17-åring tvångsvårdas för datorspelsmissbruk

Medlem
Skrivet av Master_johan:

vilken tur att man inte spelar wow

Vadå vilken tur? Det är ju knappast så att det killen råkade ut för är smittsamt.

Jag kan läsa hur många sådana här artiklar som helst, förändrar inte min syn på WoW. Det får mer upp ögonen för hur saker (alla möjliga saker) kan vara beroende framkallande

Medlem

Instämmer med föregående talare angeånde rädslan av så många här att erkänna datormissbruksbegreppet! Om en människa inte fungerar och isolerar sig mentalt och fysiskt, ska man då INTE agera? Missbruk är aldrig bra, och att sätta upp gränser är något man lär sig över tid, inget man inför abrupt vid 17-års ålder (pik till föräldrarna).

Vet inte om jag ska bli road eller skrämd av alla hobbyvetare här på forumet som skriker rättsövergrepp och snackar om ECT. Killen ska få HJÄLP för att han klart och tydligt MÅR DÅLIGT, är inte det en bra sak? Vad tror ni händer när killen fyller 18 och blir myndig om ingen ingriper. Ser snarare det som ett friskhetstecken från föräldrar och samhälle att något händer.

Inaktiv

Tycker att det är svårt att bedöma en sådan här sak utifrån vad folk i tidningar skriver. Jag hörde om detta på radion och visst är det både ovanligt och skrämmande. Jag ägnade dock inte någon direkt tankeverksamhet till detta förrän jag såg det här..
Det känns EXTREMT osannolikt att detta, som någon tidigare påpekade, endast skulle vara en "ord mot ord"-uppgörelse mellan mamman och sonen. Detta är nog något som de kanske tänkt på under en längre tid, men dragit sig för.
Om nu detta "beroende" har gått så långt att föräldrarna inte rår på problemet längre så tror jag att det kan vara rätt för pojken. Förmodligen så började hans beroende för flera år sedan och har säkert bara växt utmed åren. Det gäller ju att föräldrarna tidigt sätter gränser.

När jag var i de första tonåren så fick jag och brorsan max lira 7h/veckan var. Pappa hade ordnat det genom ett program som loggade tider och vad som kördes på datorn för att upprätthålla det. Visst, ibland kanske det blev 8-10h i veckan, men det är inte vidare mycket för tonåringar (då de har väldigt mkt fritid jämfört med andra).
Nu har jag dock lirat hela 24h speltid i COD4 sen spelet släpptes och det är kul som satan (~drygt 10dygn). Så mycket har jag inte lirat på väldigt länge. Bara man har koll på vad man håller på med så är ju det lugnt. Nu ska jag diska, äta och sedan programmera. Inte spela cod4, även fast känslan att sätta en kniv i en fiende är överväldigande.

Medlem

man kan väll säga att man måst sätta gränser på allt, jag var jävligt fast i lego ett tag. va svårt o få mig o ens käka..

även plugga får man sätta gräns för, va en kille i min klass i högstadiet som läste ständigt. han missa allt va ungdom gäller.
så allt i måtta.

Medlem
Skrivet av Richiraptor:

man kan väll säga att man måst sätta gränser på allt, jag var jävligt fast i lego ett tag. va svårt o få mig o ens käka..

jag med

Citat:

även plugga får man sätta gräns för, va en kille i min klass i högstadiet som läste ständigt. han missa allt va ungdom gäller.
så allt i måtta.

Jag hade en kille i min klass som började gråta och slå på folk när han fick VG på ett prov.


signatur

"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund

Medlem

De borde införa prov som man måste klara av för att få bli förälder. För det verkar finnas många som inte vet hur man ska handskas med barn.

Medlem

hahah sverige sverige fosterland.. hahahahaha

Medlem
Skrivet av Introx:
Skrivet av -vesslan-:

Det är med att "isolera sig från omvärlden" kan man ju faktiskt disskutera. Att isolera sig från omvärlden hade i min mening varigt om han i så fall spelade ett singleplayer spel. Nu har han ju faktiskt väldigt mycket kontakt med många personer, skillnaden är att deras kroppar inte finns nära honom. Man borde ju kunna säga att han är mer social än tex en bönder i Uppland(inget elakt riktat mot er i norra Sverige) .

