Robot
Tabula Rasa

Länge har EVE Online varit det enda alternativet för science fiction-älskare som vill få sin MMORPG-dos. Men nu har Richard Garriott, skaparen av Ultima, återvänt med ett militäriskt sf-rollspel - håller det måttet?


Inaktiv
Tabula Rasa granskat

Välskriven recension och slutpoängen kändes (faktiskt) som att den hängde ihop med texten.
Var inne och spelade i betan lite men är nog litet för kräsen just nu. Vet inte riktigt vad jag väntade mig. Recensionen fick mig dock pånytt intresserad.

Kanske missade detta men något jag undrar är hur väl spelet passar sig för personer som kan spela några timmar per helg och ändå mer sparsamt i veckorna?


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

Verkar rätt ok spel faktiskt. Men hur stor är världen ungefär? Hur transporterar man sig mellan olika städer (om det nu finns några)? Kan man skaffa något typ av fordon? Finns det bara 2 olika klasser att spela som? Är servrarna befolkade eller är dom hyffsat tomma?

Inaktiv

Yahtzee är den bästa spelrecensenten som finns
Jag luirade Tabula Rasa under beta tiden.. tyckte om det i en vecka eller så.. sen blev det tråkigare än world of warcraftes "raida samma instance 53 gånger för att få en handske med 0.1 dropchance"

Inaktiv

Asbra!

Inaktiv

Det jag störde mig allra mest på i Tabula Rasa var bristen på vettigt PVP. Jag och en polare startade en klan och utmanade europaserverns alla andra klaner på klankrig, vilket resulterade i att vi när som helst, vart som helst kunde bli dödad av någon fiende under sex dagar. Organiserade strider var inte att tala om eftersom det inte fanns någon möjlighet att ta reda på klanmotståndarnas namn, förutom i stridens hetta då, men då var man fullt upptagen med att försöka överleva.

Ställer man dessutom ner upplösningen lite så blir texten i princip oläsbar.

Tabula Rasa är ett jäkla osocialt spel. Att kommunicera med världens invånare är ett helt dödfött projekt, inte ens när man gör instanser med dem vägrar de öppna munnen. Annars har ju Tabula Rasa en fantastisk voicechat som man skulle kunna använda med fördel vid de svårare partierna. Men icke!

Annars är det rätt skoj

Medlem

Grymt kul

Medlem

hur ser det ut med kvinnosynen då?

Medlem

Spelade betan i en månad ungefär och har nu spelat retail ungefär lika länge. Grymt kul spel faktiskt. Jag älskar stridssystemet. Så skönt att kunna huka sej och ta skydd bakom sandsäckar, lådor och kullar.

Ett auction house liknande system skulle kommit med senaste patchen men var buggat så det kommer förhoppningsvis med nästa. Crafting är något dom jobbar på konstant.
I framtiden kommer dom lägga till personal armored units, lite som mechs. PvP kommer utökas med arenor och dom jobbar på så kallade flashpoints som kommer fungera ungefär som raids i wow.

Det enda jag har att klaga på är bristen på quests. Om man inte vill grinda (vilket tack vare stridssystemet faktiskt är ganska kul) måste man göra precis alla quests, inklusive instanser, för att inte köra fast. Det pratas dock om att dom jobbar på fler, men sånt tar ju tid.

Medlem

lustigt, aldrig hört talas som spelet


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

He he he


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Inaktiv
Skrivet av moberg:

hur ser det ut med kvinnosynen då?

Kul att det var just du MOBERG som fråga det...

Inaktiv

Heeeeey... Anarchy Online slår Tabula any time of the week (EVE online är inte bara det enda scifi mmorpget)

Inaktiv

"Länge har EVE Online varit det enda alternativet för science fiction-älskare som vill få sin MMORPG-dos. Men nu har Richard Garriott, skaparen av Ultima, återvänt med ett militäriskt sf-rollspel - håller det måttet?"

star wars galaxies då ? det är väl ett alternativ gott nog.


signatur

If I tell you I'm good, probably you will say that I'm boasting. But if I tell you I'm not good, you'll know I'm lying

Medlem

hahaha, den var härlig

Medlem

varför var det så kul?

Medlem

Spelade betan, kändes lite som WoW in space, men jag funderar på att testa igen.


signatur
Medlem
Skrivet av shakazed:

Spelade betan, kändes lite som WoW in space, men jag funderar på att testa igen.

Nja.. då har du inte kört Earth and beyond


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

"Länge har EVE Online varit det enda alternativet för science fiction-älskare som vill få sin MMORPG-dos."

Det var lite överdrivet. Ta Anarchy Online tex, den är gammal men fortfarande igång och med hjälp av gratisversionen har en hel del spelare. Eller den som mer liknar TR är Neocron som är ganska utdött men det finns fortfarande.

Medlem

Vad kostar det att spela per månad?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Vad kostar det att spela per månad?

Jag brukar säga en dyr pizza...

Inaktiv
Skrivet av Ernom:

"Länge har EVE Online varit det enda alternativet för science fiction-älskare som vill få sin MMORPG-dos."

Det var lite överdrivet. Ta Anarchy Online tex, den är gammal men fortfarande igång och med hjälp av gratisversionen har en hel del spelare. Eller den som mer liknar TR är Neocron som är ganska utdött men det finns fortfarande.

Tänkte precis det samma, även SWG och Planetside (om det kan räknas). Saknar AO, det var ett grymt bra spel

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Vad kostar det att spela per månad?

Tror det är $14 i månaden, ungefär som "alla andra" MMO-spel.

Medlem
Skrivet av Jean-Claude Van Damme:

"Länge har EVE Online varit det enda alternativet för science fiction-älskare som vill få sin MMORPG-dos. Men nu har Richard Garriott, skaparen av Ultima, återvänt med ett militäriskt sf-rollspel - håller det måttet?"

star wars galaxies då ? det är väl ett alternativ gott nog.

Star Wars är väl inte Sci-Fi? Tycker det är fantasy i rymden, jag.

Inaktiv

Skit spel tyckte jag det var när jag testade...
Inget kändes klockrent.

Klart Star Wars är sci fi... vad tycker du annars är sci fi? Lord of the Rings?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Jag körde TR i trial vilket ledde till att jag kutade och köpte spelet när tiden gick ut. Det som tilltalar mig otroligt i TR är att man kan spela allt ifrån fem minuter till ett par timmar och fortfarande faktiskt hinna göra något oavsett tid.

Jag kan logga in fem minuter, hoppa iväg och försvara en bas eller anfalla den samma. När anfallet är över, ställer jag mig i säkerhet och kan logga ut igen.


signatur

Aktivt: TR, EVE, TF2
Inaktivt: SWG, GW, WOW, DiabloI/II, Entropia, EQ2, VG

Inaktiv
Skrivet av anon_3159:

Asbra!

GRINd-TASTIC!

Kunde aldrig ha sagt det bättre!:up:


signatur

Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems.

Bab
Medlem
Skrivet av moberg:

hur ser det ut med kvinnosynen då?

ROTFL
Har knappt besökt FZ sedan en viss recension och så kommer man tillbaka och det första man ser blir den repliken. Hehe.. priceless.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

"Länge har EVE Online varit det enda alternativet för science fiction-älskare som vill få sin MMORPG-dos. Men nu har Richard Garriott, skaparen av Ultima, återvänt med ett militäriskt sf-rollspel - håller det måttet?"

RF Online då? Vilket är gratis precis som Archlord blev.


signatur
12
Skriv svar