17-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

Robot
17-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk
Medlem
17-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

Intressant, men knappast överaskande egentligen. Det finns alltid någon som blir beroende av något... Dock har jag aldrig hört talas om TV beroende, vilket absolut finns. Men det är väl lättare att kranka ner på datorer och deras "våldsamheter".

Medlem

Tråkigt att det ska behöva gå så där långt, men baserat på den informationen i artikeln så verkar det ha varit rätt åtgärd.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Får man sig att undra, ett spel som World of Warcraft.. kräver ju att pojken får pengar till en månadskostnad någonstans.. och de kommer säkerligen från föräldrarna. SÅ man kan säga att föräldrarna bekostar hans missbruk...

men sådant här missbruk är inget nytt och det är väl beklagligt att sådant här händer. Kan ivf likna mig att ibland får man abstinens utan sin dator då jag gör allt på den och ofta kretsar många kväller runt den också. Turligt nog är det inget mmog som tar den tiden.

Medlem

Ja var väl bara en tidsfråga innan det här hände
Undrar hur ramaskrina blir nu angående att datorer gör en våldsam

Sen att det skulle vara något fel med att ett spel har social gemenskap förstår jag inte, det verkar som om det är det om man läser lite.

Men jag tror inte sånt här är så vanligt, eller finns det statistik över hur många som har blivit såhär våldsamma?
Och det finns säkert bra skäl till varför folk går in i ett sånt här grovt beroende av ett spel, t.ex djupa depressioner eller dylikt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

kan man inte sätta gränser själv så är det väl lika bra att nån annan sätter gränser åt en.

dedär med att han blev grinig när han inte tilläts använda datorn är väl helt normalt.. skulle jag inte tillåta mina föräldrar som är nå jäflans naturmuppar att kuta runt i skogen hela helgerna så skulle dom bli galna..

Medlem
Skrivet av Kovski:

Får man sig att undra, ett spel som World of Warcraft.. kräver ju att pojken får pengar till en månadskostnad någonstans.. och de kommer säkerligen från föräldrarna. SÅ man kan säga att föräldrarna bekostar hans missbruk...

Som student har man ju en inkomst iom. studiebidraget så det behöver nödvändigtvis inte vara föräldrarna som bekostar det.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Alla KAN bli beroende av igentligen vad som helst.

Medlem

Ja... det är ju inte kul med att behöva göra en riktig fascist-åtgärd, fast det kanske behövdes i detta fall - man får ju hoppas att det var ordentligt förarbete och en objektiv dommare som bedömde det. Och inte nån moraltant som hatar datorspel och datorer...


signatur

Johan Pilestedt

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Kovski:

Får man sig att undra, ett spel som World of Warcraft.. kräver ju att pojken får pengar till en månadskostnad någonstans.. och de kommer säkerligen från föräldrarna. SÅ man kan säga att föräldrarna bekostar hans missbruk...

Som student har man ju en inkomst iom. studiebidraget så det behöver nödvändigtvis inte vara föräldrarna som bekostar det.

Som 17 får du fortfarande inte studiebidraget i egen ficka, det går genom föräldrarna och de bestämmer över pengarna. De väljer ju att ge ut lånet som går till hans spelande.

Medlem

Åhh det känns som man läser om en själv:)

Edit: någon som blivit omhandtagen för mycket datorspel? Kanske är det bättre än vanliga skolan..... ska köpa en 360 så ska jag försöka bli beroende:) då kanske ni kommer läsa om mig på aftonbladet

Inaktiv

Hade han tatt TVn från deras föräldrar hade nog dom blivit lite aggressiva när dom missat Nyheterna.
Ligger nog mycket annat problem bakom också i hans fall

Inaktiv

Vem som helst blir ju aggresiv när någon tar bort ens fritidsintresse!

Bt
Medlem

Bara undrar en sak, hur man kan "reagera" med empati. Trodde empati var motsatsen till att reagera.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem

Vad kommer härnäst, Pojke tvångsintagen för att han spelade golf hela dagarna ?, eller gitarr ?

