PaZ
Medlem

Jag är förvånad att ingen på 18 sidor påpekat det jag störde mig på mest i recensionen, "det täckta könet". Det borde ligga som en kvarnsten på både recensentens och korrläsarens samveten!

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Notumforce:

finns flera som tycker om mikaels sätt att skriva trots att vi kanske inte alltid håller med men kasta lort är bara omoget o har inget med vettig kritik att göra.

tro mig max tål konkret kritik men det du bland andra gör är att ordbajsa utan att veta vad ni pratar om

Har du helt missat all den sakliga och konkreta kritik som har framförts och totalt undvikits av the_maxx?

Du kan inte begära att han ska redovisa exakt vilka synpunkter som han kommer ta åt sig .

Sen tycker jag att på 18sidor så är det väldigt liten konkret kritik enligt mig som kommit fram mer än att folk inte gillar vad han skrivit .

Den kritik som kommit fram som jag läst mig till var av mindre betydelse för recensionen.

ta bort alla inlägg som inte gillar att han är negativ gällande sexdelen och samlar bilderna och du har inte många inlägg som berör innehållet i recension.

att det suger eller att det var den sämsta recension man har läst är inte konkret kritik enligt mig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

lol löjligt mycket kritik för en recension. Jösses det spelar väl ingen roll om en recensent sågar ett spel. Testa det själv och funkar det för dig så är det ju toppen. Själv gillar jag spelet men skäller inte ut recensenten för det, lite komiskt dock med denna feminist debatten över ett spel!


signatur
Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Du kan inte begära att han ska redovisa exakt vilka synpunkter som han kommer ta åt sig.

Kanske inte, men ett urval av dom kunde vara på sin plats eller vad kan jag/vi begära?

Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag att på 18sidor så är det väldigt liten konkret kritik enligt mig som kommit fram mer än att folk inte gillar vad han skrivit.

Den kritik som kommit fram som jag läst mig till var av mindre betydelse för recensionen.

Lite konkret kritik och av mindre betydelse? Även om många inlägg upprepar kritiken så bidrar de till att klargöra den från mer än ett synsätt.

Skrivet av Notumforce:

ta bort alla inlägg som inte gillar att han är negativ gällande sexdelen och samlar bilderna och du har inte många inlägg som berör innehållet i recension.

Om det vore sant då finns det än mindre anledning till att inte svara på de "få" inlägg med konkret kritik. Tyder på att de inte var så få iaf.

Skrivet av Notumforce:

att det suger eller att det var den sämsta recension man har läst är inte konkret kritik enligt mig.

Har jag inte heller påstått.

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

lol löjligt mycket kritik för en recension. Jösses det spelar väl ingen roll om en recensent sågar ett spel. Testa det själv och funkar det för dig så är det ju toppen. Själv gillar jag spelet men skäller inte ut recensenten för det, lite komiskt dock med denna feminist debatten över ett spel!

Jo, men man kan inte såga ett spel p.g.a. porr? Började spela detta igår och tycker att det är fantastiskt kul. Många personer litar på recensenter och kanske går miste om bra spel som The Witcher p.g.a. att en skitsunkigt icke objektiv recension skrivs.
Samma sak hände när de resencerade Conan på denna sida. Även där fanns det många avklädda kvinnor vilket gav spelet ett negativt omdöme. Om man är feminist eller vad man nu ser sig som, så borde man kanske recnesera äventyrsspel?

Skrivet av Krigshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:

lol löjligt mycket kritik för en recension. Jösses det spelar väl ingen roll om en recensent sågar ett spel. Testa det själv och funkar det för dig så är det ju toppen. Själv gillar jag spelet men skäller inte ut recensenten för det, lite komiskt dock med denna feminist debatten över ett spel!

Jo, men man kan inte såga ett spel p.g.a. porr? Började spela detta igår och tycker att det är fantastiskt kul. Många personer litar på recensenter och kanske går miste om bra spel som The Witcher p.g.a. att en skitsunkigt icke objektiv recension skrivs.
Samma sak hände när de resencerade Conan på denna sida. Även där fanns det många avklädda kvinnor vilket gav spelet ett negativt omdöme. Om man är feminist eller vad man nu ser sig som, så borde man kanske recnesera äventyrsspel?

