Jämlikhet? I helvete heller!

Inaktiv
Jämlikhet? I helvete heller!

Smålandsposten, 13:e maj 2009:
"16-åring våldtog skolkamrat"

Det är såklart hemskt tragiskt och jag förbannar killen som gjorde det när jag läser rubriken. Sen läser jag vidare. Vad som hade hänt var att personerna i fråga hade kollat på film när tjejen plötsligt somnade pga. att hon åt värktabletter. Killen i fråga hade då fört in ett (1) finger i underlivet på tjejen medans hon sov. När hon vaknade försvann pojken därifrån.

Nu börjar jag bli lite sådär halvt om halvt illa till mods. Självklart gjorde han fel, och bör dömas för nån form av sexualbrott (kan inte direkt med termerna men skulle gissa på sexuellt tvång) men våldtäkt? Det är väl ändå lite grovt?

"Rätten anser det uppenbart att killen visste att tjejen sov och att han därmed utnyttjade hennes tillstånd."

Det köper jag också, men jag tycker fortfarande inte att petting/onani är att likställa med våldtäkt.
Och nu kommer det värsta: när jag gjorde research inför det här inlägget så hittade jag följande.

I artikeln, som är ganska exakt ett år gammal, står det att Högsta Domstolen, Sveriges högsta rättsinstans, har fastslagit att det är våldtäkt att föra in fingrar i en sovande kvinnas underliv. Så jag håller inte med normen, det är jag van vid.
MEN,
i samma artikel har HD även beslutat att om man smeker en sovande mans penis, ja, då är det helt plötsligt inte våldtäkt utan, just det, sexuellt tvång.

Nu jävlar. Nu blir jag fly förbannad på riktigt. Vad är detta för skitsnack? Ska inte alla vara lika inför lagen?
Alla och alla, kanske ni tänker. Könet skiljer ju sig åt. Förvisso. Men jag har svårt att tänka mig, faktiskt, att det skulle vara värre för en tjej än för en kille.
Vissa tjejer skulle uppskatta att väckas på det sättet och vissa killar likaså, men att en tjej som tycker det är obehagligt och kränkande skulle tycka att det var mer så än en kille som inte heller alls uppskattar behandlingen, det, det har jag mycket jävla svårt att tro.

"HD anser inte att 50-åringens övergrepp på den yngre mannen är lika kränkande som ett påtvingat samlag" står det i motiveringen till penis=sexuellt tvång.
Men har jag missat något här? Sen när blev petting/onani/smek (fittpullning alltså) likställt med ett samlag? Som man känner jag mig trampad på och förminskad (ja, allvarligt talat). I Sverige, ett modernt land, är tydligen inte min sexualitet lika mycket värd som en kvinnas.

Den första artikeln avslutas med: "16-åringen ska betala 56 000 kr i skadestånd till den drabbade flickan."

...

...

...

(fortfarande mållös)

Döm mig nu inte på förhand utan bara lyssna på det här först:
Att minderåriga får hundratusentals kronor i skadestånd efter att de utnyttjats sexuellt i flera år, det tycker jag inte är mer än rätt.
Men nu snackar vi om en engångsföreteelse och vi snackar om ett (1) finger, inte en näve eller en kuk.

Att få ett skadestånd på 56 000 kr för en sån grej är inget annat än ett riktigt. ruttet. dåligt. jävla. skämt.

Seriously, men jag skulle förmodligen låta vilken tjej som helst runka av mig för hälften av de pengarna, oavsett utseende eller teknik.
Och med handen på hjärtat, vem tror att killen hade fått ett lika stort skadestånd om det varit ombytta roller? Jag gör det inte, för det framstår med all önskad tydlighet att tjejers sexualitet är mer värd, av någon outgrundlig jävla anledning. Och om inte annat så är säkert inte skadestånden lika höga för sexuellt tvång som för våldtäkt

Hela den här soppan påminner om någon dålig fars som luktar gammal mög.
Jag är djupt besviken på det svenska rättsväsendet, och utlovar min röst i EU-valet till det parti som ändrar lagen så att män och kvinnors sexualitet behandlas lika från och med nu.

Diskutera, kommentera, säg vad ni tycker.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv
Jämlikhet? I helvete heller!

Skulle tjejers sexualitet vara mer värd pga av detta? I 99% av alla andra fall är det tvärtom. Och att likställa att smeka en kuk å att stoppa in ett finger i en fitta finns inte, för det är INTE samma sak.

