Retrogathering 2007

Robot
Retrogathering 2007

Efter att ha besökt vintageevenemanget Retrogathering 2007 kan FZ konstatera att det går tretton Jet Set Willy-spel på dussinet i vissa sammanhang.


Medlem
Inspanat - Retrogathering 2007

Vad jag ville vara där, synd att man inte bor i huvudstaden. Hoppas på en resa nästa år på 08'as gathering. Sköna är att många spel är lika roliga då som förr, tycker jag iaf. Mycket intressant att se alla bilder förresten.

Medlem

Det görs inte lika bra spel nu som då. Nu måste allt ha ubergrafik och nära på noll spelkänsla.. Det är spelkänslan man vill ha. Spel var bättre förr.

Medlem
Skrivet av Loading:

Det är spelkänslan man vill ha.

Jupp, men...

Skrivet av Loading:

Spel var bättre förr.

...det görs fortfarande bra spel. Ta t ex CoH och LotR: Online


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Va på en likande mässa när jag var i London för ett par årsen. Där dom visa spel från Pong tiden fram tills idag, var riktigt roligt! Samt att man fick se (och prova) en himmla massa olika spel på konsoler och dyligt från dom första till Playstation och Xbox etc

Mmmm.. mumma! Retro gaming FTW

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Loading:

Det är spelkänslan man vill ha.

Jupp, men...

Skrivet av Loading:

Spel var bättre förr.

...det görs fortfarande bra spel. Ta t ex CoH och LotR: Online

Förvisso, men det känns ändå som dom flesta spelen som kom förr va liksom banbrytande! Nu förtiden kör dom flesta företagen på spelstilarna som drar in mest pengar!

Vilket man självklart förstår, är väl så företag fungerar!

Men jag menar, spel som Spy vs Spy, Spy Hunter, Skate or Die...osv.. Det var mumma spel riktigt mycke kärlek ligger bakom dessa

Och dessa borde nästan slå lika bra nu som då

Som exempel tar jag Luminies som är ett Tetris spel och slog igenom riktigt hårt på PSP marknaden. Gäller bara att göra BRA varianter på spelen

Inaktiv

Säger bara Sexgames och winter/summer olympics! Tac-2 dödare!

Inaktiv
Skrivet av Loading:

Det görs inte lika bra spel nu som då. Nu måste allt ha ubergrafik och nära på noll spelkänsla.. Det är spelkänslan man vill ha. Spel var bättre förr.

Bullshit, o klart de ska vara bra grafik också nu när man kan ? :S

Medlem

Elände, missade det helt. Är i behov av en 1541:a för att ersätta den jag lånade ut till en bekant för 20 år sedan efter att jag skaffade Amigan. Får kika på blocket runt löning då, har sett att folk säljer dem där(ska självfallet vara en i originalutförandet, inte den ljusare plasten).

Lite skoj är att en del element som dök upp redan då används även i moderna spel, tydligaste exemplet är hackingen i neocron som är tagen direkt från ett av tidernas bästa spel (Paradroid).

Medlem

Ljuva minnen, på den tiden var det sann glädje att spela spel, idag är det mest besvikelser.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Lite oroad måste jag fråga vilken typ av åldersgrupp herr skribent refererar till när han skriver "medelålders män"?

Medlem

Hmm, klarar att ta mig tillbaka och spela SNES men inte längre bak..


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Retro gaming var bättre förr. Har nästan helt tappat intresset för gamla spel.

Inledde min spelkarriär nån gång runt 1987 med Commodore 64 och spel på kassettband.

Inaktiv

Nostalgi. Önskar jag kunde varit där.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Elände, missade det helt. Är i behov av en 1541:a för att ersätta den jag lånade ut till en bekant för 20 år sedan efter att jag skaffade Amigan. Får kika på blocket runt löning då, har sett att folk säljer dem där(ska självfallet vara en i originalutförandet, inte den ljusare plasten).

