Topp 5 Handsvett

Medlem
Topp 5 Handsvett

Det finns ytterst få spel som ger en känningar på ett fysiskt sätt. Riktiga spel alltså. Det är inte ofta som man tappar andan eller får förhöjd puls. När det händer för mig så brukar spelet i fråga gratis kvala in på listan över bäst spel någonsin. I få fall blir det förkastat till högen märkt "ospelbart", men då med eftertryck.

Topp 5 fysiska reaktioner på spel

5. Bana: Challenge of Gods #10, God of War
Symptom: Muskelryckningar

En kamp mellan spelet och mitt tålamod. Efter att ha glidit igenom hälften av utmaningarna och fastnat lite längre på de andra sprang jag slutligen rakt in i väggen. Två fiender vilka blockar 90% av attackerna plus tre hundvalpar som studsar runt och inget annat än hatar mig. Detta på en plattform stor som en större parabol-antenn. Utan kanter. Allt jag behövde göra var att hoppa upp på plattformen ovan. Men för att komma dit behövde ett större antal fiender brottas ned. I rask takt. Sa jag att det ständigt var fem mot en?
Spelet vann den ronden.

4. Bana: 1-1, Super Mario Bros.
Symptom: Skrik och gråt

En sägen länge berättad av min mor. Jag var ung, kanske 6 år gammal och hade fått låna hem ett NES med Super Mario Bros. Tyvärr hade jag inte fått med en instruktionsbok eller så hade jag inte kunskapen att kunna ta in informationen i den. Detta gjorde att jag var oförmögen att på förhand känna till B-knappen. En knapp som behöver användas efter första hälften av banan för den annars omöjligt breda avgrunden. Mellan försöken ska jag ha befunnit mig i min ömma moders närhet och väsnats för att det dumma spelet inte fungerade. Det som är intressant såhär i efterhand är att jag kan inte ha gett upp på något sätt eftersom jag fortsatte spela och gör så än idag. Vann jag över spelet...?

3. Bana: The Storm, Halo 3
Symptom: Gåshud

Länken leder inte till en walkthrough, eller en youtube-video. Den leder till det som jag anser vara tre av de bäst levererade repliker i ett TVspel genom tiderna. "All your base are belong to us" kan i min värld gå och hänga sig. För mig handlade del 3 i världens bästa rymdsaga om de replikerna. Från det att vi hörde dem i trailern 2006, fram till jag själv fick höra dem när jag spelade. Marin O'Donnell hade säkert en hand med i leken, men det mesta är nog Jen Taylor's förtjänst.

2. Bana: Hemligbanorna, Super Mario Sunshine
Symptom: Handsvett

Super Mario Sunshine var ett bra spel på många vis, men några små skavanker hade det. På det sätt som ett vanligt spel är uppbyggt börjar man oftast dåligt utrustad för att sedan kämpa sig till bättre förmågor eller föremål. På Delfino Island skedde stundtals det omvända. Man blev berövad sin svävar-förmåga som man hade vant sig vid att använda vid de tillfällen då man inte längre kunde hålla Mario i schack. Detta ledde till att de banor som från början var svåra, blev ännu tuffare att klara av. Handsvetten infann sig snabbt och gjorde spelkubens största brist tydlig: Styrspaken som var lite speciell var inte under någon gång i utvecklingsfasen anpassad för handsvett. Tummen gled åt alla möjliga håll och förvärrade det hela än mer.

1. Bana: Crew Expendable, Call of Duty 4: Modern Warfare
Symptom: Hjärtrytm som en bongotrumma, handsvett, ögon stora som tallrikar, öppen mun m.fl.

En resa som började i lugna, välbekanta spel-miljöer: ett träningsläger för att vänja spelaren vid regler och styrsätt. Sedan tog det fart. Från det att båten börjar sjunka ända fram till sista skottet med handeldvapnet i slutet går spelet i dryga 300 knop och vägrar sakta ned. Det vart faktiskt en sån upplevelse att vara på det där skeppet att jag minns kvällen i övrigt ovanligt detaljrikt. Jag hade sällskap av natt-sorten så det var inte aktuellt att sitta uppe så länge. Jag bestämde mig för att "bara testa lite", jag var ändå lagom trött. Men efter att ha sprungit för mitt liv och verkligen blivit antastad av det sjunkande skeppets vilja att ha ihjäl mig kunde jag inte sova på länge. Jag satt och studsade lite lätt i fåtöljen. Jag hade ryckningar i armarna och var adrenalinhög som om jag hade sprungit med mina egna ben. Aldrig förr har ett spel gjort en sådan inverkan fysiskt på mig igen, och det ska mycket till för att det ska hända igen.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Topp 5 Handsvett

Om vi bortser från Guitar Hero och diverse Wii-titlar så håller jag verkligen med om Call of Duty 4, ett sjukt välregisserat spel.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar