Är World of Warcraft beroendeframkallande?

Robot
Är World of Warcraft beroendeframkallande?
Medlem
Är World of Warcraft beroendeframkallande?

Beroendeframkallande? Ja! Det kunde jag svara på utan en fett lön som analytiker, forskare eller whatever som har gjort denna rapport ;p

p.s har ett antal karaktärer med ungefär 120+days played tillsammans, vilket är alldeles förmycket ;/ Tur att man har slutat kör hehe

Inaktiv

Jag tror mycke säkert att beroende förekommer. Har själv en god vän som båda la skola och sin sociala krets åt sidan endast för att få mer tid för WoW.

Detta medförde att han fick en helt annan syn på umgänge. Istället för att ta sig hemifrån och umgås satt han på Skype med sina "vänner". Det har gått så långt att han har dom på Msn, deras mobilnummer och räknar dom mer eller mindre som vänner. Vilket och andra sidan är bra - att han funnit vänner i sitt stora intresse. Men ger inte det en vrikad bild om det skulle bli att han tar tag i sitt liv så småningom?

Visst går hela spel-konceptet ut på att man ska ha svårt för att slita sig, men att göra så man i stort ger upp i att "leva" är lite för överregareat, jag menar, slänga bort en karriär bara för att du bara MÅSTE få din epic du längtat efter så länge?

Makes me sick!
(Obs! My 2 cents)


signatur

Frass the ass.

Medlem

såklart att det är Beroendeframkallande, Fast måste allting som har med Beroende vara dåligt? Har spelat WoW sedan det kom ut och visst ibörjan så var det rätt beroende men nu så har jag nästan helt slutat..

Som med nästan allt i livet.. Det kommer och går.

MFC
Medlem

Är jorden rund? Ja!

Klart spel KAN VARA beroendeframkallande. Tror spelen måste besitta någon form av egenskaper för att kunna åstadkomma den effekten. Föräldrar whinar på diverse företag som gör blood & gore spel men den STÖRSTA BOVEN är Nintendo!

Där snackar vi beroendeframkallande spel


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Allt som anses vara roligt för personen kan bli beroendeframkallande, jag menar.. kolla på fotbollsgeeks..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

^-footbollgeeks överger oftast inte sin sociala krets eller ger upp allt vad skola heter.. Men som sagt, jag har ingen fet lön för att skriva detta så ja har antagligen fel.

Medlem
Skrivet av Loading:

såklart att det är Beroendeframkallande, Fast måste allting som har med Beroende vara dåligt?

Inget beroende är bra, varken för individen själv eller dess omgivning.

Medlem

Skönt att man har lyckats sluta... Är dock nära att börja igen :/ Vore inte så bra, mina studier går tillräckligt illa som dom gör just nu ;D


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

mmorpgs kan vara något enormt beroendeframkallande, fastnat själv 3 gånger (sjukt att man inte lär sig efter första?).
Första gången var såklart värst å förstörde massa saker i mitt liv, men min räddning blev att jag ryckte in i lumpen (var back in 2000).
Ingen aning vad som är den effektivaste lösningen på problemet? Man skulle kunna tro föräldrarna skulle kunna förbjuda dem att spela men de bara skapar konflikt å betyder att de går någon annanstans för att kunna spela.

Inte kunnat spela några vettiga dataspel på snart 1.5 år nu, abstinens

Inaktiv

Visst är WoW riktigt roligt, men spelberoende av det spelet har jag aldrig blivit.. finns så många andra bra spel som man kan lira..

Inaktiv

Vad jag förstå kom de i forkningen fram till att onlinespel inte kan klassas som ett missbruk. Man kan inte jämföra en narkotika missburkare men en wow spelare. Men beroendeframkallande är nog WoW, ja. Men det är ju allt i livet, det är bara relativt.

Medlem
Skrivet av UOme:

mmorpgs kan vara något enormt beroendeframkallande, fastnat själv 3 gånger (sjukt att man inte lär sig efter första?).
Första gången var såklart värst å förstörde massa saker i mitt liv, men min räddning blev att jag ryckte in i lumpen (var back in 2000).
Ingen aning vad som är den effektivaste lösningen på problemet? Man skulle kunna tro föräldrarna skulle kunna förbjuda dem att spela men de bara skapar konflikt å betyder att de går någon annanstans för att kunna spela.

