Achievements - på gott och ont?

Medlem
Achievements - på gott och ont?

Oavsett om man hatar eller älskar dem så är achievements i spel, framförallt achievementsystemet på xbox 360, ett genidrag utav sällan skådat slag. Men varför är achievements ett sånt stort fenomen? Det hade jag tänkt ta reda på.

Det hela började med Xbox 360, som troligtvis har det allra bästa utförandet, där avklarade achievements (frivilliga artificella uppdrag i spel) gav olika många poäng till sitt Gamerscore. Denna gamerscore, hur artificellt det än är, är för många en indikator på hur pass bra spelare en person är. Och enligt våran mänskliga natur vill alla vara bättre än andra och en siffra är ett enkelt sätt att jämnföra detta på så en strävan till att få en högre gamerscore gäller de allra flesta. Det finns ju t o m hemsidor med info om vilka spel som har vilka achievements och hur man ska lyckas få dem. Det kan i mina ögon utan tvekan övertyga en potentiell kund som står och vinglar mellan två olika konsolutgåvor av ett spel.

Men våran strävan för perfektion stannar inte där, själva achievements'en anropar våran sida av att klara allt och lyckas lösa alla problem. Ett exempel som jag stötte på nyligen var när jag spelade Zeno Clash genom Steam. I Steam ger achievements inga gemensamma poäng som lätt kan ses utan istället hittas det när man går in på personens Zeno Clash statistiksida som är något undangömd och kan vara krånglig att hitta. Men ändå satt jag där och försökte göra 30 kontringssparkar även om jag visste att vinsten skulle vara ytterst liten. Men känslan av att lyckas med mitt mål, att få en liten ruta som säger "Achievement unlocked", är riktigt skön.

Jag har t o m spelat ett spel som brorsan köpt endast för achievements poängen man kunde få. Däremot visade sig spelet vara kul så då övergick det till att jag spelade för det var kul, men ändå, det visar hur stark gamerscore idén verkligen är på en perfektionist som mig.

Men är detta något positivt eller negativt? Skadar achievementjakten spelets inlevelse och förstör spelglädjen? Till viss del skulle jag nog säga, för när fokus sätts på låsa upp achievements och inte på spelets innehåll så missar spelaren nog mycket av spelet och kan förstöra spelets flöde. Ovan nämnda kontringsspark achivement gjorde striderna något tristare då jag fokuserade på att försöka använda sparkarna så mycket så möjligt. Men samtidigt kan de ge utökad spelglädje, variation och en känsla av en öppnare spelvärld då du själv får välja vilka mål du vill avklara, även om achievements inte har någon påverkan på spelet.

Vad man än tycker så gjorde Microsoft ett genidrag med achievements och gamerscore oavsett om det lätt övergår till "vem har mest score". För de kan både hjälpa och stjälpa en spelares upplevelse av ett spel. Men det är ingen som tvingar dig att bry dig achievements och gamerscore, det gäller då bara att ta sig själv i kragen och bestämma sig för att inte bry sig om dem.

#blogg

Medlem
Achievements - på gott och ont?

Jag tycker det är bra på så sätt att det drygar ut spelen plus att det kan fungera som ett välbehövligt avbrott. När man behöver en paus från själva storyn kan man jaga achievements ett tag för att sedan fortsätta där man var. Det gör att man inte tröttnar lika lätt. Det ger också en anledning att gå tillbaka till spel man redan klarat men som man inte plockat alla achievements i.

Medlem

Hmm, glömde att nämna att det ger ett spel lite längre livslängd, håller helt med i det du säger. Tycker däremot också som sagt att det kan bryta spelets flöde och förstöra spelet. Men det beror på hur långt spelaren verkligen vill gå för att få achievements, vad det är för achievement och hur den passar in/inte passar in i spelets flöde.

Medlem

http://armorgames.com/play/2893/achievement-unlocked

Ungefär såhär känner jag inför achievements.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Tycker däremot också som sagt att det kan bryta spelets flöde och förstöra spelet. Men det beror på hur långt spelaren verkligen vill gå för att få achievements, vad det är för achievement och hur den passar in/inte passar in i spelets flöde.

Det är sant. Precis som med andra komponenter så bör även achievements vara genomtänkta och anpassade till spelet för att fylla sin funktion.

Medlem

många fall är dom inte genomtänkta och folk som förstår det förlorar intresse över dom och i vissa fall hatar dom.
men det är helt klart ett drag plåster och alla inerst inne vill ha dom.

statistik är nåt mer avancerat men det är påväg åt det hållet med. att se var man ligger. träff säkerhet är en statistik som i shooter är intressant.

1
Skriv svar