Bästa spelintrot någonsin

Inaktiv
Bästa spelintrot någonsin

<object width="500" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YkdKksI_Fhk&hl=sv&fs=1&color1=0x3a3a..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YkdKksI_Fhk&hl=sv&fs=1&color1=0x3a3a..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed></object>

Tjena!

Ja, ämnet för kvällens inlägg är redan fastställt. Introfilmer.

Min favorit genom alla tider blir just den filmen ovan. #NHL 99 till PC. Den var sjukt skön. NHL 99, som för övrigt var mitt första egna dataspel. Känns som en evighet sen, fast jag inte kan klaga på min ålder. Än.

Vet inte varför spelproducenterna inte satsar på bra intron längre. Någon som har en fundering om varför? Jag har inte. Mycket av känslan byggs upp redan i början, och första intryck är väldigt viktigt. Varför inte lägga en, förhållandevis, liten slant extra för att ge kunden just ett bra första intryck?

Vad är då så bra med NHL99's intro? Det är väldigt retro. Kanske väljer fel uttryck med tycker det passar in. Min definition av retro är i alla fall väldigt speciell och gammalmodigt, men ändå modernt. Man får tillbaka känslan av det gamla. Kortfattat. Något speciellt, som man är ensam om. Har jag rätt för mig då? Eller är det vi skåningar som är tappade bakom flötet? Det vet jag att ni stockholmare tycker i alla fall, men...skit samma.

Kan fortfarande installera mitt NHL 99 någon gång då och då, just för att det var en sjuklig känsla. Alla snackar nya NHL 10 och allt detta. Men det var något speciellt med de gamla spelen. Eller för att backa bandet till NHL97, när det var grovpixliga gubbar som skrinnade fram på den, observera, ljusblåa isen. När blev för övrigt is blå?

Nej, nog om detta. Tycker det är en ganska kul diskussion. Bygg gärna på den, ni som vågar yttra er uppfattning.

Dagens fråga: Är det viktigt med bra introvideos? Skriv i kommentarsfältet.

God kväll!

#blogg


signatur

--------------------------
http://www.fz.se/bloggar/spelbloggen_/

Medlem
Bästa spelintrot någonsin

bah, Den bästa var Medal of honor Alliad Assault


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Den bästa "off the top of my head" jag kan tänka mig är Mafia 1. Hade jag tänkt lite mer på det hade jag kanske kommit ihåg något annat.

Medlem

Introvideos hade nog lite större betydelse förut. Då var det någonting häftigt, någonting som var förhållandevis svårt att göra och det var alltid snyggare än spelets grafik.

Men det är fortfarande viktigt tycker jag. Assassins Creed är ett bra exempel tycker jag.

Medlem
Citat:

Vad är då så bra med NHL99's intro? Det är väldigt retro. Kanske väljer fel uttryck med tycker det passar in. Min definition av retro är i alla fall väldigt speciell och gammalmodigt, men ändå modernt. Man får tillbaka känslan av det gamla. Kortfattat. Något speciellt, som man är ensam om. Har jag rätt för mig då? Eller är det vi skåningar som är tappade bakom flötet? Det vet jag att ni stockholmare tycker i alla fall, men...skit samma.

Ordet du tänker på är väl ändå nostalgi snarare än retro?


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Ett välgjort intro är viktigt då det försätter spelaren i rätt stämning och skapar en förväntan för vad som komma ska.

Det spel vars intro jag minns allra tydligast är Dune 2. Precis som i bloggförfattarens fall har det ett härligt skimmer av nostalgi över sig då Dune 2 var ett av de tidigaste spelen jag spelade på min första PC.

Medlem

Snyggaste introt någonsin: Ninja 3 på C64. Klart värt den 20 minuter långa laddningstiden.:up:

Inaktiv

MGS2, ligger bland favoriterna. Musiken gör stämningen så jävla bra. Det är liksom klimax av spelet före man ens spelat det.

http://www.youtube.com/watch?v=yHYh02uCCJo


signatur

The definition of insanity?

Medlem

nhl 98 introt gillar jag bättre än 99 versionen.
håller med matte89 om mgs2 introt. det är nog bland det bästa som gjorts. Fast många final fantasy spel har grymt bra intron oxå.

1
Skriv svar