Men ja faktiskt, spel som World of Warcraft lägger mycket social stress på dig. Vet själv när jag lirade det och fortfarande bodde hemma. Raidade en boss med 40 pärs och morsan ropar för 3 gången att det är mat. Gå ner till morsan mitt in en bossfight och svika 39 vänner?, skulle inte tro det.

Medlem
Skrivet av Bt:

Bara undrar en sak, hur man kan "reagera" med empati. Trodde empati var motsatsen till att reagera.

Du tänker på apati.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Inaktiv
Skrivet av PheoniX_VII:

Vad kommer härnäst, Pojke tvångsintagen för att han spelade golf hela dagarna ?, eller gitarr ?

Men ja faktiskt, spel som World of Warcraft lägger mycket social stress på dig. Vet själv när jag lirade det och fortfarande bodde hemma. Raidade en boss med 40 pärs och morsan ropar för 3 gången att det är mat. Gå ner till morsan mitt in en bossfight och svika 39 vänner?, skulle inte tro det.

Tvivlar på att så många spelar gitarr eller golf så pass mkt så att dom skiter i skola, föräldrar och resten av omvärlden.

Medlem
Skrivet av Wazz:

Ja... det är ju inte kul med att behöva göra en riktig fascist-åtgärd, fast det kanske behövdes i detta fall - man får ju hoppas att det var ordentligt förarbete och en objektiv dommare som bedömde det. Och inte nån moraltant som hatar datorspel och datorer...

Ursäkta, vadå fasciståtgärd? Det är ju bra att de gör någonting, fast hade de inte gjort det så hade det säkert blivit gnäll över det också. Det är många som tvångsvårdas för allt möjligt, exempelvis mentala störningar eller nyttjande av narkotika. Jag ser inget fel i att behandla dessa personer, snarare tvärt om.

Attityden många här tycks ha att det inte är så farligt känner jag för övrigt igen från debatter om narkotika i alla dess slag. Man ska tänka på att det inte är hur farligt det man missbrukar är som är avgörande i dessa fall, utan missbrukets omfattning.

Skrivet av Kovski:

dubbel

Du kan radera inlägg också

Skrivet av Resident Emil:
Skrivet av Bt:

Bara undrar en sak, hur man kan "reagera" med empati. Trodde empati var motsatsen till att reagera.

Du tänker på apati.

LOL


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Intressant! Frågan är hur de ska gå till väga för att hjälpa honom? Att ändra hans kognitiva scheman jämtemot datorn kommer troligtvis ta bort hela hans intresse för datorer och i synnerhet datorspel, vilket vi alla vet är ett riktigt bra intresse

Jag kan iofs också se mig själv lite i att hela pojkens tonårsliv spelas bort, vilket jag själv har fått konsekvenser för...

Inaktiv

Man kan ju undra vad fan föräldrarna sysslade med...

Varför gör aldrig media kopplingen att föräldrarna inte kunde uppfostra sitt barn och därav blev det som det blev....
Nu menar jag mer allmänt som vid skolskjutningar osv...
det skylls på data och tv spel hit och dit men varför får sig aldrig föräldrarna en käftsmäll av media?
Det är ju ändå de som låtit saker gå så långt som det har!

Medlem

jävla fjolligt låt han sitta spela och sen när han blir äldre får han ta priset för att inte pluggat i skolan osv.....
kan han sitta vid datorn jsut ja då kanske han inte har råd för en.....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv
Skrivet av Kovski:

Får man sig att undra, ett spel som World of Warcraft.. kräver ju att pojken får pengar till en månadskostnad någonstans.. och de kommer säkerligen från föräldrarna. SÅ man kan säga att föräldrarna bekostar hans missbruk...

men sådant här missbruk är inget nytt och det är väl beklagligt att sådant här händer. Kan ivf likna mig att ibland får man abstinens utan sin dator då jag gör allt på den och ofta kretsar många kväller runt den också. Turligt nog är det inget mmog som tar den tiden.

