Polerade Killzone 2-bilder får kritik

Skrivet av KalleStropp:

Enkel princip. Scenen renderas med alternativ projektion i flera steg.

Precis detta jag syftade på. Men jag kan nog se det lite som fusk, eftersom man har en speciell renderingsmetod (dock renderar man på den riktiga hårdvaran), och det är inte en faktisk screenshot från någon som spelar.
Dessutom skulle jag tro att det inte är en barnlek att implementera blur-effekter (som depth of field och bloom) utan att skarvarna syns när man stitchar ihop flera shots, så sånt är smidigast att göra i photoshop. Så denna teknik till och med KRÄVER retouching.

Men sen är det ju en ganska suddig gräns mellan vad som är fusk och inte. Är det fusk att flytta kameran och ta bort GUI? Är det fusk att posera gubbar speciell för screenshots?

Om man ska vara riktigt cynisk så kan man förutsätta att utvecklararna fuskar med alla screenshots...

Medlem
Skrivet av koleny:

Jag tror verkligen inte att de är dom ända...

Håller med. Sånt här görs säkert för vartannat spel.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

Precis detta jag syftade på. Men jag kan nog se det lite som fusk, eftersom man har en speciell renderingsmetod (dock renderar man på den riktiga hårdvaran), och det är inte en faktisk screenshot från någon som spelar.
Dessutom skulle jag tro att det inte är en barnlek att implementera blur-effekter (som depth of field och bloom) utan att skarvarna syns när man stitchar ihop flera shots, så sånt är smidigast att göra i photoshop. Så denna teknik till och med KRÄVER retouching.

Men sen är det ju en ganska suddig gräns mellan vad som är fusk och inte. Är det fusk att flytta kameran och ta bort GUI? Är det fusk att posera gubbar speciell för screenshots?

Om man ska vara riktigt cynisk så kan man förutsätta att utvecklararna fuskar med alla screenshots...

Jag har svårt att se det som fusk. Renderingsmetoden må vara speciell men den lägger inte på extra effekter eller annat som inte finns med i den vanliga renderingen. Resultatet är ju endast en vanlig skärmdump fast med en upplösning som vanliga grafikkort inte klarar av. Väl i tryck ser det ut som en normal skärmdump.

Vad gäller pixel shader-effekter tror jag inte att det kräver efterarbete i photoshop. Gissningsvis används en större buffer än för den normala upplösningen.

I min värld är det inte fusk om man det kommer direkt från spelmotorn. De kan posa sina karaktärer, ta bort GUI och krångla med sina scener hur mycket de vill. När de däremot efterbehandlar bilden så börjar min varningslampa lysa klarröd.

Inaktiv

Spelet ser ju ut som skräp endå.

Inaktiv

Oj!

Va skumt att sony släpper en dålig version av gears of war.

Trodde att Killzone 2 var en killer app

Besviken.

Ang. bilderna - trodde allt gjorde så

Medlem

För ett tag sedan visades det upp skärmdumpar från ett nytt Wii-spel, nåt fightingspel har jag för mig. Grejen var att skärmdumparna, till synes direkt från spelet, var i typ 1300x900 pixlars upplösning och minst 4xAA, vilket knappast är hur det ser ut på en TV när det väl spelas.

Jag är inte helt rabiat när det gäller omodifierade screenshots men jag tycker både det och detta exemplet ligger i en gråzon...

Inaktiv
Skrivet av DrOnd:

Här har ni en länk till en post som visar exakt hur allvarligt det är.
Typ testa att ändra gamman.
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=8884474&postcount=...

Och för att sätta saker i perspektiv så ska visst gears of war se ut så här
http://img.hexus.net/v2/gaming/screenshots/x360/gears_x360_la...

hallå, GoW ser ju ut exakt sådär.

Medlem
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av MFC:

nä, det är ju fler som gjort detta... varför tänker jag på Rise of The Robots till CD32 varje gång detta kommer up till ytan... hmmmmmm

Haha, good one. Du är inte ensam.

Förresten, varför är det alltid så att de där inledande sekvenserna sätter stämningen skitbra och sen så pajas allt när man får se själva spelsekvenserna? Smatter smatter smatter. Yada yada.

Nu får ni en gammal retroräv nyfiken.. Vad hände där?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av DrOnd:

Här har ni en länk till en post som visar exakt hur allvarligt det är.
Typ testa att ändra gamman.
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=8884474&postcount=...

Och för att sätta saker i perspektiv så ska visst gears of war se ut så här
http://img.hexus.net/v2/gaming/screenshots/x360/gears_x360_la...

hallå, GoW ser ju ut exakt sådär.

typ ej


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

haha, fan va skabbiga explosioner det är i killzone 2... kunde dom inte ha gjort om dom lite ifall dom nu ska fixa?

12
Skriv svar