Rykte: Gamespot-redaktör sparkad efter recension

Robot
Medlem
Rykte: Gamespot-redaktör sparkad efter recension

Så man kan med andra ord köpa sig till en bra recension hos Gamespot? Vart är världen på väg?

Medlem

Oj då, värsta Aftonbladet-nyheterna juh!


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Dagens sanning, idag får recensenter inte säga sitt! Utan måste tänka på "ryktet" och all hype för vad ett spel förtjänar. Ja, man ska helt enkelt inte lita på recensioner längre!

Sorgligt att spelpressen inte är så fri som den bör. Företagen borde respektera och vara smått rädda för granskande journalister, inte tvärt om.

Men vad ska man ta sig till som utvecklare?
*fortsäter muta fz-crewen med ölbiljetter på releasfester*

Medlem

hmmm..om detta stämmer så kan man ju inte lita på gamespot längre =/
Jag som tyckte om deras video-reviews.

Medlem

Någon moderator på Gamespot skrev detta:

"People, don?t direct your anger at Gamespot. This is CNet?s meddling. Gamespot consists just of the editorial, news, community, and development teams. It?s CNet?s marketing that puts the ads up. CNet?s marketing that complained. CNet is who can fire their EIC."

Men förövrigt är detta ingen nyhet, detta häller alla större review siter, T.ex. FZ.

Medlem

Måste faktiskt säga att jag tycker recensionen om Kane and Lynch som han gjorde var riktigt dålig.

Dialogen får en att tro att spelat kommer få 2/10 i betyg men landar på 6/10 (själv tycker jag spelet var värt 7/10 eller 8/10).
Att dom sparkade honom hade säkert med den recensionen att göra, men inte för att betyget var lågt utan helt enkelt för han var dålig.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hehe är någon verkligen förvånad? Aldrig bra när de som ska granskas är de som står för pengarna.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Till saken hör att han var en av sajtens mest profilstarka skribenter och att han jobbat där i 11 år. Kvalitetsbristande material lär knappast ha varit orsaken. Om nu hela historien är sann är det en riktig praktskandal och ett hårt slag mot speljournalistiken.

Jag hoppas att Wireds källa har rätt och att det är något annat som ligger bakom.

Medlem
Skrivet av Nils Karlén:

Till saken hör att han var en av sajtens mest profilstarka skribenter och att han jobbat där i 11 år. Kvalitetsbristande material lär knappast ha varit orsaken. Om nu hela historien är sann är det en riktig praktskandal och ett hårt slag mot speljournalistiken.

Jag hoppas att Wireds källa har rätt och att det är något annat som ligger bakom.

I quote that!

Han är otroligt bra och en väldigt bra bild av ett spel och sätter vettiga betyg. kane & Lynch är ett medelmåttigt spel från en utgivare och utvecklare som allt för ofta ger ut medelmåttiga spel tyvärr...

6/10 är ett rättfärdigt betyg som är i vissa avseenden på tok för högt. Spelets bandesign, AI, Ljud, vapenkänsla, Handling är riktigt svag i många avseenden...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Hur gör man om man ska dizza något som är gjort av den hand som föder en?
Ingen vidare lätt situation helt enkelt.
Har hört rykten (har hört dem som tvåa) om svenska spelsajter där det går att beställa "god press" mot en summa deg så att säga.

Vill bara vara tydlig med att det inte gäller Fragzone eller Nordicgamers (cs.nu) som jag själv har varit skribent på.


signatur

www.thogge.com
Din polare i tröjtryckarträsket

Medlem

Folk säger att han var bra här. Från många kommentarer jag har läst så skrev han mycket dåliga recensioner. Iof bryr jag mig inte så speciellt mycket. Har alltid tagit recensioner från gamespot med en hel del salt. Kollar alltid gamerankings och söker igenom olika betyg, rätt så uppenbart vilket spel som är bra lr dåligt.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Inaktiv

Har inte litat på dem sedan Halo 3 och Assassins Creed recensionerna. De kan dra åt...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av snyft:

Har inte litat på dem sedan Halo 3 och Assassins Creed recensionerna. De kan dra åt...

Åt Falu-hållet menar du?

Inaktiv

Aha, så ännu en bra anledning att inte tro recensionerna på spelsidor om spelföretagen köper bra betyg.