Inte kunnat spela några vettiga dataspel på snart 1.5 år nu, abstinens

Den effektivaste lösningen, som alltid, är att ta tag i problemet själv. Det är ju ingen annan än dig själv som kan åtgärda "beroendet". Du akn visserligen få hjälp, men det är i slutändan personen i fråga som det är upp till.

Själv har jag spelat Final Fantasy XI under flertalet år (men slutat nu, sedan ungefär 1 år tillbaka) och under min "prime-tid" där msåte jag erkänna att jag spelade väldigt mycket. Under mitt sista år i gymnasiet spelade jag spelet såpass mycket att jag hoppade över skoldagar ibland.

Men precis som med mycket annat tröttnade jag på det i slutändan. Har spelat det till och från efteråt, men aldrig riktigt satt mig in i det lika hårt. Förmodligen beror det på att jag "vuxit upp".

Ironiskt nog började jag spela WoW idag igen efter 2 års hiatus. Jag måste erkänna att det är något beroende, men inte lika mycket som det skulle varit för några år sen. Personligen har jag kommit underfund med mig själv att ha både socialt och "asocialt" liv så att säga.

Personligen tror jag att de flesta tröttnar på MMORPG-spelen efter en viss tid. Visst, de kanske spelar två, tre år. Men sen dör det måhända ut och man hittar annat i livet än endast fantasyvärlden. Eller ås kanske man hoppar över till ett annat spel, vad vet jag :b

Inaktiv

Alla onlinespel är väl beroendeframkallande... WoW är ingenting i jämnfört med typ EverQuest som jag la ner 4 år på och har sett folk spela det spelet än idag. Jag lyckades dra mig ur WoW efter lite drygt 2 år men har fått lite återfall då och då... Nu håller jag ögonen öppna efter nya onlinespel som skall ersätta WoW. Age of Conan och Pirates of The Burning Sea är väl dom spelen som ska uppehålla mig 2008 och kanske Warhammer Online men har hört att det inte kommer släppas fören 2009 Mitt liv är ungefär som den där XBox-reklamen när en person föds och flyger genom luften, åldras, och till slut kolar av en hjärtinfarkt och landar i graven

Medlem

För att göra ett ytterst enkelt test. Stäng av alla servrar för WoW och se vad som händer efter en vecka, en månad, ett år.

WoW är nog precis lika mycket beroendeframkallande som att umgås med vänner i riktiga livet.
Många använder WoW som en social community, ungefär som vi andra har ett socialt umgängeskrets i riktiga livet.

Det är vad jag tror ialla fall

Medlem

Jag kan förstå att folk vill skylla sitt oansvariga spelande på en så bekväm flyktväg som "beroende", men jag tror inte det är boven i detta drama. Kan det vara så att det faktiskt handlar om annorlunda prioriteringar?

Visst kan det i mångas ögon verka osunt att en person väljer att spela dator istället för att umgås, men håll då i åtanke att alla inte prioriterar socialt umgänge lika högt som "vanliga" människor.

Jag tror inte att WoW är mer beroendeframkallande än andra fritidsintressen. Det finns knäppgökar som spenderar varje vaken timme med sin modelljärnväg eller frimärkssamling. Det är inget konstigt med att folk vill lägga ner tid på det de tycker är roligt. Är det inte roligt så slutar man spela - enkel logik. Så, ni som hävdar att ni varit "beroende"; var det inte bara så att ni spelade för att det var er absoluta favoritfritidssyssla?

Sitter ni utan vänner nu för att ni valde att spela istället för att hänga med vännerna ut på aktiviteter? Ropa inte varg, utan ta en titt på situationen ni försatt er i och fundera över hur ni hamnade där. Är spelet eller ert omdöme att skylla?

