Pro Evolution Soccer 2008

Robot
Pro Evolution Soccer 2008

Pes vs Fifa. Den eviga kampen mellan gott och ont. Vad som är ont och vad som är gott beror på vem man frågar (Konami eller EA sports, till exempel). Så vad ska man välja för fotbollsspel inför 2008?


Medlem
Dribblar PES 2008 bort konkurrensen?
Citat:

eller att man får rött kort så fort man kommer in i en tackling bakifrån.

Det känns jue iofs ganska självklart att det ska vara rött om man kommer bakifrån och dödar sin motståndare...

Jag vet iaf att jag hade gnällt så inni h-vete på domarn om det inte hade blivit det...


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Inget vidare spel med andra ord? :S

Medlem

Vadå går inte å passa kort på frispark? Det är bara å hålla in passningsknappen längre så blir passen hårdare. Funkar iaf hur bra som hällst för mig

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Vadå går inte å passa kort på frispark? Det är bara å hålla in passningsknappen längre så blir passen hårdare. Funkar iaf hur bra som hällst för mig

Tror han menar att om du väljer att passa bollen kort på frispark och inte höjdboll, tar motståndarna bollen iställt för att egna spelarna möter bollen.


signatur

I fart in your general direction

Pansarknekt

Vill man ha Zlatan i landslaget är det bara och sätta in honom. Även Alexandersson fattas så det är tunt med yttrar, man får kasta in honom med. Det finns en väldig massa svenska spelare att välja från vilket är riktigt najs. Tror det är över 180 spelare vilket är bra för PES.

Grafiken må vara snygg men den verkar inte särskilt optimerad. Men till skillnad från FIFA så är det en helt ny typ av grafik i PES08 så det är bara att hoppas på patchar.

Sen för gamla PES veteraner som min bror och mig så känns AI:n inget vidare svår. Skott från kanterna studsar ofta på målvakterna in i buren. För ofta för att de ska kännas"real".
Sen har vi den gamla beprövade NHL95 metoden. Lura ut målvakten i hörnet genom att dribbla dit lägg sedan över bollen till en medspelare o bang. Funkar alltid när man e två i samma lag. Målvakten rusar sällan ut på sånt om motspelaren inte mashar utrusningsknappen o då hinner han oftast ändå inte.
Konami kanske behöver polera sin nya AI med, för sånt beteende fanns inte i föregående spel.
Känns för mig som spelet tyvärr lider av diverse barnsjukdomar.

PES är fortfarande bättre än FIFA såklart som är så fult o segt att det borde ges ut gratis om man köper ett packe strumpor på Team Sportia.
Men dock får man en känsla av att detta är ett mellan år i PES serien. Man lär ju dock ändå slita ut spelet särskilt när communitymoddar på Bundesliga och Premiere Leauge kommer ut.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

är det inte en mycket dålig kvinnosyn i detta spel också?

några tjej lag med i det?.... nej nej, just det, fotboll är ju en mans sport.... då är det ju skillnad.

Pansarknekt
Skrivet av Psychoholic:

är det inte en mycket dålig kvinnosyn i detta spel också?

några tjej lag med i det?.... nej nej, just det, fotboll är ju en mans sport.... då är det ju skillnad.

Skulle vara coolt me tjejligor o liknande. Ordentligt fett därtill. Tror dock det handlar mer om profit för utvecklarna än att vara jämnställda.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Jag syftade mest på recensentens senaste recension där kvinnosynen i spelet togs upp.

kvinnosynen i dagens sport spel är något MYCKET MER åt helevete än Conan enligt mig, det finns inte mycket sport spel där äns kvinnor får en plats.
Om något speles kvinnosyn ska påpekas borde sportspel granskas!

Men det är de som är felet idag, att utvecklare inte har med kvinnoligorna i sportspel anses tydligen inte som fel idag.
Om nu inte Thomas anmärker på saker som dessa kanske det faktiskt är hans kvinnosyn som är fel!

Inaktiv

Nu är det väl inte så att man ska ha med damlag bara för att man kan. Alldeles för många produkter idag försöker tillfredsställa varenda liten kotte och dess önskemål. Det är ytterst sällan det blir något bra av det hela då.

Konami verkar ju ha inriktat sig på en målgrupp. Vilken kan jag inte svara på men med största sannolikhet har de kommit fram till att målgruppen inte har något intresse av att spela med damlag.

Medlem
Skrivet av deftune:

Men till skillnad från FIFA så är det en helt ny typ av grafik i PES08 så det är bara att hoppas på patchar.

Ehem, FIFA:s grafik motor ar ju helt ny for denna generation?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Det där med tjejliga är skitbra.. hur många av oss killar skulle inte välja ett tjejlag då man lirar med grabbarna. Säg Umeå IK mot herrarnas AIK

Hur som helst blir det roligare och säkert främjar det damfotbollen.

Medlem
Skrivet av fanboy:
Skrivet av deftune:

Men till skillnad från FIFA så är det en helt ny typ av grafik i PES08 så det är bara att hoppas på patchar.

Ehem, FIFA:s grafik motor ar ju helt ny for denna generation?

PC-versionen av FIFA använder fortfarande den gamla PS2-motorn.

Medlem

Nog en av det bättre recensionerna på FZ, tack.

Redaktör
Skrivet av Bennyfax:

Säg Umeå IK mot herrarnas AIK

Hur som helst blir det roligare och säkert främjar det damfotbollen.

Skulle vara utmärkt, då kanske solnaiterna skulle ha en chans för en gångs skull...

Tänkte på det med damfotbollen häromdan, synd att inte damligorna är med.


signatur
Medlem
Skrivet av Mabec:

Nog en av det bättre recensionerna på FZ, tack.

Skön eller?

Skribent
Skrivet av deftune:

Vill man ha Zlatan i landslaget är det bara och sätta in honom. Även Alexandersson fattas så det är tunt med yttrar, man får kasta in honom med. Det finns en väldig massa svenska spelare att välja från vilket är riktigt najs. Tror det är över 180 spelare vilket är bra för PES.
.

I PES-SM och andra större turneringar måste man ha originaltruppen, utan byten. Så att Zlatan inte är med i Sverige och att van Nistelrooy inte är med i Holland är inget annat än ett skämt. De verkar bara tagit en trupp från senaste samlingen och kört på den.

Att Totti inte är med köper jag, han har ju lagt av i landslaget. (åtminstone tills EM närmar sig...)

Skribent
Skrivet av Psychoholic:

är det inte en mycket dålig kvinnosyn i detta spel också?

några tjej lag med i det?.... nej nej, just det, fotboll är ju en mans sport.... då är det ju skillnad.

man våldtar och förolämpar dem i alla fall inte.
hade det varit med tjejfotboll och de hade varit halvnakna, slitit varandra i håret och spelat i gyttja så hade jag kanske nämnt det i en mening eller två.....

Inaktiv

Finns alla Licenser i serie A då? Enda jag spelar och då med mitt älskade Juventus;)

Medlem

Är det bara jag som stör mig nått ofantligt på att de inte tar i beräkning om en spelare är vänsterfotad eller högerfotad längre? Säg att t.ex. Saha (som har en väldigt dålig högerfot) ska passa, han kan använda båda fötter för att det är rakt fram. Vilken fot använder han i spelet? Högern såklart! Och att man kan skjuta rakt i mål från 25 meters avstånd med Adrianos högerfot är ju ett skämt!

Inaktiv
Skrivet av Kungbla:

Är det bara jag som stör mig nått ofantligt på att de inte tar i beräkning om en spelare är vänsterfotad eller högerfotad längre? Säg att t.ex. Saha (som har en väldigt dålig högerfot) ska passa, han kan använda båda fötter för att det är rakt fram. Vilken fot använder han i spelet? Högern såklart! Och att man kan skjuta rakt i mål från 25 meters avstånd med Adrianos högerfot är ju ett skämt!

Haha, låter ju lite komiskt nu när du säger det.

Och damallsvenskan hade nog varit ganska ballt.


signatur

Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer.

Inaktiv

Vad besviken jag blev på detta spel, 5:an som sagt och även 6:an är bättre. Dom har satsat för mycket på grafiken, finns inte den där riktiga pes-känslan :S Tycker för första gången att skotten känns fåniga, plus lite bagateller som att spelarna springer oerhört fult.

Medlem
Skrivet av MulleMeck:

Vad besviken jag blev på detta spel, 5:an som sagt och även 6:an är bättre. Dom har satsat för mycket på grafiken, finns inte den där riktiga pes-känslan :S Tycker för första gången att skotten känns fåniga, plus lite bagateller som att spelarna springer oerhört fult.

testa att hålla in skotten knappen lite längre så kanske du får på en finnare träff.. det är inte bara att dutta på knappen längre..

Spelarna springer som Michael Johnson

Men det vi värkligen ska klaga på är att frameraten är fruktansvärd när den väl kommer ... så fixas inte den snarast så håller inte detta spel...

Inaktiv
Skrivet av CallmeSim:
Skrivet av elPresidente:

Vadå går inte å passa kort på frispark? Det är bara å hålla in passningsknappen längre så blir passen hårdare. Funkar iaf hur bra som hällst för mig

Tror han menar att om du väljer att passa bollen kort på frispark och inte höjdboll, tar motståndarna bollen iställt för att egna spelarna möter bollen.

Och jag tror att presidenten menar att om man gör passningen tillräckligt hård så tar inte motståndaren bollen.

Har haft så sjukt mycket kul med PES 6 när man sätter igång double speed.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Inaktiv
Skrivet av tootey:
Skrivet av Psychoholic:

är det inte en mycket dålig kvinnosyn i detta spel också?

några tjej lag med i det?.... nej nej, just det, fotboll är ju en mans sport.... då är det ju skillnad.

man våldtar och förolämpar dem i alla fall inte.
hade det varit med tjejfotboll och de hade varit halvnakna, slitit varandra i håret och spelat i gyttja så hade jag kanske nämnt det i en mening eller två.....

Nu pratar vi inte om ett fiktivt spel som utspelas i en påhittad värld.

nu pratar vi om ett spel som faktiskt utspelar sig i dagens samhälle med dagens normer och värderingar.

Att ta up en sådan fråga som kvinnosyn i ett påhittat spel men inte i ett spel som utspelar sig idag, där det faktiskt ÄR ett problem, det kan jag inte förstå.
Att helt och hållet utesluta kvinnor i 90% (om inte mer) av alla sportspel är då enligt mig en förjävla kvinnosyn jämfört med den i Conan. Detta borde du faktiskt tänka på och kommentera!

Jag tycker inte du ska uttala dig om ett företags kvinnosyn när dom gör ett spel som Conan, när du inte äns själv verkar veta vart problemet ligger.
Att det inte är i påhittade världar utan i vårt egna samhälle där de faktiskt är vesentligt att påpeka något sådant.

Inaktiv
Skrivet av Psychoholic:
Skrivet av tootey:
Skrivet av Psychoholic:

är det inte en mycket dålig kvinnosyn i detta spel också?

några tjej lag med i det?.... nej nej, just det, fotboll är ju en mans sport.... då är det ju skillnad.

man våldtar och förolämpar dem i alla fall inte.
hade det varit med tjejfotboll och de hade varit halvnakna, slitit varandra i håret och spelat i gyttja så hade jag kanske nämnt det i en mening eller två.....

Nu pratar vi inte om ett fiktivt spel som utspelas i en påhittad värld.

nu pratar vi om ett spel som faktiskt utspelar sig i dagens samhälle med dagens normer och värderingar.

Att ta up en sådan fråga som kvinnosyn i ett påhittat spel men inte i ett spel som utspelar sig idag, där det faktiskt ÄR ett problem, det kan jag inte förstå.
Att helt och hållet utesluta kvinnor i 90% (om inte mer) av alla sportspel är då enligt mig en förjävla kvinnosyn jämfört med den i Conan. Detta borde du faktiskt tänka på och kommentera!

Jag tycker inte du ska uttala dig om ett företags kvinnosyn när dom gör ett spel som Conan, när du inte äns själv verkar veta vart problemet ligger.
Att det inte är i påhittade världar utan i vårt egna samhälle där de faktiskt är vesentligt att påpeka något sådant.

Va fan ska man inte kunna lira ett jävla fotbolls spel utan att behöva höra detta whine om kvinnosyn.

Inaktiv
Skrivet av ilo:
Skrivet av Psychoholic:
Skrivet av tootey:
Skrivet av Psychoholic:

är det inte en mycket dålig kvinnosyn i detta spel också?

några tjej lag med i det?.... nej nej, just det, fotboll är ju en mans sport.... då är det ju skillnad.

man våldtar och förolämpar dem i alla fall inte.
hade det varit med tjejfotboll och de hade varit halvnakna, slitit varandra i håret och spelat i gyttja så hade jag kanske nämnt det i en mening eller två.....

Nu pratar vi inte om ett fiktivt spel som utspelas i en påhittad värld.

nu pratar vi om ett spel som faktiskt utspelar sig i dagens samhälle med dagens normer och värderingar.

Att ta up en sådan fråga som kvinnosyn i ett påhittat spel men inte i ett spel som utspelar sig idag, där det faktiskt ÄR ett problem, det kan jag inte förstå.
Att helt och hållet utesluta kvinnor i 90% (om inte mer) av alla sportspel är då enligt mig en förjävla kvinnosyn jämfört med den i Conan. Detta borde du faktiskt tänka på och kommentera!

Jag tycker inte du ska uttala dig om ett företags kvinnosyn när dom gör ett spel som Conan, när du inte äns själv verkar veta vart problemet ligger.
Att det inte är i påhittade världar utan i vårt egna samhälle där de faktiskt är vesentligt att påpeka något sådant.

Va fan ska man inte kunna lira ett jävla fotbolls spel utan att behöva höra detta whine om kvinnosyn.

Jo visst, det är det du kan och det är inte kvinnosynen jag försöker påpeka här.

Det jag pratar om är Thomas.
Om han nu ska dra upp det hela som han gjorde med sin Conan recenssion borde han även göra det här.

Redaktör
Skrivet av Psychoholic:

Det jag pratar om är Thomas.
Om han nu ska dra upp det hela som han gjorde med sin Conan recenssion borde han även göra det här.

Recensenten väljer vad han/hon vill skriva om, inte du. Han tyckte det var motiverat att kortfattat ta upp könsrollerna i Conan-texten, att många inte höll med har tydligt avhandlats i den recensionens diskussionstråd. Och att han nämner en sån sak i en text betyder inte att han måste ta upp det i varje framtida text han skriver - valet är som sagt recensentens.


signatur
Pansarknekt
Skrivet av tootey:
Skrivet av deftune:

Vill man ha Zlatan i landslaget är det bara och sätta in honom. Även Alexandersson fattas så det är tunt med yttrar, man får kasta in honom med. Det finns en väldig massa svenska spelare att välja från vilket är riktigt najs. Tror det är över 180 spelare vilket är bra för PES.
.

I PES-SM och andra större turneringar måste man ha originaltruppen, utan byten. Så att Zlatan inte är med i Sverige och att van Nistelrooy inte är med i Holland är inget annat än ett skämt. De verkar bara tagit en trupp från senaste samlingen och kört på den.

Att Totti inte är med köper jag, han har ju lagt av i landslaget. (åtminstone tills EM närmar sig...)

Så man kan inte ens ändra på formationerna i Edit vilket var vad jag menade? Har alltid gått innan. Jag o brorsan spela European Cup och då gick det hur bra som helst. Kör mest masterleauge annars så jag ha ikke testat alla internationella turneringar än.
Känns lite störigt om spelet ställer tillbaks laget hur det vill fast man redigerat dem.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Spelet får en 2a av mig, jag orkade bara med en match och sen va jag less och ville bara sätta igång FIFA 08 istället.

12
Skriv svar