Valves grundare om Microsoft och Sony

Robot
Medlem
Valves grundare om Microsoft och Sony

Är det ens någon som fortfarande lyssnar när Newell ska pladdra på om dittan och dattan?

Medlem

Då Gabe är en av pionjärerna bakom storydrivna FPS spel och content-delivery så har han en rätt att uttrycka sig så i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Wristwatch:

Är det ens någon som fortfarande lyssnar när Newell ska pladdra på om dittan och dattan?

Varför skulle man inte lyssna?

Medlem

Faktum är att det han har att säga är vettigt i de flesta fall...:)

Medlem

bra nu vet vi vem som tror sig vara bäst valve e väll som det där fortet i hl 2 det breder ut sig och krossar allt i sin väg eller host(EA)host gör nog samma sak


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

...waste of everybody?s time...

Vad betyder s:et i det här fallet?

Han nämnde också att Nintendo har passerat Microsofts konsol på 8 månader, det kan bero på priset och billigare utvecklingen. Det som avgör konsol kriget är ju vilka spel som kommer och hur kul man kommer ha med den.

Om Nintendo säljer 100 miljoner Wii och 99% av kunderna är onöjda medan Sony och Microsoft säljer 100 konsoler och alla kunder nöjda vinner ju dom, det är kunderna som bestämmer vilken konsol som ska vinna inte företagen!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av Tpiom:

...waste of everybody?s time...

Vad betyder s:et i det här fallet?

Vad han menar är att arkitekturen är unik vilket betyder att de kunskaper man lär sig av att programmera för PS3n inte går att använda på någon annan plattform som t.ex. PC, Mac, Xbox 360 eller Wii för tillfället.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Om Nintendo säljer 100 miljoner Wii och 99% av kunderna är onöjda medan Sony och Microsoft säljer 100 konsoler och alla kunder nöjda vinner ju dom, det är kunderna som bestämmer vilken konsol som ska vinna inte företagen!

Hahahahahahaha aaah du är för rolig du. Om det nu så vore fallet skulle Nintendo vinna lätt. Pengar snackar, inte kunderna.

Medlem
Skrivet av Kaan:

Då Gabe är en av pionjärerna bakom storydrivna FPS spel och content-delivery så har han en rätt att uttrycka sig så i mina ögon.

Pionjär bakom storydrivna FPS?

System Shock är ljusår framför Half-Life i den aspekten och är även 4 år äldre.

Gabe Newell är en popös Microsoft person som efter ett antal år bestämde sig för att sadla om och starta eget.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Kaan:

Då Gabe är en av pionjärerna bakom storydrivna FPS spel och content-delivery så har han en rätt att uttrycka sig så i mina ögon.

Pionjär bakom storydrivna FPS?

System Shock är ljusår framför Half-Life i den aspekten och är även 4 år äldre.

Gabe Newell är en popös Microsoft person som efter ett antal år bestämde sig för att sadla om och starta eget.

Även om jag gillade System Shock och faktiskt inte ens orkat igenom Bioshock ännu så måste jag säga att Episode 2 är tre fyra steg uppåt på ranken om hur jag vill ha ett bra FPS.
Jag skulle nästan önska att det gjordes ett Black Mesa RPG istället, så många sköna karaktärer å snygga ansikten som slösas bort på actionsekvenser Även om det är bra action i episode 2.

Medlem

Jag lyssnar på newell, jag tycker han och carmack är några av de bästa och smartaste personerna i spel industrin (PC)


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Även om jag gillade System Shock och faktiskt inte ens orkat igenom Bioshock ännu så måste jag säga att Episode 2 är tre fyra steg uppåt på ranken om hur jag vill ha ett bra FPS.

Ja det var ju en rättvis jämförelse, inte alls skillnad i teknologi.. Och nej, grafik är inte det ända som kommer med ny teknologi.

Dessa diskussioner om vilket spel som var bäst hit och dit är fåniga. Att försöka framställa något så subjektivt som fakta är ju bara löjligt.

