Orange diabilder

Redaktör
Skrivet av asker:

Ruskigt oprofessionell nivå på nyheten, som flera redan påpekat. Vad är Tommy för klåpare och varför känner han sig hotad av Ps3?

Google är din vän....

För den som inte orkar googla: Rydlings meritlista är... ja, vet du inte ska du skämmas. Eller googla.

Han skriver en nyhet om att ett visst spel har problem på en viss konsol. Det betyder inte att han har nåt emot konsolen i fråga (som synes). Eller spelet. Språkbruk och upplägg skiljer sig mot FZ:s vanliga stil. Som nyhetsplitare sen många år ser jag stilbrott som något positivt. Kanske inte odelat, vi slipar på detaljerna.


signatur
Medlem

Hade jag sett den där skrivningen i en tryckt tidning hade jag verkligen höjt ögonbrynen. Givetvis bryr sig folk mindre på nätet... hela kommer ju ner till vilken nivå FZ.se vill liga på.

Skrivet av monkeybeach:

jag måste ändå säga att det är imponerande att de lyckats få dålig framerate i ett tre år gammalt och hyggligt föråldrat spel. det går ju liksom inte att skylla på hårdvaran nu längre, eller cell-arkitekturen, eftersom det borde räcka med en enda kärna för att köra hl2...

så dåliga resultat tyder på grav inkompetens.

Source motorn uppdateras ju hela tiden, så att kalla det tre år gammalt är att ta i litegranna. Nästan allting har uppdateras i nån form och massor nya saker har lagts in.

Sen om problemet är inkompetens eller inte, gör egentligen ingen skillnad för PS3:an. Microsoft har ju sett till att det finns verktyg för att porta spel mellan 360 och PC, vilket jag skulle säga är enorm fördel för båda dom platformarna. Ju snabbare utvecklarna får grundjobbet klart, ju mer tid har dom att putsa upp spelet så det får mindre buggar och problem.

Lite "fusk" från Microsoft helt enkelt. Dom har ju stor fördel genom att styra DirectX via Windows. "Games for Windows" och 360 tillsammans blir ju en enorm marknad... iaf om man jämför med PS3:an som säljer lite si och så.

Medlem
Skrivet av Tompa:

För den som inte orkar googla: Rydlings meritlista är... ja, vet du inte ska du skämmas. Eller googla.

Han skriver en nyhet om att ett visst spel har problem på en viss konsol. Det betyder inte att han har nåt emot konsolen i fråga (som synes). Eller spelet. Språkbruk och upplägg skiljer sig mot FZ:s vanliga stil. Som nyhetsplitare sen många år ser jag stilbrott som något positivt. Kanske inte odelat, vi slipar på detaljerna.

Har aldrig hört namnet förut. Jag har knappt hört talas om de tidningar han tidigare i sin karriär förärat med sina åsikter. Jag skäms inte det minsta.

Att i ingressen av en nyhet vädra sina egna åsikter och slutsatser, särskilt när de har en så lös koppling till verkligheten, kan inte ses som annat än oprofessionellt. Det är långt ifrån ovanligt att spelutvecklare lägger multiplattformsprojekt på olika utvecklare. Detta borde en så rutinerad skribent som Herr Rydell känna till och inte försöka använda för att ställa PS3 i dålig dager. Och det är precis vad han försöker göra, varför skulle han annars vinkla Valves val av utvecklare till något negativt?

FZ har alltid varit väldigt noga med att skriva tydliga nyheter på svenska, där även de vanligaste engelska låneorden ges en krystad svensk översättning. Dessa konventioner verkar man inte hålla särskilt hårt på när man i denna nyhet låter skribenten komma undan med en slarvig engelsk förkortning som egentligen hör hemma i ett chatrum.

Ni väljer såklart själva hur ni vill att nyheterna ska skrivas, men hade jag varit chefsredaktör hade jag korrigerat en nyhet om den inte höll förväntad seriositetsnivå, oavsett om det så hade varit J.R.R Tolkien som gästskrivit nyheten.

Medlem

asker:
Att du inte finner något nyhetsvärde i att en av världens just nu mest tongivande spelutvecklare har hatat på Playstation 3 hela det senaste året är förvånande. JAG känner mig inte hotad av någon maskin - Gabe Newell, däremot, avskyr den. Intressant, tycker du inte? Jag vinklar inte hans val av utvecklare som något negativt - jag berättar att Gabe/Valve är ointresserade att ta hand om PS3-versionen själva. Det ointresset kommer sig från Newells känsla att PS3 är ett slöseri med tid. Återigen, HANS känsla, inte min.

Och att 1up finner en i princip färdig version av spelet ospelbart tycker jag också är av intresse - hur många spel har du spelat där det skett radikala förbättringar i framerate från releasekandidat till guldmaster? Förmodligen noll, men jag känner mig tvingad att fråga.

Seriositeten i nyheten jag skrev kan inte debatteras - däremot är jag den första att erkänna att stilen, det vill säga ordvalet, var ovanlig för FZ och betydligt mer åt Super PLAY-hållet (Sveriges äldsta och största tv-spelstidning där jag jobbat de senaste sex åren, bland annat som chefredaktör).

Håller fortfarande på att kalibrera min FZ-radar. Snälla John, sparka mig inte.

Medlem
Skrivet av Tommy Rydling:

Håller fortfarande på att kalibrera min FZ-radar. Snälla John, sparka mig inte.

Det är uppenbarligen inte John du ska vara rädd för utan forummedlemmarna
Nåväl - men låt det bli dig en läxa till nästa gång!

Jag tror att valves lilla knubbis gärna ser att saker och ting blir gjorda snabbt och effektivt eftersom det blir billigare så. Det kan vara det som gör att han inte gillar plattformen. Troligen har han en poäng eftersom även en tredjepart tycks ha problem med portningen, sedan ska man ha i åtanke att olika program portar olika lätt/svårt beroende på hur de är uppbyggda. HL2 är uppenbarligen inte helt lättportad, vilket lika gärna skulle kunna ses som kritik mot valve som mot sony.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

12
Skriv svar