Enemy Territory: Quake Wars

Medlem

Riktig kass känsla på GDFs tank är det iaf. Vad gäller fysikmotorn så finns den där och är mer realistisk än BF-fysiken någonsin kommer att bli. Fanns en film på någon nisse som staplade upp massa fyrhjulingar på höjden och sprängde den nedersta.

Hur som helst, spelet är uppenbarligen inte mainstream med sin komplexa uppbyggnad, vilket har sina för- och nackdelar. För de som lirar spelet innebär det nog mest fördelar jämfört med somliga förstörda spel pga spelbasen.

Medlem

Inbiten gamer som man är så var iallafall jag väldigt "hypad" å förväntansfull på det är. La inte ner någon energi på att försöka lira betan men demot kunde jag inte hålla mig ifrån. Måste faktiskt säga att jag tyckte det var riktigt roligt första 10-15 gångerna man spelade Valley. Men sen...

Ja hur ska man beskriva det? Det blev som om det snubblade på en sten och började bli hallt. Körde många gånger till å spelet började bli ganska så segt om jag ska vara ärlig. Känslan finns inte riktigt där.

Sen personligen så hade jag önskat lite mera fordon, men med tanke på hur skönt det är att man faktiskt inte är värdelös bara för att man inte sitter i en tank är ju riktigt kalas.

För dom som går och velar om dom ska köpa det eller inte så kan ja faktiskt inte ge dom ett gott råd. Det är inte ett jättefantastiskt spel men för den delen så är det inte dåligt heller. Vad jag förstått är också Valley (demo banan) en utav de sämre banorna vilket känns bra. Jag har beställt ETQW och jag hoppas att det jag inte blir för besviken.

För er som beställt det via posten kan ja väl tyvärr säga att dom verkar ha enorma problem. Där jag jobbar idag fick jag ett samtal att vi inte skulle få några paket alls eftersom det var "ett jätteproblem inom posten". Jag bor i Sala dvs mellansverige. Förhoppningsvis så är det löst imorgon bitti men för att citera posten.se

"Störningsinformation. Vi har för närvarande störningar i vår paketdistribution och kan heller inte spåra paket. Vi jobbar intensivt för att leverera paketen och beklagar eventuella förseningar."

Jag håller iallafall tummarna för posten och ETQW.

Betyg innan release e ett mittemellanbetyg. Inte mer, inte mindre.

Rtq

Inaktiv
Skrivet av ArtMan:
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av ArtMan:

Så nej tack FZ. En beskrivning av spelets innehåll var inte det man ville se samt betygetskalan är åt hel*ete. Gör om gör rätt annars kommer ni börja förlora läsare...

Vad är det som är så åt helvete med betygskalan egentligen?

5 = Perfektion!
4 = Mycket bra!
3 = Bra
2 = Okej
1 = Dåligt
0 = Värdelöst!

Är det värdelöst bara för att du inte kan jämföra det direkt med gamespots, ign:s eller någon annan sajts/tidnings betyg?

Nej då. Det är dåligt för att det stämmer inte med recensionerna. Bara att jämföra de senaste spelen ni recenserat och sedan kolla på betygen.

Dessutom många uppfattar skalan vara 1-5 och inte 0-5. När man vill jämför olika spel med varandra så är ju betyget det första man kollar på. Det är därför den finns där. För att man inte ska behöva läsa igenom recensionen för att få sig en uppfattning om spelet. Om nu betyget inte stämmer överrens med recensionen hur lönt är det då att dela ut betyg? I det här fallet var det ju knappt nån recension heller så betyget blir ännu viktigare.

Jag kritiserar alltså inte betyget detta spel har fått då jag tycker det stämmer någorlunda utan jag kriticerar vad andra spel har fått för betyg och hur dessa betyg fungerar eller inte fungerar rättare sagt med förhållanden till spelrecensionerna.

