Enemy Territory: Quake Wars

Medlem

nja de var väl roligt i för sig men det gav mig inte lika mycket kul som bf2 har gjort.

JB
Medlem

Jag tycker FZ's preview av spelet var bättre skriven än denna recension av hela spelet. Varför? Den som skrev preview'n visste lite mer vad han pratade om, och hade fler egna åsikter baserade på fler timmar spelade i ETQW.

Det mesta av denna recension är spelfakta, översatta i artickelfom. Så 95% av recensionen kunde referas till ETQW wiki istället.

Vore bra med en till recension från nån som var insatt i spelet, och har spelat det minst 10+ timmar innan han skriver en recension, för att kunna ge egna tankar och åsikter om spelet.

Känns som denna är skriven av en som precis läst på wiki vad spelet handlar om, och sen spelat i 40 minuter.

Medlem
Skrivet av azak:

jag håller nog inte riktigt mer er hära, själv är jag en high end gamer och lirar matcher ofta ställer upp i tours och vinner lite pengar på kuppen.

Men från min sida äger spelet totalt, har aldrig mött ett så bra spel med anti rambo funktion. Men kan inte vinna på en person, en person kan göra mer nytta än andra men du kan inte vinna själv. Sammansvettsning är ordet!

Sen att jag gillar hur mkt skit man kan tabort, jag vill inte ha så mkt ögongodis, ren design, se fienden bra och inte massa headbobbande (hatar det)
Även att konsollen är den bästa i sitt slag, man kan göra om det till exakt så man vill!

Sen även hur bra balanserat det är, en tank kan dö, inte som BF du måste kasta 70 granater på den eller 5 raketer etc etc.... här kan du skjuta sönder den med mkt kraft eller 3 välplacerade granater räcker.

Sen ska vi inte gå in på hur bra du kan lira om du verkligen kan din klass, du kan få sånt övertag i olika situatiner!

Jag säger 4,5 /5 pga en liten sak, jag hade velat sätt lite bf2 syndrom... genom att spela mera/b'ttre så kan man få fler vapen, det hade varit mysigt! (permanent)

Har bara spelat demot, men där kan man definitivt vinna matchen åt ens lag helt ensam med bra taktiker och lite skicklighet (Som strogg, GDF är svårare)

hade konstant proxy/tripmines runt om korridorerna och vid datorn i spawnpunkten som fick i mitten, samt satte upp APT på baksidan och detta tillsammans med min trogna plasmalauncher så lyckades jag nästan ensam hålla dem från att ta den spawnen, och om dem gjorde det så tog jag tillbaka den väldigt snabbt, fick cirka 30 kills bara där, och så länge dem inte kan ta spawnen får dem börja längst bort och segar ner dem otroligt mycket

Om man är bra på att sikta kan man även lobba plasma launcher skott mot brobyggaren när dem håller på det, alternativt flyga över med Icarusen och droppa stroybombs vilket är lite lättare

Dock så håller jag med dig att i stora drag är det så, men det beror självklart på vilken map det är

Inaktiv
Skrivet av XCan:
Skrivet av Kattspya:
Skrivet av XCan:

Ni som klagar på att fordonen är för svaga i QW. Har ni funderat över varför "Infantry Only" moden är så populär i BF2?

För att man får högre poäng så att man kan få sina älskade medaljer?

För att man inte behöver kompetenta lagkarater utan klarar sig själv i högre grad?

EDIT: Tappade en hakparentes.

Följdfråga då, varför får man (läs: de flesta) inte högre poäng på vehicle-servrar då?

För att du har oändligt mycket lägre effektivitet (KPM) och inte kan revivespamma.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Jag håller med några här angående kritiken av recensionen. Det var mer av en genomgång av vad spelet innehåller än av hur bra spelet faktiskt är. Innehållet i spelet är självklart viktigt, men i en recension är det betydligt viktigare att beskriva hur pass bra eller dåligt detta innehåll är. Ska hem och läsa PC-gamers recension sen ikväll och se om den håller måttet istället!

Då skulle du nog uppskatta den förra recensionen som "avhandlade" (jag använder här termen i en vidare bemärkelse) World in Conflict. Personligen tycker jag att den recensionen sög (fast på ett dåligt sätt) och sade mig absolut ingenting om spelet annat än att det var "bra" -vad det nu betyder.

Alla följer inte utvecklingen på varenda speltitel i detalj och uppskattar att få reda på spelmekanik och andra saker som en insatt person säkert skulle klassa som menlös information.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Vad har spelet fått i betyg av andra spelsiter?