Behöver ju knappast vara föräldrarna som betalat.
Finns många sätt att tjäna pengar på utöver nämda saker.

Föräldrarna har allt ansvar och det ser ut som dom gjort rätt val - kan dom inte handskas själv med pojkens spelbehov så är det klart att de ska söka hjälp!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Det behövs fan i vissa fall.
Läskigt värre folk som inte kan kontrollerat.

Kan man bara kontrollerat och välja sina prioriteringar ere väl
lungt. Jag spelar en hel del men klarar också av allt annat

Medlem

Jag var faktiskt nästan påväg åt det hållet (uppe alldeles försent osv) på grund av WoW, la som tur av rakt av med spelet och nu så tycker jag det är ett VÄLDIGT tråkigt spel

Medlem

jag tycker fram tills man är 18 så har föräldrarna helt klart rätt att kräva att man går o lägger sig någorlunda (12 slaget senast typ) om man ska upp till skola säg 7tiden, 7h sömn är nog minsta laget för en växande ungdom... och att spela dator nonstop tycker jag absolut föräldrar får sätta stopp för!..
jag har spelat aldeles för mycket när jag va 16-17 och ångrar det nu (är 25) jag missa en hel del sociala saker. men ska tillägga att jag va inte beroende men ändå för lat ibland för att dra mj iväg, tyckt det va roligare att spela imellanåt.

ordningsregler alla som går i skolan borde tillämpa, när du kommer hem från skolan. gör läxorna/läs skolmatrial, sen får du spela.. lägg dig senast 12 för att orka iväg på morgonen..
2h om dagen spela tycker jag är helt ok! visst är det svårt o låta bli ibland tex crysis spela jag nonstop från morgonen till kvällen tills jag had klarat av det.. hadde stukat fot som ursäkt att sitta inne

har flera kompisar som inte klarat av skolan eller hoppat av pga av wow, tragiskt spel tycker jag.. samma sak med cs, dom som fastnar där.. jag körde clan matcher i bf2, fasta matcher tisdag och söndag. känndes underbart att ha planerad speltid så man kunde planera annat.

Medlem

World of Warcraft..... herregud punkt


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av PheoniX_VII:

Vad kommer härnäst, Pojke tvångsintagen för att han spelade golf hela dagarna ?, eller gitarr ?

Men ja faktiskt, spel som World of Warcraft lägger mycket social stress på dig. Vet själv när jag lirade det och fortfarande bodde hemma. Raidade en boss med 40 pärs och morsan ropar för 3 gången att det är mat. Gå ner till morsan mitt in en bossfight och svika 39 vänner?, skulle inte tro det.

Tvivlar på att så många spelar gitarr eller golf så pass mkt så att dom skiter i skola, föräldrar och resten av omvärlden.

Skillnaden skulle väl i så fall vara att den som spelar så pass mycket golf eller gitarr är proffs och tjänar storkosan på det. På WoW spelar det ju ingen roll hur bra man än är, eller hur mycket man spelar, det är inget man kan leva på.

Det var väl lika bra att detta hände pojken, annars hade väl hans liv slutat längst ner i skiten om man ska tro på det som skrivs.

Medlem

Det är inte okej att säga "han får skylla sig själv"! Detta för att vem tror ni betalar hans soc-bidrag sen så han kan sitta in sin hyreslägenhet och spela bort era surt förtjänade pengar? Era skattepengar kan nog gå åt viktigare saker än bekosta spelnarkomaner och andra socialt missanpassade människor som letar ursäkter för att slippa verkligheten.

Medlem

men att han han framgår med aggresivitet är ju självklart, om vi skulle ta Tiger woods golfklubbor från honom klart han blir förbannad? Vem som helst blir för fullständigt galen om de tar ifrån honom hans intressen?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Bra att de tvångsvårdar killen, men föräldrarna behöver också stöd. De måste också utbildas i hur de ska hantera och motverka problemet.

Skriv svar