Jo du har ju en viss poäng där.


signatur
Medlem

Ni är helt ute och cyklar. Porrklagandet är bara bizzart, med mängden fabrikationer så kan man undra om recensenten verkligen spelat spelet eller om någon från FI snott hans login och fantiserat ihop något.

Citat:

Råkar du klicka på en dialogruta i stil med "Jag vill prata med dig" eller "Hej hur mår du?" blir du direkt attackerad.

Jag tror inte jag någonsin läst en recension med så mycket skitsnack. Ta åt er av den kritik som era läsare framför, folk snackar ofta massa dynga och yrar om saker de inte har någon koll på, men 19 sidor visar kanske på att det är ni som missat något denna gång.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Notumforce:

Du kan inte begära att han ska redovisa exakt vilka synpunkter som han kommer ta åt sig.

Kanske inte, men ett urval av dom kunde vara på sin plats eller vad kan jag/vi begära?

Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag att på 18sidor så är det väldigt liten konkret kritik enligt mig som kommit fram mer än att folk inte gillar vad han skrivit.

Den kritik som kommit fram som jag läst mig till var av mindre betydelse för recensionen.

Lite konkret kritik och av mindre betydelse? Även om många inlägg upprepar kritiken så bidrar de till att klargöra den från mer än ett synsätt.

Skrivet av Notumforce:

ta bort alla inlägg som inte gillar att han är negativ gällande sexdelen och samlar bilderna och du har inte många inlägg som berör innehållet i recension.

Om det vore sant då finns det än mindre anledning till att inte svara på de "få" inlägg med konkret kritik. Tyder på att de inte var så få iaf.

Skrivet av Notumforce:

att det suger eller att det var den sämsta recension man har läst är inte konkret kritik enligt mig.

Har jag inte heller påstått.

ne jag vet att du inte påstog det heller men jag skrev det för att förklara hela min poäng och det jag irriterar mig mest på

Sen tycker jag inte att recensionen är speciellt svårtolkad .
-----------------
Sen skrev någon att recensionen måste vara objeltiv och svaret på det är ett rungade nej.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av teX:
Skrivet av Notumforce:

Du kan inte begära att han ska redovisa exakt vilka synpunkter som han kommer ta åt sig.

Kanske inte, men ett urval av dom kunde vara på sin plats eller vad kan jag/vi begära?

Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag att på 18sidor så är det väldigt liten konkret kritik enligt mig som kommit fram mer än att folk inte gillar vad han skrivit.

Den kritik som kommit fram som jag läst mig till var av mindre betydelse för recensionen.

Lite konkret kritik och av mindre betydelse? Även om många inlägg upprepar kritiken så bidrar de till att klargöra den från mer än ett synsätt.

Skrivet av Notumforce:

ta bort alla inlägg som inte gillar att han är negativ gällande sexdelen och samlar bilderna och du har inte många inlägg som berör innehållet i recension.

Om det vore sant då finns det än mindre anledning till att inte svara på de "få" inlägg med konkret kritik. Tyder på att de inte var så få iaf.

Skrivet av Notumforce:

att det suger eller att det var den sämsta recension man har läst är inte konkret kritik enligt mig.

Har jag inte heller påstått.

ne jag vet att du inte påstog det heller men jag skrev det för att förklara hela min poäng och det jag irriterar mig mest på

Sen tycker jag inte att recensionen är speciellt svårtolkad .
-----------------
Sen skrev någon att recensionen måste vara objeltiv och svaret på det är ett rungade nej.

Suck...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av PaZ:

Jag är förvånad att ingen på 18 sidor påpekat det jag störde mig på mest i recensionen, "det täckta könet". Det borde ligga som en kvarnsten på både recensentens och korrläsarens samveten!

Haha ja visst står det täckta!

(Tips till korren: täcka)

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag att på 18sidor så är det väldigt liten konkret kritik enligt mig som kommit fram mer än att folk inte gillar vad han skrivit .