Ni använder nästan bara 3, 4 och 5 egentligen. Bra, mycket bra och perfektion. De flästa spel är väll bra då bör de få en 3:a. Mycket färre spel är egentligen mycket bra och dessa får ju en fyra medan det finns inga perfekta spel och ni ger ändå en del spel en 5:a. Det är som om PCG skulle ge ett spel 100%. Kommer aldrig hända!

Sedan om nån spel nu får tex en 2:a som MoH:A så uppfattar iaf jag det som riktigt dåligt betyg då man automatiskt tänker på skala 1 till 5 medan i er beskrivning är spelet bra. Dvs betygsbeskrivningen uppfattas inte på samma sätt som betyget. Ska ni behålla samma betygsskala så tilldela nya beskrivningar till varje halvpoäng samt ta bort nollan helt.

Jag håller inte med dej angående din uppfattning av betygsättningen. Jag tycker att det är självklart att man ska kunna ge ett spel 5/5. Även om 5/5 procentuellt sett är samma sak som 100%, så skiljer då jag på betygen. 5/5 ser jag som ett mästerverk till spel, och genom åren så måste jag ju påstå att det kommit en hel del sådana. 100%-skalan tycker jag är den du istället bör kritisera, vad är det t.ex. som skiljer ett spel från att få 82% eller 84%? Det är ändå recensentens uppfattning av spelet som bedöms, och dett GÅR BARA INTE att översätta till procent hur som helst. Procent-satsen är isåfall mer användbar där man faktiskt mäter prestanda eller får faktiska värden istället för personliga uppfattningar.
Jag hade faktiskt roligare med MoH: Airborne än med demot av Quake Wars, men det kanske beror på att jag inte lirat speciellt mycket spel i QW-genren.

Nåväl, nu till spelet. Personligen har jag aldrig varit något för BF-serien och därmed inte heller det här. Det hindrade dock inte mej från att testa demot. Lirade bara sådär 1 och ½ timme eller så och fick inte direkt någon wow-upplevelse (menar inte world of whorecraft), så jag lade det på hyllan.

Vad anbelangar recensentens tycke angående systemkraven, så säger det faktiskt inte speciellt mycket, då den ena datorn är mycket kraftfull och den andra datorn får även den anses vara en bra speldator. Iallafall så kan jag säga att spelet såg hyfsat ut och flöt bra på min Athlon64 med 1GB ram och x1950GT. Körde på ett mellanting mellan high/medium i 1280*1024, inget AA/AF.

Medlem

Jag tycker att betyget var rättvist men recensionen kunde ha varit lite mer synpunkter och lite mindre förklarande.

Cons and Pros med QW:ET:
+
Söt grafik
Kul när teamplayet funkar
Gameplayet uppmuntrar verkligen teamplay
Lite halvroliga idéer med disguise och airdrops/arty
-----------------------------------------------------------------
-
Tråkiga ljud
Hög inlärningskurva
Få vapen
Konstig fysik gällande landfordonen, speciellt GDFs stridsvagn.

Tycker 3,5 var ett rättvist betyg som sagt.

Medlem

Tanka och körde etqw (demot), men fastnade inte för det. Fick aldrig en trevlig adrenalinkick av massiv fraggning. Fast man drog ner åtta pers på en offensiv så fanns inte känslan där
(mm.. jag spelade med teamplay i sinnet, och inge rambo style)

Spelet är lite opersonligt på något sätt. Men etqw är inte dåligt heller. Hyffsat säger jag. För mig är etqw battlefields bitch.

Fanbois... Försök inte ens med mig. Bara som en varning.

Ps. Bra recension Ds.


signatur

"Danger gleams like sunshine to a brave man's eyes" - Euripides

Medlem

inte min grej men man får hoppas det blir bra för dom som gillar det.

siktar på tf2 istället


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

HAHAHHAAHHA YES QW FICK SÄMRE BETYG ÄN VAD BF2 FICK I SITT TEST!!!!!!