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av starboy83:

Jag håller med några här angående kritiken av recensionen. Det var mer av en genomgång av vad spelet innehåller än av hur bra spelet faktiskt är. Innehållet i spelet är självklart viktigt, men i en recension är det betydligt viktigare att beskriva hur pass bra eller dåligt detta innehåll är. Ska hem och läsa PC-gamers recension sen ikväll och se om den håller måttet istället!

Då skulle du nog uppskatta den förra recensionen som "avhandlade" (jag använder här termen i en vidare bemärkelse) World in Conflict. Personligen tycker jag att den recensionen sög (fast på ett dåligt sätt) och sade mig absolut ingenting om spelet annat än att det var "bra" -vad det nu betyder.

Alla följer inte utvecklingen på varenda speltitel i detalj och uppskattar att få reda på spelmekanik och andra saker som en insatt person säkert skulle klassa som menlös information.

Som jag skrev så tycker även jag att innehållet självklart är en viktig del av en recension. Men att bara få fakta och nästan inget omdöme, eller som i det här fallet, ett omotiverat omdöme, tycker i alla fall jag inte är en välskriven recension. Att i slutet skriva att spelet "saknar känsla" utan någon direkt motivation till varför, tycker jag känns ganska tafatt.

Medlem
Skrivet av Proppen:

Vad har spelet fått i betyg av andra spelsiter?

Har bara sett 'out of the box'-artiklar. Det verkar som om de väntar med att skriva recenssionerna tills de verkligen spelat igenom spelet, vilket jag tvivlar på FZs recessent(stavning?) har gjort efter den översatta wikin.

Katten:
Säg det till de fåtal som flyger/tankar på servrarna. Alltså, om du inte har förstått det än så vill jag få fram att fordonen i BF2 inte är vad jag anser välbalanserade.

Innan du undrar, så har jag lirat BF2 som en galning, men nu ligger spelet mest på hyllan.

Medlem

Alltså till er som klagar på fordon i BF2. Tydligen vet ni inte hur man spelar. Antitankvapen är rätt starka i det spelet. Springer man i par dvs två med antitankvapen då kan man spränga bort vad som hällst om man är bra. Dessutom finns det C4. Placera ut och tryck på knappen. Kaboom så var tanken borta! Mycket roligt när nån spawnrapade med tex en stridsvagn och två apc:s bredvid varandra om man lyckas komma emellan dessa och placera all laddningar sedan om det går så springer man bort och spränger alla på en egång eller om det nu är omöjligt så ber man snabbt och sedan trycker på knappen. Mycket underhållande! Minor finns också!

Vill ni ha supersvaga fordon som sprängs av granater eller vanliga pistolkulor vad är då poängen med fordonen?

Såna personer får gärna stanna i spel som QW så ni slipper spy gala i andra spel så fort ni blir överkörda eller nedmejade av fordonseld.

Medlem
Skrivet av ArtMan:

Alltså till er som klagar på fordon i BF2. Tydligen vet ni inte hur man spelar. Antitankvapen är rätt starka i det spelet. Springer man i par dvs två med antitankvapen då kan man spränga bort vad som hällst om man är bra. Dessutom finns det C4. Placera ut och tryck på knappen. Kaboom så var tanken borta! Mycket roligt när nån spawnrapade med tex en stridsvagn och två apc:s bredvid varandra om man lyckas komma emellan dessa och placera all laddningar sedan om det går så springer man bort och spränger alla på en egång eller om det nu är omöjligt så ber man snabbt och sedan trycker på knappen. Mycket underhållande! Minor finns också!

Vill ni ha supersvaga fordon som sprängs av granater eller vanliga pistolkulor vad är då poängen med fordonen?

Såna personer får gärna stanna i spel som QW så ni slipper spy gala i andra spel så fort ni blir överkörda eller nedmejade av fordonseld.

Nu förstörs inte fordon direkt av en granat, en Tank får du säkert slänga 5-7 granater på för att döda, skjutvapen är totalt waste of time, dock kan man plocka ut de lite svagare med några granater och ett tyngre maskingevär

Inaktiv
Skrivet av Proppen:

Vad har spelet fått i betyg av andra spelsiter?

84 av 100 i totalscore på metacritic än så länge:

http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/enemyterritoryqu...

Medlem

Folk verkar vara ovanligt delade när det gäller detta spelet.
Spelade själv lite i betan och tyckte det var värdelöst, men gav det aldrig riktigt en chans... kanske borde testa demot.
3.5 av er, 9/10 av gamereactor, 88% av PCGamer...tyvärr har jag mest hört dåliga saker från "vanliga" personer.

