Kan jag inte lära mig att gilla konsolspel?

Medlem
Kan jag inte lära mig att gilla konsolspel?

Hej!

Jag har spelet datorspel sedan kanske 6-7 år tillbaka. Under hela min spelprydda uppväxtmiljö har jag tyckt att konsolspel var alldeles för opersonligt och casual. Gillade aldrig N64, kanske för att kompisarna hela tiden sköt mig när vi spelade Goldeneye, vad vet jag. Styrspaken kanske inte är min grej...

Med tangentbord och mus är det så mycket roligare att spela. Man vet precis hur mycket musen ska röras för att sikta upp mot det där fönstret, man har sina egna tillbehör(mus tangentbord), men framför allt så har man sin personliga dator.

Konsolspelandet är alldeles för casual för mig, det är något man gör med polarna då och då. Datorspel är så mycket bättre på så många sätt.

Det är synd att datorer är dyra att äga och lite krångliga. Spelvärlden förlorar sin charm. Alla spel förenklas för att kunna spelas på konsol.

Little Big Planet, Street Fighter blablabla. Är det framtidens spel?
Kommer vi aldrig få se ett nytt Operation Flahspoint, ett nytt WoW, eller ett nytt Total War?
Kommer alla spel antingen vara enformiga shooters eller plattformsspel?

En mus och ett tangentbord leder till så många fler möjligheter.....

Det känns helt enkelt som om spelvärlden fördummas. Människor är alldeles för bekväma

___________________________VS_____________________________

#blogg

Medlem
Kan jag inte lära mig att gilla konsolspel?

Fps, rts och mmorpgs är exempel på kategorier där mus och tangentbort är ett måste.
Sen att man kan göra helt ok spel av dessa genres till konsol är en sak men de kan aldrig jämföras med motsvarigheten till pc.

Du nämner LBP och street fighter, vad är det för fel på dem?
Platforms och figthing spel gör sig klart bäst med på konsol, sen fattar jag inte hur du kan tycka att dessa 2 spel är casual.
LBP kommer väl med en editor som möjliggör sjukt coola skapelser om man lägger ner tillräckligt mycket tid.
Street fighter har ett enormt djup med attacker/combos/karaktärer jämfört med random pc fps.

Ett nytt WoW?
Det ploppar ju upp kloner lite varstans tycker jag, sen har vi ju storsatsningar som Warhammer och conan, de har kanske inte lyckats lika bra men ingen kan väl förneka att mmorpg som genre är större nu än vad den någonsin varit tidigare.

Ett nytt Total War?
Jag är inte alls insatt i den här serien, föredrar rts av wc3/sc typ men jag ser ju och läser recensioner och jag är nästan säker på att det precis kom ett.
Efter en snabb sökning här på fz visade det sig att Empire: Total War släpptes 2009-03-04.

Medlem

Jag tycker LBP och street fighter är ganska mycket casual jämfört med många PC-spel. Det kanske inte var de bästa exemplen, men det är vad jag tycker. Kan hålla med dig om Street fighter däremot, fightingspel ska ändå vara till konsol.
Men tycker LBP är simpelt, i den bemärkelsen att vem som helst kan sätta sig ner och spela det.
Det är ju i många fall en positiv spelegenskap, men som sagt väldigt casual.

När jag tog upp WoW och Total War var det som exempel som pekar på framtiden. Jag är mycket väl medveten om att ett nytt TW nyss har lanserats, men jag tänker mer på ca 10 år framåt.
Jag förstår att mina exempel inte är de mest självklara, men det jag menar är att många liknande spel kommer att konvertera till konsolerna, vilket göra spelen casual.
Kommer verkligen spel som World in Conflict hålla i framtiden? Eller kommer spelvärlden krylla av tecknade filurer och fightingspel?

Jag kanske borde tagit Battlefield som exempel istället.

Titta på Bad Company t.ex. Det är ett oerhört casualspel. Skillnaden mellan BF2 och BC är enorm.

Med en konsol är det oerhört svårt att göra realistiska spel.
Det är kanske det jag är ute efter, realism.

Jag tycker det är synd att DICE satsar på konsol för att det är där pengarna finns. Dator = nedladdning.

Skägg.
10 Chambers

För några år sedan tänkte jag precis som du, att datorer är den överlägsna spelplattformen. Ju äldre och ju mer bekvämare jag har blivit desto mer konsol har det blivit. Jag orkar och tycker inte det är ekonomiskt gångbart att hänga med i hårdvaruutvecklingen längre. Sen fick #God of War mig att inse att det finns massvis med bra konsolspel.

Visst, de är inte lika "hardcore" men jag tröttnade också på att lägga ner massor av tid på att bli "bäst". Nu får lite fraggande i #Quake Live stå för hårdheten medan många spel avnjutes på krysslådan.


signatur
Medlem

Du har rätt i vad du säger spiken.
Konsolen tar ju över av en anledning, det är bara att inse faktum. Jag antar att jag också kommer att ändra mig. Människor blir ju mer och mer bekväma, inklusive jag.
Datorn slukar väldigt mycket tid. Installation, formatering, virussökning, ev. lagg, drivrutiner. Konsolen är helt enkelt bekvämare och mer effektiv, och effektivitet är modernt.

Medlem

Nytt flashpoint och arma är ju redan på g

Medlem

Jepp de är på g, men har du sätt gameplay? Vet inte hur det är med arma, men OF är väldigt konsolbaserat. Precis som BF:BC. Så på den punkten tycker jag att mitt exempel stämmer.

Medlem

Arma 2 är inte nerdumat någonstans ändå skall det tydligen finnas en Xbox 360 version, om den blivit skrotad eller ej återstår att se. Spelet är iaf minst lika avancerat som OFP 1 & Arma 1.

Operation Flashpoint 2 har ju fördummade kontroller ja, skall man dock tro på vad IGN & Utvecklarna hittills sagt så skall spelet fortfarande vara väldigt hardcore.

IGN har haft en hands-on som är väldigt intressant.

Medlem

Ok, får hoppas på det bästa helt enkelt

1
Skriv svar