Mer Fallout! Samt en förolämpning

Medlem
Mer Fallout! Samt en förolämpning

<i>Fallout: New Vegas</i> utannonserades igår till jublande massor av rollspelsfans världen över. Åtminstone föreställer jag mig att de jublade, jag vet att jag gjorde det. Spelet, som är något slags uppföljare och/eller tolkning av <i>Fallout 3</i>, verkar nämligen bli det bästa av båda världar. Det skapas av <b>Obsidian</b>, som till stora delar består av folk som gjorde <i>Fallout 2</i> (vilket jag aldrig spelat, men dess fanbois börjar tugga fradga så fort man nämner Bethesda och deras trea), på uppdrag av <b>Bethesda</b> som dels är etablerade som både utgivare, utvecklare och mer eller mindre distributör, och dels har en solid spelmotor i bagaget (även om icke-creepy ansiktsanimationer inte verkar finnas bland dess funktioner). Om Obsidian gör som de borde, och jag gissar att de tänker göra, nämligen använder en uppsnyggad version av den existerande teknologin för att skapa ett inlevelsefullt rollspel med en rik, postapokalyptisk värld.

Och för dig som ännu inte har spelat <i>Fallout 3</i>: <b>VAFAN, ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER HAR DU BOTT I EN GARDEROB HELA 2008? IDIOT, GÅ OCH KÖP DET NU! GOTY FFS!</b>

#blogg

Medlem
Mer Fallout! Samt en förolämpning

Jag har inte spelat det något speciellt ännu. Men jag ska köpa det nu när jag får pengar, tillsammans med Mirror´s Edge.

Inaktiv

Om att jag har en för dålig dator gör mig dum i huvudet, så visst.

Medlem

Gör er alla varsin tjänst och köp Fallout 2 för en 50-lapp.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Jag köper gärna Fallout 3 om Mats ger mig en Xbox 360 eller ett PS3. En bra dator funkar också


signatur

I am Jack's complete lack of surprise.

Medlem

Sälj ditt Wii, då har du råd med en liten box.

Varför ska jag köpa ett spel där man spenderar större biten med att springa runt utan att göra något?

Varför ska jag åter igen agera springpojke till alla andra?

Varför ska jag åter igen tvingas igenom flertalet menyer bara för att jag vill gå upp en level?

Våga vägra Fallout 3!! Oblivion i Sci-fi dräkt och Oblivion är fan inget RPG, det är ett Hack n slash i första persons vy!!

Har jag motförolämpat dig tillräckligt?


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Skrivet av ThomasT:

Sälj ditt Wii, då har du råd med en liten box.

Tyst med dig! Jag var ju på väg att få en gratis Xbox! :evil:


signatur

I am Jack's complete lack of surprise.

Inaktiv
Skrivet av Rubberchicken:

Gör er alla varsin tjänst och köp Fallout 2 för en 50-lapp.

Började smygspela det lite idag (bör ju egentligen jobba med min tenta). Efter lite klurande lyckades jag förstå mig på spelmekaniken och tog mig igenom träningsbanan. Ser fram emot att få börja bygga upp min karaktär!


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Medlem

Zetta: Nej, ös på bara :). Och jag vill hävda att Fallout 3 ändå är i den rätt så nyskapande "var springpojke åt andra i en levande 3D-värld"-genren :).

Det kan jag ge dig rätt för däremot. Ser man det som ett springpojke spel då är det nog det bästa jag sett.

Men som ett RPG? Nej fy fan. Sett speedrunen på det?


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem
Skrivet av Overlord Zetta:

Det kan jag ge dig rätt för däremot. Ser man det som ett springpojke spel då är det nog det bästa jag sett.

Men som ett RPG? Nej fy fan. Sett speedrunen på det?

Iofs är ju F3 långt mycket mer RPG än typ alla J-"RPG":n som släppts då man faktiskt kan spela en roll, göra val och påverka historien.

Ett J-RPG är ju bara ett äventyrsspel med siffror.

Och det är fan inte RPG.

