Förstår mig inte på religiösa svenskar.

Medlem
Förstår mig inte på religiösa svenskar.

Hej!

Jag förstår mig inte på människor, som är uppväxta i landet Sverige, som tror på en gud. Vi har alla förutsättningar att bli lärda om vetenskapen och samhället, men ändå, på något sätt, så ignoreras denna chans till kunnande av så många.
Jag förstår många andra stackars själar(jag vet att jag skrev själar, se det som ett skämt) ute i världen som är religiösa. De har inte fått möjligheten till utbildning, och det är fullständigt naturlig att tro på en gud då.

Gud finns icke.
Tror ni mig inte så ta ert liv och se efter. Ni får gärna berätta för oss som är kvar här.

PS.
Självmord är en synd, ut och kriga och hoppas på det bästa istället.
DS

Yes, jag är på dåligt humör. Läser biologi...

Hej då!

#blogg

Medlem
Förstår mig inte på religiösa svenskar.

Jag förstår inte hur folk tror att man inte kan tro på både gud och vetenskap, bli lärd från båda sidor och att alla religösa är fanatiker som ska omvända världen genom att fördömma alla ? Nåja, naiv kan man ju vara.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Att säga med all säkerhet att det inte finns en gud är lika trångsynt som att med all säkerhet säga att det finns en.

Tack för mig.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att gud inte finns. Men samtidigt kan man inte säga någonting alls med 100% säkerhet. Därför tog jag mig friheten att skriva "Gud finns inte". Istället för "Gud finns troligen inte", som låter klent, vilket inte mitt inlägg skulle vara.

Tack för mig också då.

Till Klosterkatten: Jag har tydligen för höga förväntningar för männskligheten. Det finns onekligen många på denna jord som helt enkelt inte har det största intellektet.
Jag är nog naiv ändå...
Tar tillbaka att jag skrev att jag inte förstår. Borde ha skrivit "Det är synd".

Medlem

Måste även ursäkta att min blogg har lämnat spelvärlden för ett ögonblick, men religiösa frågor är något som intresserar mig som har möjlighet att både läsa Bibeln och vetenskapsböcker. Men jag har bestämt mig för att läsa Koranen samt alla andra religiösa böcker om jag ska ta mig an Bibeln.

Fick en light-version i 3an i alla fall...

Medlem

Är för vetenskapen only, men jag ser inget problem med att människor får tro vad dem vill , det har de all rätt att göra samtidigt kan jag / eller vi som inte tror på gud inte komma och säga att gud inte finns.

Jag accepterar att alla har olika tro / religiösa uppfattning sålänge dem accepterar att vi tror på forskning / vetenskap. Vad jag hatar är fanatiker som ständigt försöker vända folk , tvinga oss som inte bryr oss lyssna på deras snack samtidigt som dem säger att vetenskapen är ett skämt...

Och vill man ta det steget längre finns det ju x antal tusen saker mer som talar för vetenskapen än vad som talar för gud. Vetenskapen är ingen religion..

Medlem

Jag vill inte att ni ska tro att jag ser ner på människor som tror. Jag förstår bara helt enkelt inte hur man kan tro om man lever i dagens Sverige. Indirekt ser jag alltså ett problem med att människor tror som de gör. Alla har rätt till att tro på vad de vill.

Jag ser det som ett problem, precis som jag ser ungdomars pluggvägran som ett problem. Alla får plugga hur mycket de vill. Alla får satsa hur mycket de vill i skolan. Men om många får för sig att VG och MVG är inget viktigt, då är det ett problem. Ett samhällsproblem.
Så ser jag på tron.

Självklart kan vi säga att gud inte finns. Vi kan säga det precis lika mycket som de relgiösa säger att gud finns till miljontals människor. Och inte nog med det, de säger det till människor i nöd.

Medlem

Att tro på gud behöver inte alls vara synonymt med att tro på bibeln, koranen osv. För mig ligger nämligen inte problemet hos att folk tror på gud (är själv agnostiker och skulle välja den sidan det faktiskt finns bevis för, vilket jag dock inte anser det gör). För mig handlar det om att folk väljer att blunda för sådant som motsäger de stora religioner vi har idag. Sådant det finns BEVIS emot.

Tro på gud om ni vill, inget jag invänder mot alls. Men att tro att jorden bara är 6000 år gammal? Att en gubbe och hans fru åkt runt i en ark med två av varje djur? Det är för mig helt ofattbart.