Hade jag varit hon så hade jag blivit så jävla kränkt och illamående och helt förstörd. Att i ett hjälplöst tillstånd ha nån jävla idiot som tror att det är ok att stoppa in sitt FINGER i underlivet på en, fy fan. Lika jävla illa som vanlig våldtäkt.

Kan aldrig tro att samma kränkning skulle ske av an smekning på kuken, även om det förstås heller inte är kul. hur kul skulle det va om nån stoppade upp ett finger i arslet på dig å började hålla på? Det är trots allt penetrering det handlade om här.

Bli mer upprörd på alla vidriga människor som kommer undan med sånt här och vanliga våldtäkter istället, det ser för JÄVLIGT ut i dagens samhälle.

Kort sagt: Varför då det sker utan tillstånd är det olika för killar och tjejer då det trots allt är deras sexuella organ som utnyttjas?

Vart är jämlikheten som alla skriker om?


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Tror varken du eller Kullberg skriker speciellt mkt om jämlikhet. Inte jag heller direkt. Det är bara ganska så typiskt, en snubbe som inte bryr sig nå nämnvärt om såna här historier som är åt andra hållet, så kommer det nånting som möjligtvis skulle vara mer kränkande mot män än mot kvinnor (enligt ts) å så ska man göra ett jävla liv av det. Det är rätt hårt med hyckleriet.

Inaktiv
Skrivet av Lyxan:

Skulle tjejers sexualitet vara mer värd pga av detta? I 99% av alla andra fall är det tvärtom.

Du får förklara det där, för jag förstår inte riktigt.
Ska iväg och jobba nu, så jag återkommer till det andra du skrev vid ett senare tillfälle.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv
Skrivet av Lyxan:

hur kul skulle det va om nån stoppade upp ett finger i arslet på dig å började hålla på? Det är trots allt penetrering det handlade om här.

"Penetrera" bakhålet går att göra på både killar och tjejer, det går att jämföra på samma vis. Men att jämföra att pilla där bak på en kille med att stoppa in ett finger på det vanliga stället på en tjej håller inte. Då går det bara att jämföra med smekningar och dylikt av penis, egentligen.

Inaktiv

Kullberg: Jag menar att på det stora hela är tjejers sexualitet värd MINDRE än killars.

Nullify: Nej jag vet men det är åtminstone en bättre jämförelse än en smekning.

Alltså jag kan förstå Kullbergs poäng. Men jag tycker att det finns så mkt andra grejer som är mer värt att bli upprörd över. Tjejen blev utsatt för ett äckligt övergrepp, killen blev dömd och hon ska få skadestånd.
Jag skulle inte bli lika kränkt av att nån smekte mig på fittan än att nån faktiskt penetrerar den, oavsett med VAD.

En våldtäkt på en kille innebär väl att han ska sugas av ofrivilligt eller att tvingas in i en tjejs fitta, eller bli knullad i arslet då. De få fall av våldtäkter mot män jag läst om har innehållit detta. En smekning på kuken är faktiskt nog inte mer än sexuellt övergrepp, precis som smekning på fittan inte är mer än så.

Medlem

Good points


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Inaktiv

Jag håller med Lyxan om att killar kan ta sig större friheter, generellt. Men det hindrar inte mig från att tycka att det där med våldtäkt eller inte är jäävligt könsberoende. Feminist javisst, men det innebär ju inte att tjejer ska ha det bättre förspänt på någon punkt, lika lite som killar ska ha det. Jag ser Kullbergs rant som en sund motreaktion på daltandet med tjejer hit o dit som inte löser problemen utan bara ser till att snedfördelningarna tar ut varandra. Att talla på kuken/fittan är f ö samma sak.


signatur

Now where's your fucking god?!

Inaktiv

Alltså kan nån peka på vad exakt i detta är ett "daltande" med tjejer? För det mesta så blir tjejer som utsetts för sexuella övergrepp/våldtäkter nedsvärtade och misskrediterade, hur många gånger har man inte läst om tjejer som har blivit utsatta och sen när det blir känt i dennes skola så skriker folk hora efter henne? Etc. etc.

Jag tycker inte heller att det ska vara olika bara för att det ena är mer ovanligt, men att smeka nån på kuken å att stoppa in nåt i en tjejs fitta ÄR bara inte samma sak. Att smeka nån på kuken är som att smeka en tjej på fittan. Det tror jag att de flesta kan se en vettig logik i.

1
Skriv svar