Microsoft och Bungie delar på sig?

Robot
Medlem
Microsoft och Bungie delar på sig?

"There's been no such announcement."

Hmm...

Inaktiv

Jag får lite "med vilka pengar då?". Billy äger ju klabbet och lär ha stoppat varenda krona dom gjort i sina fickor och inte deras. Men vem vet, blir det inte med Halo så kanske dom ger sig på Myth igen eller något annat helt nytt.

Vila i frid

Aja, om det nu är Bill Gates som tagit pengarna och stoppat i egen ficka så är det det bästa som kan hända, med tanke på att han donerar miljarder dollar till välgörenhet samt AIDS-forskning.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Verkar bara vara ytterligare ett sätt att dra åt sig uppmärksamhet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

ptr
Medlem
Skrivet av bf07:

Jag får lite "med vilka pengar då?". Billy äger ju klabbet och lär ha stoppat varenda krona dom gjort i sina fickor och inte deras. Men vem vet, blir det inte med Halo så kanske dom ger sig på Myth igen eller något annat helt nytt.

du glömde linux ftw?

Medlem

Knappast troligt... MS äger 100% av Bungie och de tjänar massor på dem så varför skulle de låta dem gå?


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Flakmonkey
Skrivet av yonaz:

Knappast troligt... MS äger 100% av Bungie och de tjänar massor på dem så varför skulle de låta dem gå?

Vet ju inte vilka klausuler som finns i kontraktet... kanske finns en fast summa som de kan köpas ut för av Bungie själva... Har dock lite svårt att tro det själv, men även om Bungie fortfarande skulle tillhöra MS så förhindrar det ju inte de anställda att starta något nytt.... och skulle de göra det bör de inte ha några större problem att hitta investerare iaf ^^

Medlem

wow, the rumour mill is still going strong at FZ!

Medlem

Hoppas hoppas
M$ har verkligen förstört Bungie :X


signatur

Meep!

Skrivet av Nosnos:
Skrivet av yonaz:

Knappast troligt... MS äger 100% av Bungie och de tjänar massor på dem så varför skulle de låta dem gå?

Vet ju inte vilka klausuler som finns i kontraktet... kanske finns en fast summa som de kan köpas ut för av Bungie själva... Har dock lite svårt att tro det själv, men även om Bungie fortfarande skulle tillhöra MS så förhindrar det ju inte de anställda att starta något nytt.... och skulle de göra det bör de inte ha några större problem att hitta investerare iaf ^^

Bungiefolket har förmodligen som de flesta andra en sekretessklausul i sitt anställningskontrakt.
Detta förhindrar dem starta verksamhet som kan tänkas konkurrera eller på annat sätt använda information de skapat eller kommit i kontakt med hos sin gamla arbetsgivare oftast en mycket lång tid efter att ha slutat.
Det mest rimliga alternativet är då köpa sig loss för undvika denna begränsning. Även om jag misstänker Microsoft skulle begära en sådan stor summa det inte blir genomförbart...

Flakmonkey
Skrivet av FosterVattenKraft:

Bungiefolket har förmodligen som de flesta andra en sekretessklausul i sitt anställningskontrakt.
Detta förhindrar dem starta verksamhet som kan tänkas konkurrera eller på annat sätt använda information de skapat eller kommit i kontakt med hos sin gamla arbetsgivare oftast en mycket lång tid efter att ha slutat.
Det mest rimliga alternativet är då köpa sig loss för undvika denna begränsning. Även om jag misstänker Microsoft skulle begära en sådan stor summa det inte blir genomförbart...

Men innebär det att de inte ens skulle få utveckla ett partyspel till Wii, om det nu fanns en sån klausul?

Skrivet av Nosnos:

Men innebär det att de inte ens skulle få utveckla ett partyspel till Wii, om det nu fanns en sån klausul?

Ingen aning, inte omöjligt. Beror helt på hur strikt skrivet den är.
Generellt, i det fackligt svaga U.S.A, misstänker jag dock de överlag är betydligt starkare än den variant jag mött här i Sverige.

EDIT: Stava rätt? På eftermiddagen? Not bloody likely..