Edit:
Btw TobiasW, rekommenderar att du kollar in:
[http://www.liveleak.com/view?i=f7a_1184871139]


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag håller med dig SuperTank.

Klippet var väldans intressant, håller med honom i allt han säger.
Men jag skulle inte klassa många t.ex muslimer och buddhister som mentalt störda p.g.a. att de faktiskt inte har några andra val. Många av dem har blivit präglade av deras muslimska föräldrar sedan de föddes. Till och med Einstein skulle nog tro på Gud ett tag då iaf. Skulle han inte få möjligheten att läsa vetenskapliga böcker eller dylikt, så skulle nog även han vara religiös.
Tycker inte alla religiösa förtjänar att grillas. Bara de som har möjligheten till studier, vilket många kristna har...

Annars var klippet bra

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Jag håller med dig SuperTank.

Klippet var väldans intressant, håller med honom i allt han säger.
Men jag skulle inte klassa många t.ex muslimer och buddhister som mentalt störda p.g.a. att de faktiskt inte har några andra val. Många av dem har blivit präglade av deras muslimska föräldrar sedan de föddes. Till och med Einstein skulle nog tro på Gud ett tag då iaf. Skulle han inte få möjligheten att läsa vetenskapliga böcker eller dylikt, så skulle nog även han vara religiös.
Tycker inte alla religiösa förtjänar att grillas. Bara de som har möjligheten till studier, vilket många kristna har...

Annars var klippet bra

Det är inte studierna som avgör det är uppväxten. Växer man upp i ett neutralt hem(morsan och farsan indoktrinerar dig inte med någon religion) så har man ganska goda förutsättningar för att tro på vad man vill.

Blir man däremot pumpad sedan barndomen med att något är det enda rätta, jao då är det väl inte så konstigt att personen växer upp som extremist. Barn är ju som oskrivna böcker man kan forma dem till vad man vill t.o.m mördare

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av TobbeW:

Jag håller med dig SuperTank.

Klippet var väldans intressant, håller med honom i allt han säger.
Men jag skulle inte klassa många t.ex muslimer och buddhister som mentalt störda p.g.a. att de faktiskt inte har några andra val. Många av dem har blivit präglade av deras muslimska föräldrar sedan de föddes. Till och med Einstein skulle nog tro på Gud ett tag då iaf. Skulle han inte få möjligheten att läsa vetenskapliga böcker eller dylikt, så skulle nog även han vara religiös.
Tycker inte alla religiösa förtjänar att grillas. Bara de som har möjligheten till studier, vilket många kristna har...

Annars var klippet bra

Det är inte studierna som avgör det är uppväxten. Växer man upp i ett neutralt hem(morsan och farsan indoktrinerar dig inte med någon religion) så har man ganska goda förutsättningar för att tro på vad man vill.

Blir man däremot pumpad sedan barndomen med att något är det enda rätta, jao då är det väl inte så konstigt att personen växer upp som extremist. Barn är ju som oskrivna böcker man kan forma dem till vad man vill t.o.m mördare

Det är sant. Men det har väl även med utbildning att göra. Men självklart är det som barn man präglas mest.
Jag har själv ingen erfarenhet av hur det är därför att mina föräldrar är ateister, men min mor är däremot den enda av hennes 8 syskon som inte längre tror på Gud. Anledning: Flyttat till Sverige.
Resten utspridda på andra ställen av världen.

Men jag håller med dig. Blir man pumpad så är det många gånger oundvikligt att bli extremist.

Medlem

Barn gör som sina föräldrar, om föräldrarna tror på ett högre väsen så är det nästintill självklart att barnet kommer tro på ett högre väsen.

Och det är nog inte så lätt att sedan bara gå och bryta detta, då hela ens uppväxt är baserad på en tro på ett/flera högre väsen och man har format hela sitt liv baserat på en tro.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Barn gör som sina föräldrar, om föräldrarna tror på ett högre väsen så är det nästintill självklart att barnet kommer tro på ett högre väsen.

Och det är nog inte så lätt att sedan bara gå och bryta detta, då hela ens uppväxt är baserad på en tro på ett/flera högre väsen och man har format hela sitt liv baserat på en tro.

Självklart håller jag med dig om det.

1
Skriv svar