EA-chef tror på billigare spel

Robot
Medlem
EA-chef tror på billigare spel

Fantastiskt, är detta äkta insikt vi får läsa om eller bara en PR-kupp där han säger vad han vet att gamers vill höra, för att få goodwill?

Medlem

Klart att det inte kommer händ EA... *HOST*. Ja jag hoppas på billigare spel, det är inte bra för min lilla studentkassa när det kommer fler än ett spel i månaden


signatur

Spelburk: Rampage Formula, 8GB Dominator PC8500, Q5500@3.8GHz, GTX295, 5TB HDD, 22" Samsung, Xonar D2X. [Lian Li A71B]

Medlem

Förutom bristen på insikt om sitt eget företag tycker jag det var väldigt intressant och bra sagt...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Nästa 1000kr för ett spel är så klart inte hållbart men jag tror inte vi kommer att få se billigare spel ändå.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

personligen så tycker jag att 399kr är MAXgränsen på spel. Både på konsoll och PC

Inaktiv

Om priserna hade varit mindre hade många mer köpt tror jag. Bland annat jag...

Medlem

Samma här, skulle priserna för spel vart billigare skulle man ju köpt mycket mer spel istället för att få tag på det på andra sätt.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Redaktör

Spel är inte särskilt dyra, i alla fall inte historiskt sett. För 15-20 år sen kostade de kanske 200-400 kronor. Med tanke på inflation och hur ofantligt mycket mer arbete som ligger bakom varje titel i dag får man säga att prisutvecklingen varit minst sagt positiv. Det motiverar förstås inte att konsolliren är 40-50 procent dyrare än pc-spelen...


signatur

Jag antar att det han egentligen förespråkar är prissänkningar av slutprodukten i kombination med minskat risktagande genom tajtare utvecklingsbudgetar och kortare utvecklingstider. Inte sitter han och säger att EA gladeligen skulle avstå från en stor del av vinsten för att sälja större volymer.

Frågan är: kommer framtidens utvecklare verkligen lyckas producera högkvalitativa spel utan större bugdetar?

Medlem

Sänkt pris = Mera "boostpacks" från EA! Wiee!

Medlem

nån som minns NEO-GEOs konsoll från typ början av 90-talet, den gick på ca $700 och varje spel gick på runt $200. det höll inte så länge kan man ju säga.

Medlem

Äntligen inser de att priserna är på TOK för höga! Kanske inte när det gäller PC då de ligger på en acceptable 399-499 vilket isig är ganska mycket. Men om vi kollar på Consol spelen så kan man ju direkt börja gråta! 799kronor för ett enda spel är otroligt.

Bra att EA tagit initiativ, skulle spel finnas för 150-250kr så skulle jag definitivt köpa flera.

Medlem

Klart att billiga spel vore bra. Sen får vi ju se vad som händer. Om EA skulle kapa 10 $ rakt av och ta initativet vore ju trevligare än tomt prat Tillsvidare får man ju bara jaga det billigaste priset.


signatur

I fart in your general direction

Medlem
Skrivet av Petah:

Sänkt pris = Mera "boostpacks" från EA! Wiee!

Men då får du ju iaf valet att kunna välja bort sånt du inte vill ha. En prissänkning är något som måste ske, allt fler laddar numera ner spel, något som lär sjunka om spelen blir billigare. De gäller ju att någon börjar, så jag hoppas att EA gör något åt saken, då lär förmodligen andra hoppa ner i samma båt.

Flakmonkey

Självklart är billigare spel något positivt, men bara om det inte går ut över kvaliteten och den budget som titlarna får... Till en början vore det dock trevligt om konsolspel hamnade på samma prisnivå som spel till PC... tycker den skillnaden är lite trist...

Skrivet av Marabou:

Bra att EA tagit initiativ, skulle spel finnas för 150-250kr så skulle jag definitivt köpa flera.

Det skulle nog många göra, frågan är ju bara om de skulle sälja dubbelt så många vilket de ju behöver göra för att täcka upp prissänkningen.

Alltså jag tror knappast att priserna ligger så högt för att företagen vill vara elaka... allt de vill är ju att tjäna pengar och skulle de tjäna mer pengar på att sänka spelpriset till 300 spänn för ett konsolspel så skulle de givietvis göra det...

Det som behövs är ju att när/om någon utgivare släpper ett billigt så måste det sälja så pass bra att andra företag ser att de kan tjäna mer pengar på det sättet.

Medlem
Skrivet av Marabou:

Äntligen inser de att priserna är på TOK för höga! Kanske inte när det gäller PC då de ligger på en acceptable 399-499 vilket isig är ganska mycket. Men om vi kollar på Consol spelen så kan man ju direkt börja gråta! 799kronor för ett enda spel är otroligt.