Medlem

Köpta recensioner är långtifrån någon nyhet dessvärre. Det var mer eller mindre regel i brittisk spelpress att spelutgivare kunde köpa sig 95%-recensioner i utbyte mot en exklusiv "coverdisk" med ett demo av spelet. Minnet kanske sviker mig, men jag vill minnas att Amiga Format en gång hade en lyrisk 96-procents-recension av ett spel som sedan aldrig kom ut...


signatur

Don't just stand there - kill something!

Medlem

Känner en polare vars bror jobbade på Gamereactor, och den nakna sanningen var så att de var tvungna att ge bättre betyg till större spel - då de annars inte vore välkomna tillbaka dit.

Flakmonkey

Kanske borde Tompa få kicken för sin "sågning" av Kane & Lynch... och jag borde väl få samma behandling eftersom Halo 3 var ett par snäpp från full pott...

Som så många andra har skrivit, otroligt trist om det är sant, men knappast förvånande.

Medlem

trist, särskilt eftersom han e pang på. Spelet e ruggit kasst, skulle gett det max 4 av 10

Medlem

bah!! sånt pladder.

Själv litar jag alltid bara på mina egna recensioner!


signatur

Everyday I worry all day

Medlem
Skrivet av robineng:

Aha, så ännu en bra anledning att inte tro recensionerna på spelsidor om spelföretagen köper bra betyg.

Läser ni ens vad som står? Han gav knappast spelet ett bra betyg.

Jag gillar GS, de verkar betydligt mer ärliga i sina recensioner än många andra spelsidor.. få recencenter skulle ens våga att ge ett spel som zelda 8.8 som han gjorde, märks att han skiter i hype och vad andra sidor eller vad deras läsare må hända tycka om det, det tycker jag ger ett seriöst intryck. Tråkigt att han blev sparkad av cnet.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av robineng:

Aha, så ännu en bra anledning att inte tro recensionerna på spelsidor om spelföretagen köper bra betyg.

Läser ni ens vad som står? Han gav knappast spelet ett bra betyg.

Jag gillar GS, de verkar betydligt mer ärliga i sina recensioner än många andra spelsidor.. få recencenter skulle ens våga att ge ett spel som zelda 8.8 som han gjorde, märks att han skiter i hype och vad andra sidor eller vad deras läsare må hända tycka om det, det tycker jag ger ett seriöst intryck. Tråkigt att han blev sparkad av cnet.

tack! en seriös medlem på FZ! tack!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

FZ? Fruktansvärt Zega?
Det är inget rykte, längre.

Medlem

Att Gamespotkoncernen varit köpta har ju varit tydligt länge, skönt att det kom upp så tydligt nu bara. Det är ju sånt här som gör att NoobToob (som är jävligt tjötiga och interna, men välbehövliga som motpool till gamespot o.s.v.) blir mer och mer poppis. Förhoppningsvis tar branchen det här på minnet och peppar upp sig några rejäla steg.

Inaktiv

Mabec:

Att han är sparkad är inget rykte men skälet till det vet ingen med säkerhet ännu. Så, jo det får lov att klassas som ett rykte.

Så vitt jag vet finns det två källor som har olika versioner (den som Kotaku citerar och den som Wired citerar).

Inaktiv

Det enda som betyder nåt är vad man själv tycker, inte vad andra tycker.

En recensent är ju både domare , jury och bödel.
och kan sänka ett helt spel bara för att folk tydligen inte kan gå efter sitt eget omdömme.

Hur många här går egentligen efter en recension och undviker ett spel bara för att någon annan sågar det ?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Så man kan med andra ord köpa sig till en bra recension hos Gamespot?

OLD


signatur

"When corporations create the music we all lose."

FML
Medlem

Jag fattar inte?

Varför fick han sparken? För att han sågade spelet eller? För inget bra betyg fick det ju inte.

Medlem

Det är som sagts tidigare bara ett rykte än så länge, föredrar att att vänta med ett utlåtande om saken tills jag vet lite mer... Annars så känns det lite "inne" just nu med att skrika "muta" eller något liknande såfort som en spelsida sätter ett högt betyg på ett spel som inte alla gillar, jag säger varken bu eller bä om det men det kan ju vara så att en recensent gillar ett spel, även om inte internet-communityn gör det...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

123
Skriv svar