Medlem

Dom upptäckte väl att 360 nått sin gräns när dom gjorde halo3 och vill göra spel till ps3 istället^^

sai
Medlem

"Det är dock svårt att se varför Microsoft skulle släppa taget om sin guldkofabrik"

Är väl inte så svårt att se varför... vill en majoritet i Bungie köpa tillbaka så är det bara att hota med att de slutar och startar nytt om de inte får köpa tillbaka. MS har då valet att antingen gå med på det (och få in en hög med pengar) eller säga nej och då löpa risken att de verkligen genomför sitt hot. Genomförs hotet ändå inte så har de ändå problemet med att de (iaf enligt nyheten) är trötta på att göra Halo hela tiden och löper istället risken att nyckelpersoner hoppar av för att de är trötta på att göra samma sak hela tiden.

Medlem

Det står ju inte att Bungie vill köpa sig loss, bara att de vill bryta med Microsoft. Kan ju betyda att de vill starta ett eget nytt spelföretag, inget ovanligt alls.

Medlem

jaha... finns ju inga bevis så jag har inget annat att säga.


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Inaktiv

halo serien är ju avslutad och dom ska börja på nåt annat spel vad man förstått.

för Halo 3 var ju sist i serien.

och Halo Wars görs inte av Bungie utan ett annat företag under överseende av Bungie.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

halo serien är ju avslutad och dom ska börja på nåt annat spel vad man förstått.

för Halo 3 var ju sist i serien.

och Halo Wars görs inte av Bungie utan ett annat företag under överseende av Bungie.

Ensemble Studios som gjort Age of Empires jobbar på Halo Wars.

Kan förstå att de tröttnat på att pumpa ut FPS dagarna i ända. Om de köper sig loss eller startar nytt så är det inte första gången som det hänt.

Inaktiv

Det det ryktas om är att Microsoft av god vilja säljer Bungie som tack för att Halo-serien har varit så populär.

Men tror att det just är ett rykte och ingenting annat. Ovan senario rimmar illa med tanke på företaget vi pratar om.

ptr
Medlem

vet inte om jag missat någpt, men vad är det som är sååå himla hemskt som microsoft gjort eller inte gjort?

Inaktiv

tycker det ändå är lite konsigt, för det är ändå ett företag som microsoft skapat ?
så att det ska ingå i ms koncernen,

hur kan dom då bryta sig loss när bungie är ms ?
eller är bungie ett fristående företag som ms bara hyr ?

Medlem

Utvecklarna får väl sluta och starta ett eget företag bara? Inom denna typen av företag är de anställda värda ALLT.

Så vad skall de göra liksom? kedja fast dem vid sina stolar?


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

tycker det ändå är lite konsigt, för det är ändå ett företag som microsoft skapat ?
så att det ska ingå i ms koncernen,

hur kan dom då bryta sig loss när bungie är ms ?
eller är bungie ett fristående företag som ms bara hyr ?

Bungie var en självständig utvecklare i ca 9 år innan MS gick in och köpte upp studion


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Inaktiv

BangBoomBang- Bungie var ett eget företag men dom blev uppköpta och flyttade för en sju år sedan.

ptr- Nej det gjorde jag inte. Använd valfri sökmotor och läs lite.

Inaktiv

aha bungie blev uppköpta av kakmonstret

Medlem

Yaah, Bungie har juh gjort gammla godingar som Abuse, Marathon och Oni. :).

Vore kul om dom började jobba med något nytt nu när Halo berättelsen är avslutad. \o/

Medlem

åååh snälla låt Bungie sparka Bill rakt i pungen... pengarpungen alltså... Vad trodde ni!?

Va barbariska ni är !!


signatur

"Danger gleams like sunshine to a brave man's eyes" - Euripides

Skrivet av Nosnos:

Men innebär det att de inte ens skulle få utveckla ett partyspel till Wii, om det nu fanns en sån klausul?

Det beror på hur duktiga advokater microsoft hostar upp.

Skämt åsido, oavsett hur taskigt företagsklimat de har i USA så tror jag inte att folk skriver på vilken skit som helst när de blir anställda. De anställda har nog inte direkt sagt upp rätten att tjäna pengar inom samma yrke såvida de inte blir ekonomiskt kompenserade under perioden.

Däremot lär spelmotorn och all teknologi tillhöra MS, och de anställda lär ha skrivit på att all research och de arbetsmetoder och den kunskap som den resulterat i skall hållas hemlig och inte avslöjas utanför företaget.

Medlem

Jag tror att Bungie köper upp Microsoft och tvingar dem att släppa en ny version av Vista som kan köras på bara 640k.

Jag kan såklart ha fel.

12
Skriv svar