Är World of Warcraft beroendeframkallande?

Inaktiv
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av raslon:

Prioriteringar och prioriteringar... Hur bra fungerar det resonemanget om man prioriterar spelandet framför både jobb, skola, familj eller sin egen hälsa?

Lite roligt hur du skriver ordet "både", vilket betyder 2 saker för mig, och sedan 4 saker. Suck...
IAF, så har prioriteringar allt med det här att göra. Och tjafset om att de som är helt jättebesatta av WoW inte har ett socialt liv är ju bullshit, man träffar ju hur många som helst där inne, däremot kanske det inte är speciellt många som tycker om en om man är som jag. Jag tycker alla är nötter tills de bevisar motsatsen.

Skrivet av mazk0:

Man måste nog vara masochistisk för att tycka att det är beroendeframkallande. Har tre gånger försökt börja spela. Det gick inte. Jag kan inte plåga mig. Jag gillar att spela men WOW är tristare än att titta på TV. Så det måste ha med att plåga sig själv som ger njutningen. Men eftersom det är poppis att vara EMO så är nog de flesta som spelar WOW det.

Fördomar är underbart, är det inte det? "Men eftersom det är poppis att vara EMO så är nog de flesta som spelar WOW det.". Herregud, vi hade en 2½ timme lång föreläsning, eller liknande, idag om just fördomar... Släng dig i väggen det är mer produktivt.

Hoppas du inser att han var ironisk.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av Grimhild:

Alltså finns det folk som är mer beroende av belöningssystem än andra. Vilket gör det möjligt att vara beroende av MMORPGs.

Tillägg:

Vore konstigt att förkasta beroende baserat på belöningssystem då det finns otroligt många som är beroende av vadslagning. WoW kan med största sannolikhet dra samma sorts folk.

I båda fallen lever man för ett rus som uppstår vid utbetalning. I WoW är det i form av drops. Den enda skillnaden är att utrustning och vapen saknar faktiskt pengavärde.

Har inte påstått något annat. Belyste faktiskt samma sak på förra sidan

Skrivet av moberg:

wow, läste du ens rapporten? den går ju i stort sett ut på att datorspelsberoende är ett nytt slags "beroende" och att det krävs mer forskning i ämnet innan man kan börja behandla det ordentligt osv. den går inte ut på att belysa resultaten av att spela WoW konstant.

Du missförstod mig uppenbarligen.
Och det är inte ett "nytt slags beroende".
Vad jag reagerar på är folks attityd till fenomenet. Kastar "beroendeframkallande" omkring sig utan att tänka sig för. En sak när det kommer från moralkärringarna i media men skrämmande när det kommer från gamers själva på ett spelforum.

Jag väntar bara på att storebror ska komma och peka med hela armen angående mmorpg, precis som han gjort med andra stimulerande fritidsysselsättningar just pga sådan här uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av raslon:

Prioriteringar och prioriteringar... Hur bra fungerar det resonemanget om man prioriterar spelandet framför både jobb, skola, familj eller sin egen hälsa?

Lite roligt hur du skriver ordet "både", vilket betyder 2 saker för mig, och sedan 4 saker. Suck...
IAF, så har prioriteringar allt med det här att göra. Och tjafset om att de som är helt jättebesatta av WoW inte har ett socialt liv är ju bullshit, man träffar ju hur många som helst där inne, däremot kanske det inte är speciellt många som tycker om en om man är som jag. Jag tycker alla är nötter tills de bevisar motsatsen.

Skrivet av mazk0:

Man måste nog vara masochistisk för att tycka att det är beroendeframkallande. Har tre gånger försökt börja spela. Det gick inte. Jag kan inte plåga mig. Jag gillar att spela men WOW är tristare än att titta på TV. Så det måste ha med att plåga sig själv som ger njutningen. Men eftersom det är poppis att vara EMO så är nog de flesta som spelar WOW det.

Fördomar är underbart, är det inte det? "Men eftersom det är poppis att vara EMO så är nog de flesta som spelar WOW det.". Herregud, vi hade en 2½ timme lång föreläsning, eller liknande, idag om just fördomar... Släng dig i väggen det är mer produktivt.

Tack för att du påpekade mitt språkfel. Det kändes väldigt relevant i diskussionen. Faktum är att jag var mycket väl medveten om att jag skrivit fel men eftersom jag postade innan jag korrekturläste vad jag skrev orkade jag inte ändra då jag förutsatte att de flesta här hade tillräckligt hög intelligensnivå för att förstå ändå. Tydligen hade jag fel. För övrigt kan jag påpeka att din egen text inte är helt utan fel.

Hur kan man för övrigt påstå att man inte lagt sina prioriteringar helt fel om man sumpar skolan? Det finns flera personer som skrivit i denna tråd och själva erkännt att de förstört sin egen skolgång p.g.a. WoW. Så socialt liv online eller inte, vad spelar det för roll om man inte kan hantera sitt eget liv utanför internet?

Ganska roligt att du tar det som ett personangrepp när mazk0 kritiserar WoW. Kanske dags att se över ditt eget spelande?

