fade:ar när du inte använt dem på ett tag.

En annan skillnad är att alla units ballanserats om helt, och att bygga units från en factory går nu mycket snabbare vilket gör så att du hellre bygger en till factory istället för i SupCom då du satte på 4 engineers på att assista den du har. Varje faction får för övrigt ungefär 6 nya enheter som alla kompleterar faktionen väldigt bra.

Alla units har blivit omballanserade som sagt, i vanliga supcom var det typ race till Tier 2 och den som vann det racet vann gamet. Nu måste du vara mycket mer försiktig med en sådan taktik då T2 inte total äger T1 längre

I FA kan du även uppgradera din commander mycket mer, du har typ 12 olika upgrades att välja på och några är faction specific, Cybran har en jäkligt bra som gör din commander osynlig för allt förutom Omni Sensors. Annars kan du uppgradera så den skjuter snabbare och längre och lite annat smått och gott.

Experimentals, alla factioner har fått ungefär 2 nya och det är inte bara units längre utan även experimental buildings, Aeon får tex Eperimental Resource Generator, som skapar i stort sett oändligt med energy/mass. till nackdelarna hör att den kostar mycker, tar TID att bygga och att om någon skulle lyckas förstöra dess 4000hp så detonerar den som en tactical nuke..
Aeon får också en experimental rapid fire artillery, som jag tror har spelet högsta buildtime, runt 120min med en T3 engineer.
Seraphim har Experimental Nuke launcher och Cybran får en ny Spiderbot/fatboy.

Tror jag gått igenom det mesta som är nytt, om du spelar FA se till att stänga av så att spelet inte renderar range cirklar et.c när du har en unit markerad då detta drar ner FPS:en med upp till så mycket som 70%!!!.

FA är vad de ville att SupCom skulle vara från början och med det taktiska djup som finns i spelet så kan jag inte annat än rekommendera det skarpt. 5/5 ifrån mig.

För övrigt så tycker jag också att det är lite konstigt att recensenten klagar på grafiken, men varje recensent har rätt att tycka vad han/hon vill ändå så sluta bry er om det, spring och köp FA+Supcom nu istället!

blev nog mitt längsta inlägg någonsin. Men jag råkar faktiskt gilla spelet.
See you on the battlefield Commander!

Medlem

Bra inlägg PheoniX_VII :up:.
Det var allt det som recensionen inte var
Tyvärr är det nog för sent för en nyckelring men du får en god jul av mig istället.
God jul.

Ska nog skaffa detta nu istället för med nya burken i januari.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Har detta spel alltid sett såhär bra ut? Kan jag icke minnas!
Nåväl, blir nog allt ett köp då jag verkligen gillar Supreme Commander.

Medlem

Länken "Diskutera recensionen" precis efter recensionen leder till forumets startsida och inte hit.

Medlem
Skrivet av PheoniX_VII:

Mkt om Forged Alliance men inte allt...

Du glömde UEFs nya experimentbyggnad med, dvs den som ger dig en satellitbyggnad med en satellit som inte kan skjutas ner utan dör när byggnaden dör.

Seraphims experimentbombare är dock väldigt väldigt kraftfull tråkigt nog.

Skrivet av Mikael Löfgren:

Det är självklart också viktigt att ha en välbalanserad armé med alla möjliga enheter i unison till havs, land, luft och i rymden.

Undrar bara vart du får rymden ifrån?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Utmärkt skrivet, PheoniX_VII fick med det den ytterst ointresserade recencenten missade. Ni som tycker recencionen va tafflig, läs va PheoniX_VII skrev, betydligt mer rättvisande!

Medlem

Känns som att denna recensent bara babblar en massa goja när han recenserar spel.

Medlem

Fick orginalet en femma? Känns väldigt dåligt isåfall att FA bara fick 3,5 när det är minst 10 ggr bättre

Medlem

finns lite bilder från Xbox 360 versionen av orginalet ute nu föresten, det kommer släppas någon gång under våren.

http://media.xbox360.ign.com/media/142/14218001/imgs_1.html

Så kan ni också se kommenterade FA matcher på www.quadv.com på deras Video on Demand
http://www.quadv.com/content/view/46/61/

rekomenderar att ni tittar på en FFA match då man får se lite experimentals.

Medlem

Alltså va? Kan man bara spela Seraphim i MP om man inte har orginalet? Åh vad illa. Det är ju BARA för att folk ska köpa orginalet också isåfall.