Medlem

gör han någonsin något annat än att rikta kritik mot andra företag?
Visst, killen ska respekteras för hans arbete med half life men när det enda man hör av killen är hans eviga tjat om hur alla platformar suger och att alla företag är helt fel ut slutar man lyssna.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem
Skrivet av papper:
Skrivet av MaXMC:

Även om jag gillade System Shock och faktiskt inte ens orkat igenom Bioshock ännu så måste jag säga att Episode 2 är tre fyra steg uppåt på ranken om hur jag vill ha ett bra FPS.

Ja det var ju en rättvis jämförelse, inte alls skillnad i teknologi.. Och nej, grafik är inte det ända som kommer med ny teknologi.

Dessa diskussioner om vilket spel som var bäst hit och dit är fåniga. Att försöka framställa något så subjektivt som fakta är ju bara löjligt.

Kan det inte ha varit därför han sa: "... hur jag vill ha ett bra FPS"?

Inaktiv

M$ lamarslet kan ju utveckla till Linux då PS3 stödjer det, Episod 29 till PS3 skulle kunna ha en Linux version på skivan.

Medlem

trevligt, han är bra på att säga vad han tycker iaf vilket är bra.

Medlem

Att PS3 är en krånglig plattform att utveckla till vet jag inget om, men det verkar ju som att en del företag lyckas då det kommer fler och fler spel.
Dessutom så lär den ju finnas kvar ett tag, så att streta mot känns dumt när de istället kan utbilda folk på den och sen nyttja den i flera år.

Tycker Gabe är lite gnällig.
Jag menar, hur stabilt och smidigt var steam i början? Allt tar tid att få ordning på

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Att PS3 är en krånglig plattform att utveckla till vet jag inget om, men det verkar ju som att en del företag lyckas då det kommer fler och fler spel.
Dessutom så lär den ju finnas kvar ett tag, så att streta mot känns dumt när de istället kan utbilda folk på den och sen nyttja den i flera år.

Tycker Gabe är lite gnällig.
Jag menar, hur stabilt och smidigt var steam i början? Allt tar tid att få ordning på

word.nästan allt har problem inte bara konsoller

Medlem

Det lät ju vettigt och imo så säger ju alla att ps3 platformen är klurig men det betyder ju inte att spel inte kommer till platformen däremot så kan det innebär onödiga utlägg för spelutvecklarna om dom måste ta in nya resurser för att kunna göra spel till platformen om jag förstått det hela rätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skrivet av Notumforce:

Det lät ju vettigt och imo så säger ju alla att ps3 platformen är klurig men det betyder ju inte att spel inte kommer till platformen däremot så kan det innebär onödiga utlägg för spelutvecklarna om dom måste ta in nya resurser för att kunna göra spel till platformen om jag förstått det hela rätt.

Correctomundo!
PS3 progg är som att få lazy as americanos att våga vägra automatlådan och börja köra Stickshift! ..krångligare och jobbigare i början för dom små grå men så mycket bättre och roligare i längden!.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Flakmonkey
Skrivet av Notumforce:

Det lät ju vettigt och imo så säger ju alla att ps3 platformen är klurig men det betyder ju inte att spel inte kommer till platformen däremot så kan det innebär onödiga utlägg för spelutvecklarna om dom måste ta in nya resurser för att kunna göra spel till platformen om jag förstått det hela rätt.

Behöver ju inte kräva överdrivet mycket resurser... på Media Molecule, som utvecklar #Little Big Planet, är de bara 18 personer...

kvalitet > kvantitet? ^^

Medlem

N: If somebody sends you an email that starts off, 'You cocksucker...' then you reply saying, 'Clearly you?re mad, but I?m having trouble understanding why...' Then you get this really polite reply back saying, 'Sorry, I didn?t think anybody read this, I was just spouting. My real problem is that I can?t play Counter-Strike'. And so you follow this up and fix the problem and you?ve got a customer for life. So it is useful to plough through [feedback] with brute force

*COUGH* BULLSHIT COUGHICHCHCOHCOHC

Medlem

Känns ganska intressant det han säger. Med tanke på att ALLA utvecklare klagade på PS2ans Emotion Enginge och att den var FUBAR att utveckla till om man på den tiden jämförde med konkurrenterna. Vi vet ju alla vad som hände sen. Jag tror att när alla lär sig PS3ans kapacitet när dom utvecklar kommer den få samma skjuts som PS2 fick på sin tid och som faktiskt fortfarande varar idag.

