Guitar Hero-spelen - En guldgruva?
Hallå!
Började mot alla odds att tänka idag. Och det är främst det i allmänhet, och #Guitar Hero i synnhet, som kvällens inlägg ska handla om.
Är det bara jag som lagt märke till att GH börjar mer eller mindre bli som #The Sims? Kanske en korkad jämförelse, men ska ägna några minuter åt att förklara varför jag tänker just så.
Främst dessa punkter måste uppmärksammas:
- Alla nya "versioner" av spelet skiljer sig inte speciellt mycket.
- Det är bara uppgraderingar, egentligen, som man köper.
- Folk lockas av alla nya låtar, och inte av spelet i sig.
Ser ni likheten nu?
Till The Sims kunde man uppgradera så man fick husdjur och allt vad det heter. Känner att Gh börjar gå mer och mer åt det hållet. Nu när man börjat lansera bl.a. Metallica-versionen känner jag att det verkligen gått ut för. När man kom med en Aerosmith-version kände jag "ja, okej. I brist på annat". Det är nu andra gången man döper ett spel efter ett band. Det är nu för femtielfte gången man nu kommer med exakt samma spel, men i ny förpackning och med nya låtar.
Om man inte varit ute efter pengar, varför inte köra med patcher som kanske kostar en hundralapp per "uppgradering". En symbolisk summa för att få nya låtar. Det hade jag känt var OK. Men ni ska man alltså betala fullpris för ett spel, som man egentligen redan spelet, bara för att man tröttnat på de förra låtarna i spelet.
Nej, jag tycker detta har gott klart över gränsen. Och jag hoppas att ni nu förstått min likhet mellan GH och The Sims, även om den var långsökt.
Kommentera gärna med dina egna tankar.
God afton!