(Det är snart 40 sidor)

Recensenten tar upp X nackdelar med spelet:

Sexualitet. Det ägnas tredjedels sida åt detta.

Stridsystemet. Där "problemet" är en petitess. "Geralt stoppar ner svärdet då och då", och vad gäller positioner så måste recensenten knarkat vid recensionen för han är den enda personen som anmärkt på det, av alla recensenter som spelat The Witcher, och för övrigt av alla som skrivit i denna tråd. Åt denna del ägnas ytterligare en tredjedels sida.

Grafik Till sist så klagar han på modellerna och banorna, och kommenterar saker som ansiktsuttryck. Den skrattretande kommentaren om vad som var ett obefogat uttalande i slumkvarteren i en krog där slagsmål är ändamålet gör det bara ännu mer löjligt.

Grafiken i The Witcher, särskilt i höga upplösningar med bra utrustning är den bästa jag sätt i ett spel som detta. Det slår t.ex. NWN/NWN2 med hästlängder, inte bara för alla detaljer med avkapade kroppsdelar, objekt som flyger iväg när man använder "vindmagi" etc. - utan för vatten, ljussättning, osv. - att det är Aurora Engine bakom är svårt att tro. De har gjort mirakel med motorn. Modellerna är precis sådana som andra spel i genren har, KotOR, NWN, etc. - de har förvisso få ansiktsförändringar, men det är småsaker - i övrigt är grafiken jävligt snygg, och de 150 rörelser som Geralt gör med sina svärd är mer än nog, klart mycket mer än andra spel i genren.

Dessa är sakerna som recensenten tar upp. Inte nog med att han faktamässigt har fel i en del av sina påståenden, men han understryker dessa med att "såhär är det".

Det är uppenbart att recensenten inte gillade spelet ganska tidigt i recensionen, och att han inte hade något tålamod att recensera det, då han kämpade så vansinnigt med att hantera de alldeles (för honom) för svåra kontrollerna. Redan här borde recensenten ha överlämnat recenserandet till någon som klarar av spelets annorlunda stridsystem och låtit recensenten få leka med Diablo, där det helt enkelt bara är att klicka tills fienderna dör - eller varför inte ge honom en pekbok? Fast det är klart, att vända på sidorna för att komma till nästa sida i boken hade nog varit ett för stort problem.

Handlingen i spelet, och alla detaljerade sidequests, osv. summerar han med en slags sarkastisk underton, och det är någonstans där som han skriver under sin egen inkompetenssedel. Låt recensenten recensera FPS, eller något där hans åsikter om kvinnosyn och/eller handling inte får så mycket utrymme. Hans åsikter stinker och hör inte hemma i genren.

Resten av världens spelrecensenter håller med majoriteten av läsarna som kommenterat. Om man upptäcker att alla kör i motsatt riktning som en själv, så är det snart dags att inse att det inte är dem det är fel på.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Vad är det förresten för putslustigt IQ-fiskmås som döpt rubriken till "Våld + Sex = Giftemål?".


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av PaZ:

Jag är förvånad att ingen på 18 sidor påpekat det jag störde mig på mest i recensionen, "det täckta könet". Det borde ligga som en kvarnsten på både recensentens och korrläsarens samveten!

Håller med, reagerade över detta när jag läste recensionen - det heter det "täcka könet", ganska ovanligt och gammaldags uttryck. Täck betyder om man slår upp det i ordbok ungefär vacker, behaglig, söt, näpen, skön, fager, älsklig. Vad är då mannens motsvarighet? Jo, förståss "det otäcka könet"
Inlägget är inte riktat som undervisning till den citerade, utan som ren info eftersom jag själv blev osäker när jag läste recensionen.

Över och ut

Medlem

Jag tror att vår kära recensent har lurat oss alla! I själva verket älskar han spelet, men skäms lite över det eftersom han är bakbunden av konventionens elaka bojor.

Så hur går man till väga när man vill skapa en hype kring ett spel man älskar men inte vågar visa det? Man sågar det och retar upp ett stort gäng gamers med ganska illa valda motiveringar. Sen har man över 300 kommentarer som hänvisar till andra betyg, suveräna screenshots, beskrivningar av grafikmotorn, hyllningar av det innovativa stridssystemet etc. etc.