Forged Alliance är onekligen bättre än orginalet, men det känns inte som någon revolution, som övergången från TA var. Grafiken har fått sig en overhaul, vilket jag diggar, men på nåt sätt känns fortfarande inte skalan. Om man inte zoomar in på marknivå, känns det som om man dirigerar runt små leksakspansarvagnar som skjuter ärtor på varandra.

Lagen är balanserade, men kanske lite FÖR balanserade. Jag hade hellre sett att de skiljde sig mer, som i Starcraft. Det fungerar dock såhär med.

Det värsta med spelet är att det segar ner något ofantligt om man kör online med fler än 2 spelare. Om man addar en AIx dator så kan man garantera extrem seghet. Varje sekund i spelet tar kanske 3 sekunder i verkliga livet, och det tar minuter för ett plan att korsa även små kartor. Detta gör de större kartorna ganska onjutbara och onödiga, och det slutar oftast i att man samlar resurser och atombombar varandra på de banorna.

Ett ganska bra spel, men kunde ha förbättrat så mycket mer egentligen. Jag ger det 2.5/5

Inaktiv

får hålla med wartex till viss del, 4/5 i betyg men vid större banor så skiter det sig desvärre, likadant med originalet

även 10*10km banor kan blir bråkiga efter ett tag...tycker man borde klara sig med dualcore o 4gb ram..men inte, om någon har en alternativ lösning så skicka gärna PM vet att det fanns någon 4gb patch till Supcom

Medlem

Phoenix gjorde min dag perfekt!
Skulle precis börja rata recensionen då den inte nämnt någonting om skillnaden mellan originalet och FA. Men så kommer du! Perfekt
Vill även jag tillägga att FA är otroligt mer slipat och har nu ÄNNU större djup än vad supcom hade. De nya enheterna kompletterar som sagt väldigt bra och fyller i de funktionella luckor i fraktionerna som saknades i originalet (vanilla supcom, även kallat på gpgnet-forumen).
Så som jag ser det är det så här vanilla skulle sett ut från början. Nära perfektion! (om vi bortser från de kanske något höga kraven på samtliga spelares datorer vid stora matcher på 40x40+ banor ).
Det går för övrigt att fixa till prestandan lite om man höjer prioriteten på processen till Normal High eller High (rekommenderar dock INTE realtime!)

Medlem

Boulund, hur höjer man prioriteten på processen?

Medlem

Har jag missat något, eller är det ingen som har nämnt att hela ekonomisystemet har balanserats om totalt?
Det går inte att sitta inne i sin bas och bygga massfarms längre, du måste ut och slåss om mass spotsen, annars är du körd.
Helt klart 5/5, enda negativa är att folk som är för vana vid andra strategispel har svårt att greppa spelet.

Ni som har problem med prestandan och har dual core bör ta en titt på den här tråden, finns 2st mycket användbara optimeringsverktyg där.
http://forums.gaspowered.com/viewtopic.php?t=24059
Själv sitter jag på en slö dual core (x2 3800+) och kan spela stora 3vs3 matcher utan att det segar ner (simuleringen sjunker ibland ner till -1 men det är knappt märkbart när man spelar)

se bara till att inte lira stora matcher med folk som har singlecore, segar en så segar alla.

edit: ett av dom här vertygen ändrar automatiskt prioriteringen samt flyttar över processer till den andra kärnan.

Medlem

Gillar man strategispel så är Supcom + Forged Alliance två givna köp. Trevligt att köra mot kompisarna på LAN också, däremot har jag för dåligt tålamod när det kommer till att lira online - det är så sjukt tråkigt att förlora i Supcom/FA/TA.


signatur
Medlem

Något som drar ner betyget på expansionen (och originalet för den delen) någon decimal eller två är att det inte vattnas i munnen efter att spela om kampanjerna med de andra sidorna än den man valde från början då det alltid slutar i samma gryta.

Sen var jag inte medveten om att man bara kan spela med Seraphim online om man bara har FA, vilket suger. Annars hade det varit tummen upp för priset också (299:- gav jag för det) men nu är det lite tveksamt...hade räknat bort Supcom-kampanjen som enda grejen man missar innan, men detta ändrar ju läget lite.


signatur
Vila i frid

Hej,

Först och främst måste jag påpeka att jag inte spelat orginalet men eftersom jag var den enda som hade möjlighet att testa spelet i fråga blev det som det blev.

Att grafiken ska vara det snyggaste som någonsin gjorts för ett RTS håller jag absolut inte med om.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Verity: Din länk verkar inte fungera?

