Avencast: Rise of the Mage

Robot
Avencast: Rise of the Mage

Ända sedan 1996 då Diablo slog igenom har det släppts ett antal så kallade Diablo-dödare varje år. Elva år senare kommer nu ännu en - Avencast: Rise of the Mage - och frågan lyder som följer: är det äntligen dags för ett tronskifte?


Inaktiv
Avencast vill knäcka Diablo - lyckas det?

ähh.. att det släpps högvis med billiga Diablo kopior visar ju klart och tydligt att det finns efterfrågan för såna spel.
så Blizzard kom igen nu släpp Diablo 3 och sänk alla usla kopior.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

ähh.. att det släpps högvis med billiga Diablo kopior visar ju klart och tydligt att det finns efterfrågan för såna spel.
så Blizzard kom igen nu släpp Diablo 3 och sänk alla usla kopior.

Jag håller med dig BBB, men det lär väl bli nån förbannad MMORPG dynga som liknar WOW in i minsta detalj förutom karaktärerna då givetvis.

Att hoppas på ett lir likt Diablo och Diablo 2 med både en singel och multiplayer del som tilltalar är nog inte så stor.

Men alla MMORPG slavar har nog något att se fram emot.

Inaktiv

det ballaste i diablo 2 var när man kunde hyra en medhjälpare,
bågskytt, mage eller krigare,
som följde med dig och lvlade också, + att du kunde ge honom grejer hela tiden,
bättre rustning, vapen och så.

speciellt mage hyrnings gubben var min favorit,
som slängde is bollar och sen var fienden ett lätt byte att döda.

Medlem

ja det var tider det minsann!

undra hur många ex ett sådant här spel säljer egentligen, det kan inte vara många tusen känns det som...

Medlem

btw, är det inte dags att gå över till en 10-gradig skala, känns enklare att sätta betyg då.

jag fick rätt negativa tankar om spelet när jag läste recensionen, men så får den en 2a... det tycker jag nästan känns lite högt.. däremot hade en 3a på en 10-gradig skala kännts mer rätt..

edit: hmm, finns ju halvpoäng också...

Medlem

Jag har spelat Diablo 2 länge nu och det känns svårt att se ett spel som skulle kunna ha bättre känsla eller story...

Singleplayer delen i d2 är väl inget o hurra för, det är ganska snabbt avklarat, men däremot multiplayer delen med det perfekta coop-läget ;P De blir aldrig tråkigt.

Inaktiv

Singelplayer är alltid snabbt avklarat men det ska kännas riktigt riktigt roligt att köra den delen eftersom man inte kör så mycket online.

Inaktiv

vad man vet så är det en del som fortfarande kör Diablo2, sist man var inne så var det mycke folk i chattkanalerna swe1 till swe6 .

Inaktiv
Skrivet av Silentzio:

btw, är det inte dags att gå över till en 10-gradig skala, känns enklare att sätta betyg då.

jag fick rätt negativa tankar om spelet när jag läste recensionen, men så får den en 2a... det tycker jag nästan känns lite högt.. däremot hade en 3a på en 10-gradig skala kännts mer rätt..

edit: hmm, finns ju halvpoäng också...

jupp håller med,
en 10 gradig skala då får man ett bättre betygsystem.
som det är nu så är ju en 2a mer eller mindre godkänt och en 1a katastrof.

då är det ju bättre att en 5a är godkänt och allt annat under är sämre till en viss grad.

Medlem

Finns ingen anledning att ändra till en 10-gradig skala. Det är ju det dom har ändå redan iom att dom använder halva poäng. Skulle dom börja använda en tio-gradig skala med även halva poäng så skulle det förmodligen bara bli otydliga för recensenten att avgöra vad den ska få för poäng. Mer än nog tydligt i vilket fall...

Ja varför skulle det vara 10 gradig skala helt plötsligt. Spelar roll kan man inte tyda betyget så är det ju fel hos personen ifråga inte någon recensent.


signatur
Inaktiv
Skrivet av toomuch:

Jag håller med dig BBB, men det lär väl bli nån förbannad MMORPG dynga som liknar WOW in i minsta detalj förutom karaktärerna då givetvis.....
Men alla MMORPG slavar har nog något att se fram emot.

Vad är det för skillnad att sitta och "slava" raids i WoW mot att köra sin 2000:e Baal run i Diablo 2?

Du menar kanske att skillnaden är att det kostar per månad i WoW? Well, det är så MMO's fungerar, man får betala för servrar, support och uppdateringar och nytt innehåll.

Om Blizzard gör ett Diablo 3 så lär det inte bli ett MMO, enligt vad jag tror. Mer sannolikt att de gör ett Starcraft MMO, med tanke på att Diablo 3 mer är likt WoW pga tematiska innehållet. SC däremot blir ett SF MMO och lite mer skilt från WoW.