Så jag skulle nog vilja säga: Bra jobbat Micke! Ser fram emot din nästa sågning, för då vet jag att det är ett spel att hålla ögonen på, av flera orsaker


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Der Untergang:

Skrattretande dålig recension, ni har ju fan ingen aning om vad ett bra spel är.

Skitspel som till ex Oblivion blir hyllade till höjder medans råa, djupa spel som The witcher blir hängda.

The witcher är det bästa action/rpg spelet som släppts på väldigt väldigt länge.
Helt klart i klass med Neverwinter nights, Baldurs gate, fallout.
Tom dom bittra gubbarna på rpgcodex älskar det...

fan va rätt - bra där!

Medlem

Snälla FZ.
Ta bort recensionerna och lägg ned allt krut på det ni är bättre på, dvs att jaga nyheter och allmän spelinfo.

Medlem

Vilken dålig recension !

Man kan ju inte såga spelet så

Mycket bra spel köp det

Medlem

Spelet håller mig road iallafall men tröttnade sjukt snabbt på att hämta örter och loota monster. Och som sagt, laddningstiderna och spartiderna är helt sjukt långa, 10-20s för att spara är outhärdligt.

Medlem

tror nog det beror på vad man ahr för dator och inställningar. själv så tar det ca 5-10 sekunder att spara och ca 10-15 sekunder för att ladda en ny area, dock så är quickload buggad för där tar det ca 15 sekunder innan den ens reagerar på att man klickat quickload?
i alla fall har spelat långa sessioner och har krashat 2 gånger hittils. så visst de har en del buggar som behöver fixas men efter det så är det nog härligt o spela

Medlem
Skrivet av Trollafett:

Jag tror att vår kära recensent har lurat oss alla! I själva verket älskar han spelet, men skäms lite över det eftersom han är bakbunden av konventionens elaka bojor.

Så hur går man till väga när man vill skapa en hype kring ett spel man älskar men inte vågar visa det? Man sågar det och retar upp ett stort gäng gamers med ganska illa valda motiveringar. Sen har man över 300 kommentarer som hänvisar till andra betyg, suveräna screenshots, beskrivningar av grafikmotorn, hyllningar av det innovativa stridssystemet etc. etc.

Så jag skulle nog vilja säga: Bra jobbat Micke! Ser fram emot din nästa sågning, för då vet jag att det är ett spel att hålla ögonen på, av flera orsaker

Haha det var ett optimistiskt sätt att se på det hela, jag tror jag anammar din teori ^^


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Inaktiv

Så, nu har jag läst igenom alla (hittills) 19 sidor.

Att recensionen är missvisande och bitvis även felinformerande är det många här som antytt och skrivit väldigt bra kritik emot. Jag håller med till fullo. Jag kan lägga till några ytterligare kritiska kommentarer mot den undermåliga texten men känner att det inte tjänar någonting till.
Recensenten kommer inte att buga och bocka och be om ursäkt att hans recension inte var uppskattad. Han kommer inte revidera den. Han kommer inte bemöta kritiken här överhuvudtaget med tanke på det sätt han avfärdat och viftat bort allting hittills med spydiga och sarkastiska kommentarer gömda bakom smileys. Recensionen kommer att stå kvar som den är och recensenten själv har nog - med en suck av lättnad att vara klar med en recension han inte vill skriva - återgått till sitt WoWande.
Redaktören besvarar den kritik som för honom är lättast att bemöta och han gör det med väntad neutralitet och med lojalitet till sin sida. Han kommer inte att kritisera sin recensent varken till person eller arbete.

Jag tycker, liksom de flesta i den här tråden, att recensionen är dålig, dålig i sak, i utförande och i fakta. Skitbra att alla visar sitt missnöje. Tyvärr tror jag inte att vi kommer få se något resultat av vår kritik, vill vi ha välgrundade, välbalanserade och mogna recensioner får vi vända oss till de bättre spelsidorna istället.