Inaktiv

Asker, Om jag ska vara ärlig så har jag väl alltid kunnat smita ifrån onlinespelandet men det är väl mer en undanflykt ifrån verkligenheten. Pallar inte med en del personer som jag måste stå ut med i verkligheten(Visserligen finns det nötter online också men där kan man alltid skriva /ignore) Det kan vara allt ifrån mina släktingar som ringer och säger att jag kastar bort mitt liv istället för att säga hej, hur mår du?, till kompisar som säger att jag aldrig kommer kunna hitta en flickvän så länge jag sitter vid datorn. För mig handlar det om att nästan inga visar någon respekt för mig medans jag gör allt tänkbart för att visa respekt för andra. That's my case. Det är väl den världen vi lever i idag. Alla älskar sig själva men hatar alla andra eller att dom mår så dåligt att dom måste tracka ner på andra som inte heller har det så lätt. Kanske det är det som framkallar skottdrama i skolor. Alla spottar på stackars Sven när han egentligen var fullständigt normal ifrån början men till slut blev avrättaren pga folks respektlöshet. Det är iaf min teori

Inaktiv

Självklart är det beroende så in i helvete, but i LOVE it! ;D

Håller med asker, till en viss del, handlar ju om prioriteringar i livet, men det borde så klart vara alllra nyttigast för kropp och själ om man kunde ha en trevlig mix av aktiviteter i livet skulle jag tro.

Den största orsaken till ett beroende i spel som WoW tror jag är den sociala biten, som vänner och guild mm, ta bort allt sånt från mmorpgs och man kommer ganska snart att tröttna skulle jag tro.

Själv har man tagit en liten paus ifrån WoW just nu, se hur länge man orkar vara borta innan man får raseriutbrott ;P

Skrivet av Guzilla:

För mig handlar det om att nästan inga visar någon respekt för mig medans jag gör allt tänkbart för att visa respekt för andra. That's my case. Det är väl den världen vi lever i idag. Alla älskar sig själva men hatar alla andra eller att dom mår så dåligt att dom måste tracka ner på andra som inte heller har det så lätt. Kanske det är det som framkallar skottdrama i skolor. Alla spottar på stackars Sven när han egentligen var fullständigt normal ifrån början men till slut blev avrättaren pga folks respektlöshet. Det är iaf min teori

Håller med till 100%, bra sagt!

Det ligger i definitionen av spel (underhållning) att det måste innehålla dessa funktioner för överhuvudtaget kunna klassificieras som sådant.
Detta är ingen ny kunskap utan den har funnits länge, spelbranschen delar många psykologiska trick med den gamla (o)hederliga reklamditon. Spel med starka sociala inslag, onlinespel eller multiplayer, speciellt.
Det är dock bra detta lyfts fram igen så fler blir medvetna om denna effekt och kan ta mer informerade beslut om hur de ska handskas med sitt eller sitt barns spelande.

Medlem

Ja, jävla skitspel! Har nog aldrig spelat ett spel så mycket som WoW. Finns ju de gånger man ställt in med polarna för att just köra någon dum endboss som Lady Vashj or Kael'thas Sunstrider men va fan, nån gång är väl okay antar jag men flera gånger? Näh, då är man verkligen beroende...


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^-footbollgeeks överger oftast inte sin sociala krets eller ger upp allt vad skola heter.. Men som sagt, jag har ingen fet lön för att skriva detta så ja har antagligen fel.

Wow-spelare överger oftast inte sina sociala kretsar eller allt vad skola heter heller. Det är väl just dom få som gör det som ligger i farozonen.

Tycker folk ropar beroende för kvickt, väldigt stor skillnad på att gilla något och vara beroende.. Fast på samma gång är väl gränsen ganska tunn också

Medlem

Förbjud skiten i sverige Lås IP! hah

Medlem

Jag är själv en galen WoW-spelare, dock måste jag säga att det i mitt fall är lite "säsongsrelaterat". När försommaren kommer så totaldör mitt intresse för WoW, raiding och allt där ikring. Jag värderar helt andra saker då, minns senast i somras att jag trodde att man aldrig skulle hitta tillbaka in i träsket igen, både på gott och ont. Sen kommer hösten och början på vintern, då vaknar intresset till liv igen med extrem kraft. I mitt fall söker jag mig nästan tillbaka in i fantasins värld när det börjar bli mörkt ute, har sen mycket unga år märkt att det är mitt allra bästa sätt att spendera vintern på.

