Topp 5 - Världens bästa spel

Medlem
Topp 5 - Världens bästa spel

Idag är det tisdag. Tisdag är list-dagen. Det vet ni.

Dagen till ära tänkte jag lista världens bästa spel. Det är inte min lista över de fem spel som jag anser vara bäst någonsin, utan en lista på, just det, världens bästa spel. Skillnaden är stor. Alla dessa fem spel har nämligen en sak gemensamt, de får mig att bli helt galen av lycka när jag spelar om dem, så till den grad att jag utan att tveka skulle utnämna dem alla till världens bästa spel, just där, just då. Så vad passar egentligen bättre än att göra en topp 5 lista över dessa spel?

Topp 5 Världens Bästa Spel

5. Excite Truck

Saker och ting som händer mig när jag spelar Excite Truck:
Glosögon - efter att ha maniskt stirrat mig blind på fartvinden!!!
Nervösa sammanbrott - efter att någon bränt om mig på mållinjen.
Vidöppen mun - händer varje gång min truck flyger i mer än fem sekunder.
Vanligt citat jag brukar tänka:
"Åh herregud, herregud, det här... det här är ju det bästa, det BÄSTA, hur kunde jag bara ge det en åtta, det är ju tio av tio, 878 av 433, världsbäst, världsbäst, VÄRLDSBÄST.
Det är Världens Bästa Spel!"

4. Resident Evil 4

In genom fönstret. Mellansekvens. Och där kommer de, pissed off, som vanligt. Hämta ammunition. Uppför trappan. Argh! Högaffelbonde genom fönstret! Get's me every time! Varför kommer jag aldrig ihåg den där lurken? Pang, pang, pang. Krossa glas, ta shotgun. Equipa. Vad nu? Mer bonnar. Have some of my medicine, boys! Kablam, kablam. Swisch? Brum, brum? Vad var det? Jösses Amalia Efraimsdotter, motorsågspsykopaten! I ryggen på mig. Spring! Ut genom fönstret. Snurra runt. Kablam. Hjääääääälp! Faller. Bönner överallt. Öka takten, pretty boy. Spring, spring, spring! Brrrruuuum, brrrrrrruuum! Mamma! Mellansekvens. Tomt. Pust, flås, stön.
"Världens Bästa Spel FFS! Världens Bästa Spel, Världens Bästa Spel..."

3. Donkey Kong: Jungle Beat

Det tog otaliga försök. Säkert ett femtiotal. Men jag fortsatte att gnugga banan. Om och om igen. Och till slut gjorde jag det. Fixade en combo på 18 på Cloudy Heights, kom till slutet av banan, tog till och med den farliga omvägen för att plocka de gömda bananerna. Och sedan landade jag på frukten. Bananerna rasslade in för första gången på hela banan, combon var helt sanslös. För första gången kände jag mig oövervinnerlig. Varje gång jag spelar om den banan kommer den där känslan över mig.
"Det är inget snack om saken. Världens Bästa Spel. Punkt."

2. Street Fighter IV

Vi drömmer alla om den där mytomspunna comebacken. Att likt Daigo i den där berömda Street Fighter III: Third Strike-videon komma tillbaka från ingenting och pulverisera motståndaren med både stil och furiositet. Well, dreams happen. Och när de gör det, när min Ryu slår in den sista crossup-combon och avslutar matchen mot Alfreds Sagat med en länkad super-combo, finns det bara en sak som kan tränga bort segerruset:
"Det här... är Världens Bästa Spel. Utan tvekan. Världens bästa spel."

1. Super Mario World

Det är inget enskilt ögonblick som gör världens bästa spel (rent objektivt) till Världens Bästa Spel (på den här listan). Det är precis allt. Varenda bana - varenda genialiska, underbara, magiska bana. Yoshi. Bowser. Prinsessan. Genvägarna. Hemligheterna. Stjärnriket. Gräset. Himlen. Lavan. Kvicksanden. Bowsers barn. Bosstriderna. Eftertexterna. Extrabanorna. Musiken. Grafiken. Kontrollen. Tårarna. Och leendet.
"Världens Bästa Spel."

#blogg

Medlem
Topp 5 - Världens bästa spel

Stor lista indeed!

Mest objektiva text jag läst på länge.


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv

"Det tog otaliga försök. Säkert ett femtiotal. Men jag fortsatte att gnugga banan. Om och om igen. Och till slut gjorde jag det."

Hoppas du slutat gnugga bananen nu, Jonas!

Ha ha!


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

banangnuggarn. episk.


signatur
Inaktiv

"Hämta ammunition. Uppför trappan. Argh! Högaffelbonde genom fönstret! Get's me every time! Varför kommer jag aldrig ihåg den där lurken? Pang, pang, pang. Krossa glas, ta shotgun. Equipa. Vad nu? Mer bonnar. Have some of my medicine, boys! Kablam, kablam. Swisch? Brum, brum? Vad var det? Jösses Amalia Efraimsdotter, motorsågspsykopaten! I ryggen på mig. Spring! Ut genom fönstret. Snurra runt. Kablam. Hjääääääälp! Faller. Bönner överallt. Öka takten, pretty boy. Spring, spring, spring! Brrrruuuum, brrrrrrruuum! Mamma!"

Det hade fan varit världens bästa spel om Leon hade pratat sådär. Du hade kunnat göra hans röst!

Inaktiv
Skrivet av Tommy Preger:

"Hämta ammunition. Uppför trappan. Argh! Högaffelbonde genom fönstret! Get's me every time! Varför kommer jag aldrig ihåg den där lurken? Pang, pang, pang. Krossa glas, ta shotgun. Equipa. Vad nu? Mer bonnar. Have some of my medicine, boys! Kablam, kablam. Swisch? Brum, brum? Vad var det? Jösses Amalia Efraimsdotter, motorsågspsykopaten! I ryggen på mig. Spring! Ut genom fönstret. Snurra runt. Kablam. Hjääääääälp! Faller. Bönner överallt. Öka takten, pretty boy. Spring, spring, spring! Brrrruuuum, brrrrrrruuum! Mamma!"

Det hade fan varit världens bästa spel om Leon hade pratat sådär. Du hade kunnat göra hans röst!

Jag vill se youtubeklipp där Jonas spelar och gör en voice over. Det kan enbart bli fenomenalt.

Skrivet av Alben:
Skrivet av Tommy Preger:

"Hämta ammunition. Uppför trappan. Argh! Högaffelbonde genom fönstret! Get's me every time! Varför kommer jag aldrig ihåg den där lurken? Pang, pang, pang. Krossa glas, ta shotgun. Equipa. Vad nu? Mer bonnar. Have some of my medicine, boys! Kablam, kablam. Swisch? Brum, brum? Vad var det? Jösses Amalia Efraimsdotter, motorsågspsykopaten! I ryggen på mig. Spring! Ut genom fönstret. Snurra runt. Kablam. Hjääääääälp! Faller. Bönner överallt. Öka takten, pretty boy. Spring, spring, spring! Brrrruuuum, brrrrrrruuum! Mamma!"

Det hade fan varit världens bästa spel om Leon hade pratat sådär. Du hade kunnat göra hans röst!

Jag vill se youtubeklipp där Jonas spelar och gör en voice over. Det kan enbart bli fenomenalt.

Hm...


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

SFIV var visst världens bästa spel ikväll också, hörde jag dig jubla. Och man måste ju vara ett riktigt svin för att inte instämma. Speciellt när man äntligen lyckats knäcka din satans Ryu-rutin så att det blir lite match igen...

1
Skriv svar