Inaktiv

+ Bra flyt på gammal hårdvara
+ Quake Aim känsla, precis som i tidigare id/quake spel
+ snabbt
+ man kan göra vad man skall på många olika sätt
+ rätt balanserad
+ bra banor
+ många möjligheter för att ställa in spelet som man önskar, kontroller, video, nick osv.
+ Teamplay är alfa omega, man lyckas inte som ensam rambo, stort pluss
+ 12 banor vid release vilket är ett stort plus
+ Så himla klan vänligt, mer en nåt annat spel som jag har testat.

Jag kan nog sitta och ramsa upp en hel del plus till

- Ljud
- Svårt att ha koll på vad som sker, i och med att banorna är så öppna och "fria"

Kommer faktiskt inte på fler negativa saker..

Spelet är bättre än jag hade väntat mig, och flyter på förvånansvärt bra.

För er som inte har testat demo rekommenderar jag att ni gör det, ge det några timmar och ni kommer gilla det


signatur

http://www.rainbowsix-vegas.net - Rainbow Six: Vegas community

Medlem

Den tiden jag har lirat demot tycker jag att det har varit jäkligt bra.
Hade iofs väntat mig ett ännu bättre lir men som en del har sagt så ska man ge det några timmar för att komma in i det.
Quakeaim ... det kan jag hålla med om finns lite av den varan och som gammal Q3 spelare så e det ett stort plus för min del.
Kommer bli köp av detta


signatur

The quickest way to hell isn't by living a bad life, it's buying a COMPAQ

Medlem

Roliga är ju att det fått 2.5 av alla andra - så enligt det gav FZ ett för högt betyg


signatur

Johan Pilestedt

Inaktiv
Skrivet av Aertekuu:

Måste faktiskt säga att jag tyckte det var riktigt roligt första 10-15 gångerna man spelade Valley. Men sen...

Ja hur ska man beskriva det? Det blev som om det snubblade på en sten och började bli hallt. Körde många gånger till å spelet började bli ganska så segt om jag ska vara ärlig. Känslan finns inte riktigt där.

Som du själv skriver så blir det nog bättre i det fullständiga spelet. Fler kartor med ett utomhusobjektiv, och två inomhus. Snabbare tempo och mindre spam. Som sewers i fp-betan. Oftast hann man inte ens tänka förrens kartan var slut. Mao konstant trans=nöje

Om det är något etqw har fallit på så är det hypen, och troligtvis fel förväntningar. Jag har full respekt för att många hatar den prägel doom/q4-motorn ger på utseendet, jag är inte heller överförtjust. Men att spelet är fult om man har hårdvaran för att driva det är strunt, om vi glömmer stuk och estetik för en sekund, som såklart inte på något sätt kan tillbakavisas, smak är smak. Ljudet är mycket riktigt ganska simpelt - omedvetet eller inte så ökar det livslängden. Det kanske bara är jag, men jag blir ganska trött i öronen efter bara en enda session av till exempel Cod 2, det tär i längden. Eller bara en sån sak som artilleri-dånet i BF2 - jättetrevligt dom första 50 timmarna eller så, sen fallnar det ganska hårt.
Inte för att BF2 i övrigt är någon ljudsensation. En annan grej att ha i åtanke är att det är Quake, det ska låta lite deathmatch. Då är det inte bas och sprak och åsknedslag - även om det för att vara rättvis mycket väl kunde ha varit det i ETQW utan några problem.

Jaja, för mig är det absolut inte någon flopp. Valley är däremot. Precis som att jag inte förväntar mig något revolutionerande av typ, nästa UT eller Quake, eller tex Cod4 (som är så revolutionerande att dom lånar ET:s xpsystem till multiplayerdelen förövrigt) så gjorde jag inte det av ETQW heller. Det är ett enkelt, snabbt laglir med en hel del meta-taktik i själva stötningen lag mot lag, på gott och ont, och med schysst strafepangande framförallt. Det är inte för alla, men det är lika mycket en flopp som det är ett bra spel, helt beroendes av vem som gör bedömningen.

Medlem

fan vad jag vill prova detta spel!

