FZ Poll: Har du ett DirectX 10-kort?

Medlem
Skrivet av MFC:

dx10 är hypat.

Är inte nästan allt det?

OT: har ett 8800GTS 640mb, men så snart 8800GTS med G92 släpps är det dags för nytt.

Medlem
Skrivet av Dogge:

Visst var väll lite skeptiskt till Vista i början oxå men nu när jag kört det i bra många månader så blir man direkt varse hur mycket bättre Vista är när man sätter sig framför en xp burk.

Vista är ärligt talat den sämsta skiten jag kört sen XP släpptes. Dessvärre är jag för lat för att installera om allt och köra XP igen utan väntar istället ihärdigt efter en SP-uppdatering.

Medlem

Har ett 8600m gs till min laptop men har ännu inte lyckats spela ett spel med dx10 då det bara laggar även med låga inställningar.

Medlem

Har ej ett Dx10 kort, Och det lär nog ta ett tag innan jag skaffar det.. Vista is teh crap.. Men i Xp tar jag det gärna.. Eller ja jag tycker dock att det inte är så skillnad mellan DX10 o 9.. Har fan inte sett nånstans där man ser någon bra skillnad.

Inaktiv

Jag har ett dx10-kort men har gått tillbaks från vista64 till xp32, inga av mod-toolsen till BF2 fungerade, detsamma gäller dds plugin till photoshop, 3ds max funkade inte i aero osv osv. Dessutom får DX10 mycket tveksamma resultat i prestandatester. Med tanke på att man dessutom kan aktivera dom flesta dx10 funktioner på dx9 (crysis) så verkar hela iden ytterst suspekt. Näh MS får allt komma med lite mer för att jag ska byta.

Inaktiv
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dogge:

Visst var väll lite skeptiskt till Vista i början oxå men nu när jag kört det i bra många månader så blir man direkt varse hur mycket bättre Vista är när man sätter sig framför en xp burk.

Vista är ärligt talat den sämsta skiten jag kört sen XP släpptes. Dessvärre är jag för lat för att installera om allt och köra XP igen utan väntar istället ihärdigt efter en SP-uppdatering.

^

Motivering?

Medlem

Har ett 8800GT på väg, men kommer nog inte installera Vista för att köra DX10 på ett tag. Dels för att prestandan i DX10 (exkl Bioshock) inte är mycket att ha dels så ogillar jag Vista med den nya utforskaren...dessusom så känns Vista alltför "bloated".

Medlem

På tal om skillnaden mellan dx9 och 10 hittate jag häromdagen en intressant jämförelse mellan de båda i Crysis och jag måste faktiskt erkänna att skillnaden är rätt så stor. Ljussättningen ser mycket mer realistisk ut. Sen kan man ifrågasätta hur mycket som verkligen är exklusivt till dx10.

Crytek verkar ha begränsat vissa effekter till dx10 för att göra skillnaden mer distinkt. Personen som gjort jämförelsen tvingade spelet att i dx9 köra på very high settings som annars bara går när man kör dx10 i Vista. Tittar man sen på bild 4b ser man knappt någon skillnad (Obervera att default är dx9 och mouseover är dx10!)

Jämförelsen i fråga

Edit: Attans, såg inte att detta kommit på tal tidigare i tråden. Aja, nu kan folk lika lata som jag få reda på det också.

Medlem
Skrivet av Gubbtjyv:

På tal om skillnaden mellan dx9 och 10 hittate jag häromdagen en intressant jämförelse mellan de båda i Crysis och jag måste faktiskt erkänna att skillnaden är rätt så stor. Ljussättningen ser mycket mer realistisk ut. Sen kan man ifrågasätta hur mycket som verkligen är exklusivt till dx10.

Crytek verkar ha begränsat vissa effekter till dx10 för att göra skillnaden mer distinkt. Personen som gjort jämförelsen tvingade spelet att i dx9 köra på very high settings som annars bara går när man kör dx10 i Vista. Tittar man sen på bild 4b ser man knappt någon skillnad (Obervera att default är dx9 och mouseover är dx10!)

Jämförelsen i fråga

Edit: Attans, såg inte att detta kommit på tal tidigare i tråden. Aja, nu kan folk lika lata som jag få reda på det också.

"Besides the normal sky lighting differences, there is a lot changing here. In the DX10 version, we see "God rays" coming through the palm tree from the rising sun."

Jag har då "God rays" i min DX9 version med "hacket", övriga bilder såg också ut som det gör i DX9 med hacket. Har inga planer på att testa den riktiga DX10 varianten igen heller, en fjärdedel av prestandan för likadan grafik är inte helt lockande

Sitter med ett 8800GT i XP, för att hålla sig lite mer på topic.

