Väntan och efterlängtan.

Medlem
Väntan och efterlängtan.

Denna tisdag kommer förmodligen bli en lång dag för mig, främst p.g.a. att varit uppe sen 3 och kommer hålla mig vaken tills ikväll när jag ska nanna, men också för att jag börjar bli spänd av förväntan inför New York, som vi kommer resa till om två dagar. Jag är inte nervös, inte än, jag gillar inte att flyga men jag har inga problem med det (oftast innan avresa eller efter), men det är allt som jag vill se och uppleva på Manhattan som jag är spänd över. Det är första gången jag är i USA och alltså första gången jag får se många av de platser som jag sett, läst och hört om i hela mitt liv, New York som världens huvudstad. Jag har inte riktigt planerat ut vad jag vill göra än, men jag tänkte skriva ihop några korta topp 5-listor på vad jag vill se m.m. så här har ni dom;

Vilka kända platser vill jag se?
1.Frihetsgudinnan, även fast man inte får gå upp i henne just nu.
2.Empire State Building, för mig (och världen?) den näst mest ikoniska bild från NY.
3.Ground Zero, nutidshistoria är viktigt, jag vill uppleva den platsen.
4.Central Park, stort, grönt och förhoppningsvis väldigt vackert.
5.Museum of the American Indian, bubblare på listan men verkar vara ett bra tillfälle att lära sig mer om indianerna.

Vad vill jag äta/dricka i USA?
1.Hamburgare, det jag menar är alltså mat som symboliserar USA, visst, hamburgare finns överallt, men i USA har vi Wendy's, White Castle, McD, Big Kahuna (I wish!) osv.
2.Snacksen, jag har egentligen lagt av med godis/snacks/läsk osv, men what happens in... jag vill käka Baby Ruth, 3 Musketeers och de många andra sorterna.
3.Läsken, alla olika sorters Cola (varför slog aldrig Vanilla Coke igenom här?!), Root Beer och Dr. Pepper (som det finns gott om här, men hey, det kanske smakar annorlunda där?) m.f.
4.Glassen, här i Sverige är det crazy och outrageous när vi blandar citron med lakrits, i USA kör dom meskalin och vanilj, vem vill inte äta glass då?
5.Kaffe, Starbucks finns ju likt McD nästan överallt (förutom här i Sverige tydligen) men jag älskade stället när jag var i London, White Chocholate Moccachino, here I come!

Nöjen, vad vill jag göra förutom kultur?
1.Affärer, i USA kan man köpa det mesta mycket billigare än i Sverige, så handla skall jag definitivt göra.
2.Musik, harcorescenen var som störst på 80-talet och ingenstans var den större än i New York och Jersey, bröderna och jag tänker leta upp en spelning och vi ska mosha!
3.Sport, okej, jag är ingen sport-fan, men det hade vart kul att gå på en Baseboll-match eller besöka någon av arenorna.
4.Walk walk revolution, oj vad jag kommer promenera mycket.
5.Film, får jag ett tillfälle så tänkte jag gå på en IMAX-biograf, men frågan är om jag vill tillbringa några timmar inomhus i mörker när jag är i NY?

Vad vill jag handla?
1.Spel, om något är billigt i USA så är det nöje och jag kommer nog köpa en del DS-spel (som är den enda konsol jag har som inte har regionslås), får se vilka.
2.Serier, som serie-nörd så är det ett måste att åka till Midtown Comics (som ligger ett stenkast ifrån vårt hotell) och kolla deras lager av tidningar, tröjor och statyter.
3.Kläder, förutom ovanstående så tänker jag faktiskt kolla in byxor (!) och andra plagg, billigt är bäst and nothing's cheaper than America.
4.Film & Musik, ja jag vet, mycket av det jag listar här kan dras ihop till en nöjes-punkt, men nu är det min blogg och inte eran!
5.Souvenirer, duh, men jag vill ha lite amerikansk propaganda med mig hem, en flagga, frihetsgudinnan i miniatyr osv, jag är en sucker för sånt.

Jag har sagt det tidigare men säger det igen, om det är någon som läser det här som varit i New York så får ni gärna komma med tips på saker ni upptäckte som kanske inte är så självklart för oss nybörjare, såsom restauranger, roliga affärer eller bara bra promenadstråk, 5 dagar är inte lång tid och jag vill trycka in så mycket roligt som det bara går!

#blogg


signatur
Medlem
Väntan och efterlängtan.

när jag var där så åkte vi upp i Empire state building och det är ett MÅSTE, även att kolla på det på natten när det är vackert upplyst i färger.

Och hur kan du inte nämnt ett ord om broadway på listan, att se en musikal på broadway är fantastiskt, vi såg Mamma Mia (patriotiskt nog) och det var en underbar upplevelse

1
Skriv svar