Medlem

Kelet: Word.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Kelet: Istället för att spela någon opersonlig osynlig sak som man ska försöka sätta sig in att spela som tar jag gärna karaktärer som man ser, har personlighet etc etc.

Varför är man i dessa RPGn bara springpojke? Fan jag ska ut och rädda världen, men jag kan ta mig tid till att springa omkring och ta upp koder från städrobotar?

Eller åka iväg till andra änden av galaxen för att kolla hur en planet ser ut?

Varför är huvudstoryn så himla kort i "RPGn"?

Och vad jag vet så är RPG role playing game. Att man spelar som någon som man antingen skapar själv eller får skapad åt sig. Beroende på vad man väljer får man olika egenskaper, jag har aldrig hört talas om en krigare som är lika snabb som en tjuv.

Så jo. JRPGs är fan mer RPGn än vad dessa "oh jag är en person som spelaren aldrig får se som kan bli precis vad som helst för jag har inga begränsningar" spel som vad Fallout 3 är.

Fallout 3 kan du klara på 30min. Varvid du inte gör speciellt mycket mer än att springa omkring...

Är det vad du kallar för ett RPG? Nej tack säger jag bara. En lång story som man får sätta sig in i tar jag före att bara springa omkring any day.

Att säga att Final Fantasy inte är något RPG är skitsnack. Om ett spel där du spenderar all tid med att gå runt och slå ned saker(Diablo) kan räknas som RPG så.

Star Ocean har val som får konsekvenser. SMT: DDS har verkligen val som får konsekvenser, samma sak i Persona 3 och 4. Ar Tonelico har frågor som beroende på vilka svar du ger får konsekvenser.

Etc etc. Så nepp. Om allt som krävs är att man ska kunna påverka historien för att det ska bli kallat ett RPG så finns det massor av de.

Disgaea bland annat.

Allt handlar om vad man hellre gör. Jag hatar att vara springpojke, varenda jävla människa vill att jag ska göra något åt de, vad får jag för det? ett tack och litet exp som jag egentligen ändå inte behöver...

Är det ett RPG? Nej tack för mig. Tar jag hellre ett JRPG där allt vävs samman, utan avbrott till en story som påverkar mig, jag får lära känna karaktärerna och inte vara ett tomt skal.

Men som sagt, allt handlar om vad man är ute efter.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem
Skrivet av Overlord Zetta:

Ord

Men orka bry sig om att man kan speedrunna ett spel på X antal minuter. Det är ju inte som att man spelar så. Men visst, vill du kolla igenom massa walkthroughs på internet och förstöra spelet, kör på.
Och hela springpojkegrejen är ju ganska obefogad. I ett RPG har man ju ett val. Vill du inte leta upp Svennes hammare som ligger i nån grotta någonstans kan du skjuta huvudet av honom och länsa liket. Om du vill. För du får välja.
I ett J-RPG tvingas du till grotta X, för att levla till level Y och döda boss Z för att hämta Doom-weopon of Doominess för att rädda HELA VÄRLDEN FRÅN DEN ELAKA SNUBBEN MED LÅNGT HÅR OCH ETT ELAKT SKRATT!
Och jag spelar långt mycket hellre en karaktär som jag kan ge en egen personlighet än någon enerverande brat med taggigt hår, 15 meter långt svärd, pubertalröst och namn som typ Moln.
Och visst, Fallout 3 är ju knappast ett av de bättre RPG:n som finns därute, och man kan ju tycka att Final Fantasy är roligare, men det förändrar ju fortfarande inte att det är mer av ett RPG än de spelen.
Att sedan klanka ner på att huvudstoryn är "kort" är ju dessutom ytterst obefogat då jag hellre "genomlider" 50 timmar välskriven handling än 200 timmar mellansekvenser fyllda av deprimerade/trotsiga/allmänt dumma muppar och deras kvasifilosfiska flosker till ursäkter för "djupa personligheter". Som desutom är full av ologiska vändningar och plotholes.
Och glömde jag att nämna att handlingen vanligtvis suger?
(visst har inte spelat Disgaea, de verkar lite coola)

Är ju knappast längden på ett spel som avgör huruvida det är ett RPG eller ej, men J-RPG's tenderar ju att bestå av 90% grinding och drygt samlande på föremål, där striderna VANLIGTVIS enbart är dryga.