Medlem

Jag blir fett lack, allt är helt trasigt.
Kör en nästan ny Commodore 64 och hur jag än gör så funkar inte det där j*vla vista, d*d åt Microsoft och hela världen!
DX10 är en faaake..ahhhhh!!!!


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Har ett 8800 GTX och Vista & XP på datorn, hacket för att köra Very High i XP gör att allt ser ut precis som det gör med Very High i Vista, har inte sett en enda liten skillnad (och det flyter så förbaskat mycket bättre i XP också, kör max 1280x1024 i Vista med några få settings sänkta för spelbar fps, i XP går rubbet köra på Very High i 1600x1200 utan problem).
DirectX 10-stöd för Crysis är bluff och båg (samma som med Gears of War för pc, enda DirectX 10-supporten gör är petar igång 4x AA).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv

Jo, har precis införskaffat ett budgetkort med DX10 stöd.
Ska bygga en dator idag med följande delar.

Antec Sonata III (Svart) (inkl. 500W nätagg)
Gigabyte GA-P35-DS3R
Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box
Thermalright Ultra-120 Extreme
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Asus GeForce Extreme N8600GT SILENT/HTDP 512MB
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Noctua NF-S12-1200 120mm

OS blir Windows Vista Ultimate 64-bit.

Det borde räcka till att ha som mediaserver, arbetsdator och för lite casual gaming. Spelar ändå oftast på Xbox 360:n.

Medlem

I dagsläget finns det inte mycket att hurra för när det gäller DX10. Det är få spel som stödjer det, och när de väl gör det är prestandan inte sällan usel, i bästa fall dålig.

Jag tror att alla som köper på sig ett DX10 kort idag, samt en version av Vista (som inte heller har fungerat så bra) gör sig en björntjänst. De kommer att kunna spela den nuvarande generationens spel helt ok, men redan med nya spel som är på ingång eller som ser dagens ljus snart så går systemen på knäna (Crysis någon?).

Jag, precis som många andra i tråden kommer att vänta ett år iaf innan vi investerar i DX10 med allt vad det innebär (i princip uppgradera hela datorn, inkl operativsystem). Jag tänker inte slänga ut 15 laxar på ett system som jag måste uppgradera igen om ett år.

Jag har en burk som skulle kunna klassas som sista eller näst sista generation DX9-burk som klarar allt som kastats på den i DX9-väg (precis som de flesta andra här på FZ skulle jag misstänka). Vi som har det har råd att vänta en, eller en halv generation till.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Inaktiv

Nej det har jag inte. Och detta är väl inegn poll?

Medlem

Än så länge ser jag ingen mening i att uppgradera till Vista för att få directx10. Jag har ett 8800 ultra och jag kan ju ändå aktivera "directx10"-effekterna i Crysis i XP med rätt config-filer, så vad är vitsen? Än så länge är Vista alldeles för instabilt och dyrt för att ens va värt att fundera över.

Inaktiv

Jag har 8800Ultra

Inaktiv

Jag har inte ett kort som stödjer DX10.


signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Medlem
Skrivet av NeoOhm:

Jag blir fett lack, allt är helt trasigt.
Kör en nästan ny Commodore 64 och hur jag än gör så funkar inte det där j*vla vista, d*d åt Microsoft och hela världen!
DX10 är en faaake..ahhhhh!!!!

Har du med problem med vista på c-64...Jag försöker hela tiden få min drive att formentera ntfs...men får det inte fungera...inte ens autoboota från skivan i min 1541-II...bara raslar...... :evil:

Medlem

Har ett 8800GTS 640mb


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag har ett 8800GTX, kanske ett till snart.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Har ett XFX 8800 GTS.
Väntar på att en DX10 patch för XP kommer.
Finns några som jobbar på det.
Lär väll ta ett tag.. men men.

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Totalt överhypeat!

Körde 2 st gtx SLI, nu har jag Ultra SLI, och det är INTE värt 12 000 kronor för lite PÅLÄGG i vista, så glöm det.

Med dom senaste inställningarna så är XP minst lika snyggt, iaf med
16x Anisotropisk Filterering
16X - 16xq - Antialising

Det enda som kan saknas är dag/natt cykeln som går att ändra i vista, vilken man även kan ändra själv på vissa banor i olika spel, detta funkar inte i XP.

DirX en bluff, hype och ett medel för att lura konsumenterna till att köpa hårdvara som dom egentligen inte behöver.

Men det är aldrig fel med lite mer pulver under huven!

Köpte inte denna "set up" enbart för Vista.
Köpte för att jag behövde en ny hoj och för att jag lirar mycket flygsim
Vista 64 ger möjlighet att allokera tokmycke minne.
DirX-10 är ingen hype, det är en utveckling.
Hypen står spel och hårdvarutillverkare för.
XP är på toppen av sin "karriär" iom SP3.
Vista är dock framtiden den kommande framtiden om man inte vill leka med öppen kod.
Så de så..


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Skriv svar