Medlem

Årets shooter? Ptja, varför inte...
Årtusendets shooter? Knappast! Initialerna är ju dock nära...


signatur
Pansarknekt

Någon som tyckte att pickorna i spelet var ointressanta. Jag menar det ska föreställa framtiden och ändå är det krut som gäller. Kändes trist i ett annars mycket coolt designat spel. Gillade interiörerna i de olika fordonen. Sen att det var rysligt likt BF2 kom man bort ifrån när man började spela på djupet lite. Annan dynamik som kändes bättre.
Tycker dock att det är dags för mer innovation i sådana här spel, så jäkla svårt kan det väl inte vara. Känns som väldigt många som sysslar med spel tänker "vi ger dom vad dom vill ha och säljer". Vad dom inte vet är att gamers inte alltid vet vad dom vill ha varav innovation blir viktigt för att blåsa liv i saker och ting.
Detta gäller särskilt MMO genren som är så stagnerad så man känner för att spy när man hör någon nämna ordet. Anywho...


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

*muttrar igen om konstiga människor som inte tycker quakewars är bra*


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Fattar inte storheten med detta spelet som sagt, men... Jag gick helt sonika och köpte skiten idag, skall ge det en ärlig chans!!!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv
Skrivet av Night Hawk:

Väldigt tråkigt är det. BF kopia med stroggs.

Say what? Vore det inte baettre om du underbyggde den asikten med lite vinklar om vd du anser att de kopierat?

Antar att du kaenner till W:ET med...

Inaktiv

deftune: vi laer bruka krut pao jorden hundra aor till minst. Strogg brukar inte krut i spelet.

Inaktiv

Hur är spelet på Xbox 360 Live? finns det många spelare/servrar, och spelar man med datoranvändare eller bara 360s?

Flakmonkey
Skrivet av loladinenfrånSH:

Hur är spelet på Xbox 360 Live? finns det många spelare/servrar, och spelar man med datoranvändare eller bara 360s?

Konsolversionerna kommer senare, så det kan nog ingen här svara på ännu

Inaktiv
Skrivet av XCan:

Katten:
Säg det till de fåtal som flyger/tankar på servrarna. Alltså, om du inte har förstått det än så vill jag få fram att fordonen i BF2 inte är vad jag anser välbalanserade.

Innan du undrar, så har jag lirat BF2 som en galning, men nu ligger spelet mest på hyllan.

Det enda fordonet som är totalt obalanserat är flygplanet. Det går inte att plocka dem från marken med någon effektivitet alls. Normala public-helikoptrar petar man ner utan vidare med pansarskotten. Tanksen är inte obalanserade någon stans. Två skott så är de borta, det spelar ingen större roll vem som sitter i.

Jag förstår inte hur man skall kunna balansera fordon mot infanteri utan att göra fordonen värdelösa. Själv föredrar jag realitymods tanks framför BF2's tanks.

Inaktiv

flygplanet?, menar du airstriken (vampire) isåfall skall inte flygplanet gå att skjuta ner då det bara "lämnar" av lasten så att säga!

Medlem
Skrivet av Zarkow:

deftune: vi laer bruka krut pao jorden hundra aor till minst. Strogg brukar inte krut i spelet.

flytta hem till swe din bäver


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Dom som tycker spelet liknar BF2 har uppenbarligen bara spelat banan Valley. Det är den största, mest fordonsvänliga banan och var väl säkert inslängd i demot för att ragga på BF2-kidsen. Spelet är snabbare på dom flesta av dom 12 mapsen.

Och om det är "årets flopp" så tycker jag 85/100 är lite konstigt medelbetyg. Troligtvis kommer det sälja mycket färre kopior än Orange Box och Halo 3 och release datumet är olyckligt satt till den tidpunkt då alla stora FPS kommer, men jag tror det får ett långt liv inom e-sport scenen.

Gillar man att "äga" alla i ett snabbt jetplan eller grym stridsvagn ska man nog hålla sig till BF-serien. I ETQW så finns det counters till allt och för en lång killstreak behöver man rejält med backup och support från sitt team. Det bästa är att sån teamplay faktiskt finns på vanliga public servrar i det här spelet.

ETQWs styrka är trots allt communityn. En stor del av spelarna är skillade och sätter laget först. Du får i princip alltid en forgive hur mycket du än TKar. Om du requestar nåt så händer det ofta att folk fixar det (deploy radar/need a medic/requesting fire support t ex). Saknas en class som är viktig för objective byter folk. Det känns grymt bra att för en gångs skull inte behöver whina sönder publicspelare utan att det istället känns som det är vanliga personer som spelar.