En annan ändring är att AI:n ska vara förbättrad,tydligen så klår den nya AI:n den gamla på 10 minuter!

Grafiken gör inte så stor skillnad på ett spel som SupCom,som för övrigt är bäst.

Medlem
Skrivet av Åke Vader:

Annars hade det varit tummen upp för priset också (299:- gav jag för det) men nu är det lite tveksamt...hade räknat bort Supcom-kampanjen som enda grejen man missar innan, men detta ändrar ju läget lite.

lägg till en tjuga och du får med SupCom också
http://www.webhallen.com/prod.php?id=81145

Medlem
Skrivet av Wartex:

Alltså va? Kan man bara spela Seraphim i MP om man inte har orginalet? Åh vad illa. Det är ju BARA för att folk ska köpa orginalet också isåfall.

Forged Alliance är onekligen bättre än orginalet, men det känns inte som någon revolution, som övergången från TA var. Grafiken har fått sig en overhaul, vilket jag diggar, men på nåt sätt känns fortfarande inte skalan. Om man inte zoomar in på marknivå, känns det som om man dirigerar runt små leksakspansarvagnar som skjuter ärtor på varandra.

Lagen är balanserade, men kanske lite FÖR balanserade. Jag hade hellre sett att de skiljde sig mer, som i Starcraft. Det fungerar dock såhär med.

Det värsta med spelet är att det segar ner något ofantligt om man kör online med fler än 2 spelare. Om man addar en AIx dator så kan man garantera extrem seghet. Varje sekund i spelet tar kanske 3 sekunder i verkliga livet, och det tar minuter för ett plan att korsa även små kartor. Detta gör de större kartorna ganska onjutbara och onödiga, och det slutar oftast i att man samlar resurser och atombombar varandra på de banorna.

Ett ganska bra spel, men kunde ha förbättrat så mycket mer egentligen. Jag ger det 2.5/5

som tur är har du fel, man kan spela alla raser i multiplayer funkar finfint

Medlem
Skrivet av Dr.Muller:

Verity: Din länk verkar inte fungera?

länken funkar för mig iaf, fast forumen är nere ibland, du kanske hade otur.
Annars kan du kolla leta upp gaspowered games forum själv och leta upp en tråd som heter "Another core optimizer tool for SC and SCFA"

Vila i frid

I min version av spelet gick det endast att spela som Seraphim i skirmish.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av b0bl00i:

som tur är har du fel, man kan spela alla raser i multiplayer funkar finfint

Har du endast aktiverat FA kan du bara lira Seraphim i multiplayer.
för att spela de andra 3 raserna måste du även ha aktiverat orginal SupCom

Medlem

Alltså AIn på enheterna är förbättrad. Inte motståndar- AIn. Till exempel om en fighter jagar en transporter, och transportern flyger utanför line of sight, så fortsätter fightern till platsen där den såg den sist, istället för att landa som den gjorde tidigare. Och om de får lågt i bränsle så åker de till närmsta refuelpad. Det finns dock möjligheten att köra mot AIx. Den fungerar som en vanlig hard-AI bara det att den får dubbla resources, så den får t3 efter 5 minuter och nukes efter 15. Dessutom ser den hela kartan, så hans fighters cirklar över din hangar precis när din bombare blir färdig. Har lyckats döda en sån en gång, tillsammans med 2 polare och en friendly AI på setons clutch. Det var dock inte lätt

Medlem
Skrivet av Dr.Muller:

En annan ändring är att AI:n ska vara förbättrad,tydligen så klår den nya AI:n den gamla på 10 minuter!

Märkte detta när jag spelade en del skirmish. Fixar man vanliga AI:s lätt så finns det AI:s som fuskar, och de spydder verkligen ut enheter efter 5 min.

Skrivet av Dr.Muller:

Grafiken gör inte så stor skillnad på ett spel som SupCom,som för övrigt är bäst.

Kan man kräma på grafiken på högsta och det fortfarande är spelbart så är det väldigt vackert.


signatur
Medlem

"i stället är det multiplayerdelen som skiljer agnarna från vetet."

"betet" ska det väl vara? Bara en grej jag märkte.

Antikvitet
Skrivet av Svenpa:

"i stället är det multiplayerdelen som skiljer agnarna från vetet."

"betet" ska det väl vara? Bara en grej jag märkte.

Nej, "betet" är något konstigt påhitt som lyckats bli halvvanligt.

Agnar är högblad som omger de nötaktiga fröna på vete.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vete


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

12
Skriv svar