Medlem

Bra recension, man märker att den där extra sidan ger ganska mycket

Har dock en följdfråga:
Hur lång tid tar det (cirka pirka) att bygga upp XP igen efter att man har kommit in på en server?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Ni som klagar på att fordonen är för svaga i QW. Har ni funderat över varför "Infantry Only" moden är så populär i BF2?

Balansen är oerhört bra i QW, och det är inte märkvärdigt då spelet är menat för tävlingsinriktade pss som det gamla ET.

Medlem

Tycker det äger, men å andra sidan är jag ju gammal Q3 hardcore lirare. Hatar skit simulations-spel a´la BF, det blir för mycket realism o skräp istället för gameplay.

Ni som missat det, gameplay = underhållning, IMO.

Medlem

Här kommer min syn på spelet. Som bakgrund har jag spelat väldigt mycket Quake, lite mindre Enemy Territory och massor av Battlefield, ända sedan 1942.

Först det något sämre. Grafiken, ljudet och "designen" på spelet tycker jag är något kantigt. Det känns som om grafiken är lite 2006, ljudet är lite Atari ibland och grafiken ibland lite opolerad. Hade förväntat mig mer men med tanke på hur Q4 motorn såg ut och dess multiplayer så har de lyckats bra ändå.

Nu till det possitiva. Wow, säger jag bara. Efter att ha spelat Battlefield som mer och mer blivit ett "jag-sitter-i-en-helikopter-och-dödar-200-noobs-och-blir själv-dödad-0-gånger-spel (byt ut helikopter mot tank eller titan om ni vill) så tycker jag att QUAKE Wars verkligen lyckats hitta en bra balans mellan fordon och mano y mano stuket från Quake-serien. Visst, det är overkligt att jag med lite vilja kan skjuta ned en tank med min infanteripicka men det skiter jag i, det blir en balans i spelet som känns bra.

Sen farten i spelet, inte bara på infanteriet utan på gibbandet. Herre gud vad min Quake-ådra rös och vaknade till liv första gången jag spelade spelet. Jag fattade noll, sprang i 190 km/h och svettades som Joe Labero i Vegas. Precis som jag vill ha det. Ett fartfyllt spel där det svänger fram och tillbaka och det är konstant action.

Jag har under natten installerat en del servrar och samtidigt testat spelets alla banor och jag gillar dem skarpt. En skön balans mellan springa i gångar och öppna landskap. Roliga moment och ett spelläge som känns igen från andra spel men ändå känns bra mycket bättre än "vi-springer-om-varandra-och-ser-vem-som- snabbast-kan-ta-tillbaka-flaggan-spel".

Så för att summera, ett klockrent spel helt i min smak. Det förenar Battlefield med Quake och Enemy Territory på ett sätt som man hoppats att Battlefield 2142 skulle göra. "BF-Killer"? Absolut, iD och Splash Damage har lyckats. Visst, paketeringen kanske inte är lika snygg men vem bryr sig om det när man väl upptäcker spelkänslan och glädjen.

Köp spelet nu och kom in på våra svenska servrar som hostas med det "lilla extra".

Filtrera på "Lokalen" eller anslut till följande IP-adresser:

213.115.191.50:27733
213.115.191.50:27734
213.115.191.51:27733
213.115.191.51:27734
213.115.191.52:27733
213.115.191.52:27734

Håller på att göra om sidan men vi kommer att skapa en kanal för er spelare att påverka alla aspekter av våra servrar så att det följer scenen och dess vilja. Tills vidare kan ni maila mig förslag, adminansökningar eller spam

Ursäkta pluggen för våra servrar men ända sättet att leverera bra servrar är genom att få feedback från Er, spelarna!

Tack och hej,
Martin a.k.a. "weird"

Medlem

Grym recention. Spelade mycket RoTW: ET men jag har inte haft möjlighet att testa detta spel. Ifall det är ungefär likadant som ovan nämnda spel så har det en självklar plats i min spelhylla.

Förstår inte heller varför det är sådan tjafs som betygen. Håller helt med att % skalan är åt helvete medans FZ:s skala på 1-5 är väldigt mycket bättre. Det är lättare att betygsätta enligt den.