Prova ett vettigt RPG istället. Eller nåt.

/rant off.

Vill du inte leta upp Svennes hammare så förlorar du tid att spela spelet eftersom du missar en sak att göra.

Och ska man generalisera det du kallar RPGn så blir det ungefär såhär:

Välj vad du vill göra: döda allt eller vara springpojke för resten av livet.

Jag räddar hellre världen än att jag tvingas att antingen vara springpojke åt helt okända personer eller att döda alla.

Och du går till grotta X för att ta dig vidare istället för att behöva göra ett quest åt någon okänd person för att sedan gå tillbaka dit du kom ifrån...

Zelda är också RPG. Action orienterat. Disgaea är också RPG, fokus ligger här på strategi. FF är verkligen RPG då allt platsar in.

Som sagt, allt beror sig på vad man är ute efter och vad man räknar in som RPG. Det är nog inte många som säger att Super Mario RPG inte är ett RPG exempelvis.

Så du spenderar hellre tid med en story som tar slut snabbt, som man kan tvinga sig förbi och fullständigt ignorera än en story som sjuder av liv, intriger, personer, personligheter, monster, romantik etc etc?

Då vet jag det.

Disgaeas story är mest av allt en parodi som du spelat hundratals ggr. Men de tvistar till det litet för att bli mer parodiaktigt. Spelar kvitt, spelen rockar.

Inte längd, jag uppskattar RPGn med bra spellängd. Att veta att jag spenderar stora delar av tiden med att enbart ta mig från punkt A till punkt B utan någon interaktion är riktigt tråkigt.

Strider är ett sätt att göra det på. Strategi är ett annat. Det finns en hel del härliga knep man kan använda sig av i de flesta FF spel som gör att man klarar av det hela otroligt bra.

Kingdom Hearts gör du val i början som får konsekvenser för resten av ditt spelande. Det gör det inte till ett "mer" RPG än Final Fantasy.

Det är fortfarande ett RPG, med fokus på action.

Dagens RPG genre är så luddig, den var luddig innan men nu är det ännu värre.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Om man vill spela Fallout 3 som ett ärkepucko, så kan man ju göra det och klara det på en dag. Vi andra, lite mer sofistikerade spelare, kan strunta i att huvudstoryn suger och istället hänge oss åt väldesignade sidouppdrag, som faktiskt hör hemma i världen de utspelar sig i och tillsammans bygger upp en illusion av en (nästan) levande värld. Små äventyr måhända, men stora upplevelser.

Skrivet av Overlord Zetta:

Vill du inte leta upp Svennes hammare så förlorar du tid att spela spelet eftersom du missar en sak att göra.

Vilket är anledningen till att man inte rusar igenom ett RPG.

Skrivet av Overlord Zetta:

Varför är man i dessa RPGn bara springpojke? Fan jag ska ut och rädda världen, men jag kan ta mig tid till att springa omkring och ta upp koder från städrobotar

Du har inget ansvar för att rädda världen i Fallout 3. Om du vill kan du välja att söka upp din far (huvuduppdraget), men eftersom han trots allt övergav dig, så känns det inte som ett tryckande behov utan egentligen handlar det bara om din egen överlevnad i en värld utan regler och hur du väljer att anpassa dig efter den.


signatur

Now where's your fucking god?!

Medlem
Skrivet av Overlord Zetta:

Vill du inte leta upp Svennes hammare så förlorar du tid att spela spelet eftersom du missar en sak att göra.

Och ska man generalisera det du kallar RPGn så blir det ungefär såhär:

Välj vad du vill göra: döda allt eller vara springpojke för resten av livet.

Jag räddar hellre världen än att jag tvingas att antingen vara springpojke åt helt okända personer eller att döda alla.

