Bioware om EA-uppköpet

Robot
Medlem
Bioware om EA-uppköpet

tråkigt att dom sålde ut sig så fort ea kom och viftade med plånkan.

Medlem

F*n vad det är synd att Bioware köptes... Om ett år eller två kommer de väl inte ens finnas längre. För då har de ju smält ihop med EA helt, precis som många andra företag. ._.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

tråkigt att dom sålde ut sig så fort ea kom och viftade med plånkan.

Det är ungefär uppfattningen jag får också, Greg och Ray fick massa pengar och säger nu att de gillar att vara under EAs vingar.

Men jag hoppas det nya almighty talking head hos EA John Riccitiello får över sin vision till Bioware, där han inte lägger sig i och inte tvingar de att göra uppföljare för resten av deras liv.

Inaktiv

Biowares spel kommer bli ännu mer enformiga yay!

Inaktiv

Okej, en sak är säker. Biowares VD måste sparkas, han sa i interjuven att det kommer bli kul att arbeta med EA, och de säger att EA är den största (?) och bästa utgivarna i världen... Ha!

Om man verkligen måste sälja företaget till ett annat så kan man åtminstone göra det till något påligit, dvs inte EA.

Ja kan inte komma på nåt spel som EA har gett ut som jag verkligen ha tyckt om att spela, gillar några av dom men... det är få.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

URK
Medlem
Skrivet av Tpiom:

Okej, en sak är säker. Biowares VD måste sparkas, han sa i interjuven att det kommer bli kul att arbeta med EA, och de säger att EA är den största (?) och bästa utgivarna i världen... Ha!

Om man verkligen måste sälja företaget till ett annat så kan man åtminstone göra det till något påligit, dvs inte EA.

Ja kan inte komma på nåt spel som EA har gett ut som jag verkligen ha tyckt om att spela, gillar några av dom men... det är få.

så klart den är den bästa för snart finns väl bara EA så då är den ju den ända utgivare snart.

väntar bara tills sista spiken i kistan när steam och EA går ihop.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Känns som om Bioware började få ont om pengar. Mass Effect är väl rejält försenat nu och senaste spelet de släppte var Jade Empire 2005 som, så vitt jag förstår, inte sålde mer än 'okej', varefter man hållt utvecklingsteam på långt över hundra personer igång på ME och Dragon Age. Utvecklingen av Mass Effect var redan beroende av pengar från Microsofts Xbox-exklusivitetsavdelning som antagligen inte var villiga att skjuta till ännu mer pengar utan motprestation.

Inaktiv
Skrivet av Tpiom:

Ja kan inte komma på nåt spel som EA har gett ut som jag verkligen ha tyckt om att spela, gillar några av dom men... det är få.

Spela skate

Medlem

Bioware köptes ju upp redan 2005 av VG Holding Corp, som nu köptes upp av EA.

Det intressanta här är att EAs CEO var då CEO för VG Holding. Hmmm.

Hur som helst så tror jag inte Bioware fick speciellt mycket för denna affären, utan pengarna hamnar mest i fickorna hos dem som är bakom VG Holding.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Ja kan inte komma på nåt spel som EA har gett ut som jag verkligen ha tyckt om att spela, gillar några av dom men... det är få.

EA var guld under 80-talet och början av 90-talet och släppte ett flertal guldkorn tills de började med sina årliga sportspel och drog ner allt i skiten.

Hade riktigt bra kreativa program också och inte bara spel, så som Deluxe Paint och Deluxe Music.

Detta årtusende så har jag köpt runt 150 spel skulle jag tro, och 2 av dem är från EA (Undying & Freedom Fighters). Inte speciellt starkt från den största utgivaren i världen.

Inaktiv

Hur mycket tror ni BioWare kunde påverka köpet, om de ägdes av ett annat företag är det inte mycket de kan göra åt det.

Om ett bolag är börsnoterat kan det vara nästan omöjligt att påverka i vissa situationer, uppköparen behöver bara skaffa sig tillräckligt många andelar för att få in en fet fot i styrelsen. Nu verkar det ju inte som det var vad som hände här men, ja, det är inte så enkelt som att EA slänger fram en väska med tusenlappar i och de nickar glatt.

Hursomhelst, EA har börjat rycka upp sig, med t.ex skate och Airborne (som iallafall var rätt ok), men jag kan ju inte annat än att tycka det är lite oroväckande. BioWare har gjort några rikigt bra spel, särskilt dem som Black Isle producerade, t.ex Baldurs Gate.

Ingen säger något om Pandemic dock, som har några fina titlar i sitt bagage.

Medlem

Det roliga är ju också att den allsmäktige Bono hade en hand med i spelet. EA köpte ju faktiskt BioWare (höll på att skriva Blizzard, fatta medial Freudiansk felsägning, haha) tillsammans med Elevation Partners (där då Bono är delägare eller dylikt).


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

längtar tills bioware börjar göra sims kloner..:P

Medlem
Skrivet av Loading:

längtar tills bioware börjar göra sims kloner..:P

*ryser* säg inte så, man blir ju mörkrädd...:D


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Bioware? Är inte det nissarna bakom Neverwinter Nights, bl.a? Tråkigt isåfall om dom ska bli ännu mer topstyrda, strömlinjeformade och tråkiga. Blää beige!


signatur

In war, truth is the first casualty

Inaktiv

Men snälla, Bioware har knappast släppt några guldklimpar senast Baldursgate serien, dom kommer passa fint i den stora skithögen EA är.