Inaktiv

Tycker det är skönt att han säger vad han tycker och tänker. Att inte alla tror eller tycker samma sak är ju självskrivet men ibland kan det vara kul att läsa en subjektiv syn på saker. Vilket denna intervju är.

Det Gabe skriver är inte lag och det är bara vad han tror kommer hända, ta det för vad det är och inte att han skulle försöka hjärntvätta er alla.

Inaktiv

Det är nästan patetiskt att läsa intervjuer med Gabe där han kritiserar andra företag, när han företräder Valve som visserligen är fantastiska spelutvecklare men riktigt usla på mycket annat, som till exempel kontakt med spelarna.


signatur

<a hef="http://www.fragbet.com">Fragbet</a> - Your e-sport bookmarker

Inaktiv
Skrivet av papper:
Skrivet av MaXMC:

Även om jag gillade System Shock och faktiskt inte ens orkat igenom Bioshock ännu så måste jag säga att Episode 2 är tre fyra steg uppåt på ranken om hur jag vill ha ett bra FPS.

Ja det var ju en rättvis jämförelse, inte alls skillnad i teknologi.. Och nej, grafik är inte det ända som kommer med ny teknologi.

Dessa diskussioner om vilket spel som var bäst hit och dit är fåniga. Att försöka framställa något så subjektivt som fakta är ju bara löjligt.

Det finns visst en diskussion om vilka spel som egentligen är bäst. Finns så otroligt många som verkligen blir sålda helt på hype och sen konverterar till respektive fanboy (*host* halo3religionen).

Till skillnad från HL-serien så måste de i Bioshock förklara allt som inte är självklart... exempelvis de larviga färdigheterna de av någon anledning försökte sälja spelet med (dessa skall inte misstas för att vara teknologi). De var även tvungen att förklara för oss hur de gjort motorn och vad som hela tiden skedde? Vatteneffekterna exempelvis.. "kolla så bra de är" "kolla så bra de är" "kolla så bra de är" ;o Tills gemene fanboy tror på det ;D...

Valve behöver inte göra sådant, det räcker med spelupplevelsen. Sourcemotorn är från den eran innan den där alla termer som "Next-gen" orbajsas loss i obscena mängde (idag alltså).

Bioshock är ett typiskt överhypat "Next-gen" spel... det är inte ny teknologi. Ny teknologi är typ DirectX 10, där jag uppfattat det som att de tänkt om lite.

Cut the crap säger jag.. Det skall räcka med gameplay.


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Skrivet av seppuko:

Känns ganska intressant det han säger. Med tanke på att ALLA utvecklare klagade på PS2ans Emotion Enginge och att den var FUBAR att utveckla till om man på den tiden jämförde med konkurrenterna. Vi vet ju alla vad som hände sen. Jag tror att när alla lär sig PS3ans kapacitet när dom utvecklar kommer den få samma skjuts som PS2 fick på sin tid och som faktiskt fortfarande varar idag.

Att PS2:an sålde grymt bra och fick en så stor fanbase att förläggarna tvingade utvecklarna att göra spel till den, är ju inte relaterat till att den var ett helvete att göra spel till.

Att en plattform är pissjobbig att utveckla för har egentligen ingen större praktisk betydelse för vare sig projektens ekonomi (=det som finansiärerna bryr sig om), eller projektens kvalitet (=det som kosumenten bryr sig om). Med undantag för mindre kvalitetsskillnader mellan plattformarna i multiplattformspel.

Med andra ord, lyssna inte på bittra utvecklare och gör inga bedömningar av konsollerna med deras whinande som grund. Kolla istället på det produktutbud som finns till varje plattform.

Mina egna åsikter?
Som spelutvecklare hatar jag PS2:an av hela mitt hjärta. XBOX360 suger pung för att den har för lite minne. PS3 likaså, och den har en föråldrad gpu-arkitektur (trots att den har kraft nog att vispa runt lika mycket som en 360). PC är ett helvete för att man måste ta hänsyn till att folk har olika hårdvara.
Alla plattformar håller oss tillbaka.

1
Skriv svar