Det viktiga är att man klarar av balansen och inte sugs in så pass att ens närmaste omgivning blir lidande, att man slutar höra av sig utan enbart "svarar i telefonen" då och då. Även om MMO-spelen är ett mycket bekvämt och enkelt sätt att få en daglig ranson halvsocialt umgänge så krävs en balans med verkligt umgänge också, det är skitviktigt trots allt och naturligtvis får det bara inte gå så långt att ens arbete/skola blir lidande.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Kan hålla med om föregående kommentarer.
Vi i allmänhet smo människor är väldigt beroende av socialt umgänge för att vi ska funka, särkilt när vi är yngre då vi bor hemma hos föräldrar och sedan går i skolan där 1000 elever finns dagligen så blir man beroende av människor runt omkring oss.

Nu var WOW mitt första MMORPG eftersom jag är en RTS nisse ;). Men Wow är ju riktigt riktigt socialt, instanser, guilder, allt som beskrivs i tidigare inlägg. Plus så är målet i ett dataspel att man ska komma undan vardagen.

Hur är det med dom som inte har så mycket vänner i Skolan? kanske är den stackarn som blir mobbad av någon anledning, den personen får ju mer respons och socialt umgänge via wow med folk i sin egen åldersgrupp och där folk inte dömer lika hårt som i riktiga livet.

Enligt min åsikt så är det den sociala delen i WoW som gör spel beroende bl.a.

Själv var jag fast i wow i ca 1 år innan intresset försvann.. det försvann samband med att guilden jag var med under heal min speltid upplöstes. Efter dess så försvann näst intill all känsla för spelet.

Nu är "Barn" ute på nätet och spelar som är 10-12år och föräldrarna har oftast ingen vetskap om dataspel eller hur det funkar. Det är där allt går fel, Det är svårt att disciplinera sitt barn i något man inte förstår.

Jag är väldigt "data" beroende och sätter mig alltid efter jobbet och spelar när jag istället borde röra på mig, men när jag får barn så ska dom inte få spela lika mycket dataspel som jag har fått i mitt liv

Medlem

Det är väll bättre än att sitta o glo på tv ivf, vissa får nog mer ut av sina liv med ett mmorpg. Man kan sakna sitt online lirande, men det är samtidigt andra saker man saknar när man lirar. Hiskligt svårt o hitta nån balans


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Medlem

Jag tror inte att World of Warcraft är ett beroendeframkallande spel i sig. Det måste finnas vissa element som kan göra att en produkt/sak/spel definieras som beroendeframkallande, och visst har WoW dessa (t.ex man kan aldrig vinna spelet - alltså finns det alltid saker att göra), men är man själv inte benägen att bli beroende av saker och ting, eller att överdriva sitt användande, så blir man heller inte beroende.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Jag tror att det är viktigt att man skiljer på beroende och på att spela för att man tycker det är kul. Jag har själv spelar wow sen det släpptes. Därimot kan jag påstå att jag aldrig varit beroende utav det.

Att komma med argumment som sena nätter pga spel beroende är helt fel, jag kan se till att det blir sena nätter utan några spel genom att tex läsa och jag har aldrig hört talas om "läs beroende". Det enda som avgör vad som göra att det blir sena nätter är vad du själv prioriterar att göra.

Det största problemet tror jag är alla de som har bristande självdiseplin och ger vika för uttryck som; Skall bara döda den gubbe till innan jag stänger av! (som sedan blir 2, 3, 4 och så vidare).

Tur att man förutsåg detta och var fett misstänksam mot wow's effekter när det kom ut.

Jag spelar bara spel som tar slut, för jag vet hur galet lätt mitt sociala liv och min nattsömn skulle kunna försvinna....

Medlem

Att sluta spela PvE och bara fokusera på PvP öppnade en jävla massa tid för mig kan jag säga. Det bästa jag gjort so far inom WoW :).

Medlem

Ja defenetivt är WoW beroendeframkallande.

Skriv svar