Virtua Fighter 5 (Xbox 360)

Robot
Virtua Fighter 5 (Xbox 360)

Segas anrika Virtua Fighter-serie har så äntligen nått Xbox 360. Hardcore-fansen vet naturligtvis redan vad som väntar. Men frågan är om nybörjare kommer att uppskatta spelet.


Medlem
Virtua Fighter 5 ur ett nybörjarperspektiv

Helt perfekt recension. Jag fick exakt samma känslor när jag spelade spelet, helt klart en ebsvikelse efter all den hype som faktiskt susat runt spelet. Har för mig att det fick 9 av 10 i ngt sommarnummer av level, med motiveringen "världens bästa fightingspel".. detta samtidigt som man klagade på många moment i spelet.

Medlem

Virtua Fighter 5 till kryssbox var mitt första Virtua Fighter också, men jag fastnade för djupet och spelsättet.

Personligen är jag trött på spel som behandlar spelaren som en idiot och låter spelet mer eller mindre spela sig självt.

Visst klarar du dig på att bara trycka lite på knapparna slumpmässigt ungefär som i Tekken, men det är inte där underhållningen ligger.

VF tvingar dig att läsa motståndaren, och för mig som tycker om kampsport IRL blir VF ett substitut som fungerar på grund av att det kräver något av sin spelare, det kräver koncentration och det kräver teknik.

Enligt mig är VF ett riktigt fightingspel, och i jämförelse blir tex Tekken mer uppvisningsstrid där det handlar om att det ska se snyggt ut att spöa ner motståndaren.

Absolut, VF5 är inte för alla, men bara för att det kräver sin spelare är det ett sämre spel?

Inaktiv

Köpte själv spelet kort efter release för att ha något att spela fram till och med att Halo 3 kom ut. Matade in skivan (som Street Fighter och Tekken-fantast men icke fanatiker hade jag höga förväntningar) i xboxen. Startade igång ett arcade-spel mot AIn. Valde en karaktär som såg fräck ut men blev golvad ganska snabbt. Testade igen. Nehe... fel karaktär!

Så satt jag och spelade spelet med en växande frustration över hur svårt det faktiskt var och hur mycket det faktiskt kräver av mina små fingrar i form av faktiskt kunnande och inte bara frenetiskt knappande.

Så igår, efter att spelet fått vila lite i en låda efter Halo3 och Mass Effect spelats igenom ordentligt så skjutsades skivan in igen utan större förhoppningar annat än lite tidsfördriv. Då, och inte förr, upptäcker jag det trevliga i Quest-läget samt Online-delen i spelet. Att nöta in en karaktärs olika grepp och gradvis få mer utmanande strider passar mig fint.

Riktigt kul spel, men man ska nog vara en ordentlig fantast om man ger detta så höga betyg som 1UP m.fl. Även om recensionen var bra och välskriven hade jag nog i alla fall gett spelet 3,5/4 för att det är så otroligt genomarbetat. Personligen gillar jag musiken med - men smaken är som baken


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

Själv fastnade jag inte alls för Virtua Fighter 5, jag gillade Virtua Fighter när jag var liten. Men det är alldeles för segt idag för mig, uscha. Kändes så stelt när man slogs också :l
Längtade efter detta spel, men det blev en besvikelse tråkigt nog.

Inaktiv
Skrivet av Bukload:

Visst klarar du dig på att bara trycka lite på knapparna slumpmässigt ungefär som i Tekken, men det är inte där underhållningen ligger.

Enligt mig är VF ett riktigt fightingspel, och i jämförelse blir tex Tekken mer uppvisningsstrid där det handlar om att det ska se snyggt ut att spöa ner motståndaren.

Absolut, VF5 är inte för alla, men bara för att det kräver sin spelare är det ett sämre spel?

wow...
you're good..tyvärr så är VF inte det

Medlem

Självklart är inte VF för alla. VF är svårare att komma in i än andra fightingspel på marknaden och kräver mycket mer av spelaren, då mekaniken i VF är lite mer avancerat än vanligt vilket får nybörjarna och de tekken-inbitna blekna.

VF4 evolution är ett skitbra spel i mitt tycke och VF5 gjorde ett bra spel ännu bättre. Ett av mina favorit spel och jag känner att mycket träning faktiskt lönar sig mer än vad det gör i andra 3d fighters för här är det mer än bara att lära sig kombos.

Inaktiv

Alltid så jävla heta brudar i dessa spel varför finns inte sånna överallt irl ^^

MFC
Medlem

XBox 360?.. vad är det.. *ironi*


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kan ingen utveckla ett fighting spel utan special powers o skit


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

^- Vad är det för "special powers" i VF5?

Medlem
Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Vad är det för "special powers" i VF5?

Inga?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Varför låter man en newb testa ett komplicerat spel?
Det blir väl knappast en bra rescension då. Det finns ju spel som är väldigt avancerade (t ex flygsimulatorer ), om man låter någon som på sin höjd kört lite arkadflygaraction (t ex i Bf 2) så skulle ju testet inte bara bli missvisande, utan även ointressant. Det känns som om skribenten inte var intreserad av att lära sej spelet och gav det ett medelbetyg för att det var för svårt.
Alla spel är inte tänkta för "casual gamers".


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Kovski:

Självklart är inte VF för alla. VF är svårare att komma in i än andra fightingspel på marknaden och kräver mycket mer av spelaren, då mekaniken i VF är lite mer avancerat än vanligt vilket får nybörjarna och de tekken-inbitna blekna.

[...]Ett av mina favorit spel och jag känner att mycket träning faktiskt lönar sig mer än vad det gör i andra 3d fighters för här är det mer än bara att lära sig kombos.

Bra sagt!
Lite skumt dock att ett spel som faktiskt är _bättre_ på den tekniska sidan och egentligen inte försämrar något från PS3-versionen får sämre betyg än den sistnämnda. Men det kanske alltså bara har med att den förste recensenten "visste vad han pratade om"?


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Varför låter man en newb testa ett komplicerat spel?

För att folk som är intresserade av spelet men inte är 'hardcore' behöver en recension från samma synvinkel som sig själva, hur nybörjarvänligt är det osv - om det finns det bra tutorials mm.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv
Skrivet av cribba:
Skrivet av Döbringer:

Varför låter man en newb testa ett komplicerat spel?

För att folk som är intresserade av spelet men inte är 'hardcore' behöver en recension från samma synvinkel som sig själva, hur nybörjarvänligt är det osv - om det finns det bra tutorials mm.

Jag tror nog en erfaren "beat`em up" nog har en känsla om hur nybörjarvänligt det är.

Får hålla med Döbringer. Tycker verkligen nån som är insatt i genren ska få rescencera och inte en nybörjare.

Inaktiv

Virtua Fighter 5 R

Ganska gammal nyhet men eftersom det inte verkar ha kommit upp här (?) så lägger jag upp den
Kommer till arkad inom snar framtid ... gissar att det släpps till nån konsol efteråt ..

1
Skriv svar