För mig är spelet 10/10 efter 5 timmars spelande i retail och många, många timmar beta/demo.

Medlem

Skaffade det idag och efter att ha kört i några timmar så lutar jag nog åt en fyra eller möjligen en svag fyra och en halv av fem möjliga.
Avdrag för att ljudet kunde vara bättre i avseendet mer variation.

Ser dock inga som helst likheter med BF2, möjligen då om man inte har spelat bägge eller är en smula trångsynt / har vaknat på fel sida

Skrivet av Trikk:

Det känns grymt bra att för en gångs skull inte behöver whina sönder publicspelare utan att det istället känns som det är vanliga personer som spelar.

Och vi som har ett annat liv och inte har en klan är speciella hur då menar du?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Jestrix:

Pfft når inte riktigt hela vägen fram.. QWET är 1000 ggr bättre än något BF, bättre tempo och intressantare.. och när recencenten säger att det saknas känsla vill jag strypa honom.. Om något finner jag en djup inlevelse och känsla i det här spelet.. något BF misslyckades med totalt.. men men smaken är som baken.. eller vad är det man säger?

Du säger att smaken är delad, men du vill endå strypa honom då han inte tycker som du...?

personligen tycker jag det var ett skitspel..långt ifrån BF-serien. snacka om en besvikelse.

Medlem

Nu ser jag ett MYCKET intressant samband med våra delade meningar, det verkar som att den mer casual gamern som vill ha snabb inleverlse, snabb inlärningsprocess och inte behöva vara dedikerad gamer inte gillar spelet för 5 öre.

Medans killen som tävlar, vill ha bra prestanda, ren grafik och fragga mycket samtidigt som att saker händer i själva matchen, objektivs etc nå ett mål vill säga istället för att bara vakta en flagga som ett fån gillar spelet mera eller som mig själv väldigt mycket.

Och varför tror jag på detta?
1. lång inlärnings process = snabbt uttråkade kan det bli
2. snabbt = om du inte är skarp så är du död
3. "mångsidig gamer" = kan du inte spela på olika sätt blir det tråkigt
4. Ingen jag är större än dig effekt = finns inget bra sätt att bli lite mäktigare än dom andra
5. taktik taktik taktik = snubben som går in och vill skjuta lite får whine på sig för att han inte hjälper laget
6. En anti BF2 = gillar du BF2 så vill du gillar du inte detta för det kan ses som en dålig kopia av bf2 och vise versa om du vill dedikera dig till ett spel.
7. Folk hade vissa förväntningar på spelet som kanske inte fanns med = Du trode du skulle äga som i q3 med railen, no no no grabben detta är inte samma spel dock likt!

Det är "the main reasons" TROR jag

Medlem

azak:
Du får nog tänka om
Jag är nästan så "casual" man bara kan bli men jag föredrar QW framför BF2. Jag hatar inte BF2, tvärt om tycker jag att det är ett välgjort spel, men jag tycker definitivt inte att det är särskilt roligt.

QW gillar jag däremot eftersom jag tycker att det är lätt att bara hopa in i det och fragga någon timme ibland. Det enda negativa jag har att säga om QW hittills är att mojängerna i vapenmenyn för stroggisarna är så olik saker man vet vad det är så att det är svårt att få fram rätt pryl ibland.
Fast det är säkert någonting som to.m. jag kommer att lära mig så småningom

Ser fram emot din nästa teori


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Jag reagerar också mot det där att det skulle saknas känsla. Det här spelet suger tag i mig som knappt något spel gjort sen WoW och W:ET. Grym känsla att springa runt som medic och hålla laget vid liv så att de kan bryta igenom.

Sjukt kul är det också när man kan ta sig igenom ett kompakt försvar tack vare bra lagarbete.

Eller när någon plötsligt gör något oväntat som visar sig skitbra, till exempel härom kvällen när någon smart snubbe tog MCPn lämnade vägen,åkte runt stroggbasen, undvek varenda turret de hade satt upp, och fick iväg en SSM.

Så jag vill gärna ha en definition på vad känsla är, för det är just vad det här spelet gör bäst enligt mig.

Medlem

ok. jag gillade inte riktigt ET:QW. jag o ett gäng på vt lirade demot timmar in timmar ut och älskade det, sen efter några dagar när man hade "fattat" spelet så kom man fram till att de va jävla ytligt, känns ihåligt. en billig BF-klon. sjukt kul till en början som sagt men väldans lätt att tröttna på

Skriv svar