Medlem

Javisst är Wow beroendeframkallande. Men det är ingen jävla sjukdom som vissa ser det!


signatur

Det är någon bakom dig. Bäst att kolla.

Medlem

Det är klar world of warcraft kan vara beroende. Men det bror på om man gillar RPG spel utav denna stil, man behöver verkligen inte bli beroende pga att alla andra blir det.

Bara för att någon väljer att ställa up i en "Raid" eller bara rent av spela wow istället för att hålla igång med någon sport kan väl helt enkelt inte vara fel.

Medlem

Beroende.. Den dagen en person blir beroende av ett datorspel är dagen då teknologin har gått så långt att man med en USB-spruta kan injicera droger. Nej att kalla det ett beroende är verkligen att våldta begreppet. Alla som spelar WoW aktivt och kallar sig beroende kan helt enkelt inte prioritera. Spendera en helg ensam framför en datorskärm eller umgås med sina faktiska vänner, valet är inte svårt. Att kalla det här för ett beroende är bara patetiskt.

Inaktiv

Själv så inser jag att WoW är ett problem, t.ex. en av mina kompisars brorsa var i riktigt topp trim men lider nu av hööög övervikt samt diverse andra problem pga. av att inte rör sig för att han måste spela WoW; han är 12 och jag tycker inte att någon i den åldern själv borde få bestämma vad dom ska göra, hans liv är ju i princip förstört om han inte ändrar på något.

18 års gräns på MMO borde det vara! Tror alla skulle bli gladare (förrutom dom som är 18+; men dom märker förhoppningsvis när dom kommer över ribban att dataspelande inte är bra i så stora mängder som t.ex. WoW tvingar folk till).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Själv så inser jag att WoW är ett problem, t.ex. en av mina kompisars brorsa var i riktigt topp trim men lider nu av hööög övervikt samt diverse andra problem pga. av att inte rör sig för att han måste spela WoW; han är 12 och jag tycker inte att någon i den åldern själv borde få bestämma vad dom ska göra, hans liv är ju i princip förstört om han inte ändrar på något.

18 års gräns på MMO borde det vara! Tror alla skulle bli gladare (förrutom dom som är 18+; men dom märker förhoppningsvis när dom kommer över ribban att dataspelande inte är bra i så stora mängder som t.ex. WoW tvingar folk till).

om wow är ett problem då är ju även datorn ett problem,
för det är ju inte bara wow som gör folk till badbollar.
och åldersgräns på spel fyller ingen funktion.
åldersgränsen är bara en rekomendation som ingen följer.


signatur

If I tell you I'm good, probably you will say that I'm boasting. But if I tell you I'm not good, you'll know I'm lying

Gen
Medlem

WoW beroende för mig är :
* När man inte äter för att man "bara måste göra klart den här saken först"
* När man säger nej till en kompis som vill göra nåt, en fest eller dyl bara för att man hellre vill questa med polarna.
* När man lägger sig sent bara för att man var tvungen att göra en sista sak innan man lägger sig (x4)
Allt detta resulterar i en trött, undernärd person som har få riktiga vänner.

Angående raiding så blir det till ett jobb när man bara måste vara med för att inte missa loot, inte missa progress, inte få låg attendancy o.s.v. Allt detta är speciellt tufft i progressguilds.

Kan du signa av en raid då och då när det behövs, stänga av när du måste lägga dig, ta en matpaus när du är hungrig och gå ut och festa med dina vänner när dom ringer så är du inte beroende utan spelar för att du tycker att det är kul och inte för att spelet styr dig!

WoW är uppbyggt för att skapa ett beroende genom raids, levling, group quests, arena o.s.v. Vill man inte vara beroende måste man vara beredd på att missa saker och ting.

Medlem
Skrivet av Guzilla:

Asker, Om jag ska vara ärlig så har jag väl alltid kunnat smita ifrån onlinespelandet men det är väl mer en undanflykt ifrån verkligenheten. Pallar inte med en del personer som jag måste stå ut med i verkligheten(Visserligen finns det nötter online också men där kan man alltid skriva /ignore) Det kan vara allt ifrån mina släktingar som ringer och säger att jag kastar bort mitt liv istället för att säga hej, hur mår du?, till kompisar som säger att jag aldrig kommer kunna hitta en flickvän så länge jag sitter vid datorn. För mig handlar det om att nästan inga visar någon respekt för mig medans jag gör allt tänkbart för att visa respekt för andra. That's my case. Det är väl den världen vi lever i idag. Alla älskar sig själva men hatar alla andra eller att dom mår så dåligt att dom måste tracka ner på andra som inte heller har det så lätt. Kanske det är det som framkallar skottdrama i skolor. Alla spottar på stackars Sven när han egentligen var fullständigt normal ifrån början men till slut blev avrättaren pga folks respektlöshet. Det är iaf min teori

Ville bara säga att jag förstår dig och håller med.

Inaktiv

shit va jobbigt att läsa en kompakt vägg med text,
kan inte folk göra åtminstone ett mellanrum i mitten när det skrivs så mycke i ett inlägg.

Skriv svar