Lite skoj är att en del element som dök upp redan då används även i moderna spel, tydligaste exemplet är hackingen i neocron som är tagen direkt från ett av tidernas bästa spel (Paradroid).

Kolla Tradera, köpte själv en gammal C64 där med tillhörande bandspelare och en TAC2 joystick för 450 kr. Fynd!

Medlem

Är jag den enda som ruttnar när man ser spel från c64 tiden och undrar varför man tyckte spelen var så bra då.

Tycker man att många spel idag är dåliga idag så är det en bråkdel jämfört med andel crap lir som släpptes på den tiden.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har kvar både c64:an och min Amiga 2000. Är dom värda något tro? Dom är inte uppstartade på ett par decennium men jag antar att de funkar

Medlem

Underbara Nostalgi. Tror jag måste ta fram min Spectravideo MSX 728:a, lira lite Maze Of Galious. Det var bätte förr.

Inaktiv
Skrivet av Loading:

Det görs inte lika bra spel nu som då. Nu måste allt ha ubergrafik och nära på noll spelkänsla.. Det är spelkänslan man vill ha. Spel var bättre förr.

Håller helt med. Det var bättre förr, även om det emellanåt dyker upp en och annan pärla.

Medlem

Håller inte riktigt med om att spel var bättre förr. Det fanns bra spel och dåliga spel, då som nu. Utvecklingen går framåt, och spel har utvecklats enormt och då menar jag inte bara grafik- och ljudmässigt. Komplexiteten i spelen har ökat oerhört och fokus har ändrats från att vara ett kort tidsfördriv till att i stället försöka underhålla spelaren i så många timmar som möjligt.

Däremot så var det mycket mer kreativitet och originalitet i spelen förr kan jag tycka. Att så mycket utav det har försvunnit beror till stor del på att det blivit en spelindustri. Det har blivit så dyrt att producera spel att många inte vågar satsa på något oprövat eller annorlunda.

Nuförtiden så kommer de flesta riktigt originella ideer från mindre independent-utvecklare, såsom Introversion Software (Hacker, Darwinia, Defcon). Och, när jag tänker efter, så har det faktiskt kommit en hel del annorlunda spel från Japan som producerats av större företag - Locoroco och Beautiful Kalamari t.ex.

Flakmonkey
Skrivet av Notumforce:

Är jag den enda som ruttnar när man ser spel från c64 tiden och undrar varför man tyckte spelen var så bra då.

Tycker man att många spel idag är dåliga idag så är det en bråkdel jämfört med andel crap lir som släpptes på den tiden.

Nej du är inte den enda. Håller verkligen inte med om att spelen var bättre förr, om det verkligen var så skulle väldigt många fler fortfarande sitta och spela Giana Sister, Last Ninja, International Karate +, Defender of the Crowen, etc etc etc. Jag älskar själv de spelen, de var helt fantastiska för den tiden, men i väldigt få fall skulle jag välja att spela något av dem istället för ett modernt spel...

Medlem

Såg ut att vara en trevlig Gathering. Tack för att ni också tog er tiden att närmast i detalj dokumentera / fotografera prylarna

Medlem
Skrivet av Loading:

Det görs inte lika bra spel nu som då. Nu måste allt ha ubergrafik och nära på noll spelkänsla.. Det är spelkänslan man vill ha. Spel var bättre förr.

Några få spel var bra av hur många... ?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Är det något som verkligen har förändrats så är det svårighetsgraden på spelen. Förr så var det ju ovanligt att man klarade spelen medan en del spel nu känns som interaktiva filmer.

Om spelen skulle vara lika svåra nu som förr skulle folk falla ihop i tårar och begära pengarna tillbaka.

Om någon inte tror att det var svårare förr så rekommenderar jag ett test av Cauldron 1 och 2.

