Topp 5 - E3 2009 presskonferenser

Medlem
Topp 5 - E3 2009 presskonferenser

Yeah, you know the drill.

Dagens lista är ganska självklar. Med undantaget att den som vanligt inte speglar någon allmän åsikt. Jag har rankat de fem presskonferenser jag sett hittills och som jag fick ut mest av. Så rankningen regleras i hög grad av närvaron av hårda, manliga spel, Tim Schafer-framträdanden och Mario. All heder till tjejspel, träningsspel och försäljningssiffror men på den här listan är de riktigt feta minus.

Topp 5 - E3 2009 presskonferenser

5. Ubisoft

Fattigmannens presskonferens ringde - de vill ha ett snack med er, Ubisoft. Inget av värde utannonserades, folk pratade i evighet och casualspelen fick alldeles för mycket utrymme. Blä. Men visst ser Assassins Creed 2 bra ut.

4. Electronic Arts

Tim Schafer in da house! Mysfarbrorn gör ingen fantastisk presentation av Brütal Legend, men det gör inget. Utannonseringen av Ozzy Osbourne som röstskådis och den grymma trailern talar för sig själva. Annars en ganska trist tillställning överlag, många halvkassa talare (vad var det där för skum dialekt, Patrik Söderlund?) och långa, plågsamma bitar med casualspel. Trailern för Star Wars: The Old Republic var ju fin - snyggare än de nya filmerna - men eftersom det är ett MMORPG tilltalar det mig föga. En ganska svag lineup, må jag säga. Men Peter Moore kan ju snacka.

3. Microsoft

Hell yeah! Grymt genomförd presskonferens. Bra tempo (om vi bortser det alldeles för långa Modern Warfare 2-gameplayet), schyssta talare som varken stakar sig eller är särskilt långrandiga och en riktigt smaskig lineup. Crackdown 2! Yes! Left 4 Dead 2! Yes! Splinter Cell: Conviction! Yes! Halo: ODST! Yes! Modern Warfare 2! Yes!
Det stora frågetecknet var självklart Alan Wake. Det såg ju tyvärr inte alls lika epic ut som vi alla hade trott. Jag fick stora skälvan när så mycket påminde om... Alone in the Dark. Och berättarröst? Vad är det för korkat påfund? "Oops, Rusty has fallen down the well again, gotta save Rusty!" Jag har inte gett upp hoppet än men snacka om att bli underväldigad.
Natal då. Sannolikheten att mojängen kommer fungera som den ska är givetvis ganska liten. Eller har Microsoft löst gåtan med perfekt röstigenkänning och rörelsedetektion? Hur som helst så tillåter jag mig själv att bli riktigt upphetsad över det här. De behöver inte ens inkorporera Natal i spelen (helst inte faktiskt, jag är så nöjd med min handkontroll), bara jag får bläddra i 360:ns menyer som om jag vore med i Minority Report. Det är ju så häftigt att det finns inte! The mind boggles, för tusan.

2. Nintendo

Yeah, jag vet. Presskonferensen var ganska meh, alla talare lite stabbiga. Casualkorståget fortsätter. Den där pulsgrejen har de ju redan kört med till Nintendo 64 (Tetris 64) och det blev ju ingen succé då direkt.
Men vad begär ni av mig? Super Mario Galaxy 2! New Super Mario Bros Wii! Golden Sun DS! Metroid: Other M!
Instawin, som det heter.

1. Sony

Om det nu inte varit för att Sony hade presskonferens också. Ett visst The Last Guardian, Fumito Uedas nya, knäckte nämligen stenhårt. Det ser helt otroligt, makalöst vackert ut. Som ett Where the Wild Things Are i forntida tider. Vill ha! Nu, nu, nu!
Annars - Kaz Hirai, vilken kille. Det är något väldigt karismatiskt över honom i all sin megalomaniska glory. Och vilken engelska! Är han verkligen från japan eller är han jänkare in disguise?
Nå, överlag seg inledning med alldeles för mycket prat. Försäljningssiffror in absurdum, som vanligt. Vi vet att Nintendo vinner och Sony vet att Nintendo vinner ändå vill de absolut hålla på och trolla med siffrorna. Get a life.
PSP Go ser väldigt tjusig ut. Jag älskar idéen med digital distribution, lat som jag är. Det kan definitivt bli ett inköp. Metal Gear: Peace Walker känns väl... sådär. Kan inte Kojima få göra något annat?
Rockstars nya däremot... låter häftigt. Synd att vi inte fick veta något mer än att man är en agent på sjuttiotalet.
Shit, vad ska man inte ta upp? Den nya rörelsekontrollen verkar apball (även om den ser lite väl snuskig ut just nu), God of War III ser fräckt ut och det där kartspelet som går i Little Big Planets fotspår har stor potential.
Grattis Sony. Ni är på G.

#blogg

Medlem
Topp 5 - E3 2009 presskonferenser

Med de argumenten skriver jag under på den listan utan att blinka.

Trodde på förhand att Sony var utdömda på hårdvarufronten, men jag tackar för den tech-demon. Längtar som en idiot efter ett spel som kan uttnyttja hårdvaran på rätt sätt.


signatur

- Ät mig levande.

Det där är faktiskt megaballt. Och nu måste Nintendo börja skärpa sig. Wii Motion Plus är ett okej tillskott men det kommer ju vara ganska meh när Sonys grunka kommer. 3D FTW!


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Man kan lugnt säga att Sony verkligen tog fram krutet när det verkligen gällde. Visst fattades det lite saker enligt mig som mer PSN-nytt och en eventuell prissänkning (som kommer ta Sony långt!), men annars var Sony verkligen på hugget idag!


signatur

Upon a soapbox of nerdom.

1
Skriv svar