David Eddings har gått bort

Medlem
David Eddings har gått bort

David Eddings, författaren bakom Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea mm. gick bort den andra juni. Jag har läst i stort sett alla hans böcker och gillat dem skarpt. Visst, det är en väldigt lättsam typ av fantasy, men ändå enormt gripande och spännande.

Om ni inte har läst hans böcker tycker jag att ni ska börja omgående.

#blogg


signatur

Robin,
Frilansare

Medlem
David Eddings har gått bort

RIP. Sagan om Belgarion fick mig att börja läsa på allvar. Har läst igenom alla Belgarion och spjuthök böckerna både på svenska och engelska ett par gånger. Underbar humor även om de är lite väl lika ibland.

Har dock inte läst de nyare seriena från honom och hans fru. Dags att beställa om dom från SFbok.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag blev faktiskt lite tårögd nu. Han har skrivit helt enormt bra böcker. Jag gillade de senare väldigt mycket också, även om det tidigare var fenomenala. Hans karaktärsskildringar är väldigt bra, man känner verkligen för de olika karaktärerna och de får alla en identitet. Jag gillade de sista böckerna han skrev, de första de mitt emellan.

Vi är alla tyvärr dödliga.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Shit... Var ju han som fick mig att börja med fantasy, och att läsa mer än den normala personen också. Känns lite sorgligt nu...

Medlem

Helt klart en av mina favoritförfattare, gillar det mesta jag läst från det paret.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Han fick nog många att börja läsa mer än gemene man. Tänkte läsa om Sagan om Elenien, det var länge sen. Tror inte jag läst klart Tjuven Althalus heller.

Kan även rekommendera A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin för er som inte läst den serien. Fantastiskt bra skriven serie som verkligen gör uttrycket "epic fantasy" rätta. Han har också en makalös förmåga att beskriva karaktärer.


signatur

Robin,
Frilansare

Medlem

Han var den första fantasy författaren jag började läsa när jag var typ 14, vilket är 10 år sedan nu. Hans böcker är lättlästa och perfekta för någons som precis börjat läsa fantasy. R.I.P.

Medlem

Det är ju egentligen inte speciellt avancerade böcker han har skrivit men det är ju inte heller grejen tycker jag, det är mycket lättsam fantasy med humor.. tror vi är många som hade sagan om Belgarion som en av inkörsportarna i genren eller läsning ö.h.t. Jag har aldrig haft tråkigt med hans böcker så kommer sakna honom.

Medlem
Medlem
Avstängd

Tråkigt. Han var bra. En av de saker som han imponerade på mig mest med var att han lyckades med konststycket att plagiera sig själv med Sagan om Mallorea. ^^

Medlem
Skrivet av xplejjn:

Han fick nog många att börja läsa mer än gemene man. Tänkte läsa om Sagan om Elenien, det var länge sen. Tror inte jag läst klart Tjuven Althalus heller.

Kan även rekommendera A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin för er som inte läst den serien. Fantastiskt bra skriven serie som verkligen gör uttrycket "epic fantasy" rätta. Han har också en makalös förmåga att beskriva karaktärer.

George R R Martin är en riktigt bra författare. Han tar lite för lång tid på sig att skriva bara. Har väntat på hans nya bok rätt så länge nu.

För övrigt så kan jag rekommendera Malazan Book of the Fallen. Lite mörkare fantasy. Och om Martin gör uttrycket "epic fantasy" rätta med A Song of Ice and Fire, så skapade Steven Erikson uttrycket med denna serie.

Medlem
Skrivet av Zerpent:

George R R Martin är en riktigt bra författare. Han tar lite för lång tid på sig att skriva bara. Har väntat på hans nya bok rätt så länge nu.

För övrigt så kan jag rekommendera Malazan Book of the Fallen. Lite mörkare fantasy. Och om Martin gör uttrycket "epic fantasy" rätta med A Song of Ice and Fire, så skapade Steven Erikson uttrycket med denna serie.

Ja, han är inte snabb direkt Men ditt tips där kan mycket väl bli sommarens läsprojekt.


signatur

Robin,
Frilansare

Medlem

R.I.P.
Som så många andra var Belgarion böckerna de som fick mig att börja läsa fantasy.

1
Skriv svar