På mässa i Singapore

På mässa i Singapore

(I höstas var jag i Singapore för att titta på MMO:et Otherland. Väl där gjorde jag en chockerande upptäckt: de tokiga tyskarna från Leipzig är så besatta av att arrangera spelmässor att de kan göra det precis när och var som helst! Till exempel i Singapore när jag är där. Games Convention Asia heter den, och vid en ledig stund smög jag in dit för att ta tempen en aning. Sedan lirade jag ihop text om det, som givetvis inte made it into tidningen, då det var den tråkigaste mässan sedan skivat bröd-mässan. Men nu brölar Bloggosaurus Rex efter blogg-föda så jag tänkte att jag skulle kasta ner några av de stackars mässbesökarna mellan dess giriga käftar. Håll till godo!)

[...]

Plötsligt dyker det upp en femtio meter lång kö jämte mig. Jag har ingen aning var den kom ifrån. Jag frågar det snudd på medelålders paret som knipit köns sistaplats: Joseph och Loke Lee.

Hej, vad köar alla för egentligen?

J: Om man betalar en dollar där framme så får man en kudde ju!

Jaha! Men varför vill ni köa för att få betala en dollar för att få en kudde?

J: Haha, det är barnen som vill ha. Inte vi. Alls.

Ok. Har ni testat några spel?

L: Ja, vi har testat lite Wii-spel och han [pekar på Joesph] testade bilspelet.

Jaså, bilspelet. Var det mässans bästa spel då?

L: Nä, mässans bästa var Wii Fit och High School Musical 3!

Jag mässvimlar vidare tills jag mässnubblar på Morten Skovgaard (till vänster på Sång/Grimas), dansk speljournalist samt reskamrat till yours truly. Han vill ställa upp i Rock Band-turneringen på stora scenen och övertalar mig att backa upp hans sånginsatser med några basgångar. I gengäld går han med på att berätta för mig vad han egentligen tycker om den här mässan.

Vad tycker du egentligen om den här mässan?

- Det är som en något mindre vansinnig version av Tokyo Game Show - färre galna japaner alltså. Det känns också som att arrangörerna inte riktigt vet vad de vill göra med mässan - branschen här i Singapore håller ju långsamt på att utvecklas och finna sig en egen identitet, medan den japanska spelbranschen vet exakt var den står.

Så vad tror du att den här mässan kan betyda för den sydostasiatiska spelbranschen?

- Om alla asiatiska spelutvecklare hade ställt sig bakom mässan så hade den kunnat utvecklas till något väldigt viktigt. Men jag är inte riktigt säker, uppenbarligen är det arrangörernas plan att låta den existera vid sidan av Tokyo Game Show, men för mig verkar det som att båda mässorna försöker göra ungefär samma sak. Så jag tror att om de vill uppnå samma magnitud och prestige som Tokyo Game Show så måste de profilera sig på något sätt.

Hur ska de göra det tycker du?

- En av rollerna de hade kunnat spela hade varit att använda mässan för att profilera västerländska spel för den Asiatiska marknaden. För traditionellt sett är det svårt att sälja vissa sorters spel här. De kan vara hur bra som helst, men de har främmande karaktärer, står för främmande värderingar och har främmande spelmekaniska lösningar. Om de låter konsumenterna pröva de här spelen i en mässmiljö så kan de nog vinna mycket på det.

Ditt favoritspel på mässan?

- Jag vill ju inte säga Rock Band för det är ju ett gammalt spel, men...

Har du spelat något annat?

- Eh, nej, jag har inte spelat något annat.

Efter ett inte så bejublat framträdande av "The Evil Scandinavians" (mitt bandnamnsförslag "The Evil Burning and Angry Skeletons of Anger" röstades ner) strosar jag förbi en monter där det spelas Soul Calibur IV för fulla muggar. Sekunden senare blir jag totalt utmanad av en kille som hävdar att han heter Zul Lairul, och med en simultanförmåga som till och med skulle göra en sån där tjej imponerad så lyckas jag ställa frågor och kicka ass på samma gång.

Vad tycker du om mässan?

- Jag tycker att det är ett bra startskott för en större spelindustri i Singapore, och att det spelar en väldigt viktig roll för det ökade spelintresset bland allmänheten.

Och vilket är det bästa icke-svenska spelet på mässan, tycker du?

- Bästa svenska?

Nej, icke-svenska!

- Eh, Mirror's Edge?

Haha, nej, det är ju jättesvenskt!

-Oj! Då säger jag FIFA 09... I AM YOUR FATHER.

Darth Vader är inte min farsa, jag är ju Starkiller!

-Aha, okej.

Å andra sidan vet man ju aldrig med den där Darth

#blogg

Inaktiv
På mässa i Singapore

haha bra där:)

Medlem

Jag gnäller inte på ditt reportage om Otherland-spelet, men fick du se något av värde egentligen? Även om du har lovat att inte säga något kan du väl säga om man ska fortsätta att vara rädd för världens bästa boks undergång i spelform?


signatur

- Ät mig levande.

Jag har inte lovat ett skit! Är det nånting specifikt du vill veta?

Jag fick höra en massa snack, men fick se ganska lite. Bitar av Lambda Mall & Mars var det enda de visade. Projektet kändes väldigt ambitiöst, men lite shaky.

Inaktiv

Hur många kuddar köpte du?


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Lika många som jag hade dollars.

Medlem

Trodde att det ingick NDAs på alla nya häftiga grejer.

Vad visades? Var det faktiskt gameplay? Du skriver hur Tad Williams skryter med sin gömma-sig-i-skallen-filosofi, men var det bara prat än så länge, eller fick man se lite av rumsförändringsmekaniken (SM i långa ord)? Kommer det bli en koreansk mal-fest som alla andra MMOn på marknaden, eller finns det ens en liten gnutta hopp om att de gör ett snabbt spel? Artikeln var inte nedlåtande, men samtidigt inte upplyftande...

Jag är taggad som en hel idiot på det här spelet. Tyckte böckerna var lite av det fräschaste jag läst när jag avslutade sista kapitlet, så har en hel del förhoppningar...


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar