Robot
Conan

Conan. Kort och gott. En barbar on a mission. Han är lättklädd, stark som en oxe och har inget samvete. I spelform är det grabbigt värre, minst sagt. Och är man inställd på det redan innan blir man nog inte besviken.


Inaktiv
Conan svingar yxan, vi recenserar

Tyckte demot till ps3 va lite roligt. Inget spel jag kommer köpa men man fick lite flashbacks. Barbarian till C64 Mycket har hänt på grafikfronten men "movesen" Halshugga folk..hehe, väntade hela tiden på att en grön liten sak kommer in i bild och hämtar huvudlösa kropparna...

Inaktiv

Mycket dåligt betyg. Detta är ett fantastiskt spel. Fantastisk musik, bra story, snygga brudar, varierade strider. Man kan ha många olika vapen som får diverse lemmar att flyga åt alla håll och kanter. Ett måste för alla som gillar god of war, för detta är minst lika kul.

Medlem

Spelat demot på Xbox 360:n, och något som jag reagerade på var att när dom pratade så såg det skitbra ut! Rörelserna i munnen ser ju hur bra ut som helst...ingen som håller med? Typ det bästa jag sett i ett spel...

Medlem

Tyckte också det var ett rätt kul spel, lätt värt åtminstånde en trea i betyg. Visar ju bara att recensioner inte är FZ'as starka sida.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Inaktiv

Håller med Conan e grymt underskattat, visst grafiken på filmsekvenserna är inge vidare men grafiken i spelet är inget att klaga på. Men själva spelet är grymt kul och boss fighterna är riktigt roliga.

Värt minst en 3:a

Medlem

At klaga på könsrollerna i Conan är som att klaga på att män har en penis.. för i helvet kan ingenting få vara lite macho nu förtiden? Måste män klä sig i tights och använda smink för att inte vara äckliga manssvin? Att överhuvudtaget begrunda en recencion på ett spels könsroller är sjukt fel, denna personliga åsikt av recencenten reflekteras över hela hans åsikt om spelet vilket inte är objectivt överhuvudtaget i sådanafall.

Jag har inte ens testat spelet, men recencionen gjorde mig förbannad ändå ><


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Lustigt att recensenten kommenterar de stereotypa könsrollerna med att kvinnorna minsann är lättklädda och har stora bröst. Samtidigt som han inte verkar ha något som helst problem med att den manliga karaktären posar på samma sätt i avslöjande lädertrasor med sin biffiga superhjältekropp.

Kommentera gärna att spelet känns väldigt könsstereotypt. Men skippa det feministiska dravlet där det fokuseras ensidigt på kvinnorna och på vilket sätt de är offer.

Att spelet sen i slutet bara rekommenderas till "grabbar" efter en kritisk genusanalys är ett självmål med en stor portion humor.

Medlem

jo, fast kvinnorna måste ju inte vara mjäkiga.. se på alex i hl2 t.ex...

Medlem

detta ärvad jaghar fått höra avconans värld: att den är brutal och blodigrakt igenom och att kvinnorna är underskattade men så vardet möjligen förr i medeltiden också

Medlem
Skrivet av Silentzio:

jo, fast kvinnorna måste ju inte vara mjäkiga.. se på alex i hl2 t.ex...

det här e conan vi snackar om för faen.
Haru sett filmerna?
då vet du hur tjejerna ska se ut:up:

PaZ
Medlem
Skrivet av Jestrix:

At klaga på könsrollerna i Conan är som att klaga på att män har en penis.. för i helvet kan ingenting få vara lite macho nu förtiden? Måste män klä sig i tights och använda smink för att inte vara äckliga manssvin? Att överhuvudtaget begrunda en recencion på ett spels könsroller är sjukt fel, denna personliga åsikt av recencenten reflekteras över hela hans åsikt om spelet vilket inte är objectivt överhuvudtaget i sådanafall.

Jag har inte ens testat spelet, men recencionen gjorde mig förbannad ändå ><

Vem har någonsin sagt att en recensent är objektiv?? Det är klart att spel ska granskas efter könsroller precis som allt annat.

Medlem
Skrivet av Sito:

Tyckte också det var ett rätt kul spel, lätt värt åtminstånde en trea i betyg. Visar ju bara att recensioner inte är FZ'as starka sida.

Men recensenten tyckte inte att det var särskilt kul, och det är hans åsikt som räknas - eftersom en recension i allra högsta grad är subjektiv.

Skrivet av ghoül:
Skrivet av Silentzio:

jo, fast kvinnorna måste ju inte vara mjäkiga.. se på alex i hl2 t.ex...

det här e conan vi snackar om för faen.
Haru sett filmerna?
då vet du hur tjejerna ska se ut:up:

Filmerna har ju i princip inget med Conan att göra. Läs böckerna istället där finns alla sorters kvinnor och män företagsamma kvinnor och svaga män och vice versa. Se på Belit och Red Sonja t.ex.


signatur

Tycker det är lite fel att klaga på könsrollerna. Trots allt så är dom väldigt tydliga och stereotypa i Conans värld. Iallafall enligt serietidningarna, har inte läst böckerna. Men det ska vara så.
Att anpassa Conan till 2000-talet skulle vara väldigt fel, då kan man lika gärna sätta han på kontor där han kämpar för att hinna med nästa deadline samtidigt som barnen ska hinnas köra till hockeyn. Låter som ett roligt spel?

Medlem

Jag vill ha ett Conanspel där conan är metrosexuell och amazonen har små bröst.

Eller?


signatur

---
Boo!

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:

Att anpassa Conan till 2000-talet skulle vara väldigt fel, då kan man lika gärna sätta han på kontor där han kämpar för att hinna med nästa deadline samtidigt som barnen ska hinnas köra till hockeyn. Låter som ett roligt spel?

The Sims 2 - Conans adventure

Medlem

Jag tycker att man ska ha få sig vad man vill, gillar man att visa upp sin vältränade, svettiga kropp så är det helt ok för mig. Däremot tycker jag att det är fel att välja djurhudar som främsta klädesmaterial, dels är det synd om de stackars djuren och dessutom lär de inte vara speciellt fräscha efter en hel dags svärdsvingande. Ett material som andas bättre vore helt klart att föredra.


signatur

Livet är som en loppis, du kan hitta fynd i varje hörn!

Medlem

Jaha, så har PK:ismen börjat genomsyra även recensionerna på FZ, heja. Nästa God of War kanske borde skippa Kratos och ha en svart, lesbisk tjej med små bröst som huvudperson istället?

Recensenten borde hålla sig till att kolla på Will & Grace istället för att recensera.

Medlem

Kommer inte köpa spelet om Arnold Schwarzenegger inte är med.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

En recensent som ger dåliga betyg inte på grund av spelets kvalitéer, utan han väldigt rigida och stelbenta könssyn...
Det är i alla fall skönt att rescensenten själv tycker om att skryta om sin höga intelligens, och att han känner sig väldigt mycket smartare än andra människor efter den raddan plattityder. Då är det i alla fall EN som tycker det.

Medlem

Tydligen inte den enda som irriterar sig på hur PK Tomas är i sin recension, verkar vara den senaste flugan det här med att beklaga sig över könsroller och dylikt. Ska bli intressant att se hur han reagerar när Duke Nukem Forever äntligen släpps, för att inte tala om hur han skulle reagera om Dead or Alive Beach Volleyball får en uppföljare.

Inaktiv

Jag tycker att FZ ofta har väldigt låg nivå på deras recensioner som nu senast angående könsroller i ett conanspel (wtf?)

Håll dig till The Sims där både killar och tjejer har lika lön eller nåt Oo ..

Redaktör
Skrivet av Harafnir:

En recensent som ger dåliga betyg inte på grund av spelets kvalitéer, utan han väldigt rigida och stelbenta könssyn...

Säg till när vi skriver en sån recension så lovar jag att låta korrekturyxan svinga vilt.

Recensionen kritiserar stereotypa könsroller (bland annat - det finns även andra brister, om någon missat det...). Många här tycks ta illa vid sig av det - vad är det som är så farligt med att kritisera ett sånt ideal, att kvinnan är underlägsen mannen?

Jag är jäkligt nyfiken på hur det skulle låta om en inoljad muskulös man var underordnad en normalbyggd och hyfsat påklädd kvinna...


signatur
Medlem

Precis, det var väl inte främst könsrollerna som gav det låga betyget? Ni som stirrade er blinda på det kanske ska läsa igen, och då särskilt meningarna om hur spelet kändes som ett PS2-spel till en ny konsol...

När jag läser en recension så tar jag till mig de aspekter som är viktiga för mig (t.ex. hur man har utnyttjat kraften i hårdvaran) och sen lägger jag mindre vikt vid resten. Recensioner är ju som flera innan mig har påpekat väldigt subjektiva företeelser.

Huruvida könsroller är en viktig aspekt eller inte för min egen del låter jag vara osagt.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Recensionen kritiserar stereotypa könsroller (bland annat - det finns även andra brister, om någon missat det...). Många här tycks ta illa vid sig av det - vad är det som är så farligt med att kritisera ett sånt ideal, att kvinnan är underlägsen mannen?

Tja, kanske just det faktum att i Conanvärlden så ÄR kvinnan underlägsen mannen? Conanvärlden ÄR rå och sexistisk, precis som det har varit och fortfarande i många delar av världen är på riktigt. Att även detta spelet som BYGGER på den världen är det borde därför vara ett tecken på att utvecklarna gjort något rätt, och inte vara något man sitter och gnäller på i sin recension.

Gör man ett spel som bygger på en värld som är rå, sexistisk och full med orättvisor så ska spelet återspegla det och inte slänga in en massa fluffiga rosa kaniner och göra allt politiskt korrekt bara för att DAGENS RIKTIGA samhälle (Conan är fiktion, om inte det var uppenbart nog) ser ut på det sättet.

Skäms ta mig fan.

Inaktiv

Vad röstar man på när man röstar på ett spel?? Betyget på recensionen eller på spelet? Förvirrar mig fortfarande..


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Harafnir:

En recensent som ger dåliga betyg inte på grund av spelets kvalitéer, utan han väldigt rigida och stelbenta könssyn...

Recensionen kritiserar stereotypa könsroller (bland annat - det finns även andra brister, om någon missat det...). Många här tycks ta illa vid sig av det - vad är det som är så farligt med att kritisera ett sånt ideal, att kvinnan är underlägsen mannen?

Jag är jäkligt nyfiken på hur det skulle låta om en inoljad muskulös man var underordnad en normalbyggd och hyfsat påklädd kvinna...

Jovisst är det könsstereotypt och jag tycker själv att konceptet känns en aning gammalt och förutsägbart.

Men att kritisera kvinnosynen i ett spel som bygger på en halvnaken och småkorkad muskelkille som löser allt med våld känns lite väl krystat, tycker du inte det?

Medlem

Sen när behöver spel vara politiskt korrekta? Sådan kritik är något man förväntar sig från vänsterpartiet eller någon av PK-medierna.

Riktigt löjligt.


signatur
Medlem

Jag provade demot på xboxen, men tyckte kameran sög.
Varför får vi som spelare inte bestämma själva vart vi vill titta?
Spenderade för lång tid på att försöka ta mig upp på en "plattform" som jag såg att det var en bur med en fånge i.
Till slut gav jag upp och sprang vidare, och efter en stund kom jag tillbaka till samma plattform men från ett helt annat håll *DOH!*
Ett irritationsmoment som faktiskt förstör och som lätt hade kunnat undvikits om jag fått ha egen kamerakontroll och sett redan från början att jag var tvungen att ta en omväg.

123
Skriv svar