Uppland... Norra Sverige... Kommer du från Södra Stockholm? I så fall förstår jag att du tror att allt norr om dig är norra sverige... Vad lär ni er i skolan egentligen?

OM du nu inte vet det så är Uppland ett väldigt tätbefolkat landskap. Det ligger också i MELLERSTA sverige. En av sveriges största städer, du vet Uppsala, ligger där.

Nåt mer du vill veta. Besök:
http://www.uppland.nu/

Lycka till!

Tyvärr är jag från Lund i Skåne så där hade du fel.
Jag tror de flesta fattade min poäng i alla fall. Kan förklara den enskilt för dig om du behöver?

Inaktiv

Jag pekar absolut inga fingrar, men den här tråden har blivit slagen med den stora särskrivningspinnen en gång för mycket. Kanske en bok lite då och då inte skadar trots allt? Som ett komplement till WoW menar jag...

Medlem

Det som kan vara lite lurigt i sådana här fall är att man som yttre bedömare kanske missuppfattar mängden social kontakt man som individ har. Det vill säga att man som förälder, socionom, psykologi osv har en god förståelse för vad social kontakt ansikte mot ansikte innebär, vad social kontakt via telefon innebär osv. Men att man har sämre förstålese för vad för slags social kontakt som kan ske över MSN, WoW, voice-chat osv.
Det finns därför en liten risk att man överdriver den sociala isoleringen på grund av okunskap eller att man värderar, utan någon vetenskaplig grund, till exempel voice-chat som sämre än telefonsamtal!

Med det sagt kan man ha allvarliga problem som narkom även om man dagligen umgås med andra narkomaner och därför inte är helt socialt isolerad. Klarar man dock inte av, eller verkligen inte vill och undviker, annat socialt umgänge har man nog dock stora problem. Samma sak om man bara kan umgås via telefon, eller om man bara kan umgås med andra som spelar WoW till exempel. Eller om man bara kan umgås med folk på den lokala pubben hängandes vid jack vegas-maskinen... (eller vad det nu heter).

Så poängen i att vara socialt isolerad ligger inte i att man inte träffar andra människor, utan att man bara träffar andra människor i samband med "missbruket". Därför är det nog ingen större fara med "feldiagnos" eller tvångsvård i onödan som en del verkar ora sig för.

Vad det hela handlar om är att det kommer komma en tid, någon gång, då pojken i fråga måste göra något annat än att spela. Om det då är så långt gånget att han inte klarar av detta så har han allvarliga problem med enorm risk för depression osv. Pojkar i tonåren nedre delen av tjugoårsåldern har också mycket hög självmordsrisk (dubbelt mot flickor) ifall de kastas ned i mycket svår problematik. Därför ska man se det hela ännu mer allvarligt. Måhända att pojken i fråga klarade sig så länge han fick spela, men vad händer när han måste sluta?

Medlem

snart blir man väll omhändertagen för att man kör för mycket bil eller surfar förmycket på fz


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Gillar inte att så många verkar dra alla sorters beroende över en och samma kam. Att t.ex. jämnföra med droger är ju rent löjligt då ett psykiskt beroende och ett kemiskt beroende är EXTREMT olika.
Ett psykiskt beroende är rätt logiskt, det som hjärnan tycker är roligt vill hjärnan göra mer av, simple as that. Spel är roligt, hjärnan släpper lös en cocktail härliga hormoner som dopaminer, endorfiner etc och kroppen känns bra. Vare sig det är att du gillar god mat, träning, morgonkaffet eller dataspel så är det samma sorts psykiskt beroende, det som är kul vill man göra mer av... inte så konstigt.

Ett kemiskt beroende är när en främmande kemisk substans släpps lös i kroppen som tvingar kroppen att producera likannde hormoner så mycket att kroppen slutar producera hormoner själv, tar man bort drogen så blir det rätt kraftiga fysiska reaktioner av det, enormt stor skillnad från ett psykiskt beroende.

Sen har man iofs lite andra saker som mani och sånt skoj som datorspel lockar med "måste vara bäst, måste fixa ett visst item" men i grunden är databeroende ett psykiskt besvär som är fan så mycket mindre allvarligt än ett drogberoende t.ex

Medlem
Skrivet av Grizzok:

Gillar inte att så många verkar dra alla sorters beroende över en och samma kam. Att t.ex. jämnföra med droger är ju rent löjligt då ett psykiskt beroende och ett kemiskt beroende är EXTREMT olika.
Ett psykiskt beroende är rätt logiskt, det som hjärnan tycker är roligt vill hjärnan göra mer av, simple as that. Spel är roligt, hjärnan släpper lös en cocktail härliga hormoner som dopaminer, endorfiner etc och kroppen känns bra. Vare sig det är att du gillar god mat, träning, morgonkaffet eller dataspel så är det samma sorts psykiskt beroende, det som är kul vill man göra mer av... inte så konstigt.

Ett kemiskt beroende är när en främmande kemisk substans släpps lös i kroppen som tvingar kroppen att producera likannde hormoner så mycket att kroppen slutar producera hormoner själv, tar man bort drogen så blir det rätt kraftiga fysiska reaktioner av det, enormt stor skillnad från ett psykiskt beroende.

Sen har man iofs lite andra saker som mani och sånt skoj som datorspel lockar med "måste vara bäst, måste fixa ett visst item" men i grunden är databeroende ett psykiskt besvär som är fan så mycket mindre allvarligt än ett drogberoende t.ex

Men ändå är det den psykiska delen som ofta är svår att bli av med i ett drogberoende, inte den fysiska. Den fysiska hänger kvar alltifrån några dagar till några veckor, det psykiska kan hänga kvar resten av livet.

Medlem

nemen se man på

Medlem

Hehe tycker det är skoj att dom tar upp rubbad dygnsrytm. Ska vi omhänderta alla som jobbar skift då? Eller alla studenter som väljer att tentaplugga 3 på natten?

Men allvarligt, om någon spelar så mycket att han/hon inte sköter sin hälsa ordentligt är det ganska naturligt att i värsta fall tvångsomhänderta personen. Det gör man väl med personer med ätstörningar t ex? Så enligt mej, spärra in skitungen så vi slipper betala bidrag till han resten av livet så han kan spela istället för att jobba. Nu kanske han växer upp å blir en minister som skattefuskar, köper sex å styr vårt kära land


signatur

/Landstream

Medlem
Skrivet av båtsman:

Men ändå är det den psykiska delen som ofta är svår att bli av med i ett drogberoende, inte den fysiska. Den fysiska hänger kvar alltifrån några dagar till några veckor, det psykiska kan hänga kvar resten av livet.

Precis, den psykiska beroendet kan i många fall vara mycket svårare att bli av med än ett fysiskt beroende.

Medlem

Ni som tycker att han blir arg PGA att dom tar bort hans fritidsintresse, det är väl lite mer som ett tvång för honom nu. Eftersom att han tar skada av det han gör så missbrukar han.
När man spelar så mycket som han gjorde, då förstörs hela hans sociala liv, dom flesta sidorna från hans liv blir svåra att ta igen.
Tänk så här, sätt dig själv i ett rum och sitt på en stol, kolla bara in i väggen hela dagarna ut och in....det är nästan exakt samma sak som att sitta och kolla in i skärmen, bara att man gör något, som även får en att fastna mer.... MEN allt detta är min trevliga åsikt.

Medlem

Imo så var det helt rätt att han tas hand om, det behövs. Å andra sidan blir jag så jävla sur och arg på termer medier använder, deras "experter" är ett gäng idioter som aldrig har spelat wow och liknande, they dont know shit.

