För stor beta skadade Tabula Rasa

Inaktiv
Skrivet av Namron:

Alltid lika sorgligt när folk inte fattar innebörden av en beta. Är ju ett stort problem för moddar...

Innebörden av en beta är inte samma som förr, så det där är bara skitsnack.

Öppen beta iaf.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Det går nog inte bara att skylla på betan, men det spelar säkert in. Sedan så tycker jag inte ens betan till hälften är ett buggtest, de flesta är med för att testa ett demo, inte testa (förutom det som utvecklarna själva kan se genom att se vanligt spelande)

Medlem
Skrivet av DarthZ:
Skrivet av Namron:

Alltid lika sorgligt när folk inte fattar innebörden av en beta. Är ju ett stort problem för moddar...

Innebörden av en beta är inte samma som förr, så det där är bara skitsnack.

Öppen beta iaf.

borde inte lägga mig i hela denna diskussionen, känns som den kommer gå över styr, men mod min goda instinkt så skall jag bara nämna detta.

En beta är och kommer alltid innebära samma sak för en utvecklare, no matter what. Det är via dessa man får en chans att testa sin produkt IRL så att säga, det enda utvecklare kan göra innan public beta (menar inte nödvändigtvis 'öppen') är att sätta sin produkt genom en samling egengjorda tester, vilket ju självklart samlar in en hel bunt missar. Men i spel med hundratals items som kan gå över ~10-12 "slots" i ett inventory t.ex. så blir det en rejäl mängd kombinationer som skall testas.

Sen finns det olika typer av problem man vill samla in under en beta, inte bara de traditionella buggarna, som tekniska etc. , utan man vill även lösa det största problemet hos alla produkter. Nämligen 'Hur gör vi våra kunder nöjda med vår produkt ?' Alltså samlar man även in idéer om t.ex. hur spelarna skulle vilja att PVP delen skall se ut.

Sen håller jag med att det börjar kännas lite mer som demo nu för tiden, mycket har nog att göra med att det oftast blir lite för mycket folk och framför allt ett bredare utbud hos testarna. Vissa gillar att spela, men ogillar den tekniska biten ( leta buggar, skicka in, tänk ut vettiga åsikter, skicka in) och lutar mer åt att vilja ha ett färdigt spel som äger upp redan etablerade spel i allt. Detta är fruktansvärt svårt att lyckas med redan i beta stadie. (betyder inte att jag inte har stora förhoppningar om AoC )

Har ännu inte haft möjlighet att spela Tabula Rasa men när chansen ges så skall jag definitivt testa det iaf.

Skrivet av toern:

Det går nog inte bara att skylla på betan, men det spelar säkert in. Sedan så tycker jag inte ens betan till hälften är ett buggtest, de flesta är med för att testa ett demo, inte testa (förutom det som utvecklarna själva kan se genom att se vanligt spelande)

::tanke-nöt:: Vem skall man i dessa fall skylla på? Utvecklare eller Folket som inte uppfyller de krav som ställs på de ?

EDIT : Formulerade om lite i sista stycket, då det kunde tolkas som ett angrepp mot toerns inlägg. :$

Medlem

Folket givetvis Kanske formulerade det lite dåligt, men det var andemeningen!

Medlem

tänkte nästan det när jag läst igenom ditt inlägg en gång till (efter jag lagt mitt inlägg.

Beslöt att ha kvar det dock för att någon annan skall få något att tänka på.

Hoppas inte du tog det som att jag hoppade på dig, var mer menat som ett neutralt tanke exempel. Lite trött så fick inte in någon vettig formulering ^^;

Medlem

Ang snack om beta eller inte blabla.... Tabula Rasa är ett spel som verkat intressant men inte blivit köpt ännu, kanske bra att man väntar lite ???

Köpte Hellgate London då det var Diablo utveklare bakom det hela... Jag vill bara säga Hellgate London är en enda stor BETA jag avbröt min subscription och det är många andra som gör det oxå. Jag hadde hoppats så mycket på spelet. Men vi får väl se. Det har ju blivit bättre men man har redan tröttnat på det tack var memory exhaust buggar eller lagg eller inte kunna se sina kompisar på samma bana fast dem ser dig m,m.

Ett av dem tråkigaste är att spelet oftast låser sig i ett mission så man måste gå en LÅNG väg tillbaka bara för att slutföra uppdraget eller för att få ett fel meddelnade igen. GRrrr.... Har man tur kan man spela 1-2timmar...

PS.
Rena kriget på Hellgates (REGISTRED MEMBERS ONLY) forum om spelet och dess kod var färdig för release eller inte. Mina poster éller andra som påpekar något om spelet eller subscription BLIR LOCKED.

12
Skriv svar