Och du går till grotta X för att ta dig vidare istället för att behöva göra ett quest åt någon okänd person för att sedan gå tillbaka dit du kom ifrån...

Zelda är också RPG. Action orienterat. Disgaea är också RPG, fokus ligger här på strategi. FF är verkligen RPG då allt platsar in.

Som sagt, allt beror sig på vad man är ute efter och vad man räknar in som RPG. Det är nog inte många som säger att Super Mario RPG inte är ett RPG exempelvis.

Så du spenderar hellre tid med en story som tar slut snabbt, som man kan tvinga sig förbi och fullständigt ignorera än en story som sjuder av liv, intriger, personer, personligheter, monster, romantik etc etc?

Då vet jag det.

Disgaeas story är mest av allt en parodi som du spelat hundratals ggr. Men de tvistar till det litet för att bli mer parodiaktigt. Spelar kvitt, spelen rockar.

Inte längd, jag uppskattar RPGn med bra spellängd. Att veta att jag spenderar stora delar av tiden med att enbart ta mig från punkt A till punkt B utan någon interaktion är riktigt tråkigt.

Strider är ett sätt att göra det på. Strategi är ett annat. Det finns en hel del härliga knep man kan använda sig av i de flesta FF spel som gör att man klarar av det hela otroligt bra.

Kingdom Hearts gör du val i början som får konsekvenser för resten av ditt spelande. Det gör det inte till ett "mer" RPG än Final Fantasy.

Det är fortfarande ett RPG, med fokus på action.

Dagens RPG genre är så luddig, den var luddig innan men nu är det ännu värre.

Nej, jag generaliserar INTE RPG:n på det sättet. Jag tog bara två extrema motpoler som exempel. Ofta kan du t.ex. gå dit, plocka upp Svennes hammare och sälja den för egen vinning, ge den till honom för att du är snäll, behålla den själv, etc. etc. Vilket är vad som gör ett RPG.

Du behöver inte vara springpojke åt folk eller döda. Det är inte bara de två målan du har. Visst måste du döda fiender i spelet hela tiden, men där kan man ju åtminstone välja sina strider till skillnad från J-RPG:n, som inte ens har särskilt djupa stridssystem ändå. Kör Baldurs Gate 2 på svårare svårighetsgrader. Där har du taktiska strider som heter duga.

Så du försöker påstå att backtracking finns i alla CRPG:n?

Disgaea= JRPG, FF= JRPG, JRPG = fake-rpg:n som jag föredrar att tänka på dem som.
Hur Zelda skulle kunna vara ett RPG har jag inte någon som helst aning om. Utveckla gärna. För mig är det ett äventyrsspel.

Super Mario RPG är ett JRPG. Inte ett "äkta" RPG.

Jag spenderar hellre tid med en kort, välskriven handling fylld med roliga sidequests än hundratals timmar dåligt skriven dialog, dåliga röstskådisar, patetisk förutsägbarhet, löjlig anime-kvasifilosofi där huvudpersonen är en antingen svår, deprimerad eller busig tonåring som ska bli mogen genom äventyret. Dessutom har han sitt love-interest som sidekick. Dessa grälar gärna och det är "roligt".

Mjo, Disgaeas story verkar ju lite rolig. Dock blir jag lite skrämd när du snackar om karaktärer på level 1000000+

Finns ju väldigt mycket mer interaktion i CRPG:n än JRPG:n. I ett JRPG känner jag verkligen hur jag lider igenom grottorna för att få tugga i mig lite story, men det är aldrig värt det.
I CRPG:n brukar striderna vara roliga, och man kan välja hur man ska ta sig an problemen.

Hatar turbaserade meny-fighter, tyvärr

Har bara spelat KH på typ GBA. Det var ett Hack & Slash imo.

Visst är genren luddig. Och mina tankar är väl subjektiva på något sätt.

Men RPG upkom ändå iom Paper & Pen rollspelen. Och det är CRPG som följer strukturen bäst, där man får välja vad man ska göra.

1
Skriv svar