Jag älskar att döda gnomes med mina vänner. Jag spelar säker 2 h per dag, något sånt iallfall för att jag tycker att det är roligt. Kommer fortsätta med det tills jag tycker att jag är beroende (inte än) eller tills jag inte tycker det är kul. FUCK off alla experter som tror sig veta nått om dataspel, ni vet inte shit.

Medlem
Skrivet av iLEZ:

Jag pekar absolut inga fingrar, men den här tråden har blivit slagen med den stora särskrivningspinnen en gång för mycket. Kanske en bok lite då och då inte skadar trots allt? Som ett komplement till WoW menar jag...

Instämmer. Det är ett tydligt tecken att många på det här forumet spenderar på tok för många timmar framför datorn i förhållande till antalet timmar på svensklektionerna.

Medlem

Hjälp !
När kommerå'm å hämtar mig.?
Bäst att låsa !


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Medlem

Heter det inte de svenska lektionerna ?
Sen hörde jag att Lasse Svensk är Finsk


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Medlem

Först ska dom klaga på något dom inte fattar sen så går dom in och sätter sig framför tv rästen av kvällen, vem är det som är passive ?! stäng av TV och se hur dinna föräldar skulle klara sig en dag utan den...

Medlem
Skrivet av NorthLion:

Man får ju undra vad det var i hans liv som fick honom att drivas från det verkliga livet. Det är ju en något viktigare fråga än vad han valde att ersätta verkligheten med.

Är tveksam till att någon skulle vilja ta reda på sanningen bakom dessa tragiska historier. Det kräver nämligen ansträngning, viss intelligens och en del jobb...

Och "Spelens fel" rullar ju så lätt av tungan...

Kom igen folk! Säg det med mig!

"Speeeeelens fel"

"speeeeelens feeeel"

rulla med tungan.

Medlem
Skrivet av flugis:

Om en människa inte fungerar och isolerar sig mentalt och fysiskt, ska man då INTE agera?
............
Vet inte om jag ska bli road eller skrämd av alla hobbyvetare här på forumet som skriker rättsövergrepp och snackar om ECT. Killen ska få HJÄLP för att han klart och tydligt MÅR DÅLIGT, är inte det en bra sak?
............
Ser snarare det som ett friskhetstecken från föräldrar och samhälle att något händer.

Håller med fullständigt.

Skrivet av Grimmy-:

Det som kan vara lite lurigt i sådana här fall är att man som yttre bedömare kanske missuppfattar mängden social kontakt man som individ har. Det vill säga att man som förälder, socionom, psykologi osv har en god förståelse för vad social kontakt ansikte mot ansikte innebär, vad social kontakt via telefon innebär osv. Men att man har sämre förstålese för vad för slags social kontakt som kan ske över MSN, WoW, voice-chat osv.
Det finns därför en liten risk att man överdriver den sociala isoleringen på grund av okunskap eller att man värderar, utan någon vetenskaplig grund, till exempel voice-chat som sämre än telefonsamtal!

Jag kanske missuppfattar dig men jag tycker inte att man kan göra ett likhetstecken mellan riktig kontakt med människor och kommunikation över media. Det är alldeles för många sociala nyanser som faller bort redan vid ett vanligt telefonsamtal för att man ska kunna få de sociala verktyg (empatisk utveckling te.x.) som behövs i livet. Dessutom anser jag inte att kommunikation över nätet kan klassas som normal eftersom många, i alla fall de som märks, tycks helt sakna spärrar. I verkliga livet kan jag exempelvis stå i kö med matkorgen utan att bli kallad för en jävla hora och noob. Verkliga livet har sociala konsekvenser som är knutna till en persons agerande. I exemplet ovan så törs jag lova att fjortisen som skulle kalla mig det där bara skulle göra det en gång.

Skrivet av Landstream:

Så enligt mej, spärra in skitungen så vi slipper betala bidrag till han resten av livet så han kan spela istället för att jobba.

