En frisk fläkt

Medlem
En frisk fläkt

Den gångna helgen höll på att sluta illa för undertecknad. Min primära dator (nörd som man är så har man givetvis flera maskiner) bestämde sig i lördags kväll för att den fått nog och stängde helt sonika av sig själv. Bestört över detta plötsliga avbrott i mitt nattliga slösurfande försökte jag förmå apparaten att ta sitt förnuft till fånga och starta igen så att jag kunde fortsätta blidka mitt behov av digitalt nonsens. Efter några desperata försök surrade den faktiskt igång men lyckan blev kortvarig då den återigen gav upp och slocknade mitt framför ögonen på mig. Alltför trött för att påbörja en felsökning bestämde jag mig för att skjuta på problemet till morgondagen.

Tidigt söndag förmiddag satt jag återigen framför skärmen. I ett ögonblick av förtvivlat hopp tänkte jag att en natts vila för datorn kanske var lösningen. Icke. Felet kvarstod och jag insåg att det skulle krävas mer handfasta metoder.

Utrustad med ficklampa, skruvmejsel och en burk tryckluftsspray krälade jag under skrivbordet (en bedrift av episka proportioner vill jag tillägga). Jag lossade på skruvarna och plockade bort sidoplåten. Ett moln av finkornigt damm mötte mig och jag började nysa okontrollerat. När nysattacken lagt sig satte jag igång att blåsa rent samtliga fläktar och kylflänsar i hopp om att det skulle avhjälpa problemet. Jag tog även loss datorlådans front och avlägsnade alla dammråttor som letat sig in där.

Efter denna grundliga städning gjorde jag nu ett nytt försök att starta datorn men ack nej. Ingen förändring. I denna stund drog jag mig dock till minnes ett liknande problem jag stött på tidigare. Vid det tillfället låg felet i en trasig fläkt i nätaggregatet. Med strömmen påslagen ännu en gång höll jag handen framför utblåset och mycket riktigt kändes ingeting.

Det var inget annat att göra än att lossa alla kablar jag en gång så noggrant satt dit och lyfta ur hela nätagget. Efter ytterligare lite skruvande, böjande och bändande hade jag blottlagt dess innandöme och kunde ta bort den uttjänta fläkten. Den var av standardstorleken 80 millimeter och som tur var hade jag en skinande ny i reservdelslådan.

Nu uppenbarade sig dock ett nytt bekymmer. Min önskan var att ansluta den nya fläkten till ett av uttagen på moderkortet så att jag skulle kunna avläsa varvantalet. Dessvärre var sladden på tok för kort. Högst förargligt tänkte jag medan jag rotade runt på måfå i ovan nämnda låda med reservdelar och vad hittar jag då om inte en avklippt kabel från en tidigare operation. Så efter lite klipp och klistring i bästa julpysselstil kunde jag koppla in fläkten som jag ville. Jag höll alla tummar jag kunde hitta när jag tryckte på strömknappen. Till min glädje gick datorn igång utan problem.

Det har nu gått tre dagar och den fungerar fortfarande. Enda problemet är att utbytesfläkten inte är av tystaste modell utan dånar ganska rejält.

#blogg

Medlem
En frisk fläkt

Nice, antar att du inte hade garanti på nätagget längre (nu är den bruten iaf). Vad för 80mm fläkt slängde du i?

Medlem

Garantin var utgången sedan några år tillbaka. Fläkten var av märket Papst. Nu lade tyvärr datorn av igen igår kväll så det blir kanske att byta hela nätagget.

Medlem

Asch, trist att det brakade ihop. Var säker på att det är nätagget som är fel bara, inte kul att köpa delar som man inte behöver.

Medlem

Jag är rätt säker på att det är där felet ligger men, som du säger, det är lite surt om man råkar lägga pengar på fel saker.

1
Skriv svar