Bra att EA tagit initiativ, skulle spel finnas för 150-250kr så skulle jag definitivt köpa flera.

oftast ligger spelen mellan 599 och 699kr 799 har jag inte sett så ofta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av weasel:

nån som minns NEO-GEOs konsoll från typ början av 90-talet, den gick på ca $700 och varje spel gick på runt $200. det höll inte så länge kan man ju säga.

Hehe, hade glömt bort den. Antar att 70% av konsollpriset var matrialkostnad med tanke på den grymt stora handkontrollen.. Eller ska man säga handkontrollbordet (?) :).

Bild på den grymt stora handkontrollen

:heart:


signatur

living let die

Medlem

Jag har alltid rättat mig i ledet efter dom som ogillat EA och hur dom pressar ut pengar ifrån spel. Men det har börjat gått upp för mig hur dom faktiskt är störst för dom gör allt på rätt sätt. Alla spel dom släpper är alltid lite bättre än konkurrensen och det känns som att när man ser ett lir med EA logga på kan man nästan förvänta sig kvalité.

Jag tror faktiskt inte han snackar skit om detta. Priserna börjar sjunka via "Online Stores" på konsoller och liknande, bättre och bättre dealar mjölkas fram. Fortsätter spelen kosta 700 kr i affären kommer snart utgivare som satsar på att sätta spelen i spelhyllorna sluta tjäna pengar.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

... Till en början vore det dock trevligt om konsolspel hamnade på samma prisnivå som spel till PC... tycker den skillnaden är lite trist...

Skillnaden mellan prisen på PC och konsolspel har att göra med subventioneringen av konsoler. När ett företag tillverkar en konsol subventionerar de priset på den så fler ska köpa konsolen. För att ta igen denna förlust de gör på varje konsol de säljer måste de ta överpris på spelen de säljer.


signatur

There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live.

Medlem

Tror ifs delvis att skadan redan är skedd..
Det kan mycket väl vara så att en stor del av dom som laddar ner inte kommer att sluta oavsett hur mycket spelföretagen sänker priserna..
Nedladdningsscenen har blivit så pass etablerad att jag tror nog inte att den skulle försvinna ens om dom gav bort spelen gratis..
Men visst, tanken är god och bör uppmuntras..

Medlem

Problemet är att när man väll börjat sälja nedladdningsbara spel och därmed blivit av med mellanhanden så ökade man vinsten rejällt och behöll samma pris som tidigare.

Tidigare var det alltid så att spelutvecklaren fick mindre än 20% av de 400kr spelet kostat medan resten gick åt till utgivaren och butiken.

Genom att sälja spel på nätet kunde man spara lite men spelen kostade fortfarande runt 400kr.

Nu säljer man alltså nedladdningsbara spel utan förpacknig och "vanlig" distribution men vi får fortfarande betala samma priser! De stora vinnanrna här är just tex EA. De snor mycket av det totala priset och det är i den länken vi bör förvänta oss prissänkningen.

Varför tror ni att EA vuxit så stora? Utgivarna är den största boven i dramat. Det är de som tjänar grova pengar.

Skrattretande att representant för sån företag ska snacka om prissänkningar för spel.

Sedan bör folk bojkota att köpa nedladdningsbara spel för samma priser som i butikerna. Så länge folk är villiga att betala kommer företagen att ta betalt. Tydligen går det att ta upemot 500kr för PC-spelen idag.

Medlem

Ahh, jag minns tiderna när PC-spelen kostade minst 499kr, sen började man köpa från england istället.

Medlem

Neo-Geo hade verkligen världens sämsta kontroll.

Medlem

Stora boven i dramat är alla händer som vill ha så stor del av kakan, Tillverkaren vill ha sitt för att betala löner och utveckling av spelet och budgetera för nästa del, utgivare, butiker etc, alla vill ju ha sitt.
Jag tycker om att kunna gå ner till stan och komma hem med något fysiskt i handen, väljer också ännu hellre det alternativet om jag bara sparar 50kr på att köpa online :)..
Film/Musik/Spelbranchen måste tänka om i heeeelt andra banor!.


signatur

Retro.

Inaktiv

Nee satsa mer på "Steam" modifikationer. Köpte TF2 för knappt 257 kr inklusive skatt. Skulle folkpartistens motion gå vidare skulle vi gamers få samma skatt som alla dessa bokmalar. Dvs 6% vilket är en prissänkning på 19%!

Enbart skattesatsens sänkning skulle spel för 599 kr kosta 486 kr. Så det är inte enbart EA mm fel att priserna är så höga.

[källa]
http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_17270529.asp

1
Skriv svar