Vart ifrån tror du pengarna till det kommer då? Inte så genomtänkt kanske, heller inte vidare socialt om jag får säga det själv.

Sedan så är det tämligen beklämmande att så få verkar begripa hur sociala myndigheter fungerar. Man skickar ju inte ett par stora killar från citypolisen som lyfter upp han från datorn och sedan slänger in honom på hispan, utan ett beslut föregås alltid av att samtliga parter hörs. Vidare är inte terapi liktydigt med stora pillerburken.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Killbom:

undrar om de skulle göra samma sak om någon blev LIKA beroende av att tex:

Räkna matte eller läsa böcker...

Om det gick ut över personens liv för övrigt, t ex om han bara satt och räknade matte så att han t o m stannade hemma från skolan för att räkna så är det väl inte otänktbart. Men, jag ser inte riktigt hur det är möjligt. Grejen med datorspelsberoende är ju att personen är fast på en plats, d v s vid datorn. Det hindrar personen från att interagera med andra personer i dennes omgivning och därmed saboterar det hans liv.

Alhokol / narkotikaberoende: påverkar omdömet så att personen inte kan "interagera med andra personer i dennes omgivning och därmed saboterar det hans liv."

Spelberoende (typ onlinepoker) påverkar personens ekonomi så att denne blir ruinerad och kan även påverka personens omdöme så att denne inte kan "interagera med andra personer i dennes omgivning och därmed saboterar det hans liv." T ex att personen stjäl pengar för att spela.

Man kan ju vara beroende och fungera normalt i samhället, kaffeberoende t ex. Eller tobaksberoende.


signatur

yolo

Medlem

Hur många dagars playtime var han uppe i? Hörde nåt i stil med 370 på EN av sina karaktärer... och jag som tycker mina 75 är mycket -_-


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Att vara social är överskattat ur min synvinkel. Olika människor har olika behov att att vara social, jag förstår inte hur nån kan avgöra vad som är normalt.

Man kan inte jämföra att spela WoW med att sitta och stirra in i en vägg, ett sånt uttalande visar bara att man inte har en susning om vad som pågår i spelet.

Medlem

För det första är det konsekvenserna av ett missbruk som är viktiga, inte missbruket i sig.

För det andra tycker jag att ni som sitter och bankar er på bröstet över skattepengar och socialbidrag ska ta och kolla upp vad annat era surt förvärvade skatteslantar går till. T.ex. en tur och retur på 80 mil för 2 tullare för att beslagta 5g cannabis med efterföljande juridiska kostnader. Såna oerhört givande (ironi) och sammhällsutvecklande insatser betalar ni också för.

Somliga säger att Sverige är byggt med solidaritet. Jag skulle vilja påstå att det är byggt med hyckleri.

Inaktiv

Låt killen spela. Han har ju uppenbarligen ett behov av det.
Nu är man gammal. Men på "min" tid så satt jag o kompisarna uppe dygnet runt o lirade Nintendo. hade skitkul och led av svår sömnbist i flera år haha..
Har även varit helt såld på spel som Populous och Dune2 (rts). Skulle någon slita mig från datorn då skulle jag också ha blivit skitförbannad..
Har en son idag och han spelar mycket också.. Men jag som förälder vet ju vad det handlar om så jag blir inte så rädd för det.. Det är föräldrar som inte fattar vad ungarna gör som blir rädda... De förstår helt enkelt inte varför någon kan sitta framför en skärm hela tiden...

Inaktiv

När det går till överdrift som i detta fallet så tycker jag att det är helt rätt att tvinga killen till vård.

Som någon annan nämnde i tråden, att det sociala livet är överskattat. Kan inte hålla med mer. Jag menar mina kompisar är inte hemma på eftermiddagarna / kvällarna. De har fotbollsträningar, och vad ska man då göra? Och även om kompisarna ÄR hemma så, vad ska man DÅ göra? Det finns tamigfan inget att göra för ungdomar i dagens samhälle. Det tror jag är en bidragande faktor till att ungdomar blir mer och mer sittandes.

Skriv svar