Medlem
Skrivet av Der Untergang:

Men snälla, Bioware har knappast släppt några guldklimpar senast Baldursgate serien, dom kommer passa fint i den stora skithögen EA är.

Kotor är en guldklimp och både Jade Empire och NWN+tilläggspaket är iaf silverklimpar.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Bab
Medlem

Klart dom går ut å säger att Bioware kommer leva kvar som "brand". Om 2-3 år har dom säkert blitt assimilerade totalt och även namnet är borta.

Jag minns Origin som gick liknande öde till mötes. Dom la EA ner tillslut.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

ja eller kolla Westwood då, hur tror ni C&C serien hade sett ut om inte EA försört företaget...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja eller kolla Westwood då, hur tror ni C&C serien hade sett ut om inte EA försört företaget...

Nej berätta , hur tror du?

Att det gick som det gick för Westwood var inte förläggarens fel, det vet ALLA utom ungar som hänger på forum. Läs gärna på lite, jag börjar bli så sjukjävla trött på att höra om hur EA sänkte Westwood som annars skulle vara den bääästa och smartaste utvecklaren i hela vääärlden...

Medlem

Monopol? Ea kan köpa vem som helst utan att en själ bryr sig. Så fort Microsoft köper en pepparkaka går EU och amerikanska regeringen stenhårt mot dom. :/. SJälv tycker jag denna utvecklingen är lite skrämmande. Power corrupts som man brukar säga.

Medlem

Så länge EA gör underhållande spel så orkar inte jag bry mig så mycket.
Men man får nästan börja prata om nya och gamla EA.
För gamla EA släppte mest samma sak om och om igen med en nya siffra bakom titel-namnet medans nya EA släpper uppföljare med nyheter och finansierar spel som Crysis.

Skrivet av URK:
Skrivet av Tpiom:

Okej, en sak är säker. Biowares VD måste sparkas, han sa i interjuven att det kommer bli kul att arbeta med EA, och de säger att EA är den största (?) och bästa utgivarna i världen... Ha!

Om man verkligen måste sälja företaget till ett annat så kan man åtminstone göra det till något påligit, dvs inte EA.

Ja kan inte komma på nåt spel som EA har gett ut som jag verkligen ha tyckt om att spela, gillar några av dom men... det är få.

så klart den är den bästa för snart finns väl bara EA så då är den ju den ända utgivare snart.

väntar bara tills sista spiken i kistan när steam och EA går ihop.

japp känns nästan lite som när Tyskland nazifierades, lite i taget. Snart ser vi EA's logga överallt i världen.


signatur
Medlem

Jag tror EA är fullt medvetna om deras dåliga rykte som uppföljarmaskin och att dom aktivt försöker tvätta bort den stämpeln, bl a genom att släppa fler nya IPn, medan dom samtidigt släpper uppföljare.

Uppföljare kommer alltid att existera, och jag klagar inte så länge det kommer nyheter i spelen. Det är så att säga the bread and butter för ett spelföretag att släppa uppföljare.

Nya IPs innebär trots allt en ganska stor risk för ett företag.

Inaktiv

MEN FÖR FAN EA!!!! EA kan dra dit pepparn växer >(

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Monopol? Ea kan köpa vem som helst utan att en själ bryr sig. Så fort Microsoft köper en pepparkaka går EU och amerikanska regeringen stenhårt mot dom. :/. SJälv tycker jag denna utvecklingen är lite skrämmande. Power corrupts som man brukar säga.

Pepparkaka :O:D:P
Microsoft hade inte så jätte mycket problem på vägen till monopol, men nu när de har det får de stämningar av typ alla.

Samma sak kommer hända med EA snart om de blir för stora...

Men några guldklimpar står dom på i alla fall, som Crysis och... err... Ja, några till

Men de flesta spel dom gör märker man att dom är ute efter pengar, tex Sims. Asså shit, kolla hur många expansion pack som har kommit.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av [quote="SWEBarb:

ja eller kolla Westwood då, hur tror ni C&C serien hade sett ut om inte EA försört företaget...

Det var riktigt synd att EA "sänkte" WestWood!
Riktigt som sagt. Vi hade nog sett ->"bättre"<- versioner av CnC och andra spel om de inte hade gått till graven så!

Jag skulle även idag vilja se WestWood spel! För visst gjorde de unika och bra spel.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Skrivet av GRiZZLYFiRE:
Skrivet av [quote="SWEBarb:

ja eller kolla Westwood då, hur tror ni C&C serien hade sett ut om inte EA försört företaget...

Det var riktigt synd att EA "sänkte" WestWood!
Riktigt som sagt. Vi hade nog sett ->"bättre"<- versioner av CnC och andra spel om de inte hade gått till graven så!

Jag skulle även idag vilja se WestWood spel! För visst gjorde de unika och bra spel.

Exakt jag är också en westwood fanboy


signatur
Inaktiv

Tja, huvudsaken är väl att Obsidian finns kvar. Bioware har blivit mer inriktade på action-rollspel sedan den undermåliga " Jade empire". Obsidian gör fortfarande riktiga rollspel

12
Skriv svar