Medlem
Skrivet av Cedric:

Finns ingen anledning att ändra till en 10-gradig skala. Det är ju det dom har ändå redan iom att dom använder halva poäng. Skulle dom börja använda en tio-gradig skala med även halva poäng så skulle det förmodligen bara bli otydliga för recensenten att avgöra vad den ska få för poäng. Mer än nog tydligt i vilket fall...

Deras skala är ändå inte %-baserad som alla tror så det är skit samma om de byter, 1 blir inte lika med 10% bara för att de har 10 i stället för 5 precis som att 2.5 nu inte är 50%...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Ja varför skulle det vara 10 gradig skala helt plötsligt. Spelar roll kan man inte tyda betyget så är det ju fel hos personen ifråga inte någon recensent.

Eftersom alla tror att betyget är något annat än vad det är så...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Citat:

Deras skala är ändå inte %-baserad som alla tror så det är skit samma om de byter, 1 blir inte lika med 10% bara för att de har 10 i stället för 5 precis som att 2.5 nu inte är 50%...

Vad baseras det på då? Godtycklighet? Tar man Witcher-recension som exempel är det något åt det hållet det lutar iaf...


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Skrivet av skribb:
Citat:

Deras skala är ändå inte %-baserad som alla tror så det är skit samma om de byter, 1 blir inte lika med 10% bara för att de har 10 i stället för 5 precis som att 2.5 nu inte är 50%...

Vad baseras det på då? Godtycklighet? Tar man Witcher-recension som exempel är det något åt det hållet det lutar iaf...

Betyget är baserat på bokstäver.
http://www.fz.se/betyg


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

aprobå gamla spel, ska ni inte börja med retro igen? och recensera typ diablo2 och sånna gammla klassiker på nytt, vore mycket skojj att läsa faktiskt !

Medlem

har inte testast spelet, men efter Mikaels recension utav the witcher så tror jag nog att det kan vara spelvärt:)

make love not war
- the dude8)

Inaktiv

Ahh.. Diablo härliga minnen det där, minns när jag och en vän spelade det extremt långa shareware versionen, sen fick jag hela brännt på en CD av min morbror. Spelade på internet och nästan alla fuskade, dupe.


signatur

P180 | P5B DLX/WI | X6800@4Ghz | Corsair 6400C4 DDR2, 2048MB Raptor 74GB 150GB | M12 700W

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Ja varför skulle det vara 10 gradig skala helt plötsligt. Spelar roll kan man inte tyda betyget så är det ju fel hos personen ifråga inte någon recensent.

jag är fullt kapabel att tyda betyget, men det känns som en 5-gradig skala är lite väl snäv om jag skall vara helt ärlig.

ett spel som är helt ok, som jag har för mig detta spelet var enl. recensenten, borde ha ett mittbetyg, men då kanske 3 känns för högt på en 5 gradig skala, varpå 3 eller 4 på en 10gradig skulle suttit som en smäck här.

edit: dessutom klagade jag inte på recensenten utan betygssystemet under vilken personen i fråga är slav.

Inaktiv

det finns faktiskt en fördel med den här usla Diablo kopian.
den fick mig att lägga in Diablo 2 och expansionen igen och börja lira det igen.
det är faktiskt en del snubbar på Battlenet fortfarande.

Medlem
Skrivet av Silentzio:

ett spel som är helt ok, som jag har för mig detta spelet var enl. recensenten, borde ha ett mittbetyg, men då kanske 3 känns för högt på en 5 gradig skala, varpå 3 eller 4 på en 10gradig skulle suttit som en smäck här.

Va!? Exakt samma betyg kan han ju ge på det systemet som redan är! 1.5 poäng på en 5-gradig skala är lika med 3 poäng på en 10-gradig! 2 poäng på en 5-gradig skala är lika med 4 poäng på en 10-gradig. Vad är problemet? Det är ju samma betyg??

Medlem

men erkänn att 1,5 känns sämre än 3

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

det finns faktiskt en fördel med den här usla Diablo kopian.
den fick mig att lägga in Diablo 2 och expansionen igen och börja lira det igen.
det är faktiskt en del snubbar på Battlenet fortfarande.

Samma här, d2 är ett av de mest seglivade spelen jag stött på


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

hehe jo,
man dammar av det spelet ibland,
sist var nog ett år sen, men Diablo 2 is still alive and kicking.

har precis skaffat en hyrgubbe i act 1, en bågskytt som skjuter ispilar, går finfint

Inaktiv
Skrivet av Silentzio:

men erkänn att 1,5 känns sämre än 3

Herregud, det är en tiogradig skala och om du läste matte så vet du att 1.5/5 = 3/10. Känns 15000/50000 som ett bättre betyg?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Vila i frid

Vår skala är iofs 11-gradig.
2 = 5/11.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Diablo är redan dött...

Medlem

Orka bry sig? Han såga ju The Witcher, och det vet dom flesta att det är ett ävldigt bra rpg... pröva själv och se vad ni tycker..

12
Skriv svar