Razer Lachesis mot Logitech G9

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Vi har inte för avsikt att konkurrera med Sweclockers och andra hårdvarugurus. Vi försöker ge en hyfsad bild av diverse spelrelaterad hårdvara, inte grotta ner oss i tonvis med detaljer. Vissa gillar denna sorts recensioner, andra (t.ex. du) vill ha mer. Man kan aldrig vara alla till lags.]

Detta är en sida för gamers om jag inte är helt ute och cyklar?
Det är en recention av två gamermöss?
Är inte en mus det absolut viktigaste tillbehöret för en gamer?

Det jag vill komma fram till är att man inte slänger ihop en sådan här recention om det viktigaste för en pc-gamer.

Inaktiv

A4Tech möss ftw.

Medlem

Köpte en Logitech G9 förra veckan efter att min MX500 gick i pension efter 4år.
När det gäller formen så är den jävligt skön med det större greppet. den med plats för tummen. Det andra greppet är lite för kantigt för min smak, så använder det knappt. Den är inte lika hög som G5 / MX500 och inte lika lång.
Jag gillade faktiskt lägnden på min MX500 men har vant mig vid G9ans korta profil ganska bra efter en veckas användning.

Scrollhjulet är jävligt ballt då man kan ställa in steglös eller med steg (moddade min MX500 så att den blev steglös), Profilerna är skitbra om man vill använda den på resande fot med sin bärbara
(Eller spöa polarna i CoD4 efter DirectX föreläsningen i skolan) då man slipper gå in i kontrollpanelen och haxxa runt mushastigheten.

Fötterna på G9an är helt gudomliga om man har en icemat kan jag tillägga.

Ett sjukt bra köp fastän man känner sig som en prylbög efter att ha pungat ut 700kr på en mus.

ps. Sen tycker jag den är jävligt snygg .ds

Edit: Kan tillägga att Setpoint programmet är bra det med, man kan binda profilerna till olika program/spel.
T.e.x har jag en Visual Studio profil där jag tabbar mellan mina öppna .cpp / .h filer med tumknapparna. och man kan även binda knapparna till musmakron, men det har jag inte experimenterat med så mycket.


signatur

F.D Wowaddict, Sitter nuförtiden och pingar 300 i TF2 p.g.a Mobilt "bredband" vilket är ett bra sätt att hålla sig ifrån beroendet.

Medlem
Skrivet av NookiE-afk:

Mustest blir alltid lite vinklade. Man kan ju till exempel inte låta en vänsterhänt person göra ett test på en logitech mus.. Tänk på stackars logitech som får bottenbetyg då

Sen blir det ju ändå inte rätt, för en vänsterhänt skulle aldrig köra med en högerhänt mus

jag e vänsterhänt och kör med högerhänt mus med den högra handen, det går bra och jag är van med höger eftersom allt i samhället är bara till för högerhänta


signatur

/Fat_cat

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:

En mus - Flera möss ...

mus

2mus subst. ~en ~ar
ORDLED: mus-en
• typ av (musliknande) litet, knappförsett pekdon som anv. för att välja ut program el. kommandon på en dators bildskärm el. för att pricka in koordinater vid datorgrafik: musknapp; mekanisk ~; optisk ~; klicka med ~en
HIST.: sedan 1983; till 1mus

/NE.se

Medlem
Skrivet av Orbek:

A4Tech möss ftw.

Word! Har haft min optical-greateye i 3-4 år nu, om inte mer, grymt nöjd Passar handen bra, är skön, och knapparna är smidiga att komma åt

Medlem

Enligt mig finns det bara ett test som är värt namnet:
[http://www.esreality.com/?a=post&id=1265679]

Inaktiv

Tycker det är lite orättvist mot Razermusen när man kommenterar greppet efter som det ofta är en smak sak. Min vänsterhänta kompis är nog tacksam att Lanchesisen han har är symmetrisk så han kan köra med vänsterhanden som han alltid gjort.

Iofs tycker inte jag heller om Lanchesis då jag kör en DeathAdder som är mer lik en Intelli Mouse än Lanchesis men ändå så kanske ni skulle kunna ha flera som testar grepp om ni ens ska recensera det. Får form (till skillnad från ytan) är ganska individuellt, men detta är bara min åsikt.

Medlem

Jag använder ett G9 och är GANSKA nöjd med det då jag fick det för 500kr, men det är inte så bekvämt. Det känns som att handen hela tiden lutas lite utåt vilket man bara känner när man känner på en "klassisk" mus. Ett till minus är tumstödet på XL-greppet är lite för litet, känns som att de alltid gör samma fel. Ett lite tumstöd som knappt räcker för att få plats med tummen, varför kan de inte göra det större och göra en uppbuktning så att man kan slappna av när man spelar?

Det bra är att knapparna sitter perfekt och är lätta att trycka på. Tumknapparna är mjuka och bekväma på båda greppen.
Scrollen är om man tar av motståndet väldigt kul att leka med under långtråkiga filmer och ibland om man ska scrolla igenom någon lång logg. Men utöver det så är det onödigt.

En till sak som hamnar under onödigt listan är den inställningsbara sensen. Man kan ha 5 steg, men man använder bara ett...
Jag har 1800 DPI och har haft det sen jag skaffade det.

Självklart är det ju lite onödigt att man kan byta färgen på leddarna som visar vilken DPI nivå man är, men inte helt värdelöst då det är lite coolt att ha det i samma färg som tangentbordets leddar.

Medlem

Idag åker jag och byter min andra G9 då scrollhjulet har blivit riktigt trögt. Jag byter till en I.E 3.0 jag rekommenderar att ni tänker två gånger innan ni skaffar er en G9.
Men innan scrollen lade av så var den jättehärlig.

Medlem

Jag älskar att läsa recensioner =D bra förklarat och att jämföra en mus med en annan är riktigt smart. nu vet jag allt jag behöver om mössen och G9:an kanske blir min en dag.


signatur

Rawr

Inaktiv

De borde ha med logitech mx518 som är den mus som många anser fortfarande är kung i mössriket i i testet. En jämförelse utan det bästa som finns att tillgå blir ju helt ointressant.

Medlem

Måste bara säga att man vänjer sig vid razer musen och när man gjort det så rockar den stenhårt, haft mx518 ren skit, kört razer ett antal år nu från den första som kom till lachesis vilket är den mest perfekta musen någonsin. PS dom andra razer mössen har jag kvar sitter vid mina andra burkar. kvalitet så det förslår.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

12
Skriv svar