Slutligen en eloge till Johan Granström som skrivit en bra kortfattad inofficiell recension, tack!
http://www.fz.se/bloggar/bastard/p=2662


signatur

Cordão de Ouro - [http://www.cordaodeouro.se]

Medlem

Jag blir så här lagom gråtmild nu när jag ser att Obscure II, MotoGP '07 samt Thrillville: Off the rails, alla är spel som håller högre klass än The Witcher. Varför slösar jag tid på ett RPG med taskig grafik och dåliga voiceactors när jag istället kan plocka upp en av de här polerade diamanterna.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av aegd:

Jag blir så här lagom gråtmild nu när jag ser att Obscure II, MotoGP '07 samt Thrillville: Off the rails, alla är spel som håller högre klass än The Witcher. Varför slösar jag tid på ett RPG med taskig grafik och dåliga voiceactors när jag istället kan plocka upp en av de här polerade diamanterna.

Haha


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Tyckte bara att det var lite konstigt att sänka ett spel för att det fanns mjukporr i spelet. Fallout 2 är hyllat ett stort och hyllat spel men där så kan du ju även sälja din fru som en prostituerad.

I GTA 3 så var det meningen att du skulle få tillbaka din livskraft genom att köpa horor. Men inga klagomål om det hördes då fast att det var satt i en nutida miljö och inte allt för länge sedan.

Om du frågar mig så lägger det till en gnutta realism till spelet som liknade spel brukar misslyckas med totalt. Det är ju egentligen mycket löjligare att ha ett medetida spel med horor i (NWN, Baldurs Gate) och även andra spel som KOTOR där du istället bara kan prata med dem. Även om du spelar Ond.

För övrigt har spelet ett åldersgräns som är passande för den nakenhet som visas så spelarna borde ändå vara mogna nog för att inte ta illa upp av svärande eller se något opassande.

Inaktiv

Detta spelet är de BÄSTA R.P.G till pc på väldigt länge å de tycker min flikvän med som har köpt dett !!!!

Inaktiv

"Kombinationen sex och våld låter kanske inte som det bästa upplägget i underhållningssammanhang."
Sen när har det inte var det ultimata upplägget vad gäller underhållning? Har du ens slagit på TV'n eller sett en film de senaste 30 åren?
Män gillar våld, män gillar sex. Det säljer, acceptera.
Om du sen tycker det är fel är det något du bör ta upp i en debattartikel, inte en recension av ett spel!

Det faktum att du lyckades betygsätta spelet med 1.5/5 men läsarna ger det 4/5 är i mina ögon det slutgilltiga beviset på att din recension är ett stort misslyckande.

Så snälla, bespara mig och övriga läsare från den här sortens snedsteg i framtiden.

Inaktiv

Mikael vad tänker du med? Man tappar förtroendet för FZas betygsättning när man ser något sånt här ^^

Skrivet av aegd:

Jag blir så här lagom gråtmild nu när jag ser att Obscure II, MotoGP '07 samt Thrillville: Off the rails, alla är spel som håller högre klass än The Witcher. Varför slösar jag tid på ett RPG med taskig grafik och dåliga voiceactors när jag istället kan plocka upp en av de här polerade diamanterna.

lol jösses


signatur
Skrivet av saldot:

"Kombinationen sex och våld låter kanske inte som det bästa upplägget i underhållningssammanhang."
Sen när har det inte var det ultimata upplägget vad gäller underhållning? Har du ens slagit på TV'n eller sett en film de senaste 30 åren?
Män gillar våld, män gillar sex. Det säljer, acceptera.
Om du sen tycker det är fel är det något du bör ta upp i en debattartikel, inte en recension av ett spel!

Det faktum att du lyckades betygsätta spelet med 1.5/5 men läsarna ger det 4/5 är i mina ögon det slutgilltiga beviset på att din recension är ett stort misslyckande.

Så snälla, bespara mig och övriga läsare från den här sortens snedsteg i framtiden.

Du har så rätt kolla bara på alla tröttsamma dokusåpor där bara måste man få se åtminstone en stringtrosa lite då och då.


signatur
Skriv svar