KoP
Medlem

Aooh.. Cauldron II var pain in the ass all the way.. Retro i all ära.. när man ser tillbaks på spelandet förr känns minnena sötare än idag, faktiskt. Anser och har alltid ansett att musiken i spel förr var bättre utmejslat än i dagens lir. Minns tonvis med låtar ifrån dåtidens spel.. men knappt några ifrån dom senaste 10 åren.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Håller inte riktigt med om att spel var bättre förr. Det fanns bra spel och dåliga spel, då som nu. Utvecklingen går framåt, och spel har utvecklats enormt och då menar jag inte bara grafik- och ljudmässigt. Komplexiteten i spelen har ökat oerhört och fokus har ändrats från att vara ett kort tidsfördriv till att i stället försöka underhålla spelaren i så många timmar som möjligt.

Däremot så var det mycket mer kreativitet och originalitet i spelen förr kan jag tycka. Att så mycket utav det har försvunnit beror till stor del på att det blivit en spelindustri. Det har blivit så dyrt att producera spel att många inte vågar satsa på något oprövat eller annorlunda.

Nuförtiden så kommer de flesta riktigt originella ideer från mindre independent-utvecklare, såsom Introversion Software (Hacker, Darwinia, Defcon). Och, när jag tänker efter, så har det faktiskt kommit en hel del annorlunda spel från Japan som producerats av större företag - Locoroco och Beautiful Kalamari t.ex.

My exact thought. Kunde inte uttryckt det bättre själv.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Notumforce:

Är jag den enda som ruttnar när man ser spel från c64 tiden och undrar varför man tyckte spelen var så bra då.

Tycker man att många spel idag är dåliga idag så är det en bråkdel jämfört med andel crap lir som släpptes på den tiden.

Nej du är inte den enda. Håller verkligen inte med om att spelen var bättre förr, om det verkligen var så skulle väldigt många fler fortfarande sitta och spela Giana Sister, Last Ninja, International Karate +, Defender of the Crowen, etc etc etc. Jag älskar själv de spelen, de var helt fantastiska för den tiden, men i väldigt få fall skulle jag välja att spela något av dem istället för ett modernt spel...

Det gör jag också. Anledningen man inte spelar dem lika mycket är för att man klarat dem 100 gånger. Senast igår / inatt satt jag och spelade Kung Fu på NESen, och det är wonderbar!

Medlem

Tycker bara det är löjligt att påstå att "spel var bättre förr", känns som om någon som vill verka elit på ett eller annat sätt genom att bevisa att han/hon spelat spel från forntiden.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Bättre & bättre...?! Ja, visst väcker det en hel del roliga minnen. Men när man säjer att det var bättre förr så är det ju givetvis varken grafiskt och ljudmässigt.Vad är det då?

Självklart hade spelen en hel del charm + att man var mycket yngre;).Men framför allt är det ju all nostalgi och dom då nyskapande spelen som får hjärtat att slå.
Så mycket nyskapande förekommer ju inte idag.:P

Inaktiv

löjligt säger någon här ang. att spelen var bättre förr.. men det får du nog stå för själv..

För mig är det bara en ren ära att fått vara med från början av utvecklingen av dator/tv-spelen!

spelen förr utvecklades många ggr av ensamma människor som gjorde spelen i sina sovrum på några månader och bara en sån sak känns då för mig att "det var bättre förr".. det handlar alltså inte enbart om att själva spelen kändes roligare förr utan det är mycket runt om som bidrar till det hela..

spelen idag är helt fantastiska många ggr.. otroligt bra grafik och även till en viss mån riktigt bra rakt igenom.. men jag saknar det där "det här spelet kommer jag köra igenom igen" - känslan..

Vi som är lite "äldre" idag går ju oftare tebax till spelen från förr som man ALDRIG tröttnar på och lirar fortfarande.. bevis nog för mig att spelen var bättre förr..

btw.. det var min Manic Miner & Jet Set Willy samling på bilden.. hehe..

Peace & Retro! :heart:

12
Skriv svar