Go FZ, stå på er. Det är inte betygen man ska haka upp sig på utan det är det som står i recentionen.


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Jag gillade inte betan, provade aldrig demot. Bara jag som tyckte att marinsen lät som Jack Bauer :P?


signatur

Asus P5B | C2D E6600 | Crucial DDR2 4GiB | Gainward 8800GTS 640MB | X-Fi Xtremegamer | Samsung SpinPoint T133 400GB | Vista Home Premium 32-bit

Medlem

Det här var riktigt dåligt faktiskt.

Inaktiv

För det första: lat recension. Lite mer grund till betyget vill jag allt ha.

Själv har jag bara spelat demot. Det var så kul att jag inte vågar köpa spelet. Mina studier skulle gå åt helvete.

5:a från mig.

Men jag förstår om folk inte gillar det också. Det har hög inlärningskurva, och individen har mindre betydelse än i de flesta fps. Laget är allt.

Förresten, någon sa att andra gett lägre betyg än FZ?
Vilka då? Jag kan inte hitta en enda recension.

Inaktiv

Jag reagerade också på det. Hittar bara två på metacritic varav båda är positiva. 80 och 85 tror jag, det första vägt eller överfört från ett 8 av 10-betyg.

Inaktiv
Skrivet av Exodus:

Tycker det äger, men å andra sidan är jag ju gammal Q3 hardcore lirare. Hatar skit simulations-spel a´la BF, det blir för mycket realism o skräp istället för gameplay.

Ni som missat det, gameplay = underhållning, IMO.

Va? BF realism? Vafan snackar du om.
Aldrig gillat BF (med undantag till BF1942 - som fortfarande är snyggare än 2:an!) pga. att spelet inte är nånting; inte realistiskt och inte orealistiskt.. känns bara flum.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Fattar fortfarande inte vapenljuden samt fordonskontrollen... Hela spelet känns som en billig hemmasnickrad mod...

Vill folk betala för detta så ok, själv hittar jag på ngt. annat...

Trist, trist och jävligt trist enligt mig, spelet känns jävligt styrt tack vare alla dessa objectives... Vill ha mer frihet...

Känns mest som detta är något för alla klankåta...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv
Skrivet av XCan:

Ni som klagar på att fordonen är för svaga i QW. Har ni funderat över varför "Infantry Only" moden är så populär i BF2?

För att man får högre poäng så att man kan få sina älskade medaljer?

För att man inte behöver kompetenta lagkarater utan klarar sig själv i högre grad?

EDIT: Tappade en hakparentes.

Medlem
Skrivet av Kattspya:
Skrivet av XCan:

Ni som klagar på att fordonen är för svaga i QW. Har ni funderat över varför "Infantry Only" moden är så populär i BF2?

För att man får högre poäng så att man kan få sina älskade medaljer?

För att man inte behöver kompetenta lagkarater utan klarar sig själv i högre grad?

EDIT: Tappade en hakparentes.

Följdfråga då, varför får man (läs: de flesta) inte högre poäng på vehicle-servrar då?

Medlem

Väldigt tråkigt är det. BF kopia med stroggs.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Det (fodralet till spelet) funkade iaf bra som bord att ställa kaffekoppen på

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Väldigt tråkigt är det. BF kopia med stroggs.

Sedan när blev BF-serien uppdragsbaserad?

Medlem

Jag håller med några här angående kritiken av recensionen. Det var mer av en genomgång av vad spelet innehåller än av hur bra spelet faktiskt är. Innehållet i spelet är självklart viktigt, men i en recension är det betydligt viktigare att beskriva hur pass bra eller dåligt detta innehåll är. Ska hem och läsa PC-gamers recension sen ikväll och se om den håller måttet istället!

/Peter

Inaktiv

Haha, det värsta beslutet som Activition/iD/SplashDamage tog var att låta folk betatesta det.

Betan skrämde förmodligen bort fler än vad den drog, och hade de enbart satsat på hypen så hade ET:QW förmodligen sålt mycket bättre. Suckers!

Skriv svar